Στο ιερό της Αρτέμιδος στη Βραυρώνα

Μετά από έξι μήνες, ήρθε, επιτέλους η στιγμή που όλοι περιμέναμε. Μπορούμε να ταξιδέψουμε και πάλι, να επισκεφτούμε συγγενείς και φίλους, που έχουμε καιρό να δούμε ή να κάνουμε μια εκδρομή αναψυχής,να δούμε καινούρια μέρη και να αποκτήσουμε καινούριες γνώσεις.

Ένα τέτοιο μέρος θα μπορούσε να είναι η Βραυρώνα, μια περιοχή στα νότια της Αττικής, κοντά στον Ευβοϊκό κόλπο, την οποία διαρρέει ο ποταμός Ερασίνος. Εκεί βρίσκεται ένα από τα ιερά της Αρτέμιδος, καταμεσής ενός υπέροχου πράσινου τοπίου, τόσο ταιριαστού στη θεά του κυνηγιού και της άγριας φύσης.

Το ιερό

Το ιερό χρησιμοποιείται από τον 10αι.π.Χ. Αρχικά, ήταν αφιερωμένο στην Ιφιγένεια. Στην συνέχεια πήρε τη θέση της η Άρτεμις, με την Ιφιγένεια να αποκτά μια χθόνια υπόσταση, να λατρεύεται κάτω από τη γη. Η είσοδος του ιερού βρισκόταν στα Βορειοδυτικά, όπου σήμερα σώζεται μια γέφυρα του 5ου αι.π.Χ., φτιαγμένη από ασβεστόλιθο.Ο αρχαιολογικός χώρος περιλαμβάνει έναν ναό αφιερωμένο στην Αρτέμιδα και μία σπηλιά. Μέσα στη σπηλιά είχε κατασκευαστεί ένα δεύτερο ιερό αφιερωμένο στην Ιφιγένεια. Το μεγαλύτερο μέρος του, όμως, καταλαμβάνεται από μία εντυπωσιακή στοά, χτισμένη σε σχήμα «Π», που έμεινε ημιτελής, λόγω του Πελοποννησιακού πολέμου. Επιγραφές που βρέθηκαν στο ιερό μιλούν και για άλλα κτήρια, τα οποία δεν έχουν ανακαλυφθεί ακόμα.

Δείτε ακόμα:  Χειροπέδες σε κύκλωμα ναρκωτικών σε Ραφήνα & Μύκονο - Μεγάλη επιτυχία για το Κεντρικό Λιμεναρχείο! (φωτό)

Τι συνέβαινε εκεί;

Πώς χρησιμοποιούσαν, όμως, οι αρχαίοι κάτοικοι το ιερό τους; Όπως σε κάθε ιερό, οι πιστοί συγκεντρώνονταν και άφηναν δώρα στους λατρευόμενους θεούς. Στην προκειμένη περίπτωση, οι θεότητες ήταν η Άρτεμις και η Ιφιγένεια. Ο στόχος παρέμενε ο ίδιος: να επιτευχθεί η εύνοια των θεών. Φαίνεται πως οι δύο θεές προστάτευαν τις γυναίκες κατά τον τοκετό. Η Άρτεμις είχε και έναν, επιπλέον, ρόλο, αυτόν της προστασίας των μικρών κοριτσιών, τα οποία, οι γονείς τους της αφιέρωναν γιατί εξασφάλισε τη γέννηση τους, σε μια εποχή, που μία γέννα ήταν δύσκολη υπόθεση. Το κοριτσάκια αυτά, οι μικρές «άρκτοι», οι αρκουδίτσες, ηλικίας από 8-14 χρόνων, υποκαθιστούσαν τη χαμένη αρκουδίτσα της Αρτέμιδος.

