Ποια σχήματα κατέβηκαν στους διαγωνισμούς για την επέκταση του Προαστιακού προς Ραφήνα & Λαύριο


Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε πριν από λίγο η έναρξη της δημοπράτησης για έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα ύψους 4 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ. Πριν από λίγο ολοκληρώθηκε η υποβολή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος από και σύμφωνα με πληροφορίες και στα έξι έργα κατέβηκαν τα εξής σχήματα:

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ-ALSTOM και ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.

Τα έργα αυτά αφορούν τα εξής έργα:

1.ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ ύψους 1,68 δισ. ευρώ (2,09 δισ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 26 Ιανουαρίου.

2.ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ-ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ ύψους 1,07 δισ. ευρώ (1,33 δισ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 27 Ιανουαρίου.

3.ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ύψους 309 εκατ. ευρώ (383,16 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 25 Ιανουαρίου.

4.ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ – ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ ύψους 477 εκατ. ευρώ (591,48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 21 Ιανουαρίου.

5.ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ ύψους 391 εκατ. ευρώ (484,84 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 24 Ιανουαρίου.

6.ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ύψους 53,5 εκατ. ευρώ (66,34 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 28 Ιανουαρίου.

Οι συμμαχίες που συνάφθηκαν έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον αν σκεφτούμε ότι υπάρχουν αλλαγές ισορροπιών. Για παράδειγμα στην προηγούμενη “φουρνιά” σιδηροδρομικών έργων είχαν συμμαχίσει ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίος ενώ σε αυτή διάλεξαν άλλους partners. Η συμμαχία ΑΒΑΞ-Alstom συνεχίζεται σταθερά ενώ η ΙΝΤΡΑΚΑΤ κάνει αισθητή την παρουσία της με μια ισχυρή συμμαχία. Η ΑΚΤΩΡ επίσης συμμαχώντας με την Μυτιληναίος δημιουργεί μια δυνατή συμμαχία στην οποία θα δοθεί σκληρή μάχη για την ανάληψη των εργών αυτών.

Αυτό που μπορεί να βγει ως συμπέρασμα από αυτές τις συμμαχίες, είναι πως και οι 3 παίζουν επί ίσοις όροις μιας και όλες οι συμμετέχουσες εταιρείες έχουν την δύναμη, το know-how και το βεληνεκές για να ανταπεξέλθουν στην κατασκευή αυτών των απαιτητικών έργων.

Δείτε ακόμα:  Προσλήψεις στις παιδικές κατασκηνώσεις Αγίου Ανδρέα - Αναλυτικά οι ειδικότητες

Τα έργα αυτά διαφοροποιούνται σε σχέση με το παρελθόν γιατί πλέον είναι “με το κλειδί στο χέρι”. Δηλαδή είναι έργο που δεν είναι εργολαβικά τμήματα κατασκευής μιας γραμμής, αλλά συνολικά η κατασκευή της και η παράδοση της σε λειτουργία.

Έτσι δημιουργούνται εταιρικές συμμαχίες με σχήματα που έχουν expertise στην κατασκευή, τα η/μ συστήματα και γενικά καλύπτουν όλες τις απαιτήσεις ενός τέτοιου έργου. Αυτό σημαίνει πως εφόσον οι διαγωνισμοί αυτοί έχουν ευτυχές τέλος, θα δούμε μια τελείως νέα εικόνα στα σιδηροδρομικά έργα που μέχρι σήμερα ταλαιπωρούνται με επιμέρους εργολαβίες με αποτέλεσμα να καθυστερεί σημαντικά η απόδοση μιας πλήρους γραμμής σε εμπορική λειτουργία.

Τι σημαίνουν αυτά τα έργα

Τά έξι αυτά έργα έχουν δημιουργήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει ζήσει η χώρα. Την εξαγγελία τους είχε κάνει ήδη από το περασμένο καλοκαίρι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής και το οποίο αφορά την σύνδεση μεγάλων λιμανιών της χώρας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Οι διαγωνισμοί θα τρέξουν με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι αυτών των έργων είναι πως σε 4 από τα 6 έργα μιλάμε για την κατασκευή νέων σιδηροδρομικών γραμμών που θα επεκτείνουν το εθνικό μας δίκτυο.

Πως θα τρέξουν οι διαγωνισμοί

Τώρα, μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα σιδηροδρομικά έργα ξεκινά ένας κύκλος. Ο εκτιμώμενος κατασκευαστικός χρόνος των έργων είναι 4 χρόνια για κάθε ένα από τα έξι projects. Ωστόσο ο ακριβής χρόνος μελέτης & κατασκευής και ο χρόνος εγγύησης του έργου θα καθοριστεί κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.

Οι παραπάνω προϋπολογισμοί επίσης θα “κλειδώσουν” βάσει των αποτελεσμάτων του Διαλόγου κατά το Στάδιο Β.Ι της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού και θα συμπεριληφθεί στην Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών.

Η επιλογή του Αναδόχου, θα γίνει με αξιολόγηση μελέτης και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας τιμής. Η βαρύτητα των κριτηρίων, η σειρά κατάταξής και η συσχέτισή τους θα προσδιοριστούν κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.

Η Β`φάση των διαγωνισμών είναι αυτή που θα καθορίσει με ακρίβεια το τεχνικό αντικείμενο, τον τρόπο κατασκευής. Σε αυτή τη φάση θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι που θα δώσουν σάρκα και οστά στα έργα για να περάσουμε στην τελική φάση του διαγωνισμού.

