Σπάτα: 20 χρόνια από την κατασκευή του «Ελευθέριος Βενιζέλος» (σπάνιες φωτογραφίες)

Τα 20 χρόνια λειτουργίας του συμπλήρωσε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σε μια επιτυχημένη διαδρομή με σημαντικές στιγμές και προκλήσεις, οι επιδόσεις, αλλά και η εξωστρέφεια και η καινοτομία του αεροδρομίου της Αθήνας αναγνωρίσθηκαν διεθνώς.

Η τελευταία πενταετία, η οποία χαρακτηρίσθηκε από σειρά εξελίξεων και μεταβολών για τον παγκόσμιο κλάδο των αερομεταφορών αλλά και από τη βαθύτατη κρίση της ελληνικής οικονομίας, αποτέλεσε τη μεγαλύτερη πρόκληση μέχρι σήμερα για το αεροδρόμιο, που επιδεικνύοντας αντοχή και συνεπή στρατηγική, πέρασε, από μια αρνητική πορεία το 2011 στο έτος-ρεκόρ 2015, την πλέον επιτυχημένη χρονιά για την επιβατική κίνηση, με 25 εκ. επιβάτες. Πέρα από το συμβολισμό και το πλήθος των αριθμών και των στατιστικών της 20ετίας, οι ειδικές δράσεις της επετειακής χρονιάς είναι ουσιαστικές και επικεντρωμένες: στην κοινωνία που δοκιμάζεται, αλλά και στην Αθήνα που διατηρεί μέχρι σήμερα την ισχυρή δυναμική των τελευταίων ετών με στόχο να παραμείνει ένας δημοφιλής και αγαπημένος προορισμός.

Συμπληρώνοντας τα 20 χρόνια λειτουργίας του αεροδρομίου αφήνει πίσω της μια διαδρομή γεμάτη από σημαντικές στιγμές και εμπειρίες, από την ανάπτυξη και το πέρασμα στην εφηβεία ως την ωρίμανση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, μιας υποδομής αλλά κυρίως μιας επιχειρησιακής και επιχειρηματικής κοινότητας 300 φορέων και επιχειρήσεων και 14.000 εργαζομένων, που σύντομα απέδειξε πως είναι ένα σημαντικό παραγωγικό κεφάλαιο για την ελληνική οικονομία, με ουσιαστικά οφέλη για την απασχόληση, την επιχειρηματικότητα, τον τουρισμό και την κοινωνία, σε εθνική αλλά και τοπική κλίμακα.

Δείτε ακόμα:  Δ. Μαραθώνα: Χρηματοδότηση 629.000 ευρώ για την κατασκευή, επισκευή και συντήρηση αθλητικών εγκαταστάσεων

Οι προκλήσεις που αντιμετώπισε, ανέπτυξαν δύο κυρίως χαρακτηριστικά στην αεροδρομιακή κοινότητα. Το πρώτο είναι η προσαρμοστικότητα σε συνθήκες που συνεχώς αλλάζουν και το δεύτερο η συνεργασία. Αυτά είναι τα εφόδια επέτρεψαν να ανταποκρίνεται σε σημαντικές προκλήσεις, συνολικά στα χρόνια λειτουργίας του. Το αεροδρόμιο των Σπατών, έλαβε καταλυτικό ρόλο στην ολική ανάπτυξη των μεσόγαιων καθώς αυτόματα συνδέθηκε με την Αττική οδό, την Περιφερειακή Υμηττού, τον Προαστιακό και το μετρό. Με αυτο το τρόπο δημιουργήθηκε και το επιχειρηματικό κέντρο το οποίο προσέλκυσε σε μικρό χρονικό διάστημα δεκάδες μεγάλες επιχειρήσεις και επενδυτικά πάρκα όπως το Smart Park και τα μεγάλα υπερκαταστήματα (ΙΚΕΑ κλπ.)

Η αρχή

Δείτε ακόμα:  Ολοκληρώθηκε η αρχιτεκτονική μελέτη για την ανακατασκευή του αύλειου χώρου στο 1ο Δημοτικό Νέας Μάκρης

Η έναρξη κατασκευής έλαβε χώρα στις 5 Σεπτεμβρίου 1996 με τελετή θεμελίωσης Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, από τον Πρωθυπουργό, Κ. Σημίτη, παρουσία εκπροσώπων της πολιτικής και οικονομικής ελίτ της χώρας. Την κατασκευή ανέλαβε η εταιρεία ΓΕΚ ΑΕ σε κοινοπραξία με τη γερμανική Hochtief, και σε συνεργασία με τις εταιρείες Αλφα Μπετόν ΑΕΒΕ, Kωστούλας Recycling, Άκτωρ και δεκάδες μικρότερους υπεργολάβους. Η ολοκλήρωση των εργασιών έγινε στο εξαιρετικά σύντομο διάστημα των 51 μηνών – 5 μήνες νωρίτερα από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα (Οκτώβριος 2000 – Φεβρουάριος 2001: δίνοντας την δυνατότητα παράτασης της περιόδου της δοκιμαστικής λειτουργίας).

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πιστοποιείται μέσα στους επόμενους μήνες σύμφωνα με το διεθνές περιβαλλοντικό πρότυπο EN ISO 14001 για το Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισής του – το πρώτο αεροδρόμιο στον κόσμο που πιστοποιείται πριν από την έναρξη της λειτουργίας του. Μέχρι της 28 Μαρτίου 2001 έγινε η μετεγκατάσταση μεγάλου μέρους του εξοπλισμού από το αεροδρόμιο του Ελληνικού και στις 21 Μαρτίου 2001 έγινε η πρώτη γνωριμία με το Αεροδρόμιο. Την ημέρα εκείνη ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» άνοιξε για πρώτη φορά τις πύλες του στο κοινό, πριν από την επίσημη έναρξη λειτουργίας.

Δείτε ακόμα:  Λύκειο Ελληνίδων Ραφήνας: Θλίψη για τον χαμό της Δέσποινας Μαντζουράνη

Η έναρξης λειτουργίας

Τα εγκαίνια του Αεροδρομίου από τον Πρωθυπουργό, Κ. Σημίτη, παρουσία του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κ. Στεφανόπουλου στην οποία κατέφθασε και η πρώτη επίσημη άφιξη: Η πτήση 424 της Ολυμπιακής Αεροπορίας από το Μόντρεαλ στις 14:59 της 28ης Μαρτίου σηματοδότησε την έναρξη λειτουργίας του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Στις 29 Μαρτίου 2001 έλαβε χώρα η πρώτη αναχώρηση: στις 06:00 το πρωί της 29ης Μαρτίου, το Αεροδρόμιο μπαίνει σε πλήρη λειτουργία με την πρώτη αναχώρηση της πτήσης 1572 της KLM προς Άμστερνταμ, οριοθετώντας τη διακοπή όλων των εμπορικών πτήσεων από το Αεροδρόμιο του Ελληνικού.

Η μέση ετήσια κινητικότητα κυμαίνεται στους 15.425.627 επιβάτες ετησίως, ενώ οι δημοφιλέστεροι προορισμοί είναι η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία. Στο Ελευθέριος Βενιζέλος έχουν την βάση τους αρκετές αεροπορικές εταιρείες η οποίες κατέχουν και σημαντικό μερίδιο στην πίτα των πτήσεων όπως η Aegean Airlines AE, η Ryan Air και η Sky Greece.

Νικόλαος Βελάκης