Εύα Σιγανάκη (Μέθεξιν)-Ψυχολόγος: Πως να διατηρήσουμε την ψυχική μας ηρεμία στις μέρες του κορονοϊού

“Μένουμε Σπίτι”, προέχει η υγεία μας πάνω απ΄’ολα, αλλά εξίσου πολύ σημαντικό είναι να διατηρήσουμε την ψυχική μας υγεία. Γι αυτό απευθυνθήκαμε σε έναν ειδικό, στην κα Εύα Σιγανάκη, Ψυχολόγο του Κέντρου Ανάπτυξης παιδιού και εφήβου “Μέθεξιν” που βρίσκεται στη Ραφήνα.

Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν μένοντας κλεισμένοι στο σπίτι λόγω των μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας λόγω κορονοϊού; Ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσουμε; Η κα Σιγανάκη μας λέει…

Έχοντας στόχο την διατήρηση της σωματικής μας υγείας, οι ειδικοί μας προτρέπουν να κρατάμε κοινωνικές αποστάσεις, και να τηρούμε μέτρα προστασίας, μέσω απομόνωσης.

Αυτό έχει ως έμμεση συνέπεια την απορρύθμιση της ρουτίνας μας, την πρόκληση αισθημάτων φόβου, στρες, άνοιας και σε περιπτώσεις νοσούντων ακόμα και αίσθημα τύψεων. Τα συναισθήματα αυτά είναι αρχικά, φυσιολογικά και τα βιώνουμε όλοι, σε μικρό ή μεγάλο βαθμό. Όντας όμως κλεισμένοι σε μερικά τετραγωνικά, επί μέρες, αρχίζουν να φαντάζουν τεράστια και τρομακτικά.

Καλούμαστε λοιπόν όλοι μας, να κάνουμε προσπάθεια διατήρησης και της ψυχικής μας υγείας, μέσω ορισμένων βημάτων:

1) Καταρχήν, εντάσσουμε στη σκέψη μας το δεδομένο, πως ούτε ευθυνόμαστε για την απομόνωση, ούτε μπορούμε να προβλέψουμε και να ορίσουμε εμείς την συνολική αυτή κρίση, παρά μόνο βοηθώντας στη μη εξάπλωση του ιού. Δεν τιμωρούμαστε για κάτι, ούτε μας «έδιωξαν» από την κοινότητα. Πρόκειται για μια λογική διαδικασία προστασίας, χωρίς να υπάρχει χώρος για συναισθηματικές ανησυχίες.

2) Η σωστή πληροφόρηση για θέματα γύρω από την κρίση είναι από τα πιο βασικά βήματα. Όχι όμως η υπερπληροφόρηση. Επιλέγουμε λοιπόν 1 ή 2 αξιόπιστες πηγές ενημέρωσης και τις χρησιμοποιούμε 1-2 φορές μέσα στην ημέρα. Και οι μπερδεμένες πληροφορίες αλλά και το να ασχολούμαστε όλη την ημέρα με το ζήτημα, εντείνουν κατά πολύ το αίσθημα ανησυχίας και αβοηθητότητας.

3) Διατηρούμε την επικοινωνία με τα αγαπημένα μας πρόσωπα και τους φίλους μας, τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά, αλλά ανοίγουμε διάφορα θέματα συζήτησης. Δεν αφήνουμε την κουβέντα να γυρίζει συνεχώς γύρω από το «πρόβλημα».

4) Είναι ευκαιρία να επικοινωνήσουμε με ανθρώπους που μέσα στα χρόνια αφήσαμε πίσω, ή στην ένταση της ρουτίνας μας τα ξεχάσαμε. Πρόσωπα που στο παρελθόν μας έκαναν να γελάσουμε και απλά με τον καιρό «χαθήκαμε». Ακόμη, είναι τεράστια ευκαιρία να λύσουμε μικρές παρεξηγήσεις του παρελθόντος. Όλοι έχουμε «ξεκόψει» από κάποιον που συμπαθούσαμε επειδή μας πείραξε κάποια συμπεριφορά του. Ένα ανθρώπινο τηλέφωνημα απλώς για να δούμε αν είναι καλά από υγεία λόγω του ιού, μπορεί να ξελύσει παλιούς συναισθηματικούς κόμπους. Εδώ, το καλύτερο μέσο είναι το τηλέφωνο και όχι τα ηλεκτρονικά μέσα. Είναι πολύ σημαντικό να αφουγκραζόμαστε το ηχόχρωμα της φωνής του συνομιλητή μας.

5) Συνήθως η σιωπή μας τρομάζει. Κάποιες φορές όμως μπορεί ν’ αποδειχθεί αρκετά δημιουργική. Όταν κλείνει η τηλεόραση και το ίντερνετ, είναι η κατάλληλη στιγμή να ξεκουράσουμε τον εγκέφαλο μας από την περιττή βαβούρα, και ν’ αρχίσουμε ν’ ακούμε τις αυθόρμητες και συχνά ασύνδετες μεταξύ τους σκέψεις μας. Αυτός ο εσωτερικός και καθαρός διάλογος, πάντα καταλήγει σε ενδιαφέροντα συμπεράσματα.

6) Όσοι έχουμε κατοικίδια, έχουμε έναν παραπάνω λόγο να προσφέρουμε και να εισπράξουμε επιπλέον φροντίδα. Δεν τα ενδιαφέρει καθόλου γιατί είμαστε συνέχεια σπίτι, τους αρκεί που είμαστε εκεί. Ας τους δώσουμε όλη την προσοχή που θέλουν, μιας και το συναισθηματικό όφελος θα είναι μεγάλο. Κι ας μην ξεχνάμε, στη βόλτα μας μαζί τους, ν’ αφήνουμε και λίγο τροφή για όσα βρίσκονται εκεί έξω μόνα τους.

7) Τέλος, μας δίνεται η σπάνια δυνατότητα να «κακομάθουμε» λιγάκι και να φροντίσουμε λίγο παραπάνω τους εαυτούς μας και τους αγαπημένους μας. Υπηρεσίες φροντίδας σώματος και αισθητικής που λόγω έλλειψης χρόνου μας κάνουν επαγγελματίες, μπορούμε να τις προσφέρουμε στον εαυτό μας και σε εκείνους που ζουν μαζί μας.

Για επιπλέον πληροφορίες και για περιπτώσεις παθολογίας, στη σελίδα του Υπουργείου υγείας (www.moh.gov.gr) έχουν κοινοποιηθεί «Οδηγίες Ψυχολογικής Υποστήριξης των Πολιτών, λόγω των μέτρων περιορισμού και αυτοπεριορισμού που λήφθηκαν με στόχο τον περιορισμό της διάδοσης της νόσου COVID-19».

Οι οδηγίες εκπονήθηκαν από την Α΄ Ψυχιατρική Κλινική της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Επίσης, λειτουργεί τηλεφωνική γραμμή στήριξης σε άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως, παθολογικό άγχος, παθολογικό φόβο, πανικό και συναισθήματα αβοήθητου, από το ΕΚΠΑ και την Α’ Πανεπιστημιακή Ψυχιατρική Κλινική του Αιγινητείου Νοσοκομείου.

Ωράριο: Δευτέρα έως Παρασκευή στο τηλέφωνο 210 7297 957 από 10.00 π.μ έως 04.00 μ.μ
Σάββατο και Κυριακή στο τηλέφωνο 210 7289 240 από 10.00 π.μ έως 04.00 μ.μ

Σιγανάκη Ευαγγελία, Ψυχολόγος
Μέθεξιν – Κέντρο ανάπτυξης παιδιού και εφήβου