Σπάτα: Εγκαταλείφθηκε στην τύχη του το Κτήμα Νάσιουτζικ

Το Κτήμα Νάσιουτζικ, το δημιούργημα του Γιώργου Νάσιουτζικ, πριν από τρεις δεκαετίες αποτελούσε σημείο αναφοράς του εγχώριου κοσμοπολιτισμού.

Εν έτει 2019, όμως, έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του με ευθύνη του διαχειριστή, που δεν είναι άλλος από το Μουσείο Μπενάκη, όπως καταγγέλλει ο έμπιστος ανιψιός του Γ. Νάσιουτζικ, Νίκος Νάσιουτζικ, σύμφωνα με το “Πρώτο Θέμα”.

Το Κτήμα Νάσιουτζικ αποτέλεσε πόλο έλξης της εγχώριας αλλά και της διεθνούς πολιτικής και επιχειρηματικής ελίτ. Εκατοντάδες προσωπικότητες, όπως ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι, ο Μάικ Δουκάκης, ο Αριστοτέλης Ωνάσης, η Μαρία Κάλλας, το ζεύγος Βαρδή και Μαριάννας Βαρδινογιάννη, γνώρισαν τη φιλοξενία του Γιώργου Νάσιουτζικ όταν το Κτήμα ξεκίνησε να λειτουργεί ως χώρος εκδηλώσεων. Μέσα σε 45 καταπράσινα στρέμματα, σε πέτρινα κτίσματα φτιαγμένα με την παραδοσιακή μαστοριά, ο Γιώργος Νάσιουτζικ οικοδόμησε στην ουσία ένα όνειρο, το οποίο, όπως ήταν φυσικό, μαγνήτιζε και γοήτευε όποιον είχε την τύχη να το περιεργαστεί από κοντά ως επισκέπτης.

Ο ιδρυτής του, όμως, δεν είχε μόνο αυτά τα σχέδια για το Κτήμα του. Το φανταζόταν ως ένα μουσείο, ως έναν χώρο πολιτισμού, θύλακα μιας εκδοχής της κοινωνικής και ιδιωτικής ζωής ανώτερης ποιότητας και αισθητικής. Εκεί λοιπόν ο κοσμοπολίτης και παθιασμένος με την τέχνη και τον πολιτισμό Γιώργος Νάσιουτζικ εξέθεσε τον θησαυρό του: Εκατοντάδες αντικείμενα από διάφορες ιστορικές περιόδους και καλλιτεχνικά ρεύματα, με ιδιαίτερη αδυναμία σε όσα σχετίζονται με τη βυζαντινή τέχνη, που φιλοξενούνταν και προστατεύονταν στις κτιριακές εγκαταστάσεις του Κτήματος στα Σπάτα.

Γι’ αυτό λοιπόν και θεώρησε το Μουσείο Μπενάκη ως τον ιδανικό συνεχιστή των προσπαθειών του.

Ν. Νάσιουτζικ: Ανάξιος κληρονόμος το Μουσείο Μπενάκη

Το Κτήμα ήταν έργο ζωής για τον Γιώργο Νάσιουτζικ. Ο ανιψιός και έμπιστος συνεργάτης του, όμως, ο Νίκος Νάσιουτζικ, ισχυρίζεται ότι το Μουσείο Μπενάκη αποδείχθηκε ανάξιος κληρονόμος.

Όπως υποστηρίζει στο τελευταίο εξώδικό του εναντίον του Μουσείου, οι υπεύθυνοι που έχουν οριστεί ως διαχειριστές ουδέποτε ενδιαφέρθηκαν σοβαρά για την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων και των πολύτιμων ιστορικών κειμηλίων που άφησε ο Γιώργος Νάσιουτζικ. Μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, αλλά το Μουσείο Μπενάκη, ένας από τους σημαντικότερους οργανισμούς διαφύλαξης της πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ελλάδα, παραμέλησε και εγκατέλειψε στην τύχη του το Κτήμα Νάσιουτζικ.

Σήμερα το Κτήμα ουδεμία σχέση έχει με το κοσμοπολίτικο και πολιτιστικό κέντρο του παρελθόντος, εξαιτίας της εκτεταμένης καταστροφής στα κτίρια και σε διάφορα αντικείμενα. Τον τελευταίο χρόνο, μάλιστα, δεν λειτουργεί ως χώρος εκδηλώσεων, φυλάσσεται πλημμελώς, έχουν διακοπεί η παροχή νερού και η ηλεκτροδότηση, ενώ είναι άγνωστο πού έχουν καταλήξει πίνακες ζωγραφικής κ.λπ. Το κλείσιμο και η καταστροφή του συνεπάγεται απώλεια εσόδων ύψους περί τα 2,5 εκατ. ευρώ.