Δείτε ακόμα:  Ο Πήγασος Ραφήνας Πικερμίου έσωσε γατάκι που έπεσε σε φρεάτιο στην Παλλήνη! (φωτό)

Στη φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, έμφαση από την ΕΡΓΟΣΕ θα δοθεί στην έκπτωση επί του προϋπολογισμού Μελέτης, στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής και στον χρόνο εγγύησης. Μέσω αυτής της διαδικασίας θα προκύψει το ανάδοχο σχήμα για κάθε έργο.

Χρηματοδότηση

Ο μεγάλος στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και κατ` επέκταση και της ΕΡΓΟΣΕ, είναι οι διαγωνισμοί για τα έξι μεγάλα σιδηροδρομικά εργα να κλειδώσοουν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να τρέξουν τα έργα. Ήδη η ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζεται για την κατάθεση αίτησης χρηματοδότησης στο CEF II για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ορμένιο, δηλαδή την Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία. Το ΕΣΠΑ 2021-2027 θα παίξει επίσης βασικό ρόλο.

Στη νέα προγραμματική περίοδο είναι πιθανόν να προταθούν τα έργα της σύνδεσης του 6ου λιμένα και του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης και της γραμμής Κορωπί-Λαύριο.

Αυτό που θα πρέπει να δούμε είναι το κατά πόσο αυτοί οι φιλόδοξοι διαγωνισμοί θα τρέξουν γρήγορα ή θα διαρκέσουν σε βάθος χρόνου. Αυτό είναι και το σημείο κλειδί μαζί με τη χρηματοδότηση προκειμένου να δούμε τα έργα να παίρνουν το δρόμο της υλοποίησης.

Η ανακοίνωση της ΕΡΓΟΣΕ

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΡΓΟΣΕ, “με σταθερά βήματα προχωρά ο σχεδιασμός της ΕΡΓΟΣΕ για την ολοκλήρωση κομβικών υποδομών που θα αναβαθμίσουν το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, με απώτερο στόχο να καταστεί η χώρα μας περιφερειακό «hub» στον τομέα των logistics στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Σήμερα ολοκληρώθηκε από τους υποψηφίους η υποβολή των Φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος (A΄ φάση) των διαγωνισμών έργων, που προκήρυξε η ΕΡΓΟΣΕ με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.

Τα εν λόγω έξι έργα, συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. €, που αποτελούν το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων στην ιστορία της χώρας, διασυνδέουν τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Σε κάθε έναν από τους έξι διαγωνισμούς, η ΕΡΓΟΣΕ θα εξετάσει τους Φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, που υποβλήθηκαν στην παρούσα Α΄ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας και θα προσκαλέσει τους υποψηφίους, που πληρούν τα Κριτήρια Ποιοτικής Επιλογής, να συμμετάσχουν στη επόμενη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Δείτε ακόμα:  Γλυκά Νερά: Αυτά ήταν τα πρώτα λόγια του Μπάμπη Αναγνωστόπουλου μετά την απολογία του

Η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας περιλαμβάνει δύο στάδια, τη διενέργεια διαλόγου και την υποβολή προσφορών.

Κατά το στάδιο διενέργειας διαλόγου μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και των υποψηφίων αναδόχων, θα καθοριστεί η βέλτιστη τεχνική λύση και θα αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες μελέτες. Η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών θα ολοκληρωθεί από τον Ανάδοχο εκάστου έργου, που θα προκύψει από την διαγωνιστική διαδικασία. Σημειώνεται ότι η συμμετοχή στο διάλογο αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την συμμετοχή των προεπιλεγέντων στο επόμενο στάδιο (υποβολή δεσμευτικών προσφορών).

Η ΕΡΓΟΣΕ αφού επιλέξει τις λύσεις που ανταποκρίνονται κατά τον βέλτιστο τρόπο στις ανάγκες του κάθε έργου, θα εκκινήσει το επόμενο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.

Κριτήριο ανάθεσης των συμβάσεων αποτελεί η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής, η οποία εκτιμάται βάσει κριτηρίων, που συνδέονται με το αντικείμενο κάθε μίας σύμβασης.

Τα έξι σιδηροδρομικά έργα, τα οποία έχουν επιλεγεί και τα οποία δημοπρατήθηκαν με Ανταγωνιστικό Διάλογο:

-αποτελούν σημαντικά σχεδιαζόμενα έργα για την ολοκλήρωση της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής,
-είναι δημόσια έργα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα, που επιτρέπουν τη σύνδεση κύριων λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με τα Βαλκάνια και τη νοτιοανατολική Ευρώπη,
-αποτελούν τμήμα ή διασυνδέονται με τον σιδηροδρομικό διάδρομο Orient/East-med του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και περιλαμβάνονται στο σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προγραμματική περίοδο 2021-2027.

Με την ολοκλήρωσή τους αναμένεται να επιτευχθεί η αναβάθμιση του κύριου σιδηροδρομικού άξονα της χώρας, με κύρια χαρακτηριστικά τη βελτίωση της ασφάλειας, την αύξηση αξιοπιστίας του σιδηροδρόμου και κατά συνέπεια την προσέλκυση μεγαλύτερου μεταφορικού έργου σε σχέση με τα οδικά μέσα.

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, τόνισε σχετικά: «Προχωράμε με σταθερά βήματα στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των έξι έργων εθνικής εμβέλειας, που δίνουν αναπτυξιακή πνοή και αλλάζουν τον χάρτη των μεταφορών στη χώρα μας. Αξιοποιούμε στρατηγικά τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, με στόχο να σχεδιαστούν άρτια τεχνικά έργα και, παράλληλα, να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ωρίμανσης και κατασκευής τους».

ypodomes.com