Μπαίνουν «στην πρίζα» οι Κυκλάδες – Εγκαίνια στη Σύρο από τον πρωθυπουργό της σύνδεσης με το Λαύριο

Ένα εθνικής σημασίας έργο με πολλαπλά οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία, που συγχρόνως στέλνει σημαντικά μηνύματα για τις δυνατότητες και την υλοποίηση της ενεργειακής πολιτικής της χώρας, συνιστά η αυριανή ενεργοποίηση της διασύνδεσης των Κυκλάδων με το σύστημα ηλεκτρισμού της ηπειρωτικής χώρας.

Ειδικότερα, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θα εγκαινιάσει αύριο την επίσημη έναρξη της σύνδεσης με υποβρύχιο καλώδιο της Σύρου με το Λαύριο καθώς και με τα νησιά Πάρο και Μύκονο, που συνιστούν την λεγόμενη α΄φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα, επί συνόλου τριών (αρχικά) φάσεων που ολοκληρώνονται στο τέλος του 2020. Αφορά στη διασύνδεση τριών ηλεκτρικών συστημάτων Σύρου, Πάρου και Μυκόνου, τα οποία θα τροφοδοτούν σειρά άλλων νησιών (Δήλος, Νάξος, Αντίπαρος, Σχοινούσα, Ηρακλειά, Κουφονήσι, Σίκινος, Φολέγανδρος, Ίος).

Η διασύνδεση των νησιών που λειτουργούν με μονάδες πετρελαίου ντίζελ – μαζούτ είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, καθώς θα εξασφαλίσει:

– Χαμηλότερα ενεργειακά κόστη -σε αυτή τη φάση για τη ΔΕΗ- που θα αποτυπωθούν στους λογαριασμούς ηλεκτρισμού για όλους τους καταναλωτές – με την αποκλιμάκωση των χρεώσεων ΥΚΩ (ανέρχονται σε περίπου 700 εκατ. ετησίως), που εξισορροπούν τη διαφορά τιμής μεταξύ νησιών/ηπειρωτικού συστήματος.

– “Φιλικότερο” περιβαλλοντικό αποτύπωμα, λόγω της μη λειτουργίας των ρυπογόνων πετρελαϊκών μονάδων αλλά και της διευκόλυνσης της περαιτέρω διείσδυσης ανανεώσιμης ενέργειας στο σύστημα.

– Ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια των νησιών με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για το τουριστικό προϊόν (κυρίως τους θερινούς μήνες).

Συγχρόνως, αποτελεί μέρος της πολιτικής για μετάβαση στην καθαρή ενέργεια, μαζί με άλλα έργα, όπως τα “έξυπνα” νησιά, αξιοποιώντας το αυξημένο αιολικό/ηλιακό δυναμικό του νησιωτικού χώρου στο πλαίσιο της μεγαλύτερης συμμετοχής των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο.

Όμως, η υλοποίηση του έργου στέλνει και σημαντικά μηνύματα εντός και εκτός συνόρων:

– Αφενός ότι η ελληνική οικονομία ανακάμπτει και η αύξηση της κατανάλωσης κυρίως σε βιομηχανικό επίπεδο ωθεί στην ανάγκη επιτάχυνσης των έργων διασύνδεσης.

– Αφετέρου, δεδομένου ότι υλοποιείται από τον ΑΔΜΗΕ, “δείχνει ότι γίνεται κι αλλιώς” -όπως πρόσφατα τόνισε ο επικεφαλής του Διαχειριστή Μ. Μανουσάκης- παραπέμποντας στην δυνατότητα λειτουργίας μιας εταιρείας που έχει τον πυρήνα των υποδομών της χώρας, με αποδοτικό τρόπο – στο πρότυπο μοντέλο του ΑΔΜΗΕ, δηλαδή της συνύπαρξης δημοσίου ελέγχου και στρατηγικού επενδυτή (κινεζική State Grid), έναντι επιλογών πλήρους ιδιωτικοποίησης…

Επόμενα βήματα

Θα ακολουθήσει η β’ φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που περιλαμβάνει την ένταξη της Νάξου στο σύμπλεγμα των νησιών που θα ηλεκτροδοτούνται μέσω του εθνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρισμού (ΕΣΜΗΕ) και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Άνδρου – Τήνου και Άνδρου – Λιβαδιού (Εύβοια). Η αξιολόγηση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών για την ανάθεση των επιμέρους υποέργων -συνολικού προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ- βρίσκεται σε προχωρημένη φάση. Αναμένεται συμβολαιοποίηση των έργων και έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, ώστε το έργο να ολοκληρωθεί το 2019.

Ως προς την γ’ φάση του έργου, την πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου, αποφασίστηκε από τον ΑΔΜΗΕ να επισπευσθεί κατά δύο χρόνια, δηλαδή τα έργα προϋπολογισμού 102 εκατ. ευρώ, να περατωθούν εντός του 2020, αντί του 2022 που προβλεπόταν αρχικά.

Παράλληλα, ο Διαχειριστής ετοιμάζεται να εντάξει στον μακροχρόνιο προγραμματισμό του και δ΄ φάση διασύνδεσης, που περιλαμβάνει νησιά των Δυτικών και Νότιων Κυκλάδων.

Εξάλλου, προχωρά και η “μικρή” διασύνδεση της Κρήτης (με την Πελοπόννησο) που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2020, ενώ έχει δρομολογηθεί και η “μεγάλη” (με την Αττική) που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί έως το 2023.

Τα νούμερα

Με την ολοκλήρωση της γ’ φάσης υπολογίζεται ότι θα υπάρξει σωρευτική εξοικονόμηση πόρων ύψους 2,7 δισ., σε ορίζοντα 20ετίας, ενώ το κοινωνικοοικονομικό όφελος από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας προσεγγίζει τα 80 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα η ΔΕΗ εκτιμά ότι ήδη από φέτος θα υπάρξει εξοικονόμηση σημαντικών ποσοτήτων σε ντίζελ-μαζούτ, το κόστος των οποίων ανέρχεται σε περίπου 500-550 εκατ. ετησίως, χωρίς να υπολογίζονται κι άλλα λειτουργικά έξοδα. Από το κόστος αυτό περίπου 70% αντιστοιχεί στην Κρήτη, που όταν διασυνδεθεί θα υπάρξει πολύ μεγάλη ελάφρυνση.

Σημειώνεται ότι το κόστος παραγωγής ενέργειας στα νησιά είναι υπερδιπλάσιο του αντίστοιχου στην ηπειρωτική χώρα: το 2016 το μέσο κόστος ενέργειας στα νησιά αυτά ήταν 104,5 ευρώ / μεγαβατώρα, ενώ στα πολύ μικρά νησιά ξεπέρασε και τα 300 ευρώ / μεγαβατώρα, έναντι 42,85 ευρώ / μεγαβατώρα στην ηπειρωτική χώρα.

avgi.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.