Σιωπή από το Μουσείο

Για αυτή την παραμέληση του Κτήματος Νάσιουτζικ υπάρχουν υπεύθυνοι, όπως και μια νομική διαμάχη. Πολύ απλά, ο Νίκος Νάσιουτζικ, ως ηθικός κληρονόμος και στενός συνεργάτης του Γιώργου Νάσιουτζικ, καταφέρεται επανειλημμένα εναντίον του Μουσείου Μπενάκη.

Σύμφωνα με το θέλημα και τη διαθήκη του Γιώργου Νάσιουτζικ, το Κτήμα πέρασε στην ιδιοκτησία του Μουσείου Μπενάκη. Ωστόσο, όπως ισχυρίζεται ο Νίκος Νάσιουτζικ, το Μουσείο δεν επέδειξε το απαιτούμενο ενδιαφέρον. Προσπάθησε να εκμισθώσει το Κτήμα σε ιδιώτες για να το “ξεφορτωθεί”.

Όσο για την άποψη του Μουσείου Μπενάκη, αυτή μάλλον θα μείνει άγνωστη εφόσον η νομική εκπρόσωπός του δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημα της εφημερίδας να παρουσιάσει το ζήτημα από την πλευρά του Μουσείου.

Τι καταγγέλλει ο Ν. Νάσιουτζικ

Ο Νίκος Νάσιουτζικ, σε μία από τις πολυάριθμες καταγγελίες του, υποστηρίζει ότι το Μουσείο Μπενάκη τον εξεδίωξε από το γραφείο του και του απαγόρευσε να ασκεί τα διευθυντικά καθήκοντά του. Εκδιώχθηκε μάλιστα κατά παράβαση της διαθήκης του θείου του, όπως καταγγέλλει, ενώ χρησιμοποιήθηκαν αλυσίδες με λουκέτα για να απαγορευθεί πλήρως η είσοδός του στο γραφείο.

Σε άλλο σημείο ο Νίκος Νάσιουτζικ τονίζει πως οι διαχειριστές έθεσαν το προσωπικό σε εκ περιτροπής εργασία επί 9 μήνες, χωρίς να καταβάλλουν στους εργαζομένους ούτε τις νόμιμες μειωμένες αποδοχές τους. Κατά την άποψή του, εξαιτίας της συμπεριφοράς του Μουσείου Μπενάκη, η κίνηση στο Κτήμα Νάσιουτζικ έπεσε από 14.300 άτομα το 2013 στα 7.000 άτομα όλο τον χρόνο.

Το ακόμη χειρότερο είναι πως, εκτός των προβλημάτων που ταλανίζουν το Κτήμα Νάσιουτζικ, ξέσπασε και μια εσωτερική διαμάχη στη διαχειρίστρια εταιρεία που επιδείνωσε ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

Η επιθυμία του Γιώργου Νάσιουτζικ

Το Κτήμα Νάσιουτζικ, μια επιχείρηση με εξαίρετη φήμη και αξία περί τα 10 εκατ. ευρώ, έχει καταδικαστεί σε μια πορεία πτώχευσης.

Η τελευταία επιθυμία του Γιώργου Νάσιουτζικ ήταν η ενοποίηση του Κτήματος με το Μουσείο Μπενάκη, “προκειμένου να λειτουργήσει πτέρυγα του Μουσείου Μπενάκη που θα περιλαμβάνει την έκθεση του Μουσείου Νάσιουτζικ με ιδιαίτερη προβολή της συλλογής του και περαιτέρω εκμετάλλευση της υπάρχουσας επιχείρησης με τις δραστηριότητες που λειτουργούν συνολικά στο Κτήμα Νάσιουτζικ. Τη διεύθυνση της επιχείρησης αυτής θα έχει ο Νίκος Νάσιουτζικ”, έγραφε στη διαθήκη του ο Γιώργος Νάσιουτζικ.

Το τελευταίο που θα επιθυμούσε θα ήταν να δει το τόσο επιτυχημένο Κτήμα του να παραπαίει και να ναυαγεί σε μια αδιαφορία η οποία τελεί υπό την αιγίδα ενός οργανισμού με το κύρος του Μουσείου Μπενάκη.

capital.gr

Διαβάστε επίσης