Σύμφωνα με τον τοπικό μύθο, μία αρκούδα της Αρτέμιδος επιτέθηκε σε ένα μικρό κορίτσι που έπαιζε μαζί της και τα αδέρφια του την έπιασαν και τη σκότωσαν μέσα στο ιερό της θεάς. Η Άρτεμις τότε επέφερε λοιμό στην περιοχή. Οι κάτοικοι έπρεπε να βρουν τρόπο να την εξευμενίσουν. Από τότε, λοιπόν, οι Αθηναίοι υποχρεούταν να της αφιερώνουν τα μικρά κορίτσια τους και να εξιλεώνονται για την ανίερη πράξη.

Δείτε ακόμα:  Δημοπρασίες για την παραχώρηση Αιγιαλού στην παραλία Μαραθώνα

Τα κοριτσάκια κατά την παραμονή τους εκεί, τελούσαν τα «αρκτεία». Ντύνονταν με έναν κιτρινωπό μανδύα (τον «κροκωτό»), και χόρευαν μιμούμενα τις κινήσεις μιας αρκούδας. Μετά το τέλος της θητείας τους στο ιερό, ήταν έτοιμα για τον έγγαμο βίο τους. Πολλοί μελετητές πιστεύουν πως κατά τη διάρκεια της παραμονής τους εκεί, μάθαιναν πράγματα που θα τους χρησίμευαν στην ενήλικη ζωή τους.

Η αγωνία των γονέων, τόσο για την γέννηση των παιδιών τους, όσο και για την ασφαλή τους μετάβαση στην ενήλικη ζωή, τους οδηγούσε στην αφιέρωση των μικρών κοριτσιών τους στο ιερό της Αρτέμιδος στη Βραυρώνα. Εκεί, η θεά, κατευνασμένη πια από την αρχαία οργή της θα τα κρατούσε ασφαλή.

Πηγές:

Burkert,W.1993. Αρχαία Ελληνική Θρησκεία: Αρχαική και Κλασική εποχή3.Mτφρ. Ν,Π Μπεζαντάκος ,Α. Αβαγιάνου. Αθήνα.
Buxton, 2014.Οι Ελληνικοί μύθοι, ένας ολοκληρωμένος οδηγός. Μτφρ. Τ. Τυφλόπουλος. Αθήνα.
Camp,J.2009.Οι αρχαιότητες της Αθήνας και της Αττικής. Μτφρ. Μ. Κλεώπα. Αθήνα.
Demand,Ν.1994. Birth ,death and Motherhood in Classical Greece.London
Hollinshead,M.B.B. «Against Iphigeneias’ adyton in three mainland temples.» AJA 98: 419-440.
Nielsen,I.2009. «The sanctuary of Artemis Brauronia. Can architecture and iconography help to locate the settings of the rituals?.» Acta Hyborea 12 :77-109.
Parke, W. 2000. Οι εορτές στην αρχαία Αθήνα. Μτφρ. Χ. Ορφανόπολος,Αθήνα.
Perusino,F. «Le orse di Brauron nella Lisistrata di Aristofane» Στο Le orse di Brauron, un rituale di iniziazione feminile nel santuario di Artemide. Επιμ. Br. Gentili-F.Perusino. Pisa:167-174.
Simon,Ε.1983. The Festivals of Attica: An Archeoclogical commentary. Wisconsin.
Simon,Ε.1996. Οι θεοί των Αρχαίων Ελλήνων.Μτφρ. Σ.Πινγιάτογλου. Θεσσαλονίκη.
Themelis,G.N. «Contribution to the topography of the Sanctuary at Brauron»Στο Le orse di Brauron, un rituale di iniziazione feminile nel santuario di Artemide. Επιμ. Br. Gentili-F.Perusino. Pisa: 103-116.
Κοντής ,Ι.1967. Αρχ.Δελτ. 22 :156-206.
Παπαχατζής, Δ.Ν.2002.Παυσανίου Ελλάδος Περιήγησης, Αττικά. Αθήνα.

Δείτε ακόμα:  Αθλητικό Καλοκαίρι στο Δήμο Σπάτων - Αρτέμιδος για παιδιά 5 έως 13 ετών

maxmag.gr