Φερντινάντο Τσίτο Φιλομαρίνο: Τα γυρίσματα του «Beckett» στην Ελλάδα ήταν αναπάντεχα

Η πρώτη «ελληνική» ταινία του Netflix με τον Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον και την Αλίσια Βικάντερ στην κορυφή του καστ, έρχεται στη δημοφιλή πλατφόρμα και το ΣΙΝΕΜΑ πήρε μια πρώτη γεύση από το «Beckett» έχοντας μια σύντομη συζήτηση με τον Ιταλό σκηνοθέτη του.

Συνέντευξη στον Νεκτάριο Σάκκα

Το «Beckett», η πρώτη ταινία του Netflix εξ ολοκλήρου γυρισμένη στην Ελλάδα, έχει τον Τζον Ντέιβιντ Γουάσινγκτον («Tenet», «BlacKkKlansman») να πρωταγωνιστεί στον ομώνυμο ρόλο του Μπέκετ, ενός Αμερικανού τουρίστα που ύστερα από ένα τροχαίο, βρίσκεται κυνηγημένος εν μέσω μιας σκοτεινής πλεκτάνης και μιας χώρας σε πολιτικό αναβρασμό. Πρόκειται για ένα θρίλερ καταδίωξης και μυστηρίου με έναν καθημερινό άνθρωπο να αγωνίζεται για τη ζωή του δίχως να καταλαβαίνει τη συνωμοσία στον ιστό της οποίας έχει μπλεχτεί, την ώρα που έχει να διαχειριστεί μια οδυνηρή απώλεια. Στο «Beckett» δε λείπουν οι αναφορές στην πρόσφατη ελληνική πραγματικότητα της οικονομικής κρίσης και της πολιτικής πόλωσης, ενώ η βραβευμένη με Όσκαρ Αλίσια Βικάντερ («Το Κορίτσι Από τη Δανία», «Ex Machina»), η Βίκι Κριπς («Αόρατη Κλωστή»), ο Μπόιντ Χόλμπρουκ («Narcos») και ο Πάνος Κορώνης («Chevalier») φιγουράρουν στο καστ μιας παραγωγής που φέρει την υπογραφή του Λούκα Γκουαντανίνο.

Μιας και περί Γκουαντανίνο ο λόγος, να σημειώσουμε ότι ο σκηνοθέτης του «Beckett», Φερντινάντο Τσίτο Φιλομαρίνο, έχει συνεργαστεί στενά μαζί του από το πόστο του βοηθού σκηνοθέτη στα «A Bigger Splash», «Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά Σου» και «Suspiria». Και εδώ, στη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του, ο Μιλανέζος σκηνοθέτης μπαίνει στα βαθιά νερά μιας απαιτητικής διεθνούς συμπαραγωγής που συνδυάζει φιλμικά είδη με τη φυσική ιδιαιτερότητα ενός τοπίου αχαρτογράφητου για το διεθνές κινηματογραφόφιλο κοινό.

Tο «Beckett» άλλωστε προέκυψε από δική του σεναριακή ιδέα και – όπως μας εξηγεί – χρειάστηκε να περάσει καιρός προτού να βρει το «σπίτι» της στη χώρα μας, περνώντας τελικά από μέρη όπως το Φαράγγι του Βίκου και το Τσεπέλοβο πριν καταλήξει στην Αθήνα. Όμως το κομβικό στοιχείο που έμελλε να τοποθετήσει την περιπέτεια του Μπέκετ στην Ελλάδα ήταν το πρόσφατο πολιτικό παρελθόν μιας χώρας βαθιά διχασμένης και στα κάγκελα.

Διαβάστε τη γνώμη μας για την ταινία εδώ.

Το «Beckett» είναι ένα σημαντικό βήμα στην σκηνοθετική σας καριέρα. Υπήρξε κάτι που χρειάστηκε να αλλάξετε σε σχέση με τρόπο δουλειάς σας;

Θέλω να πιστεύω ότι ο τρόπος δουλειάς μου παραμένει ο ίδιος. Το «Antonia» (σ.σ. το σκηνοθετικό του ντεμπούτο) ήταν ένα πολύ άμεσο και έντονο πορτρέτο για μία ποιήτρια. Ο τρόπος δουλειάς μου παραμένει ο ίδιος, ο τόνος της ταινίας είναι ασφαλώς κάτι που αλλάζει κάθε φορά. Στο «Beckett» παίζω με τα κινηματογραφικά είδη και παρότι το υλικό είναι εντελώς διαφορετικό, πάντοτε αναζητώ την έμπνευση στα ίδια μέρη σε ό,τι αφορά το σινεμά, τη λογοτεχνία, τη φωτογραφία, τη ζωγραφική, τη μουσική. Ασφαλώς σε αυτή την αναζήτηση βρίσκω διαφορετικά στοιχεία έμπνευσης κάθε φορά, όμως κάνω πάντα το ίδιο πράγμα προκειμένου να βρω τη δική μου οπτική γωνία.

Μιλώντας για οπτική γωνία, το «Beckett» θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι πολλά πράγματα: μια ταινία για την απώλεια, ένα φιλμ επιβίωσης και τη σημασία του να κάνεις το σωστό. Τι αντιπροσωπεύει για εσάς ο κεντρικός ήρωας;

Λοιπόν, ένα στοιχείο που προσωπικά θεωρώ κομβικό αναφορικά με τον Μπέκετ είναι ότι στην αρχή μας συστήνεται ως ένας κάπως μαλθακός χαρακτήρας, ίσως παθητικός ή ας πούμε καταπιεσμένος. Το ενδιαφέρον για μένα είναι ο τρόπος με τον οποίο αναθεωρεί αυτές τις πτυχές του και το πώς αναθεωρείται ως προς τα γεγονότα της ταινίας, με αποκορύφωμα το φινάλε.

