Τι θα γίνει με δακτύλιο και διόδια στο κέντρο της Αθήνας

Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για τη μεγάλη επιστροφή του Δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας.

Κι αυτό γιατί το οδικό δίκτυο της πρωτεύουσας βρίσκεται πλέον στα όριά του. Με την επιστροφή στα μονά-ζυγά και Δακτύλιο με 50% λιγότερα ελευθέρας, από τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου, η κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει διέξοδο στους οδηγούς που βιώνουν καθημερινά κυκλοφοριακό «έμφραγμα». Παράλληλα, γίνονται σκέψεις και για «διόδια» στο κέντρο της πόλης, που εφαρμόζονται ήδη σε ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις, μέτρο που εξετάζεται για το μέλλον.

Η επαναφορά του Δακτυλίου, όπως είχε ανακοινωθεί αρχικά από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, θα γίνει σε μια εβδομάδα από σήμερα, στις 25 Οκτωβρίου, με ένα νέο σύστημα, ωστόσο, το οποίο φέρνει σημαντικές αλλαγές.

Για το ζήτημα του Δακτυλίου πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, την περασμένη Παρασκευή, κατά την οποία συμφωνήθηκαν όλες οι επιμέρους αλλαγές. Το πλαίσιο του -πιο «πράσινου» από ποτέ- Δακτυλίου πλέον αυστηροποιείται σημαντικά, καθώς πάσο για ελεύθερη κυκλοφορία θα έχουν μόνο τα αυτοκίνητα που ανήκουν στις εξής κατηγορίες:

τα ηλεκτρικά οχήματα,
τα εκ κατασκευής φυσικού αερίου και υγραερίου οχήματα,
τα υβριδικά οχήματα και
τα οχήματα κατηγορίας Euro 6 που εκπέμπουν κάτω από 120 gr CO2.

Ερχονται διόδια στην Αθήνα;

Η μεγάλη είδηση, ωστόσο, από τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή ήταν η επιβεβαίωση ότι υπάρχουν σκέψεις για να μπουν διόδια στο κέντρο της Αθήνας.

Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο πληρωμής διοδίων για την είσοδο στο κέντρο της πρωτεύουσας, μέτρο που ισχύει σε κάποιες χώρες του εξωτερικού, ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι πρόκειται για ένα θέμα που βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων.

«Αυτό είναι σε μια γενικότερη πολιτική που υπάρχει στην ΕΕ, “ο ρυπαίνων πληρώνει”. Είναι μια πολιτική που υπάρχει τουλάχιστον εδώ και δυο χρόνια. Η ΕΕ έχει φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή. Είναι κάτι που έχει πέσει στο τραπέζι, το οποίο θα συζητήσουμε και θα δούμε, τίποτε δεν αποκλείεται» υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας ότι «με τα έργα της γραμμής 4 του Μετρό, ένα έργο που θα λύσει πολλά προβλήματα, για όσο εξελίσσονται θα επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό στο κέντρο της Αθήνας».

Δείτε ακόμα:  Τραγωδία – Νεκρός γνωστός καρδιολόγος από κορονοϊό

Πώς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τα διόδια στην Αθήνα

Για το σενάριο της εφαρμογής διοδίων για την είσοδο στο κέντρο της Αθήνας τοποθετήθηκε ο κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Μιλώντας στον Ρ/Σ Alpha 989, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, υποστήριξε ότι «ακούσαμε αυτή την πρόταση, να εξεταστεί δηλαδή το πώς θα μπορούσαμε να πάμε σε ένα νέο σύστημα εφαρμογής του Δακτυλίου. Θεωρούμε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και εμείς ως σύλλογος εκτιμούμε ότι χρειάζεται μια πιο μοντέρνα έκδοση του Δακτυλίου».

Πώς θα μπορούσε όμως να εφαρμοστεί μέτρο διοδίων στην ελληνική πρωτεύουσα; Όπως όλα δείχνουν, τα «διόδια» θα είναι ψηφιακά. «Είναι παραπλανητικό το να μιλάμε για “διόδια”. Δεν θα υπάρχουν στην πραγματικότητα διόδια, δηλαδή μπάρες που θα εμποδίζουν και θα ελέγχουν την είσοδό μας στο κέντρο. Αυτό γινόταν πριν αρκετές δεκαετίες σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις. Τώρα πια δεν χρησιμοποιείται» τόνισε αρχικά ο κ. Παπαντωνίου και προσέθεσε:

«Η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ που μπορούμε πλέον να το ρυθμίσουμε με μια εφαρμογή (application), όπως γίνεται για παράδειγμα με την ελεγχόμενη στάθμευση. Έτσι, με την εφαρμογή αυτή πληρώνουν ένα μικρό αντίτιμο όταν επιθυμούν να παρκάρουν σε θέση ελεγχόμενης στάθμευσης. Αντίστοιχα, εκτιμώ, θα εφαρμοστεί και στον νέο Δακτύλιο. Θα υπάρχει είτε ημερήσιο, είτε μηνιαίο, είτε ετήσιο αντίτιμο. Το οποίο θα πρέπει να προσδιορίζεται με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά».

