Η νέα μητέρα των μαχών θα δοθεί για την Αττική Οδό – Τι ισχύει για την επέκταση προς Ραφήνα

Η νέα «μητέρα των μαχών» που θα δοθεί από τις κατασκευαστικές εταιρίες δεν θα αφορά παρά ένα έργο σε λειτουργία, το οποίο οι Αγγλοσάξονες θα αποκαλούσαν «cash cow», αγελάδα, δηλαδή, που παράγει ρευστό.

Με την ισχύ της σύμβασης του αυτοκινητοδρόμου με μήκος περίπου 70 χιλιόμετρα, να λήγει τον Οκτώβριο του 2024, η κατασκευαστική αγορά αναμένεται τη δημοπράτηση του μεγάλου αυτού έργου.

Αν ο δρόμος επιστρέψει στο Δημόσιο, το μόνο βέβαιο είναι ότι θα καταντήσει σαν την Λεωφόρο Κηφισού.

Από την άλλη όμως, όπως λένε στην αγορά, δεν μπορεί να συνεχιστεί το σημερινό καθεστώς, όπου η απόσβεση του έργου, που κόστισε 1,3 δισ. ευρώ, δεν προβλέπεται σε σχέση με τα συνολικά έσοδα, αλλά με βάση τα μερίσματα και κατ’ επέκταση τα καθαρά κέρδη που δηλώνει η κοινοπραξία των τεχνικών εταιριών που διαχειρίζεται το έργο.

Με άλλα λόγια, η απόσβεση του έργου στηρίζεται στα δηλωθέντα έξοδα που αφαιρούνται από τα έσοδα, γεγονός που προκαλεί εύλογα ερωτήματα, έστω κι αν η σύμβαση της Αττικής Οδού έχει ψηφιστεί από τη Βουλή το μακρινό 1996.

Δεν είναι τυχαίο ότι το Δημόσιο δεν επιχείρησε, ποτέ, άλλη ανάλογη σύμβαση, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία Αττική Οδός πληρώνει κάθε χρόνο για έξοδα ποσό 50 έως 70 εκατ. ευρώ στην εταιρεία Αττικές Διαδρομές.

Ο διαγωνισμός

Πάντως, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ακόμη δεν έχει προσδιοριστεί το μοντέλο παραχώρησης βάσει του οποίου θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό, κατά πάσα πιθανότητα μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022.

Αυτή τη στιγμή, οι νομικοί, τεχνικοί και χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι διαμορφώνουν τους όρους του διαγωνισμού και το μοντέλο παραχώρησης του έργου, δηλαδή τη χρονική διάρκεια κτλ.

Στο σημείο αυτό, να υπενθυμίσουμε ότι η σύμβαση της Αττικής Οδού με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων του 2011, έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ το οποίο και θα πραγματοποιήσει το σχετικό διαγωνισμό.

Η δημοπράτηση του κολοσσιαίου αυτού έργου πρόκειται να προσελκύσει όλους τους μεγάλους παίκτες των κατασκευών, αλλά και ξένες εταιρίες.

Κι αυτό δεδομένου ότι πρόκειται για μία ενεργή παραχώρηση που αποφέρει εγγυημένα έσοδα και εάν η πανδημία δεν τεθεί, ξανά, εκτός ελέγχου οδηγώντας σε νέα μέτρα περιορισμού, οι επιδόσεις θα είναι ανοδικές.

Εκτιμάται, άλλωστε, ότι από την άρση των lockdowns, δηλαδή το πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020, υπάρχει αύξηση σε ποσοστό 10% της κυκλοφορίας. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι εάν το ταξίδι επανέλθει στα προ της κρίσης της πανδημίας επίπεδα, θα καταγραφούν νέα υψηλά κυκλοφοριακού όγκου στον αυτοκινητόδρομο που καταλήγει στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Στο προσκήνιο υπάρχει, πάντα, και ο διαγωνισμός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σε Λ. Κύμης, Ραφήνα και Λεωφόρο Βουλιαγμένης που είναι αρχικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ.

Προτεραιότητα έχει η επέκταση προς την Λεωφόρο Κύμης, που θα προχωρήσει ως δημόσιο έργο -δηλαδή χωρίς διόδια – και θα επιτρέπει τη σύνδεση της Αττικής Οδού με την ΠΑΘΕ.

Όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, το συγκεκριμένο έργο αποτελεί προτεραιότητα και για αυτό το λόγο αποφασίστηκε η απεμπλοκή της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης μήκους 3,8 χλμ., από την ευρύτερη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Στόχος είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης να δημοπρατηθεί εντός του 2021, με το σχεδιασμό να προβλέπει η ο νέος δρόμος να ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και να καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά. Θα δημιουργηθεί ακόμη μια σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και μια σήραγγα 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή τύπου Cut & Cover.

Σε δεύτερη φάση, αρκετά αργότερα, αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επέκταση της Αττικής Οδού έως τη Ραφήνα, όπως και η σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με υπόγεια σήραγγα με την λεωφόρο Βουλιαγμένης και η αναμόρφωση της τελευταίας σε ελεύθερη λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους, δίχως σηματοδότες.

Το εγχείρημα της επέκτασης της Αττικής Οδού χρονολογείται από το 2001, οπότε επιδιώχθηκε να δημοπρατηθεί το έργο μέσω παραχώρησης. Ύστερα από μία επταετία σχεδιασμών το 2008 η μακέτα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προέβλεπε την υπογειοποίηση σε Αργυρούπολη και Καισαριανή σημαντικού τμήματος των νέων αυτοκινητοδρόμων, ενώ το 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ.Σουφλιάς προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού.

Λόγω όμως των εθνικών εκλογών του 2009, η δημοπράτηση Σουφλιά ακυρώθηκε. Έκτοτε το έργο παραμένει στο συρτάρι.

liberal.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.