Σούπερ μάρκετ: Γιατί “Σκλαβενίτης” και “Μασούτης” εξαγοράζουν ευκολότερα αλυσίδες έναντι των ανταγωνιστών τους- Το παράδειγμα της “Γέγος”

Στο ερώτημα γιατί οι μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ “εμπιστεύονται” κυρίως συγκεκριμένες αλυσίδες για να διαθέσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα μέσω εξαγοράς, η απάντηση συχνά βρίσκεται στο γεγονός ότι ο τρόπος που κλείνονται οι εκάστοτε συμφωνίες διασφαλίζει μεν τους μικρότερους παίκτες, ενίοτε όμως ανοίγει περιπέτειες για τους μεγαλύτερους.

Επί παραδείγματι, στην περίπτωση της πρόσφατα εξαγορασθείσας Γέγος, η ΑΒ Βασιλόπουλος ακολουθεί διαδικασίες που βασίζονται στα πρότυπα μίας πολυεθνικής εταιρείας, με ενδελεχή χρηματοοικονομικό και νομικό έλεγχο, σε συνεργασία και με ελεγκτική εταιρεία, εντάσσει στη συμφωνία συγκεκριμένες παραδοχές, που ορίζουν με κάθε λεπτομέρεια τι θα συμβεί σε περίπτωση που δεν πληρείται κάποιος από τους όρους ή τα δεδομένα της συμφωνίας.

Στον αντίποδα, αλυσίδες όπως ο Σκλαβενίτης, ο οποίος πλέον κινείται με αρκετά μεγάλη ένταση στον τομέα των εξαγορών, έχοντας πλέον και το πράσινο φως από τις τράπεζες και δεδομένου ότι το μεγάλο στοίχημα εξαγοράς Μαρινόπουλου δείχνει να έχει λάβει τον πλήρη του βηματισμό, κινούνται σε ένα διαφορετικό πλαίσιο με λιγότερες παραδοχές και όρους στα συμβόλαια εξαγορών που υπογράφουν.

Την ίδια στιγμή, η προσέγγιση από τις ελληνικών συμφερόντων αλυσίδες είναι συχνά περισσότερο ανθρωποκεντρική και λιγότερο τεχνοκρατική όπως στην περίπτωση της ΑΒ. Ανάλογη προσέγγιση εφαρμόζει και ο Μασούτης, ο οποίος επίσης φημίζεται για το γεγονός ότι κινείται σε ανάλογα επίπεδα με τον Σκλαβενίτη ως προς τις συμφωνίες του.

Πηγή της αγοράς αναφέρει στο Capital.gr με χαρακτηριστικό τρόπο ότι με συγκεκριμένες αλυσίδες από τις λεγόμενες “μεγάλες” της αγοράς, “αυτό που θα συμφωνήσει μία μικρή επιχείρηση σούπερ μάρκετ στον οικονομικό ή και σε οποιονδήποτε άλλον τομέα, αυτό και θα λάβει χωρίς δυσνόητους νομικούς όρους και λοιπές παραδοχές”. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πρόκειται για συμφωνίες που βασίζονται και στην καλή συνεννόηση των δύο πλευρών, εκτός του αδιαμφισβήτητα ισχυρού μέρους που ονομάζεται επιχειρηματική συμφωνία και δεσμεύει αμφότερους τους εμπλεκόμενους.

Μία πρακτική που φάνηκε στην πράξη και από πλευράς του Σκλαβενίτη, ο οποίος σε μία πρωτόγνωρη κίνηση για τα δεδομένα του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου δέχτηκε πρόσφατα να αναρτήσει διπλή ταμπέλα Σκλαβενίτης – Γέγος στα 4 καταστήματα που εξαγόρασε.

Την ίδια στιγμή, η Μασούτης που επίσης απέκτησε τα υπόλοιπα 2 καταστήματα της Γέγος δεσμεύτηκε από τη συμφωνία να απορροφήσει το σύνολο του προσωπικού της εξαγορασθείσας, ικανοποιώντας το σχετικό αίτημα των ιδιοκτητών της Γέγος.

Η τεχνοκρατική προσέγγιση της ΑΒ Βασιλόπουλος

Από την άλλη πλευρά, η τεχνοκρατική προσέγγιση της ΑΒ Βασιλόπουλος μπορεί, όπως ανέφερε το ίδιο πρόσωπο, να της στερεί κάποια εξαγορά -κάτι τέτοιο συνέβη στην περίπτωση της Γέγος που πρώτη είχε προσεγγίσει-, καθότι έως αυτήν τη στιγμή δεν έχει κάνει ολοκληρωμένη κίνηση προς αυτήν την κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, όμως την απαλλάσσει από εκπλήξεις που σχετίζονται με τα ευρύτερα οικονομικά δεδομένα, τα αποθέματα ή άλλες παραμέτρους λειτουργίας μίας επιχείρησης.

Το ίδιο πρόσωπο θυμίζει την περίπτωση εξαγοράς της ΤΡΟΦΟ από την ΑΒ Βασιλόπουλο στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν οι δύο πλευρές -πρώην μέτοχοι της ΤΡΟΦΟ και διοίκηση της ΑΒ- κλήθηκαν να λύσουν τις διαφορές τους στα δικαστήρια, δεδομένου ότι υπήρχε σοβαρή διάσταση μεταξύ της ΑΒ Βασιλόπουλος και της ΤΡΟΦΟ ως προς τα περιουσιακά στοιχεία της δεύτερης κατά τη μεταβίβαση. Σε αυτήν την περίπτωση η ΑΒ Βασιλόπουλος είχε ενημερώσει μάλιστα ότι θα χρησιμοποιήσει ποσό 6 δισεκατομμυρίων δραχμών που είχε παρακρατήσει από το τίμημα προκειμένου να καλύψει εν μέρει την αξίωση που είχε από τους πρώην ιδιοκτήτες της ΤΡΟΦΟ.

Αντίστοιχα περιπετειώδη διάσταση με δικανικές προεκτάσεις είχε λάβει μία ακόμα περίπτωση εξαγοράς, αυτή της Προμηθευτικής Τροφίμων για τον Μασούτη, ο οποίος είχε βρεθεί προ εκπλήξεων το 2018. Θυμίζουμε ότι οι πρώην μέτοχοι της Προμηθευτικής, με έδρα την Αττική, διατηρούσαν και την Προμηθευτική Κρεάτων Α.Ε, εταιρεία που διαχειριζόταν τα κρεοπωλεία στα καταστήματα της αλυσίδας Προμηθευτική. Κατά την εξαγορά της αθηναϊκής αλυσίδας ο Μασούτης είχε βρεθεί εν μέσω δικαστικών πυρών από πρώην προμηθευτές της Προμηθευτικής Κρεάτων, που διεκδικούσαν τα οφειλόμενα από την εν λόγω επιχείρηση.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.