Πώς ήταν η συνεργασία με σταρ όπως ο Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον, η Αλίσια Βικάντερ και η Βίκι Κριπς;

Το καλύτερο πράγμα του να γνωρίζεις μεγάλους καλλιτέχνες όπως οι συγκεκριμένοι είναι όταν αποδεικνύεται ότι είναι και υπέροχοι άνθρωποι. Παρότι είμαι ένα άτομο που θαμπώνεται από τη γνωριμία με καταπληκτικούς ηθοποιούς, με τους συγκεκριμένους ξεκινήσαμε μέσα σε δευτερόλεπτα να μιλάμε για σινεμά, τι μας αρέσει, για την ιστορία που έχουμε να γυρίσουμε και τι μπορεί να γίνει με αυτή. Έτσι, όλα στην αρχή ήταν μια συζήτηση με ένα εξαιρετικό άτομο να δουλεύεις μαζί, και από εκείνο το σημείο και μετά η συνεργασία ήταν κάτι που έβγαινε πολύ φυσικά. Ήταν η προσωπικότητα του καθενός από αυτούς που με έκαναν να νιώσω έτσι.

Υπάρχει κάτι που θυμάστε πιο έντονα από τον καιρό των γυρισμάτων στην Ελλάδα; Κάτι σημαντικό ή αναπάντεχο ίσως;

Τα περισσότερα ήταν αναπάντεχα, πρέπει να πω [γελάει]. Ποτέ δε μείναμε δύο μέρες συνεχόμενα στο ίδιο μέρος για γύρισμα, κάθε μέρα ήμασταν και κάπου αλλού. Το φιλμ είναι απολύτως βασισμένο στην ιδέα του να βρούμε μια σειρά από τοποθεσίες και να στήσουμε σκηνές κομμένες και ραμμένες για τις τοποθεσίες αυτές. Έτσι λοιπόν, υπήρχαν πολλά απρόοπτα στην πορεία, κάποια από αυτά ήταν και πολύ ευχάριστα όπως για παράδειγμα ότι κατά τη διάρκεια του scouting ήταν εκπληκτικό το ότι είδα τόσα πολλά σκυλιά να τριγυρνάνε. Προφανώς μου προέκυψε η επιθυμία να αποτυπώσω αυτή την Ελλάδα στην ταινία αν και ξέρουμε ότι το να συμπεριλάβεις σκυλιά στο σετ είναι κάτι πολύ δύσκολο και κοστίζει. Παρόλα αυτά, διάφορα σκυλιά εμφανίζονται στο «Beckett» από μόνα τους, ακόμα και στην Αθήνα. Αυτή λοιπόν ήταν μια υπέροχη έκπληξη που προσέδωσε αυθεντικότητα σε κάποιες σκηνές. Και ήταν και κάτι αστείο, επίσης.

Είχατε υπόψη την Ελλάδα ως σκηνικό όταν πρωτοσκεφτήκατε την ιδέα της ταινίας;

Όχι, η ιστορία ήταν αρχικά τοποθετημένη αλλού, τότε όμως ήταν περισσότερο σαν κόνσεπτ στο μυαλό μου. Αργότερα έγινε εμφανές ότι η Ελλάδα θα ήταν τέλειο σκηνικό λόγω του πολιτικού παρασκηνίου, της πρόσφατης ιστορίας και του έντονου ρόλου που έπαιξαν σε αυτή ο ακτιβισμός και οι μαζικές κινητοποιήσεις. Αλλά και επίσης λόγω της ποικιλομορφίας του τοπίου που προσφέρει η ηπειρωτική Ελλάδα. Με ενδιέφερε πολύ να εξερευνήσω μια χώρα με τρόπο που δε γίνεται συχνά στο σινεμά. Έτσι ήθελα να αποφύγω τα νησιά ή να απεικονίσω το τουριστικό καλοκαίρι και να επικεντρωθώ σε πιο άγνωστες στο διεθνές κοινό πτυχές της χώρας. Υπό αυτή την έννοια, η Ελλάδα είχε πολλά να προσφέρει.

Πώς αποφασίσατε να εντάξετε στο φιλμ στοιχεία από την πρόσφατη ταραχώδη πολιτική κατάσταση στη χώρα;

Έκανα πολλή έρευνα και διάβασα πολλές εφημερίδες σχετικά, όμως το πιο ενδιαφέρον δεν ήταν αυτά που όλοι μπορούσαν να διαβάσουν για αυτά στα Μέσα, αλλά το να πάρω συνεντεύξεις από ανθρώπους στην Ελλάδα. Ακτιβιστές, δημοσιογράφους, άτομα που είχαν ιστορίες να μοιραστούν και προσωπική εμπειρία ως προς τα γεγονότα. Αυτός ήταν ο τρόπος μου προκειμένου να περάσω μια πιο ρεαλιστική και προσωπική ματιά και έπειτα να την προσαρμόσω σε αυτά που η ιστορία της ταινίας χρειαζόταν.

INFO
Το «Beckett» προβάλλεται στο Netflix από τις 13 Αυγούστου

cinemagazine.gr

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.