Περικλής Περικλέους: Ο άνθρωπος που μετέφερε με το καΐκι του στο λιμάνι της Ραφήνας τους ναυαγούς του «Χρυσή Αυγή»


Τον Ιανουάριο του 2014 είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε ορισμένες από τις αθέατες πτυχές που διαδραματίστηκαν το βράδυ της 23ης προς την 24η Φεβρουαρίου 1983 στα ανοιχτά του λιμανιού της Ραφήνας.

Ο άνθρωπος που εξιστόρησε τούτες τις αθέατες πτυχές ήταν ο Περικλής Περικλέους, ο άνθρωπος που μετέφερε με το καΐκι του, το «Άγιος Κωνσταντίνος», τους ανθρώπους που διασώθηκαν από το ναυάγιο του «Χρυσή Αυγή».

Η εξιστόρηση έγινε τον Ιανουάριο του 2014 στο 1ο Γυμνάσιο Ραφήνας, στα πλαίσια Περιβαλλοντικού Προγράμματος του σχολείου κατά το σχολικό έτος 2013-2014.Υπεύθυνη του προγράμματος ήταν η εκπαιδευτικός Άννα Σαμαρά.

Ο εγγονός του κ. Περικλή Περικλέους, ο Νικόλας Χρήστου, ήταν τότε μαθητής της 1ης Γυμνασίου και συμμετείχε στο Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα.

Ο Περικλής Περικλέους ήταν ιδιοκτήτης της μηχανότρατας «Άγιος Κωνσταντίνος» και του γρι-γρι «Άγιος Δημήτριος».

Το γρι-γρι- φτιάχτηκε στη Χαλκίδα και η μηχανότρατα φτιάχτηκε στον Ψαρό στο Πέραμα.

Το «Άγιος Κωνσταντίνος» ήταν δεκαεπτά μέτρα καΐκι.

Ψάρευαν μέχρι την Άνδρο, την Τήνο, τη Μύκονο, αλλά και πιο μακριά.

«Στο καΐκι ήμουν από 1η Οκτωβρίου του 1948 και από τότε ήμουν συνεχώς μέσα. Βγήκα μόνο τους 17 μήνες που έκανα στρατιώτης”
23 Φεβρουαρίου 1983

Ο Περικλής Περικλέους επιστρέφει στη μοιραία νύχτα της 23ης Φεβρουαρίου 1983.

Η μηχανότρατα «Άγιος Κωνσταντίνος» είναι δεμένη στο λιμάνι της Ραφήνας.

Ήταν από τους πρώτους στη Ραφήνα που εξόπλισαν το καΐκι του με ραντάρ.

Για αυτό και σε αυτό έπεσε ο κλήρος της μεταφοράς των ναυαγών του «Χρυσή Αυγή».

«Εκείνο το μήνα είμαστε δεμένοι είκοσι μέρες από τους βοριάδες.

Δείτε ακόμα:  Ο προορισμός απέναντι από τη Ραφήνα, που είναι ό,τι πρέπει για τις πρώτες καλοκαιρινές εξορμήσεις

Το βράδυ που βούλιαξε που βούλιαξε το «Χρυσή Αυγή» ήμουν στου Διαγγελάκη και μάθαμε από νωρίς τα νέα.

Με πήραν τηλέφωνο από το Λιμεναρχείο και μου είπαν «θα σε χρειαστούμε απόψε. Να είσαι stand-by».

Κατά τη μία η ώρα μετά τα μεσάνυχτα με πήραν τηλέφωνο να κατέβω στο λιμάνι.

Είχε χιόνια.

Ήταν τόσο πυκνό το χιόνι που δεν μπορούσα να κατέβω από το χιόνι.

Για να κατέβω κάτω έπεσα δυο φορές στο δρόμο.

Προσπαθούσα να βρω λίγο χώμα για να μην γλυστράει.

Το λιμάνι ήταν σαν την Ομόνοια στο φόρτε της από κόσμο.

Πολλοί δημοσιογράφοι.

Δεν μπορούσα να μπω μέσα στο καΐκι.

Τελικά με τα πολλά κατάφερα να μπω στο καΐκι.

Με το καΐκι θα έρχονταν μαζί μας αξιωματικοί από το Υπουργείο, ο Λιμενάρχης Ραφήνας και ο γιατρός.

Μας τραβάγανε να ζυγώσουμε το καΐκι για να μπουν μέσα στο καΐκι .

Δεν μπορούσαμε να λύσουμε τους κάβους, τους αφήσαμε και φύγαμε

Φύσαγε βοριάς φρέσκος».

Το «ΣΑΜΠΥ ΡΑΜΠΑΤ», το πλοίο της σωτηρίας

Το πλοίο που έσωσε τους περισσότερους ναυαγούς του «Χρυσή Αυγή» ήταν το ρώσικο ναυαγοσωστικό «ΣΑΜΠΥ ΡΑΜΠΑΤ», το οποίο έσπευσε αμέσως όταν έλαβε το σήμα κινδύνου που εξέπεμψε το πλοίο.

Προς διάσωση είχαν προστρέξει και άλλα πλοία.

Το «ΣΑΜΠΥ ΡΑΜΠΑΤ», με τους ναυαγούς, είχε φτάσει βαθειά στο Μάτι.

«Προσεγγίσαμε το ρωσικό ναυαγοσωστικό στο Μάτι για να παραλάβουμε δώδεκα επιζώντες και έναν πνιγμένο.

Αλλά μέχρι να υπογράψουν τα χαρτιά και να νετάρουμε ο καιρός μας είχε ξεπέσει μέχρι τα Κοκκινονήσια στον Άγιο Νικόλαο της Αρτέμιδας.

