Ο Μαγικός κόσμος των Βιβλίων στην ανάπτυξη της Επικοινωνίας και του Λόγου

Τα βιβλία…

 Ενθαρρύνουν την συγκέντρωση και την προσοχή
 Ενθαρρύνουν με την συμμετοχή μας το παιδί να αναπτύξει τον λόγο του
 Βοηθάνε στην ανάπτυξη:
 Της εναλλαγής σειράς
 Της μίμησης
 Της Κατονομασίας
 Της κατανόησης
 Της ανάπτυξης του φωνολογικού συστήματος
 Της φαντασίας
 Της έκφρασης – να μπορεί το παιδί να βάλει γεγονότα σε μια λογική – χρονική σειρά
 Ενθαρρύνουν το παιδί να μάθει νέες λέξεις και να τις χρησιμοποιήσει κατάλληλα – κυρίως όταν η ανάγνωση είναι συστηματική

Η ώρα που μοιραζόμαστε ένα βιβλίο με το παιδί μας μπορεί να είναι η ιδανική στιγμή για να έχουμε μαζί του μια συζήτηση. Θα μπορούμε να έχουμε ένα κοινό θέμα και μια κοινή εμπειρία να αναπτύξουμε και να συζητήσουμε.

Πώς ξεκινάω να διαβάσω ένα βιβλίο με το παιδί μου;

Παρατηρώντας τα ενδιαφέροντα του παιδιού μας, και διαλέγοντας βιβλία που εμπεριέχουν αυτά τα ενδιαφέροντα μπορούμε να αρχίσουμε να ενθαρρύνουμε το παιδί να πάρει μέρος σε μια διαδικασία «ανάγνωσης»

Ανάγνωση δεν σημαίνει απαραίτητα «διαβάζω τις λέξεις». Ανάγνωση μπορεί να αντιστοιχεί και στην παρατήρηση των εικόνων ενός παραμυθιού και στη δημιουργία μιας ιστορίας μέσω αυτών.

Τι κάνουν τα παιδιά; Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς;

Πότε; Τι κάνω μόνος μου όταν βρίσκω ένα βιβλίο; Το… Τι κάνω με λίγη βοήθεια από την μαμά και τον μπαμπά;
Στην αρχή: Δαγκώνω

Πετάω

Χτυπάω

Σκίζω

Ζουλάω

Κοιτάω το εξώφυλλο

Κάνω ήχους

  Ανοίγω και κλείνω

Κοιτάω τις εικόνας όταν γυρνάνε τις σελίδες

Ψηλαφίζω τι υπάρχει πάνω στις σελίδες

Ακούω τη φωνή τους

Ακούω να μιμούνται τους ήχους που κάνω

Αντιδρώ στους ήχους που κάνει το βιβλίο

Λίγο αργότερα: Συνεχίζω να δαγκώνω

Πετάω, χτυπάω, σκίζω, σπρώχνω τα βιβλία στο πάτωμα, στο τοίχο, τα βγάζω από τα ράφια

Ανοίγω-κλείνω τα βιβλία

Κοιτάω ελάχιστα τις εικόνες

Αναγνωρίζω μερικές ξεκάθαρες εικόνες ή φωτογραφίες που μου θυμίζουν τα αγαπημένα μου πρόσωπα, ζώα, παιχνίδια, φαγητό

Σου λέω ότι θέλω μια ιστορία-ένα βιβλία- ρίχνοντας το κοντά σου

 Γυρίζω τις σελίδες, με λίγη βοήθεια στην αρχή

Χτυπάω μια σελίδα ή προσπαθώ να αρπάξω το βιβλίο

Ακολουθώ το δάχτυλο σου πάνω στην σελίδα ή τις κινήσεις των χεριών σου

Ενθουσιάζομαι όταν βλέπω μια κρυφή εικόνα πίσω από ένα παραθυράκι – ή στην επόμενη σελίδα όταν την γυρνάς αργά

Ακούω τις λέξεις και τους ήχους που κάνεις που αντιστοιχούν σε μια εικόνα

Μιμούμαι τις κινήσεις/χειρονομίες ή τους ήχους που κάνεις – εάν τους έχω κάνει εγώ πρώτα

