Σήμερα η “μάχη” για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα σε Ραφήνα και Λαύριο

Η μάχη για τα έξι νέα σιδηροδρομικά έργα ύψους 4,1 δισ. ευρώ ξεκινά σήμερα, με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τα υποψήφια κατασκευαστικά σχήματα.

Πρόκειται για τα έργα που στόχο έχουν να συνδέσουν βασικά λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, θεωρούνται προτεραιότητας και έχουν ενταχθεί στον σχεδιασμό του υπουργείο αλλά και ευρύτερα της κυβέρνησης ώστε η Ελλάδα στον τομέα των logistics και των συνδυασμένων μεταφορών να αποκτήσει ενισχυμένο ρόλο της ως διαμετακομιστικό hub της ευρύτερης περιοχής.

Τα έργα αφορούν την:

1. Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Τοξότες, ύψους 1,68 δισ. ευρώ (2,09 δισ. ευρώ με ΦΠΑ).

2. Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης-ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, ύψους 1,07 δισ. ευρώ (1,33 δισ. ευρώ με ΦΠΑ).

3. Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του Λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, ύψους 309 εκατ. ευρώ (383,16 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).

4. Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, ύψους 477 εκατ. ευρώ (591,48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).

5. Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον Κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον Λιμένα Λαυρίου, ύψους 391 εκατ. ευρώ (484,84 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).

6. Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης, ύψους 53,5 εκατ. ευρώ (66,34 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).

Δεδομένου ότι οι διαγωνισμοί προωθούνται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, οι μελέτες και τα τελικά τεύχη δημοπράτησης θα γίνουν συνεργασία με τους υποψηφίους αναδόχους.

«Σφήνα» από Archirodon – We Build

Τουλάχιστον τέσσερις κοινοπραξίες αναμένεται να εκδηλώσουν σήμερα ενδιαφέρον στους έξι διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού τεσσάρων δισ. ευρώ.

«Σφήνα» στους ελληνικούς ομίλους θα μπει, σύμφωνα με πληροφορίες, μια κοινοπραξία της Archirodon με την ιταλική We Build (πρώην Impregilo). Οι άλλες τρεις, σίγουροι, διεκδικητές είναι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Intrakat, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος και η κοινοπραξία της ΑΒΑΞ με την Alstom.

Και οι υπόλοιποι διεκδικητές θα έχουν, πάντως, ξένους συνεργάτες καθώς τα νέα έργα υλοποιούνται «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή θα παραδοθούν έτοιμα προς λειτουργία. Θα χρειαστούν, πάντως, κάποια …χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος και να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές στα έξι έργα. Παράλληλα πρέπει να βρεθούν τα κεφάλαια για τη χρηματοδότησή τους.

Στο υπουργείο αποφάσισαν να προκηρύξουν τους νέους διαγωνισμούς με την πρόβλεψη πως τα έργα θα παραδοθούν «με το κλειδί στο χέρι», αφού έχει κατασκευαστεί υποδομή, επιδομή, ηλεκτροκίνηση και συστήματα, ώστε να είναι άμεσα λειτουργικά. Σήμερα γίνονται ξεχωριστές εργολαβίες για την υποδομή, ξεχωριστές για την ηλεκτροκίνηση και τα συστήματα με αποτέλεσμα να χάνονται όχι μήνες, αλλά χρόνια.

Πως θα τρέξουν οι διαγωνισμοί

Στις 14 Ιανουαρίου μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα σιδηροδρομικά έργα ξεκινά ένας κύκλος.

Ο εκτιμώμενος κατασκευαστικός χρόνος των έργων είναι 4 χρόνια για κάθε ένα από τα έξι projects. Ωστόσο ο ακριβής χρόνος μελέτης & κατασκευής και ο χρόνος εγγύησης του έργου θα καθοριστεί κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.

Οι παραπάνω προϋπολογισμοί επίσης θα “κλειδώσουν” βάσει των αποτελεσμάτων του Διαλόγου κατά το Στάδιο Β.Ι της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού και θα συμπεριληφθεί στην Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών.

Η επιλογή του Αναδόχου, θα γίνει με αξιολόγηση μελέτης και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας τιμής. Η βαρύτητα των κριτηρίων, η σειρά κατάταξής και η συσχέτισή τους θα προσδιοριστούν κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.

Η Β`φάση των διαγωνισμών είναι αυτή που θα καθορίσει με ακρίβεια το τεχνικό αντικείμενο, τον τρόπο κατασκευής. Σε αυτή τη φάση θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι που θα δώσουν σάρκα και οστά στα έργα για να περάσουμε στην τελική φάση του διαγωνισμού.

Στη φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, έμφαση από την ΕΡΓΟΣΕ θα δοθεί στην έκπτωση επί του προϋπολογισμού Μελέτης, στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής και στον χρόνο εγγύησης. Μέσω αυτής της διαδικασίας θα προκύψει το ανάδοχο σχήμα για κάθε έργο.

Χρηματοδότηση

Ο μεγάλος στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και κατ` επέκταση και της ΕΡΓΟΣΕ, είναι οι διαγωνισμοί για τα έξι μεγάλα σιδηροδρομικά εργα να κλειδώσοουν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να τρέξουν τα έργα. Ήδη η ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζεται για την κατάθεση αίτησης χρηματοδότησης στο CEF II για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ορμένιο, δηλαδή την Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία. Το ΕΣΠΑ 2021-2027 θα παίξει επίσης βασικό ρόλο.

Στη νέα προγραμματική περίοδο είναι πιθανόν να προταθούν τα έργα της σύνδεσης του 6ου λιμένα και του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης και της γραμμής Κορωπί-Λαύριο.

Αυτό που θα πρέπει να δούμε είναι το κατά πόσο αυτοί οι φιλόδοξοι διαγωνισμοί θα τρέξουν γρήγορα ή θα διαρκέσουν σε βάθος χρόνου. Αυτό είναι και το σημείο κλειδί μαζί με τη χρηματοδότηση προκειμένου να δούμε τα έργα να παίρνουν το δρόμο της υλοποίησης.

Με πληροφορίες από ypodomes.com, businessdaily.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.