«Λόγος & Έργα»: Αυτονομία και Ανάπτυξη του Παιδιού

Πόσες φορές έχετε παρατηρήσει τον εαυτό σας να δίνει συνεχώς οδηγίες στο παιδί σας για το τι έχει να κάνει;
Πόσες φορές έχει τύχει να κάνετε πράγματα εσείς αντί για το παιδί σας;
Πόσες φορές έχει τύχει να τον ρωτήσουν κάτι και να απαντήσετε εσείς αντί το παιδί σας;

Είμαι σίγουρη ότι πολλοί από εμάς το έχουμε κάνει αρκετές φορές τελείως ασυνείδητα αλλά ακόμα και συνειδητά όταν δεν είμαστε σίγουροι για το παιδί ότι θα κάνει κάτι σωστά. Το αποτέλεσμα αυτής της συμπεριφοράς;

Δυστυχώς, δεν θεωρώ ότι είναι πάντα θετικό.

Η αυτονομία του παιδιού σε καταστάσεις εντός του σπιτιού, αλλά και σε κοινωνικές καταστάσεις, είναι άκρως απαραίτητη για την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής του, των επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων, των σχολικών επιδόσεων, αλλά και των δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων… Μήπως θα έπρεπε να τα αφήσουμε να ζήσουν την κατάσταση μόνα τους; Μήπως θα έπρεπε να τα αφήσουμε να ζήσουν τη συνέπεια – θετική ή και αρνητική – της πράξης τους ή της συμπεριφοράς τους;

Η αυτονομία του παιδιού είναι από τις μεγαλύτερες δεξιότητες που χρειάζεται να αναπτύξει ένα παιδί για να μπορέσει να αρχίσει να νιώθει εμπιστοσύνη στον εαυτό του, να μη φοβάται να κάνει λάθος, να το αναγνωρίζει αλλά και να βρίσκει λύσεις για να το διορθώσει, τόσο τώρα όσο και σε μεγαλύτερη ηλικία, ακόμα και ως ενήλικας.

Θα ακουστεί περίεργο, αλλά ακόμα και για την βελτίωση των αρθρωτικών του δεξιοτήτων, την ανάπτυξη του λεξιλογίου του αλλά και την γενικότερη λεκτική του έκφραση, η αυτονομία και η αυτοπεποίθηση που γεννιέται μέσα από την καθημερινή ανεξαρτησία του παιδιού, είναι κρίσιμοι παράγοντες για την πρόοδό του.

Πώς το κάνουμε;

Ξεκινώντας από το ίδιο μας το σπίτι..

1. Αναλαμβάνουν ευθύνες μέσα στο σπίτι – στο pinterest μπορείτε να βρείτε πολύ ωραίες αφίσες και ιδέες για το τι πρέπει να κάνει ένα παιδί μέσα στο σπίτι βάσει της ηλικίας του

2. Αναλαμβάνουν τη φροντίδα ενός κατοικίδιου

3. Βοηθάμε να οργανώσουν ένα πρόγραμμα και τα αφήνουμε να το λειτουργήσουν μόνα τους

4. Τα αφήνουμε να εκφραστούν μόνα τους χωρίς να μιλάμε για εκείνα … δεν τα διορθώνουμε μπροστά σε κόσμο

5. Τους δίνουμε δικαίωμα επιλογής σε θέματα που αφορούν τα μαθήματά τους, το δωμάτιό τους, τις βόλτες τους

…και άλλα πολλά
Υπάρχουν πολλές πηγές πληροφοριών που μπορούν να μας βοηθήσουν πώς να προωθήσουμε αυτές τις δεξιότητες. Μερικές από αυτές είναι οι παρακάτω:
https://gr.pinterest.com/pin/221802350372823067/?nic=1
https://www.theschoolrun.com/building-childrens-independence
https://www.todaysparent.com/kids/teaching-kids-to-be-more-independent/
https://www.imommy.gr/2013/05/10/10-tropoi-gia-na-megalwsete-ena-aneksarthto-paidi/

Η ανεξαρτησία είναι αυτή που θα δώσει εφόδια στο παιδί τόσο για την λεκτική του ανάπτυξη όσο και για την κινητική του, συναισθηματική, κοινωνική αλλά και μαθησιακή.
Λίγη παραπάνω εμπιστοσύνη να τους έχουμε, ευκαιρίες αυτονομίας να τους προσφέρουμε και να δείτε με τι μαγικό τρόπο πολλές «δυσκολίες» πώς μπορούν να ομαλυνθούν αν όχι ακόμα και να εξαφανιστούν!
Στόχος για τη νέα σχολική χρονιά; Αυτονομία, πρόγραμμα και σταθερότητα!
Καλή σχολική χρονιά

Κίκα Γιαξόγλου
BSC MEd Λογοπεδικός,
Επιστημονική Υπέυθυνη
Ινστιτούτου Επικοινωνίας & Ανάπτυξης Παιδιού
«Λόγος & Έργα»
Τηλ: 2294304643, 6944310900
Email: contact@logos-erga.gr
www:www.logos-erga.gr

Διαβάστε επίσης