Λιμάνι! Ο «καημός» Διοικήσεων και Δημοτών του πρώην Δήμου Ραφήνας (Συν/ξη Β. Πιστικίδη-Μέρος 2ον)

Gustozo Banner

Το δεύτερο μέρος της μεγάλης συνέντευξης του δήμαρχου Ραφήνας-Πικερμίου, κ. Πιστικίδη, η οποία δόθηκε προ ημερών στον Δημ. Πνευματικάτο για την εφημερίδα «Δημότης», εστιάζεται αποκλειστικά στις σχέσεις λιμανιού με την πόλη της Ραφήνας.

Bistro

Αν εξαιρέσουμε την (σχεδόν) τριετία 2010 – 2013 κατά την οποία στο τιμόνι του Οργανισμού βρισκόταν ο αείμνηστος Ραφηνιώτης Νίκος Δημητρόπουλος, όλα τα υπόλοιπα χρόνια οι σχέσεις Δήμου με τι διοικήσεις του λιμανιού ήταν τεταμένες-εχθρικές.
Η αύξηση της δρομολόγησης νέων πλοίων, την καλοκαιρινή περίοδο, έχει γίνει το νούμερο 2 σε επιβατική κίνηση λιμάνι της Ελλάδας, χωρίς την κατασκευή ανάλογων υποδομών, πρόσβασης, εξόδου και παρκινγκ των ταξιδιωτών, αλλά και το γεγονός ότι είναι σχεδόν ταυτόχρονη η άφιξη και αναχώρηση των πλοίων, κυρίως τα Σαββατοκύριακα, δεν δημιουργεί μόνο το αδιαχώρητο στο παραλιακό μέτωπο της πόλης, αλλά και ένα «πέπλο» καυσαερίων που κάνουν αποπνικτική την ατμόσφαιρα για αρκετό διάστημα.
Οι πληροφορίες, ότι σχεδιάζεται η έλευση του προαστιακού σιδηροδρόμου και η επέκτασης της Αττικής Οδού μέχρι το λιμάνι, είναι μέρος των ζητούμενων εκ μέρους του Δήμου. Η ολοκλήρωσή των δύο αυτών έργων έχει βάθος ορίζοντα, ενώ η λύση του προβλήματος απαιτεί άμεσα μέτρα.

pistikidis_limani_kinisi
Το λιμάνι βρήκε την πόλη, ή η πόλη βρήκε το λιμάνι;
Αν ο σκοπός σας είναι να κάνουμε μια βουτιά στην ιστορία της πόλης, από την εγκατάσταση των προσφύγων έως σήμερα τότε αβίαστα βγαίνει το συμπέρασμα ότι το λιμάνι βρήκε τη πόλη. Αυτή μάλιστα η μικρή προσφυγική πόλη ή χωριό αν θέλετε της δεκαετίας του 1920 -με τον όποιον σχεδιασμό της- είναι που εξυπηρετεί σήμερα όλη την κίνηση του λιμανιού. Δεν έχει επενδύσει το παραμικρό η Ελληνική Πολιτεία σε υποδομές προς εξυπηρέτηση των διακινούμενων επιβατών. Γνωρίζει μόνο να απομυζά από αυτά που εισπράττει ο ΟΛΡ χωρίς να προσφέρει στη πόλη.

Ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το αίτιο που δημιουργεί τη διαμάχη ΟΛΡ και Δήμου;
Το αίτιο είναι ο σαφής διαχωρισμός πόλης-λιμανιού τόσο τοπογραφικά όσο και λειτουργικά. Η κίνηση στο λιμάνι έχει διογκωθεί τόσο ώστε η λειτουργία του να επηρεάζει την καθημερινότητα της πόλης και των κατοίκων του Δήμου συνολικότερα. Οι δρομολογήσεις πλοίων είναι ανεξέλεγκτες, ο καθορισμός των ωρών αναχώρησης και άφιξης είναι αφημένες στις βουλές των εταιρειών, η άναρχη στάθμευση αυτοκινήτων των ταξιδιωτών στερεί ανάσες από την πόλη. Εδώ όταν κάποιος δεν βρίσκει να παρκάρει τα καλοκαίρια, δεν είναι ότι τα μαγαζιά της πόλης είναι γεμάτα, ότι έρχεται κόσμος να χαρεί μια βόλτα στη παραλία και να τονώσει την οικονομική ζωή των επαγγελματιών αλλά είναι σταθμευμένα αυτοκίνητα για μέρες χωρίς να μετακινηθούν και μάλιστα γκρινιάζουν πολλοί από αυτούς που δεν έχουμε φροντίσει να τους περιμένει άδεια θέση και μάλιστα κοντά στο λιμάνι.

