Αλλάζουν όλα στα διόδια: Προχωρά η εγκατάσταση των ηλεκτρονικών διοδίων στους οδικούς άξονες


Η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Συστήματος Διοδίων, που προωθεί το Υπουργείο Υποδομών, θα εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση.


Nα δώσουν τις οικονομικές προσφορές τους θα κληθούν μέσα στο επόμενο διάστημα οι πέντε κοινοπραξίες που έχουν εκδηλώσει για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων στο οδικό δίκτυο της χώρας, ένα έργο που αναμένεται να λάβει σάρκα και οστά, τουλάχιστον με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, το φθινόπωρο το 2019.

Η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Συστήματος Διοδίων, που προωθεί το Υπουργείο Υποδομών θα εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο την προσαρμογή προς την ισχύουσα σχετική κοινοτική νομοθεσία.

Η χρέωση της διανυθείσας απόστασης θα γίνεται σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου Αντιρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διοδίου τέλους.

Και τα πέντε σχήματα που συμμετέχουν στη διαδικασία ήτοι: Ένωση Εταιρειών «VINCI HIGWAYS S.A.S- VINCI Concessions S.A.S.-KAPSCH TraficCom A.G.-ΤΕΡΝΑ Α.Ε, Κοινοπραξία «NUSZ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ», Ένωση Εταιρειών «ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.-Autostrade Tech S.p.A.- ΙΝΤΡΑΚΑΤ- INTRASOFT INTERNATIONAL S.A.», Ένωση Εταιρειών «ΟΤΕ-T-Systems» και Ένωση «STRABAG A.G.-SKYTOLL A.S.» προκρίνονται στην επόμενη φάση και θα κληθούν να δώσουν τις οικονομικές προσφορές τους για το έργο που ο προϋπολογισμός του φτάνει τα 400 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου, το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς, με δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον λόγω των συχνών στάσεων ανά 30-40 χλμ περίπου και με δίκαιες διαμαρτυρίες από τους χρήστες λόγω της μη αναλογικής χρέωσης, θα αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων αδιάλειπτης ροής (free – flow), με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά και αναλογικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης.

Συγκεκριμένα θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών, δηλαδή:

1. Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια «Εποχούμενη Συσκευή» (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS),

2. Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).

Και στις δύο περιπτώσεις καταγράφεται η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους, και χρεώνονται αναλογικά με την χιλιομετρική αυτή απόσταση. Ειδικότερα η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές (όπως στη διαχείριση στόλου αυτοκινήτων, την επιτήρηση χρήσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, κ.α).

Η επίσημη θέση των παραχωρησιούχων

Μπορεί η εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων να βρίσκει σύμφωνους τους παραχωρησιούχους των οδικών αξόνων, ωστόσο όπως υποστηρίζουν, θα πρέπει πρώτα να προηγηθεί η αλλαγή των συμβάσεων.

Σε επίσημη τοποθέτηση του ο Βασίλης Χαλκιάς, πρόεδρος της Hellastron, του ενιαίου φορέα στον οποίο συμμετέχουν οι οκτώ εταιρείες διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων και υποδομών ανέφερε πρόσφατα πως τεχνικά μπορεί να είναι εφικτή η εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος στην Εγνατία Οδό, η οποία κατά τον υπουργό Υποδομών θα αποτελέσει τον πρώτο οδικό άξονα που θα ενταχθεί.
Όπως λέει ο πρόεδρος της Hellastron, για να εφαρμοστεί το νέο σύστημα πρέπει να αλλάξουν οι συμβάσεις παραχώρησης στους οδικούς άξονες και θα χρειαστεί όχι μόνο η συναίνεση των παραχωρησιούχων αλλά και των τραπεζών που χρηματοδότησαν τα έργα. «Ένα ερώτημα είναι ποιος θα εισπράττει τα διόδια, όταν εγκατασταθεί το νέο σύστημα και πώς θα αποδίδονται στις τράπεζες έναντι των δανείων που έχουν χορηγήσει», εξηγεί ο κ. Χαλκιάς.

Οι εκπρόσωποι των εταιρειών διαχείρισης των οδικών αξόνων δηλώνουν ενήμεροι των προθέσεων του υπουργείου, αλλά ξεκαθαρίζουν πως θα τοποθετηθούν όταν υπάρξει επίσημη παρουσίαση του σχεδίου για τα ηλεκτρονικά/δορυφορικά διόδια.

της Ελένης Μπότα

Διαβάστε επίσης