Δείτε ακόμα:  Στο ιερό της Αρτέμιδος στη Βραυρώνα

Πέσαμε δίπλα στο ρώσικο.

Μας προφύλαξε με την μπάντα και μας έκανε απάγγειο για να πάρουμε τους ανθρώπους.

‘Ηταν όλοι ντυμένοι, στεγνοί και με σκούφους.

Κάθε ναυαγός κρατούσε από μια φωτογραφία του ναυαγοσωστικού στο χέρι.

Οι στιγμές ήταν ανατριχιαστικές.

Όταν ήρθαμε στο λιμάνι ήρθαν και τους πήραν τα ασθενοφόρα.

Εδώ και χρόνια ξέρουμε πού είναι βυθισμένο το «Χρυσή Αυγή». Το στίγμα του το έχουμε πιάσει πολλές φορές με τις ανεμότρατες.

Από το πλήρωμα του πλοίου δεν σώθηκαν παρά μόνο τρία άτομα, ένας μηχανικός, ο ηλεκτρολόγος και ένας καμαρότος».

«Το Χρυσή Αυγή»

«Κάθε Πέμπτη το πλοίο του Αυγουστή Πολέμη έκανε ένα δρομολόγιο μεταφοράς καυσίμων.

Το πλοίο πήγαινε καύσιμα στην Άνδρο, την Τήνο και την Πάρο.

Οι περισσότεροι από όσους σώθηκαν ήταν οδηγοί των βυτιοφόρων και των φορτηγών.

Ήταν Πέμπτη.

Ο καπετάνιος, ο καπετάν-Αντώνης Γαρδέλης, δεν ήθελε να το κάνει το δρομολόγιο.

Είχε έρθει εκείνη την ημέρα από τα νησιά και ήξερε τι καιρός επικρατούσε.

Ο καπετάνιος πήγε στο Λιμεναρχείο Ραφήνας και δήλωσε ότι δεν θα κάνει το δρομολόγιο.

Όμως, από όσα μάθαμε εκ των υστέρων, το αφεντικό τον απείλησε ότι ή θα πάει το δρομολόγιο ή θα απολυθεί και θα ξεμπαρκάρει.

Εκείνη την εποχή η Ναυτιλία περνούσε κρίση.

Τα βυτία έφυγαν και πήγαν στο γήπεδο.

Το δίλημμα ήταν μεγάλο «Ή θα πας ή θα φύγεις».

Το ναυάγιο έγινε γιατί επέμεινε το αφεντικό να γίνει το δρομολόγιο.

Η μητέρα με τα δύο παιδιά (οικογένεια Λάβδα) είχαν έρθει να δουν τον πατέρα της οικογένειας που ήταν ναυτικός.

Δείτε ακόμα:  Ραφήνα: Σοκαριστικό τροχαίο με ανατροπή αυτοκινήτου - Είχε Άγιο η οδηγός! (φωτό)

Μπήκαν λαθραία στο πλήρωμα, μιας και το πλοίο δεν μπορούσε να μεταφέρει επιβάτες σε εκείνο το δρομολόγιο».

Η τρομερή νύχτα

Το πλοίο είχε πάρει φωτιά στο γκαράζ.

Κάνανε εκρήξεις τα βυτία.

Το είδαν από την Κάρυστο που καιγόταν.

Ο καπετάνιος τους έστειλε κάτω για να σβήσουν τη φωτιά.

Για αυτό και χάθηκαν ο άνθρωποι στην προσπάθειά τους να σβήσουν τη φωτιά. Πήρε φωτιά και καήκανε οι άνθρωποι.

Αυτούς που πήρα εγώ ήταν, κυρίως, οδηγοί από τα βυτιοφόρα.

Μετά από καιρό βρήκανε πτώματα και αναγνώρισαν τα πτώματα.

Μέχρι κάτω στον Πόρο και την Ερμιόνη βρήκαν πτώματα.

Στον τόπο του ναυαγίου είχε φτάσει και ο καπετάν-Κώστας Τζώρτζης με το «Χρυσή Άμμος ΙΙΙ»,το οποίο ήταν πιο μεγάλο καράβι σε σχέση με το «Αυγή».

Και τα δύο αυτά μεγάλα ναυάγια, το «Χειμάρρα» και το «Χρυσή Αυγή» έγιναν από κουταμάρα.

Θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί.

Είκοσι εφτά νεκροί, ανάμεσά τους και δύο παιδιά».

Τα ονόματα των διασωθέντων:

Αντώνης Κοκκίνης (μέλος του πληρώματος)

Λ. Σίμος (μέλος του πληρώματος)

Γιώργος Μπαρμπούνης (μέλος του πληρώματος – ηλεκτρολόγος)

Γεώργιος Πίππας (οδηγός)

Λεονάρδος Πέτσας (οδηγός)

Λ. Μιχαλόπουλος (οδηγός)

Μαρίνος Αρχοντάκης (οδηγός)

Ε. Αργουδέλης (οδηγός)

Γ. Δελέντας (οδηγός)

Π. Σολδάτος (οδηγός)

Στ. Καπούτσος (οδηγός)

Θ. Πούλιος (οδηγός)

Από ρουμάνικο πλοίο διασώθηκε ο Τάσος Πλέστης (οδηγός) και από το «Χρυσή Άμμος ΙΙΙ» ο Σπύρος Βάρσος (οδηγός).

  • Κεντρική φωτό: Από αριστερά προς τα δεξιά ο Νικόλας Χρήστου (ο εγγονός του κ. Περικλή), ο Περικλής Περικλέους και ο Βασίλης Τσάλας στο 1ο Γυμνάσιο Ραφήνας τον Ιανουάριο του 2014

Πηγή: kaipoutheos.blogspot.gr