Λόγος & Έργα: Η απλοποίηση της ομιλίας των ενηλίκων βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν και να εκφραστούν καλύτερα!

Η έρευνα έχει δείξει ότι οι γονείς σε όλο τον κόσμο αλλάζουν την κανονική τους γλώσσα όταν μιλούν στα παιδιά τους. Για να απλοποιήσουν τη γλώσσα τους, οι γονείς αλλάζουν τις λέξεις που χρησιμοποιούνται, την ταχύτητα της ομιλίας, τον τόνο της φωνής αλλά και την ένταση.

Όταν οι γονείς, αλλά και όλοι όσοι ασχολούνται με την φροντίδα ενός παιδιού (π.χ. γιαγιά, παππούς, νταντά κ.ά.), χρησιμοποιούν απλοποιημένη γλώσσα, καθιστά ευκολότερο για το παιδί τους να κατανοήσει και να μάθει τη γλώσσα αλλά και ενθαρρύνει την επικοινωνία γονέα-παιδιού.

Μπορεί να χρησιμοποιήσετε ήδη μερικές από τις συμβουλές που παρουσιάζονται παρακάτω όταν μιλάτε με το παιδί σας. Να θυμάστε ότι ένα παιδί με καθυστερημένη ανάπτυξη της γλώσσας μπορεί να χρειαστεί επιπλέον γλωσσική πρακτική. Πάρτε κάθε ευκαιρία να μιλήσετε με το παιδί σας. Χρησιμοποιήστε αυτές τις στρατηγικές με συνέπεια. Οι αλλαγές που κάνετε στη γλώσσα σας μπορούν πραγματικά να βοηθήσουν την ανάπτυξη της γλώσσας του παιδιού σας.

Ιδέες ομιλίας για γονείς:

Αυτές οι στρατηγικές μπορούν να χρησιμοποιηθούν με τα περισσότερα παιδιά με προβλήματα γλώσσας. Αλλά κάθε παιδί είναι μοναδικό, με διαφορετικές ανάγκες. Συμβουλευτείτε ένα Λογοθεραπευτή για να συζητήσετε τον τρόπο που ταιριάζει για να χρησιμοποιήσετε αυτές τις συμβουλές και να βοηθήσετε το παιδί σας.

1. Μειώνουμε το ρυθμό της ομιλίας

Παιδιά που δυσκολεύονται να αναπτύξουν την ομιλία και τον λόγο αντιμετωπίζουν συχνά δυσκολία στην κατανόηση της γρήγορης ομιλίας. Μιλώντας αργά, θα είναι ευκολότερο για το παιδί σας να σας κατανοήσει. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να μιλάς σαν ένα δίσκο μουσικής που λειτουργεί σε λάθος ταχύτητα! Ακόμη και μια μικρή αλλαγή στο ρυθμό ομιλίας σας μπορεί να βελτιώσει την κατανόηση της γλώσσας του παιδιού σας.

2. Χρησιμοποιήστε συντομότερους σχολιασμούς.

Ένα σύντομο μήνυμα θα είναι ευκολότερο για το παιδί σας να κατανοήσει. Πόσο πολύ μειώνεται το μήνυμά σας; Χρησιμοποιήστε φράσεις και προτάσεις κοντά στο γλώσσας του παιδιού σας. Για παράδειγμα, ένα παιδί που λέει μόνο λέξεις (μονολεκτικό στάδιο) θα πρέπει να χρησιμοποιούμε μέχρι φράσεις δύο λέξεων. Για ένα παιδί που χρησιμοποιεί δύο λέξεις τη φορά, οι φράσεις με τρεις ή τέσσερις λέξεις θα ήταν κατάλληλες.

Οι φράσεις σας είναι μοντέλα ή παραδείγματα για να μαθαίνει και να μιμείται το παιδί σας. Αυτά τα μοντέλα θα πρέπει να παρέχουν κίνητρο στο παιδί και να τα ενθαρρύνουν να μιμηθεί, αλλά να μην είναι πολύ δύσκολο να κατανοήσουν. Προσπαθήστε να συντομεύσετε τους περισσότερους σχολιασμούς που λέτε στο παιδί σας.

Ένας καλός τρόπος να συντομεύσετε τους σχολιασμούς σας είναι να προσποιηθείτε ότι στέλνετε ένα τηλεγράφημα. Ένα τηλεγράφημα περιλαμβάνει μόνο τις σημαντικότερες λέξεις περιεχομένου. Δεν υπάρχουν λέξεις που να μην έχουν νόημα. Ακολουθούν παραδείγματα για το πώς μπορείτε να συντομεύσετε τα μηνύματά σας:

“Θέλεις να σου βάλω χυμό;”
γίνεται “Θέλεις χυμό;”

“Αυτό το μεγάλο άλογο είναι εκεί πέρα”
γίνεται “Κοίτα το μεγάλο άλογο.”

