Βασίλης Σπαντούρος: Πρωταθλητισμός και μαθητική απόδοση

Αρκετοί γονείς αναρωτιούνται εάν ο αθλητισμός και κυρίως ο πρωταθλητισμός αποτελούν τροχοπέδη στη μαθησιακή ανάπτυξη και εξέλιξη των παιδιών.

Το πιθανό πρόβλημα των αθλητών, σε σχέση και συνάρτηση με την απόδοσή τους στα μαθήματα του σχολείου και όχι μόνο, έχει μελετηθεί από πολλούς ερευνητές και για αρκετά χρόνια.

Μάλιστα φαίνεται ότι καταρρίπτονται τα επιχειρήματα όσων υποστηρίζουν πως η κόπωση από την άσκηση επιδρά αρνητικά στην απόδοση των μαθητών. Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν πως αρκετές φορές οι αθλητές είχαν υψηλότερες επιδόσεις στα μαθήματα από ότι οι μη αθλητές σε ποσοστό 60%, ενώ σε ένα ποσοστό περίπου 30% βρέθηκαν ουδέτερα αποτελέσματα.

Ωστόσο, η ανησυχία και ο προβληματισμός των γονιών παραμένει βλέποντας και κυρίως βιώνοντας την εξαντλητική καθημερινότητα των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια αυτή η καθημερινότητα έχει μεταβληθεί αρκετά, είναι πιο σύνθετη και πιο πιεστική. Ταυτόχρονα, οι απαιτήσεις του σημερινού αθλητισμού σε όλες του τις μορφές, είναι διαφορετικές από εκείνες των προηγουμένων δεκαετιών κατά τις οποίες είχαν πραγματοποιηθεί οι προαναφερθείσες έρευνες.

Η σημερινή ενασχόληση με τον αθλητισμό απαιτεί περισσότερο χρόνο, κόπο και φαιά ουσία από ότι παλαιότερα. Θεωρείτε λοιπόν πιθανό, σε ένα μικρό ποσοστό παιδιών που ασχολείται με τον αθλητισμό, να παρουσιάζεται «καθυστέρηση» στη μαθητική πρόοδο. Αυτό αποδίδεται όχι τόσο στην κούραση αυτή κάθε αυτή, αλλά περισσότερο στο διαθέσιμο χρόνο για μελέτη και διάβασμα.

Ακόμη όμως και σε αυτές τις περιπτώσεις ούτε τόσο σημαντική θεωρείται, ούτε μη αναστρέψιμη. Εξάλλου η ενασχόληση με τον αθλητισμό, παρέχει δυνατότητες και εφόδια στο παιδί, τα οποία στην πορεία της ζωής του αποδεικνύονται απαραίτητα.

Σε ότι αφορά τη σχολική φυσική αγωγή, η οποία σχεδόν ποτέ δεν φθάνει σε υψηλά επίπεδα έντασης, όχι μόνο δεν βλάπτει αλλά αντιθέτως βοηθά. Φυσικά όταν και εφόσον πραγματοποιείται έτσι όπως πρέπει.

Η φυσική λοιπόν δραστηριότητα είτε ατομική είτε ομαδική, δημιουργεί μια ευδαιμονία και ικανοποίηση στο παιδί – μαθητή και έτσι δημιουργούνται θετικές προϋποθέσεις για την απόδοση στα μαθήματα.

Τα συμπεράσματα των ερευνητών είναι ξεκάθαρα.

Η ενασχόληση με τον αθλητισμό – πρωταθλητισμό συνήθως ευνοεί τη μαθητική πρόοδο αν και το τελικό αποτέλεσμα εξαρτάται κυρίως από το ίδιο το παιδί και τις δυνατότητες του. Η ενασχόληση όμως με τον αθλητισμό, για γυμναστική και άσκηση, σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί τροχοπέδη στη μαθητική πρόοδο, αλλά λειτουργεί προσθετικά. Για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα και στις δύο περιπτώσεις, απαιτείται ουσιαστική εκμετάλλευση του ελευθέρου χρόνου και σωστός σχεδιασμός.

Το να δώσουμε λοιπόν στα παιδιά μας «κίνηση» και δράση μέσο του αθλητισμού, δεν είναι μόνο ευεργετικό, είναι και απαραίτητο.

Δεν είναι τυχαίο πως το ποσοστό παχυσαρκίας στα Ελληνόπουλα σήμερα είναι αρκετά μεγάλο. Εκτός από τη σωστή διατροφή ο μόνος πολέμιος της είναι η άσκηση.

Επιλέξτε αθλήματα που ανταποκρίνοντα στα «θέλω» των παιδιών σας. Δείτε τις δυνατότητές τους και βοηθήστε να τις αναπτύξουν ή ακόμη και να τις ξεπεράσουν.

Ο αθλητισμός αποτελεί, εκτός των άλλων, μία μοναδική δυνατότητα να δοκιμαστούν και να προσπαθήσουν! Να αγωνιστούν, να χάσουν, να κερδίσουν, να ετοιμαστούν για τους μεγάλους «αγώνες» της ζωής. να γευτούν τη χαρά «προσγειωμένα» αλλά κυρίως να μη λυγίσουν στη λύπη και τα προβλήματα.

Του Βασίλη Σπαντούρου

polismedia.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.