Συγκεντρώνομαι μόνο στο βιβλίο και δεν σε κοιτάω συγχρόνως

Προσπαθώ να βρω το βιβλίο αν μου το κρύψεις κάτω από το σεντόνι

Αργότερα:  Μασάω λιγότερο τα βιβλία και γυρνάω περισσότερο τις σελίδες

Κάθομαι λίγο και κοιτάω τα βιβλία μόνος μου

Τα βάζω πάλι πίσω στο ράφι

Αναγνωρίζω το αγαπημένο μου βιβλίο και το παίρνω από το ράφι

Σου φέρνω ένα βιβλίο ή ανεβαίνω στην αγκαλιά σου για να σου δείξω ότι θέλω να ακούσω μια ιστορία

 Θα φέρω ένα βιβλίο

Θα ακολουθήσω το χέρι σου όταν δείχνεις μια εικόνα και όταν μου λες «Κοίτα»

Θα δείξω οικείες εικόνες και θα σε κοιτάξω σαν να λέω «Τι είναι αυτό;», ή «Κοίτα, το αναγνωρίζω αυτό»

Θα μιμηθώ απλούς ήχους

Θα γυρίσω τις σελίδες αν μου πεις να αρχίσω

Θα ψάξω για κάτι κρυμμένο μέσα στο βιβλίο

Θα σε μιμηθώ όταν σε δω να πιάνεις κάτι μέσα στο βιβλίο

Θα μου αρέσουν βιβλία με μικρά θέματα

Θα μου αρέσουν βιβλία με παραθυράκια, τσέπες, και αντικείμενα που πετάγονται

Πολύ αργότερα:  Δεν θα δαγκώνω, πετάω ή χτυπάω το βιβλίο

Θα διαλέγω το αγαπημένο μου βιβλίο από το ράφι ή θα το ψάχνω

Θα το κοιτάω μόνος μου

Θα δείχνω και θα βγάζω φωνούλες μόνος μου

Θα φέρνω το βιβλίο σε σένα

 Θα βρίσκω ένα συγκεκριμένο βιβλίο

Θα χρησιμοποιώ μια λέξη ή ένα νόημα για να σου πω πιο βιβλίο θέλω να διαβάσω

Θα λέω με την σειρά μου έναν ήχο, μια λέξη ή ένα νόημα

Θα δείχνω εικόνες

Θα συνδυάζω εικόνες με την πραγματική ζωή

Θα μου αρέσουν ιστορίες που θα έχουν κάποιο θέμα ή κάποιο κεντρικό χαρακτήρα και μια σειρά από γεγονότα

Πηγή:Manolson, Ayla, (1992) It takes two to talk: A parent’s guide to helping children to communicate, The Hanen Program®

ΚίκαΓιαξόγλου

BScΛογοπεδικός – Λογοθεραπεύτρια, ΜEdSpecialNeeds (AutismChildren)
Επιστημονική Υπεύθυνη
«Λόγος & Έργα»
Ινστιτούτο Επικοινωνίας & Ανάπτυξης Παιδιού
Τηλ. Επικοινωνίας: 6944310900

Βιογραφικό

kika_giaxoglouΗ ΚίκαΓιαξόγλου είναι μητέρα ενός αγοριού 5,6 ετών. Ολοκλήρωσε τις σπουδές Λογοθεραπείας το 2004 στο πανεπιστήμιο του Ulster στη Β. Ιρλανδία και το 2012 απέκτησε το Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Ειδική Αγωγή (Αυτισμός παιδικής ηλικίας) από το Πανεπιστήμιο του Birmingham, Μ. Βρετανία.

Από το 2005 έως και σήμερα εργάζεται στο Ίδρυμα για το παιδί «Η Παμμακάριστος» και είναι μέλος της Ιατροπαιδαγωγικής Ομάδας του Ιδρύματος. Είναι τακτικό μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών – Λογοθεραπευτών.

Έχει πάρει μέρος και έχει παρουσιάσει εργασίες σε συνέδρια και Ημερίδες πάνω σε θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη της επικοινωνίας, του λόγου και της γλώσσας.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.