Λόγος & Έργα: Εξωτερικές καλοκαιρινές δραστηριότητες για την ανάπτυξη του λόγου

Είναι καλοκαίρι! Αυτό σημαίνει ότι είμαστε πολλές ώρες έξω από το σπίτι για παιχνίδι. Παρακάτω αναφέρονται μερικές δραστηριότητες για το καλοκαίρι έτσι ώστε να υποστηρίξουμε την πρώιμη ανάπτυξη του λόγου.

Χρησιμοποιώντας λεκτικές ρουτίνες – με τα παιδιά που μόλις μαθαίνουν να μιλάνε ή τα παιδιά που χρήζουν παρέμβασης και είναι σε χαμηλό λεκτικό επίπεδο – είναι το κλειδί για να τα βοηθήσουμε να βελτιώσουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες και να αυξήσουν την ομιλία τους. Μήπως το παιδί σας, παρουσιάζει τα παρακάτω;

*  έχει βασικό λεξιλόγιο, αλλά όχι πολύ
* είναι σε ένα «προ-λεκτική φάση» (δηλαδή έχει κάποια εκφωνήσεις)
* αγαπά τη μουσική, αλλά δεν κάνει τίποτα άλλο από το να χορεύει μόνο(δηλαδή δεν ζητάει μουσική, χειροκρότημα, τραγούδι)

Εάν απαντήσατε Ναι, τότε οι επόμενες καλοκαιρινές δραστηριότητες και λεκτικές ρουτίνες είναι τέλειες για να βοηθήσετε στην ανάπτυξη του λόγου!

Τι είναι οι Λεκτικές Ρουτίνες;

Τα πιο σημαντικά στοιχεία σε μία λεκτική ρουτίνα είναι να τις έχουμε: προβλέψιμες, σταθερές και διασκεδαστικές! Μίακοινήλεκτικήρουτίναείναιτο: 1,2, 3 πάμε!!

Οι λεκτικές ρουτίνες αποτελούνται από λέξεις οι οποίες επαναλαμβάνονται σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή κατά τη διάρκεια μίας δραστηριότητας. Μια λεκτική ρουτίνα εμφανίζεται κάθε φορά που ένας άνθρωπος χρησιμοποιεί τις ίδιες ακριβώς λέξεις, με τον ίδιο τρόπο, για τα ίδια πράγματα αλλά και για συγκεκριμένες δραστηριότητες (π.χ. όταν ξυπνάει το παιδί ο γονιός λέει «Καλημέρα όλη μέρα!»)

Χρησιμοποιώντας λεκτικές ρουτίνες κατά την διάρκεια των καθημερινών σας δραστηριοτήτων, είναι ένας ιδιαίτερος τρόπος να ενθαρρύνεται την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού σας.

Χρησιμοποιώντας τραγούδια ως λεκτικές ρουτίνες! Μπορείτε να πάρετε ότι θέλετε να πείτε και να το κάνετε τραγούδι! Πολλά μικρά πιτσιρίκια τρελαίνονται με αυτό και τους τραβάει ιδιαίτερα την προσοχή τους! Τους αρέσει να τραγουδάνε μαζί και τους βοηθάει να προσπαθούν περισσότερο να μιλήσουν, να εκφραστούν με συγκεκριμένο λεξιλόγιο, να κοιτάζουν τον και άλλον γενικότερα να επικοινωνήσουν με τον ενήλικα. Δεν χρειάζεται να είμαστε τραγουδιστές ή ποιητές για κάτι τέτοιο… απλά την ομιλία την κάνουμε τραγούδι και κερδίζουμε πολλά!! Το μόνο σίγουρο είναι ότι χτυπώντας παλαμάκια, ένα μικρό τύμπανο αλλά και διασκεδάζοντας, χορεύοντας και ζώντας τη στιγμή βοηθάτε, χωρίς κόπο, όπου και αν είσαστε στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού σας.
Είσαστε παραλία; Είσαστε κάπου έξω;… να μερικές ιδέες για λεκτικές ρουτίνες!
Τσουλήθρα:
1,2,3 πάμε!
(τραγουδιστά… Κάθομαι, κάθομαι και……τσουλάαααωωωωω!)
Πάνω, πάνω πάω πάαανω… κάτω, κάτω… κατεβαίνω κάτω… (τραγουδιστά)

Κούνια:
1,2,3, πάμε!Ready, Set, Go!!

(τραγούδι) «Κούνια – μπέλα, και έπεσε ο/η – λέτε το όνομα του παιδιού – μές την καραμέλα» – όσο περνάει ο καιρός και το παιδί αναγνωρίζει πλέον το τραγουδάκι κάνετε παύσεις για να συμπληρώνει εκείνο τους στίχους
Θέλεις ψηλότερα; Αργά ή γρήγορα; Μπροστάήπίσω

Παίζοντας στην παραλία με την άμμο!
Σκάβω, σκάβωτρύπεςκάνω!!!

Κρύβω – κρύβω κάτι ψάχνω! (μπορείτε να κρύψετε παιχνίδια της παραλίας, να τα ψάχνει το παιδί και να τα ονομάζει – όπως και εκείνο να σας κρύβει τα αντικείμενα αλλάζοντας ρόλους για να μάθει να περιμένει.. να μπαίνει στη θέση αυτού του ατόμου που ψάχνει)

Φούσκες
Σκάω φούσκες
Φυσάω φούσκες
Ανοίγω φούσκες
Κλείνω φούσκες
Ποπ, ποπ, ποπ (όταν τις σκάμε!)
Μεγάλες φούσκες!
Μικρέςφούσκες
Κι’άλλεςφούσκες;

Αφήστε τη φαντασία σας να δουλέψει και χρησιμοποιώντας παιχνίδια της παραλίας, αλλά κάνοντας και τις λέξεις τραγούδια δημιουργείστε λεκτικές ρουτίνες για να βοηθήσετε τα μικρά παιδιά να αναπτύξουν την ομιλία και τον λόγο!
Καλά να περνάτε!

Κίκα Γιαξόγλου, BSc Λογοπεδικός, MEd Austim Children
Επιστημονική Υπεύθυνη Ινστιτούτου Επικοινωνίας & Ανάπτυξης Παιδιού
24ο χλμ Λ. Μαραθώνος, Διασταύρωση Ραφήνας

www.logos-erga.gr
email: contact@logos-erga.gr
τηλ: 2294304643, 6944310900

 

Διαβάστε επίσης