Πανελλήνιες 2021: Η “παγίδα” που θα φέρει ανατροπή στις βάσεις – Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι

Ο Στράτος Στρατηγάκης, αναλυτής, σύμβουλος σταδιοδρομίας και μαθηματικός, μιλάει στο Sputnik για τις Πανελλήνιες που ξεκινούν τη Δευτέρα.

Μετά από μια δύσκολη χρονιά εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου βρίσκονται ένα βήμα πριν τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, που ξεκινούν την Δευτέρα 14 Ιουνίου.

Οι υποψήφιοι, καθώς και τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας που συμμετέχουν στη διεξαγωγή των εξετάσεων, θα προσέρχονται στα εξεταστικά κέντρα έχοντας μαζί τους βεβαίωση αρνητικού τεστ (self test, PCR ή rapid test), ενώ σε περίπτωση θετικού αποτελέσματος, εκδίδεται σχετική δήλωση και ο εξεταζόμενος καλείται να κάνει ένα δεύτερο τεστ σε δημόσια δομή.

Ο Στράτος Στρατηγάκης, αναλυτής, σύμβουλος σταδιοδρομίας και μαθηματικός, μίλησε στο Sputnik και εξήγησε τον τρόπο εφαρμογής των συντελεστών από φέτος, δίνοντας εκτιμήσεις για τις βάσεις εισαγωγής, καθώς και συμβουλές για τη σωστή διαχείριση του χρόνου από τους εξεταζόμενους.

Οι εκτιμήσεις για τις βάσεις 2021

H εκτίμηση των βάσεων που κάνει κάθε χρόνο ο κ. Στρατηγάκης στηρίζεται σε τρεις παράγοντες, όπως λέει:

1.Στον αριθμό των εισακτέων
2.Στη δυσκολία των θεμάτων και πώς έγραψαν οι μαθητές
3.Στις εκτιμήσεις του για το πώς δηλώνουν τις σχολές στο μηχανογραφικό τους.
«Τον τρίτο παράγοντα δεν τον ξέρουμε ποτέ, γιατί αυτό το μαθαίνουμε μετά την ανακοίνωση των βάσεων. Ο δεύτερος παράγοντας που είναι η δυσκολία των θεμάτων, είναι και αυτός άγνωστος αφού δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα οι Πανελλαδικές. Ο πρώτος παράγοντας είναι περίπου ίδιος με πέρυσι» σημειώνει.

Η μεγάλη διαφορά που θα φέρει ανατροπές στις βάσεις, όπως εκτιμά, είναι η καθιέρωση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής που είναι ένας βαθμός πάνω από τον οποίο πρέπει να έχουν γράψει οι μαθητές για να μπορούν να δηλώσουν μια σχολή. «Απλά να τη δηλώσουν και όχι να περάσουν σε αυτή» όπως σημειώνει.

Δείτε ακόμα:  «Μου έχεις κάνει μάγια» φώναζε ο δράστης που πυροβόλησε τους υπαλλήλους του συνεργείου φυσικού αερίου (φωτό)

Περιγράφοντας τη φετινή «παγίδα» για τους υποψηφίους, εξηγεί ότι «αυτός ο βαθμός θα είναι διαφορετικός για κάθε σχολή. Πρέπει τα παιδιά να πιάσουν τουλάχιστον το 80% του μέσου όρου όλων των γραπτών των υποψηφίων όλης της Ελλάδας, κάθε πεδίου, για να μπορούν να δηλώσουν τις πιο χαμηλόβαθμες σχολές. Αν δεν πιάσουν αυτό το 80% μένουν εντελώς εκτός ΑΕΙ».

Η μεγάλη αλλαγή ως προς τις βάσεις είναι ότι, ελάχιστες σχολές θα έχουν βάση πιο χαμηλή από 8.000 μόρια.

«Δεν θα υπάρχουν δηλαδή σχολές με 5.000, 4.000, 6.000 μόρια. Αυτή η ελάχιστη βάση εισαγωγής, εισάγεται φέτος για πρώτη φορά, ενώ τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα γιατί τα παιδιά, έχουν υποστεί σχεδόν για τη μισή χρονιά τηλεκπαίδευση, η οποία είναι πιο κουραστική και λιγότερο αποδοτική κατά τη γενική ομολογία όλων των εκπαιδευτικών και μαθητών – όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλη την Ευρώπη. Συνεπώς, θεωρώ ότι είναι πολύ βαρύ αυτό το μέτρο για τα παιδιά, τα οποία επίσης όταν ήταν στην τάξη της Β’ Λυκείου, πέρυσι, μετά τις 10 Μαρτίου υπολειτουργούσαν τα πράγματα μέχρι να οργανωθεί η τηλεκπαίδευση».

