Ο Λ. Καραούλης στον ραδιοφωνικό σταθμό Alpha 989 για τον ψηφιακό εθισμό (βίντεο)

Καλεσμένος στην εκπομπή της Τασούλας Παπανικολάου στον Alpha Radio 9.89 ήταν ο Λάζαρος Καραούλης υποψήφιος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Frederick στην Εκπαιδευτική τεχνολογία, όπου και συζήτησαν για τον ψηφιακό εθισμό.

Σε μελέτη 184 παιδιών στην Ιταλία το 2019, 58 παιδιά είχαν αυξημένο κίνδυνο να εθιστούν στο κινητό τους ενώ τα 48 είχαν ήδη εθιστεί. Μετά από δυο χρονιά και κατά την διάρκεια του lockdown, τα παιδιά που είχαν εθιστεί είχαν φτάσει τα 86 (47% των συμμετεχόντων) ενώ αλλά 50 (27,2%) είχαν αυξημένο κίνδυνο να εθιστούν. Συνολικά το ποσοστό των παιδιών που παρέμειναν υγιής και χωρίς κάποιο κίνδυνο μελλοντικής εξάρτησης συρρικνώθηκε στο 26,1% δηλαδή περίπου μόνο 1 στα 4 παιδιά.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συνιστά μόνο μία ώρα ημερήσιου χρόνου οθόνης για παιδιά ηλικίας 3 και 4 ετών και καμία για παιδιά κάτω των 2 ετών. Για να καταλάβουμε πόσο επηρεάζεται η ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών αλλά και ποσό σημαντικός παράγοντας για το μέλλον του είναι να τηρεί τα μέγιστα όρια χρήσης, αναφέρουμε μια έρευνα που έγινε στην Αμερική και η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όσα παιδιά μέχρι την ηλικία των 5 ετών περνούσαν πάνω από 2 ώρες την ημέρα μπροστά από οθόνες, είχαν 7.7 φορές παραπάνω πιθανότητες να διαγνωστούν με ΔΕΠΥ (διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας).

Συμπτώματα εθισμού

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να εντοπίζουν ενδεχόμενα συμπτώματα που μπορούν να σχετίζονται με τον ψηφιακό εθισμό. Αλλαγές στην συμπεριφορά , σωματικά ή ψυχικά συμπτώματα είναι ενδείξεις ότι το παιδί μπορεί έχει κάποιου είδους ψηφιακού εθισμού. Τα παρακάτω συμπτώματα δεν αποτελούν αποδείξεις αλλά ενδείξεις και σε κάθε περίπτωση που κάποιος γονέας υποπτεύεται ότι το παιδί του παρουσιάζει συμπτώματα ψηφιακού εθισμού θα πρέπει να επικοινωνήσει με μονάδες που εξειδικεύονται στον ψηφιακό εθισμό.

Συμπεριφορά

Δεν ασχολείται πλέον με εξωτερικές δραστηριότητες.

Περνά πάνω από 3 ώρες την ημέρα μπροστά από οποιαδήποτε οθόνη

Θυμώνει αν του ζητηθεί να αφήσει το κινητό ή να διακόψει το βιντεοπαιχνίδι που παίζει.

Λέει ψέματα για τις ώρες χρήσης ψηφιακών μέσων.

Ασχολείται με το κινητό ενώ τρώει.

Ασχολείται με το κινητό ενώ έχει ξαπλώσει στο κρεβάτι για να κοιμηθεί.

Αποφεύγει τις επαφές με άλλα μέλη της οικογένειας ενώ βρίσκονται όλοι μαζί στο σπίτι.

Σωματικά

Κούραση λόγο έλλειψης ύπνου.

Αλλαγή στην σωματική εμφάνιση/υγιεινή.

Αύξηση βάρους.

Παθήσεις ματιών, ξηροφθαλμια.

Ψυχικά

Κακή συγκέντρωση.

Αλλαγές στην διάθεση που σχετίζονται με τις αποδόσεις του σε κάποιο παιχνίδι.

Οι γονείς διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στον περιορισμό της χρήσης συσκευών από τα παιδιά τους, αν και θα πρέπει να προσέχουν να μην να περιοριστεί πλήρως τον χρόνο οθόνης, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των lockdown γιατί τα ψηφιακά μέσα αποτελούν την κύρια πηγή κοινωνικής σύνδεσης μεταξύ των παιδιών.

Είδαμε πόσο σημαντικός είναι ο έλεγχος των παιδιών στην περίπτωση της 12χρονης από τα Σεπόλια όπου αν δεν ήταν η θεία να παρατηρήσει την περίεργη συμπεριφορά του κοριτσιού δεν θα είχε βγει στο φως αυτή η τόσο μεγάλη και πολύκροτη υπόθεση αλλεπάλληλων βιασμών και κακοποίησης του παιδιού.

Ο εθισμός στα παιχνίδια είναι το ίδιο επικίνδυνος, το ζήσαμε με τις δύο περιπτώσεις απαγχονισμού εφήβων μέσα στο ίδιο τους το σπίτι, στο πλαίσιο προκλήσεων ασφυξίας που τους ζητήθηκε από το θανατηφόρο παιχνίδι που έπαιζαν χωρίς κανέναν έλεγχο.

Να εγκατασταθεί η απλή και ελεύθερη εφαρμογή STAY FREE όπου μπορούν γονείς και παιδιά να βλέπουν πόση ώρα ξοδεύουν στην οθόνη.

Να δημιουργηθεί μάθημα ορθής χρήσης κινητών συσκευών στα σχολεία, στο ίδιο πλαίσιο που έχουν την εκμάθηση υπολογιστών, η οποία ξεκίνησε πριν 30 χρόνια και ήδη θεωρείται παρωχημένο μάθημα.

Μερικές από τις συμβουλές που προσφέρουν κέντρα απεξάρτησης στους γονείς για να αντιμετωπίσουν ένα παιδί εθισμένο στα ψηφιακά μέσα είναι:

Θέτοντας όρια στον καθημερινό χρόνο χρήσης συσκευών.

Δημιουργία ζωνών «χωρίς οθόνη» (π.χ. μη χρήση smartphone στο τραπέζι ή στο αυτοκίνητο).

Τηλεοράσεις/υπολογιστές/κονσόλες παιχνιδιών να βρίσκονται σε κοινόχρηστους χώρους (πχ σαλόνι) και όχι στα υπνοδωμάτια των παιδιών.

Δίνοντας το παράδειγμα σαν γονείς και επιδεικνύοντας υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας και των συσκευών.

Δημιουργία και εκτύπωση ενός ψηφιακού προγράμματος το οποίο περιέχει κανόνες για την σωστή χρήση των νέων τεχνολογιών.

Ακούστε όλη την συνέντευξη εδώ:

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.