Ένας άλλος τρόπος για να συντομεύσετε τις παρατηρήσεις σας είναι να σπάσετε το μήνυμα σε ξεχωριστά μέρη. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγετε περίπλοκες προτάσεις που μπορεί να προκαλούν σύγχυση στο παιδί σας. Για παράδειγμα:

“θέλεις το μπισκότο ή το κράκερ;”
γίνεται “θέλεις μπισκότο; Θέλεις κράκερ; ”

“Πρώτα θα κάνεις το μπάνιο σου και μετά θα σου διαβάσω παραμύθι”
γίνεται “Πρώτα μπάνιο και μετά παραμύθι»

Οι σχολιασμοί αυτοί μπορεί να φαίνονται γραμματικά εσφαλμένοι, αλλά, χρησιμοποιούν τη
γλώσσα που το παιδί σας μπορεί να κατανοήσει. Εάν το γλωσσικό σας μοντέλο είναι πολύ δύσκολο, το παιδί σας δεν θα μπορεί να κατανοήσει ή να μιμηθεί και έτσι η λεκτική έκφραση δεν εμφανίζεται. Όσο αναπτύσσονται οι λεκτικές δεξιότητες του παιδιού σας, θα είστε σε θέση να παράγεται ένα λεκτικό μοντέλο με πιο σύνθετες φράσεις και προτάσεις.

3. Χρησιμοποιήστε απλές προτάσεις

Είναι ευκολότερο για το παιδί σας να κατανοήσει προτάσεις που έχουν μια απλή δομή. Οι προτάσεις που περιέχουν ένα βασικό υποκείμενο + ρήμα + αντικείμενο ή επίθετο είναι ευκολότερες. Όσο η γλώσσα του παιδιού σας αναπτύσσεται, συμπεριλάβετε περισσότερες πληροφορίες στους σχολιασμούς σας. Προσθέστε λέξεις μέσα στη δομή της απλής πρότασης. Κρατήστε τα σχόλιά σας ακριβώς κοντά στο επίπεδο της γλώσσας του παιδιού σας.

Αποφύγετε τη χρήση προτάσεων που είναι υπερβολικά περίπλοκες, όπως “το αγόρι που ήταν μεγάλος και κακός χτύπησε το κορίτσι». «Ο μπαμπάς θα σας διαβάσει μια ιστορία όταν επιστρέψει από την δουλειά ” είναι επίσης πολύ δύσκολη. Το παιδί πρέπει να επεξεργαστεί πάρα πολλές πληροφορίες για να κατανοήσει το μήνυμά σας.

4. Χρησιμοποιήστε την επανάληψη.

Όταν επαναλαμβάνετε λέξεις, φράσεις και προτάσεις, το παιδί έχει καλύτερη ευκαιρία να μάθει και να κατανοήσει.

Παιδί: κούκλα
Γονιός: Δική σου κούκλα
Γονιός: Μεγάλη κούκλα
Γονιός: Όμορφη κούκλα

Αυτές οι αλληλεπιδράσεις δείχνουν πόσο μπορείτε να ενθαρρύνετε την ανάπτυξη της γλώσσας του παιδιού σας μέσω της επανάληψης. Αυτός ο γονέας έχει δώσει λεκτικά μοντέλα με πολλές διαφορετικές δομές πρότασης.

Νέες πληροφορίες και λεξιλόγιο προστέθηκαν κάθε φορά. Ωστόσο, το βασικό νόημα του μηνύματος του παιδιού κρατήθηκε και επαναλαμβάνεται.

5. Αλλάξτε τον τόνο της φωνή σας σε σημαντικές λέξεις

Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιδρούν στις αλλαγές της φωνής των ανθρώπων. Το παιδί σας θα δώσει μεγαλύτερη προσοχή και σε λέξεις που τονίζουμε όταν μιλάμε. Οπότε, βάλτε περισσότερο τονισμό στη λέξη ή τις λέξεις που θέλετε να ακούσει το παιδί σας αλλά και να θυμηθεί.

Για παράδειγμα: “Μεγάλο σκυλί!” “Ο χυμός τέλειωσε!”

Μπορείτε επίσης να αλλάξετε τον τόνο της φωνής σας για να βοηθήσετε το παιδί σας να κατανοήσει το μήνυμά σας. Αυτές οι αλλαγές μπορούν να δώσουν έμφαση σε μια λέξη και να σηματοδοτούν τη διαφορά μεταξύ ερωτήσεων και δηλώσεων.

6. Χρησιμοποιήστε χειρονομίες όταν μιλάτε.

Η χρήση των κινήσεων των χεριών βοηθά το παιδί σας να κατανοήσει τη σημασία του λεκτικού μηνύματός σας.
Εκφράσεις προσώπου που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε περιλαμβάνουν: χειρονομίες του προσώπου-έκπληκτος, ενθουσιασμένος, χαρούμενος, λυπημένος, αναστατωμένος, κλπ. Κινήσεις χεριών: -Έλα εδώ. Δώσε μου. Θέλω. Θέλεις. Σταμάτα. Πάει κτλ .
Στάσεις σώματος: -τα χέρια έξω για να δείξουν μια αγκαλιά. Διπλωμένα χέρια για να δείξουν θυμό.

Κίκα Γιαξόγλου

Λογοπεδικός BSc, MEd (Αυτισμός Παιδική ηλικίας)
Επιστημονική Υπεύθυνη
Ινστιτούτο Επικοινωνίας & Ανάπτυξης Παιδιού
« Λόγος & Έργα»
Τηλ: 229434643, 6944310900
Email: [email protected]
www: www.logos-erga.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.