Η δεύτερη αλλαγή είναι ότι εισάγονται οι συντελεστές βαρύτητας στον υπολογισμό των μορίων. «Τα μόρια κρίνουν εάν κάποιος θα εισαχθεί ή όχι. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής απλά του δίνει το δικαίωμα να δηλώσει σχολή.

Δείτε ακόμα:  Καιρός: Η «πολική δίνη» φέρνει χιόνια και στα πεδινά τον Χειμώνα!

Απ’ όσους δήλωσαν τη σχολή, θα περάσουν αυτοί που έχουν τα περισσότερα μόρια» παρατηρεί ο κ. Στρατηγάκης.
Στα μόρια, λοιπόν, επανέρχονται οι συντελεστές βαρύτητας και αυτό είναι πολύ καλό, σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, γιατί πέρυσι που είχαν καταργηθεί, υπήρξαν, όπως λέει, πολλές ισοβαθμίες.

«Δεν υπάρχουν θέματα SOS»

Έχει αλλάξει η μορφή των θεμάτων, τονίζει ο κ. Στρατηγάκης εξηγώντας ότι, «δεν υπάρχουν SOS θέματα γιατί η λογική είναι ότι θέλουμε να έχουμε ομαλή κατανομή υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα, που σημαίνει ότι δεν θέλουμε να γράψουν πολλά παιδιά πάνω από 18. Θέλουμε γύρω στο 10% να είναι οι μαθητές που θα υπερβούν το 18. Αυτό σημαίνει ότι κάποια θέματα πρέπει να είναι εξαιρετικά δύσκολα και εκτός των θεμάτων που θεωρούνται SOS».

Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι στις Πανελλήνιες 2021

Αυτό που πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα οι υποψήφιοι είναι ότι μπορεί σε ένα μάθημα να μην γράψουν καλά, «αλλά επειδή αυτό που μετράει είναι ο μέσος όρος -δηλαδή να είναι πάνω από το όριο της ελάχιστης βάσης εισαγωγής- πρέπει να προσπαθήσουν να πάνε στο επόμενο μάθημα καλά ώστε να το ισοφαρίσουν. Δεν πρέπει δηλαδή να απογοητευτούν και να τα παρατήσουν» συμβουλεύει.

Καθώς κάθε χρόνο παρουσιάζονται παιδιά που σε κάποιο μάθημα δεν τα πηγαίνουν καλά και σκέφτονται να πάνε στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, ο κ. Στρατηγάκης συμβουλεύει να το αποφύγουν διότι οι επαναληπτικές είναι πάρα πολύ δύσκολες.

Για να διαχειριστούν μια αποτυχία, ο ίδιος προτείνει στους υποψηφίους να προσπαθήσουν να το διαχειριστούν όπως οι αθλητές που κοιτούν τον κάθε αγώνα ξεχωριστά.

Δείτε ακόμα:  Πυροβολισμοί στην Κηφισιά – Τραυματίες 2 υπάλληλοι μέτρησης φυσικού αερίου!

Η σωστή διαχείριση του χρόνου στις εξετάσεις

Αναλύοντας τώρα τη σωστή διαχείριση του χρόνου και καθώς το διαγώνισμα διαρκεί τρεις ώρες, ο κ. Στατηγάκης προτείνει στους υποψηφίους να αφιερώνουν περίπου 45 λεπτά σε κάθε θέμα, εφόσον το κάθε μάθημα έχει τέσσερα θέματα.

«Αυτό σημαίνει ότι ξεκινώντας από το πρώτο θέμα που παραδοσιακά είναι το πιο εύκολο και είναι θεωρία, αν το γράψει σε 20 λεπτά, έχει ένα κέρδος από τα 45 λεπτά, για να τα διαθέσει στο θέμα που θα τον δυσκολέψει. Δεν πρέπει να κολλήσει σε μια άσκηση και να αφιερώσει πάνω από 45 λεπτά. Την αφήνει, πάει στην επόμενη και επανέρχεται σε αυτή αν του μείνει χρόνος στο τέλος. Την ώρα που γράφει το παιδί το διαγώνισμα, δεν μπορεί να ξέρει αν νιώθει ότι γράφει γύρω στο 15 κι αν αυτό το 15 θα είναι αρκετό για να φτάσει το στόχο του ή όχι. Γιατί υπάρχουν χρονιές που το 15 είναι εξαιρετικός βαθμός και υπάρχουν χρονιές με πολύ εύκολα θέματα που το 18 δεν είναι καλός βαθμός, γιατί όλοι οι άλλοι έχουν γράψει 19» εξηγεί.

Ο ίδιος καταλήγει λέγοντας ότι πρόκειται «για έναν διαγωνισμό συμπλήρωση θέσεων -αυτό θα πρέπει να έχουν τα παιδιά στο μυαλό τους- και όχι μια εξέταση πιστοποίησης γνώσεων, δηλαδή για να περάσω, πρέπει να έχω γράψει καλύτερα από τους άλλους».