«Φωτιά» στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια – Πόσο θα αυξηθούν – Θα κοπούν και δρομολόγια

«Απειλή» για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες αποτελούν οι αυξημένες τιμές των καυσίμων. Το κόστος μετακίνησης από και προς την νησιωτική Ελλάδα αναμένεται να εκτοξευτεί, με κύκλους της αγοράς να κάνουν λόγο για επιβάρυνση 80-90% του μεταφορικού κόστους. Οι μεγάλες αυτές αυξήσεις θα αποτυπωθούν ασφαλώς και στο κόστος των εισιτηρίων, κάτι που θα γίνει αντιληπτό στο επιβατικό κοινό από το Πάσχα και μετά, οπότε και θα αρχίσουν να αυξάνονται οι μετακινήσεις.

Με τη νέα διοίκηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) συναντήθηκε προχθές ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης. Στη διάρκεια της συνάντησης, ο νέος πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Σπυρίδων Πασχάλης, αναφέρθηκε εκτενώς στα θέματα που απασχολούν τον κλάδο της ακτοπλοΐας, επικεντρώνοντας την ανησυχία του στις τιμές των καυσίμων κίνησης των πλοίων. Από την πλευρά του, ο κ. Πλακιωτάκης αναγνώρισε ότι πρόκειται για ένα παγκόσμιο πρόβλημα το οποίο έχει προκληθεί από την πανδημία και επιδεινώθηκε λόγω της κρίσης στην Ουκρανία, επισημαίνοντας ότι απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή λόγω του εθνικού ρόλου της ακτοπλοΐας για τη χώρα μας. Επίσης, δεσμεύθηκε να συζητήσει το θέμα αυτό και με τα συναρμόδια υπουργεία ώστε να εξεταστεί δέσμη μέτρων η οποία θα βελτιώσει την κατάσταση.

Για αρχή 5%

Οι επερχόμενες αυξήσεις που θα φανούν στους επιβάτες ήδη από το Πάσχα έχουν απασχολήσει και τα Γραφεία του υπουργείου Ναυτιλίας που αναζητούν συνολικά τέτοιες λύσεις ώστε μικρές εταιρίες να μην αφήσουν γραμμές, αλλά και οι τιμές των εισιτηρίων να μην εκτροχιαστούν, στο πλαίσιο του γενικού σχεδιασμού αντιμετώπισης του ενεργειακού κόστους. Σύμφωνα με ταξιδιωτικά πρακτορεία, ήδη κάποιες από τις εταιρίες έχουν προχωρήσει σε αύξηση της τιμής του εισιτηρίου κατά 5%, ως «αρχή» όπως λένε, μιας και η αύξηση αυτή δεν μπορεί να καλύψει το τεράστιο άλμα στο μεταφορικό κόστος, ενώ εκτιμάται ως πιθανό οι επιβάτες να δουν τις τιμές αυξημένες έως και 25%.

Λύσεις αναζητούν και οι ακτοπλοϊκές εταιρίες, που εκτός από τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ξεκίνησαν πάλι τις συζητήσεις για αλλαγές στα δρομολόγια. Ο συνδυασμός δρομολογίων, τα «ακτινωτά» δρομολόγια, όπου τα μεγάλα πλοία θα εξυπηρετούν τις πολυπληθείς γραμμές και τα μικρότερα θα κάνουν τις ενδιάμεσες μεταφορές φαίνεται πως έπεσε ξανά στο τραπέζι, μαζί με τη μείωση της ταχύτητας αλλά και των δρομολογίων, κάτι που όπως φαίνεται έχει ήδη ξεκινήσει. Στην απόφαση να σταματήσει τα δρομολόγια στη γραμμή Χανιά-Πειραιάς-Χανιά τα επόμενα τέσσερα Σάββατα προχώρησε η κοινοπραξία ANEK-Blue Star Ferries. Συγκεκριμένα, δεν θα πραγματοποιηθούν στις 19 και 26 Μαρτίου και στις 2 και 9 Απριλίου. Η επανέναρξη των δρομολογίων θα πραγματοποιηθεί στις 16 Απριλίου. Εδώ και ένα μήνα τα δρομολόγια από Χανιά έχουν διακόψει μέχρι νεωτέρας και οι Μινωϊκές Γραμμές.

Στους κάβους…

Ακόμα και θέμα βιωσιμότητας φαίνεται πως δημιουργεί το ράλι τιμών στο πετρέλαιο, ειδικά για τις πιο αδύναμες μικρές ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, με την αύξηση του κόστους των καυσίμων, που από 500 δολάρια ο τόνος πριν από ένα χρόνο άγγιξε τα 900 δολάρια στα τέλη της εβδομάδας. Το ζήτημα είναι κρίσιμο και για τις εταιρίες που λειτουργούν ταχύπλοα, καθώς το marine diesel που καίνε έχει ξεπεράσει τα 1.000 δολάρια ο τόνος. Για αυτό και επικρατεί ανησυχία στα διάφορα σενάρια ότι μερικά από τα ταχύπλοα θα παραμένουν με τους κάβους δεμένους στα λιμάνια της Ραφήνας και του Πειραιά το Πάσχα ως μέτρο διαχείρισης του υπερδιπλασιασμού του μεταφορικού κόστους. Ωστόσο, ο υπερδιπλασιασμός στις τιμές των εισιτήριων θα ήταν/είναι αναποτελεσματικός, καθώς και πάλι το κόστος μεταφοράς δεν θα αντισταθμιζόταν, αλλά και θα λειτουργούσε αποτρεπτικά στον ανταγωνισμό με τις αεροπορικές εταιρίες καθώς και στον εσωτερικό τουρισμό που από πέρσι έδωσε μία ανάσα στην αγορά.

«Η ενεργειακή κρίση που μαστίζει όλο τον κόσμο επηρεάζει την επιβατηγό ναυτιλία περισσότερο απ’ οποιονδήποτε άλλο κλάδο της οικονομίας. Υπολογίζουμε ότι για την κάλυψη του κόστους των καυσίμων δαπανάται σήμερα περίπου το 40% των καθαρών ναύλων που εισπράττουμε, ενώ μόνο για το 2021 υπολογίζουμε ότι οι εταιρίες μας επιβαρύνθηκαν με 130 εκατ. € λόγω της αύξησης του κόστους των καυσίμων κατά 45%. Η κατάσταση είναι αντιμετωπίσιμη, αλλά δεν είναι μία εύκολη υπόθεση, και κυρίως δεν μπορεί να μην έχει συνέπειες. Η κυβέρνηση πρέπει να σταθμίσει την κατάσταση σοβαρά και να προβληματιστεί για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η ενεργειακή κρίση για τα νησιά μας, τους κατοίκους τους και τον τουρισμό τους, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 70% του τουρισμού στην Ελλάδα», είχε αναφέρει ο Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας στην πρόσφατη απολογιστική συνέλευση.

Γράφει η ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ

eleftherostypos.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.