Λεία Βιτάλη: “Ο έλληνας καλλιτέχνης μοιάζει επαίτης”

Το ”Φεστιβάλ Διαρκείας Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου Αιώνα” διανύει φέτος τον τρίτο του χρόνο στο ”Αγγέλων Βήμα”. Μας μιλά γι ‘αυτό, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, η συγγραφέας Λεία Βιτάλη.

Το «Φεστιβάλ Διαρκείας Ελληνικού Θεατρικού έργου του 21ου αιώνα» διανύει φέτος τον τρίτο του χρόνο στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα» υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Πώς προέκυψε η δημιουργία αυτού του Φεστιβάλ:

Ήταν μια επιτακτική ανάγκη του Ελληνικού θεάτρου. Σαν συγγραφέας γνωρίζω το πρόβλημα των θεατρικών συγγραφέων από μέσα. Τα έργα μας χρειάζονται μια σκηνή για να παρασταθούν σε ολοκληρωμένες παραστάσεις, να γνωριστούν με το κοινό και τους θεατρανθρώπους και να κριθούν. Έτσι θα βελτιωθούν, θα κερδίσουν την εμπιστοσύνη των θεατών και θα κατακτήσουν τη θέση που τους αξίζει στις σκηνές του κόσμου. Αυτό ήταν το σκεπτικό μου όταν πριν 3 χρόνια πρότεινα την ιδέα στο Θέατρο «Αγγέλων Βήμα». Που αμέσως την αγκάλιασε και την υλοποίησε. Έτσι σήμερα πλέον μιλάμε για καταξιωμένο θεσμό που αγκαλιάστηκε από κοινό και ειδικούς.

Υπήρχε πριν την εμφάνιση του φεστιβάλ αυτού κάτι ανάλογο στο Ελληνικό θέατρο;

Απ’ όσο γνωρίζω δεν υπάρχει ανάλογο φεστιβάλ ούτε σε άλλη χώρα. Και δεν εννοώ τα φεστιβάλ αναλογίων που έχουν διαφορετικό σκεπτικό. Φεστιβάλ ολοκληρωμένων παραστάσεων έργων δεν υπήρξε. Έγινε αν θέλετε ένα βήμα μπροστά. Ξέρετε στις άλλες χώρες που ανθεί το θέατρο δεν υπάρχει ανάγκη τέτοιων φεστιβάλ. Τα θέατρα κάθε χώρας ανεβάζουν πρωτίστως έργα δικά τους. Τα ξένα έργα εκεί μειοψηφούν. Υπάρχει πληθώρα δικών τους έργων τα οποία εξάγουν και προωθούν με διάφορους τρόπους στο εξωτερικό. Έτσι γίνεται η πολιτιστική διείσδυση και συνύπαρξη. Αυτό δεν υπάρχει στην Ελλάδα. Αντίθετα οι σκηνές μας εμπιστεύονται το ξένο έργο, το κλασσικό έργο που έχει σιγουριά. Και αν αυτό είναι σωστό επιχειρηματικά για ένα εμπορικό θέατρο, είναι τουλάχιστον απαράδεκτο για την Πολιτεία που δεν στηρίζει με μια πολιτιστική πολιτική όχι μόνο το Ελληνικό θεατρικό έργο αλλά γενικότερα την Τέχνη. Και αυτό δεν συμβαίνει τώρα. Συνέβαινε ανέκαθεν με ελάχιστες εξαιρέσεις που δυστυχώς απέπνεαν κομματισμό. Ο Έλληνας καλλιτέχνης μοιάζει επαίτης. Η Τέχνη γενικότερα έχει απαξιωθεί και έχει εκπέσει στη μιζέρια παρ’ όλες τις «γκλαμουριές» που κάνουν την εμφάνισή τους από δω και από κει. Η ουσία υπάρχει σε πάαααρα πολύ λίγες εκδηλώσεις, οι οποίες πολλές φορές απαξιώνονται η και τρώνε λάσπη.