Δείτε ακόμα:  Ηλίας Μόσιαλος: Όσοι δεν έχουν κάνει το εμβόλιο, να το κάνουν – Πόσο ανιχνεύσιμη είναι η "Όμικρον" από τα rapid test

Τι θα καθορίζει το κόμιστρο για τα «διόδια» στο κέντρο

Μια τέτοια μετάβαση σημαίνει ότι ουσιαστικά ο επόμενος Δακτύλιος -όχι αυτός που ξεκινά στις 25 Οκτωβρίου- δεν θα βασίζεται πάνω στη λογική «μονά – ζυγά». Αντιθέτως, οι συγκοινωνιολόγοι προτείνουν να ληφθούν υπόψιν άλλες παράμετροι όπως το πόσο ρυπογόνο είναι ένα όχημα, αλλά και η οικονομική κατάσταση του ιδιοκτήτη του οχήματος, ώστε να μην επιβαρυνθούν τα πιο αδύναμα νοικοκυριά. […]Η Ελλάδα βγαίνει από μια 20ετία μεγάλης οικονομικής κρίσης και έχουμε πολύ λίγα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Πρέπει αυτό να ληφθεί υπόψιν, όπως και το εισόδημα του καθενός» σχολίασε ο Παναγιώτης Παπαντωνίου.

Μεταξύ άλλων, οι συγκοινωνιολόγοι βάζουν και μια άλλη παράμετρο στην «εξίσωση». Σύμφωνα με τον κ. Παπαντωνίου, μια από τις εισηγήσεις που θα γίνουν, όταν ανοίξει αυτή η κουβέντα, θα τεθεί επί τάπητος και η κίνηση εκτός των ωρών αιχμής. Δηλαδή, όποιος μπαίνει στην Αθήνα εκτός των ωρών αιχμής να μην πληρώνει κόμιστρο, ή να πληρώνει ένα μικρό αντίτιμο.

«Είναι αδύνατο να εφαρμοστεί ένας νέος τύπος Δακτυλίου, όπως τα διόδια, σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να γίνουν μελέτες βιωσιμότητας, να βρεθεί μια ισορροπία, να δούμε πώς θα εφαρμοστεί. Εκτιμώ ότι για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα θα κινηθούμε με το σύστημα μονών ζυγών» επισήμανε καταλήγοντας ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

«Κούρεμα» στις άδειες Δακτυλίου -Αυστηρή αστυνόμευση

Από όσα θα ισχύσουν, ωστόσο, από τις 25 Οκτωβρίου, δηλαδή με το νέο σύστημα του Δακτυλίου υπολογίζεται ότι περίπου 250.000 αυτοκίνητα, που έμπαιναν πριν ελεύθερα, θα γυρίσουν στο σύστημα «Μονά-Ζυγά». Τα συναρμόδια υπουργεία και φορείς αποφάσισαν, μεταξύ άλλων, να μειωθούν έως και κατά 50% οι άδειες δακτυλίου που χορηγούνται από την Αστυνομία, καθώς σήμερα υπολογίζεται ότι αυτές ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες.

Δείτε ακόμα:  «Βροχή» προβλημάτων στην Αττική! Πλημμύρισε νηπιαγωγείο (φωτό)

Επιπλέον, συμφωνήθηκε να τεθεί σε εφαρμογή ένα ειδικό σχέδιο, αυστηρής αστυνόμευσης για τον Δακτύλιο, το οποίο θα αναλάβουν από κοινού η Τροχαία και η Δημοτική Αστυνομία.

Διευκρινίσεις -και ανακοινώσεις- αναμένεται να γίνουν και για τις φορτοεκφορτώσεις στο κέντρο της Αθήνας, ένα ζήτημα που οξύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα που έχει λάβει «τερατώδεις» διαστάσεις το τελευταίο διάστημα. Ένα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι η τροφοδοσία των καταστημάτων να γίνεται στο διάστημα από τις 9 το βράδυ μέχρι τις 8 πρωί -με «παράθυρο» για εξαιρέσεις, για ευπαθή προϊόντα.

Καραμανλής: Θα μεγαλώσουν τα γεωγραφικά όρια του Δακτυλίου

Το γεγονός ότι θα μειωθούν κατά 50% οι άδειες για ελεύθερη μετακίνηση εντός του νέου Δακτυλίου επιβεβαίωσε σε νέες δηλώσεις του στον Ρ/Σ ΣΚΑΪ 100,3 ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Ο κ. Καραμανλής, αρχικά, είπε ότι ο Δακτύλιος θα τεθεί κανονικά σε ισχύ από τις 25 Οκτωβρίου, ενώ παράλληλα προανήγγειλε τη διεύρυνση σταδιακά των ορίων του μικρού Δακτυλίου. «Κάτι που θα κάνουμε άμεσα είναι να αυξήσουμε τα γεωγραφικά όρια του μικρού Δακτυλίου. Να σας θυμίσω ότι παλιά υπήρχε ένας μικρός Δακτύλιος και ένας μεγάλος Δακτύλιος. Ο μεγάλος Δακτύλιος ήταν κάτι που ποτέ δεν είχε εφαρμοστεί στην ουσία. […] Θα αυξήσουμε τα όρια στον μικρό Δακτύλιο, θα κάνουμε μελέτες ώστε να μη γίνει απότομα και να μη δημιουργήσει προβλήματα» τόνισε χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια, ο υπουργός αναφέρθηκε στην κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, λέγοντας ότι βρισκόμαστε ακόμη σε ένα στάδιο προσαρμογής και ότι ήδη γίνεται μία πολύ σοβαρή δουλειά για αύξηση των λεωφορείων.

iefimerida.gr