Ποια τα κριτήρια των έργων που σαν καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ επιλέγετε για να παρασταθούν;

Κατ’ αρχήν να πληρούν τους όρους της θεατρικότητας. Και να είναι γραμμένα τον 21ο αιώνα. Να έχουν φρεσκάδα, ενδιαφέρουσα θεματολογία και ποικιλία μεταξύ τους για να παρουσιάζονται όλες οι τάσεις της σημερινής θεατρικής γραφής. Μέχρι στιγμής έχουμε παρουσιάσει 12 έργα νέων Ελλήνων θεατρικών συγγραφέων, πρωτοεμφανιζόμενων η μη και φέτος θα παρουσιαστούν άλλα πέντε.

Πώς βλέπετε να αντιδρά το κοινό σ’ αυτά τα έργα;

Με ενθουσιασμό τις περισσότερες φορές. Και συγκίνηση. Και αυξάνεται το κοινό μας κάθε χρόνο. Ξέρετε ο Έλληνας θεατής δεν επικοινωνεί μόνο με τον λόγο των θεατρικών έργων. Επικοινωνεί κατ’ αρχήν με τους κώδικες. Είναι έργα βγαλμένα από τα σπλάχνα του. Από τα βιώματα και τα προβλήματά του τα σημερινά ή τα.. αιώνια. Σε κάθε μέρος του κόσμου το αγαπημένο έργο των θεατών είναι το δικό του. Γιατί να μη συμβαίνει αυτό και στη χώρα μας; Τελευταία είδαμε Ελληνικά έργα που συνεχίστηκαν στη σκηνή και δύο και τρία χρόνια. Σημαίνει κάτι αυτό.

Ποιοι είναι οι μελλοντικοί στόχοι και οι φιλοδοξίες, δικές σας και του «Αγγέλων Βήμα», για το μέλλον του φεστιβάλ;

Να γίνει μια πραγματική κοιτίδα του σύγχρονου Ελληνικού θεατρικού έργου και να απλώσουμε τα φτερά μας και στο εξωτερικό για να προωθήσουμε αυτό το έργο. Ήδη έχουμε συμπεριλάβει ανάμεσα στους συγγραφείς που παρουσιάζουμε και Έλληνες του εξωτερικού. Αυτό θα συνεχιστεί αλλά ελπίζουμε να λειτουργήσει και αντιστροφικά. Βέβαια για να γίνουν όλα αυτά τα μελλοντικά σχέδια χρειάζεται κάτι περισσότερο από το δικό μας το μεράκι και την αγάπη και προσέλευση του κοινού. Χρειάζεται οικονομικούς πόρους. Αξίζει όμως κανείς να στηρίξει αυτή την προσπάθεια γιατί όπως έλεγε και ο μεγάλος θεατράνθρωπος ο Κάρολος Κουν «δεν υπάρχει Ελληνικό θέατρο χωρίς Ελληνικό έργο».

Αναλυτικά τα έργα της περιόδου 2016-2017:
1. «Demon Straitor» του Χρήστου Καλμαντή σε σκηνοθεσία Γιάννη Παπαγιάννη (31/10-6/12/2016).
2. «Το Κόκκινο Φεγγάρι» του Λέανδρου Πολενάκη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Κωτσή (12/12/2016-24/1/2017).
3. «Επέστρεφα» της Φρίντας Μιράμπιτα (Χαράς Κιούση) σε σκηνοθεσία Κατερίνας Πολυχρονοπούλου 30/1-7/3/2017).
4. «Tattooland» του Μηνά Βιντιάδη σε σκηνοθεσία Κερασίας Σαμαρά (13/3-18/4/2017).
5. «Βυθός» της Ναταλίας Κατσού σε σκηνοθεσία της συγγραφέως/σκηνοθέτριας 24/4/2017
3ο Φεστιβάλ Διαρκείας Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου αιώνα
Θέατρο «Αγγέλων Βήμα»
Σατωβριάνδου 36, στάση μετρό «Ομόνοια», τηλ. 210 52 42 211

www.onlytheater.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.