Μήπως παλιότερα ο Δήμος έχει προχωρήσει σε αυθαίρετες κινήσεις, π.χ. τη δημιουργία της πλατείας, με αποτέλεσμα να κλείσει η «παραδοσιακή» είσοδος και έξοδος του λιμανιού;
Δεν έχει σχέση η στάθμευση με την είσοδο στο λιμάνι κ. Πνευματικάτο. Αυτό που εσείς ονομάζεται παραδοσιακή είσοδο/έξοδο από το λιμάνι είναι η Λεωφόρος Φλέμινγκ που είναι ακριβώς η ίδια όπως ήταν εδώ και πολλές δεκαετίες όταν τα αυτοκίνητα που την χρησιμοποιούσαν ήταν ελάχιστα. Από τότε μέχρι σήμερα έχει αυξηθεί ή σωστότερα πολλαπλασιαστεί η κίνηση του λιμανιού και ο πληθυσμός σχεδόν δεκαπλασιάστηκε. Μπαίνει λοιπόν το ερώτημα ποιός επένδυσε πέρα των 50-60 μέτρων από τη θάλασσα ώστε σήμερα να έχει απαιτήσεις για νέα δρομολόγια, νέους προορισμούς καλύτερη πρόσβαση προς το νούμερο 2 σε επιβατική κίνηση λιμάνι;
limani_rafina_ploia
Πόλεις-λιμάνια (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλος και πολλά άλλα μικρότερα ανάμεσα στα οποία το γειτονικό μας Λαύριο) υποφέρουν λιγότερο από την οικονομική κρίση σε σύγκριση με ηπειρωτικούς δήμους. Αυτό δεν το βλέπουμε στη Ραφήνα. Η παραλιακή εικόνα της πόλης (ξενοδοχεία, ταβέρνες, καφετέριες) είναι απογοητευτική. Ως δήμος αποδέχεστε μερίδιο της ευθύνης;
Δεν νομίζω ότι αυτό που λέτε ισχύει. Υπό την ομπρέλα της ΚΕΔΕ γνωρίζετε ότι έχουμε συστήσει μια επιτροπή Δήμων που έχουν στα διοικητικά τους όρια Οργανισμούς Λιμένων. Η εικόνα είναι σχεδόν ίδια για κάθε μια από τις πόλεις που προαναφέρατε. Αυτά τα θέματα μάλιστα τα μεταφέραμε και στους αρμόδιους υπουργούς οικονομίας και Ναυτιλίας καθώς και στο ΤΑΙΠΕΔ χωρίς να έχει γίνει βήμα προόδου. Τα προβλήματα τα έχουμε εντοπίσει και είναι κοινά με σημαντικότερο παράγοντα θα έλεγα ότι είμαστε παραθαλάσσιες πόλεις … χωρίς θάλασσα. Κανείς από αυτούς τους Δήμους δεν μπορεί να επενδύσει στο παράλιο μέτωπο ώστε να το καταστήσει πόλο έλξης επισκεπτών διότι απλά είναι μπλοκαρισμένη η παραλιακή ζώνη από τον κατά τόπο Οργανισμό.

Την αύξηση δρομολόγησης πλοίων αντί να την χαιρετίζετε την «πολεμάτε». Το καλοκαίρι βάλατε επιπλέον προσκόμματα στην κίνηση των οχημάτων δημιουργώντας εχθρική διάθεση στους ταξιδιώτες. Ήδη κλείνουν ακόμα και καταστήματα στην πλατεία της πόλης όπου κάποτε χρειαζόσουν τύχη ή και μέσο για να βρεις τραπέζι.
Εμφανίζεις, αγαπητέ κ. Πνευματικάτε, μια επιμονή άρνησης να αντιληφθείς ή να δεις από διαφορετική οπτική γωνία, θα έλεγα απλά πράγματα. Έχουμε ένα συγκεκριμένο λιμάνι, με συγκεκριμένες θέσεις πρόσδεσης καθώς και δρόμους με συγκεκριμένη ικανότητα διοχέτευσης του κυκλοφοριακού φόρτου. Υπάρχει δηλαδή ένα όριο αντοχής. Αν όλα αυτά τα ξεχνάτε και θέλετε, αφού υπάρχει λιμάνι να δρομολογούνται όλο και περισσότερα πλοία είναι κάτι που δεν μπορεί να συμβεί. Για όλα τα πράγματα υπάρχουν όρια και εδώ έχουμε φτάσει στα όριά μας.

Δεν τραυματίζετε με την αρνητική αυτή στάση τον τουρισμό, τη μοναδική πηγή εσόδων του κράτους, αλλά και την κυριότερη για την πόλη που κληθήκατε να διοικήσετε;

Μιλάτε για τουρισμό λες και απευθυνόσαστε στο Δήμαρχο Μυκόνου. Η πόλη και το λιμάνι είναι ένας διαμετακοσμιστικός σταθμός για όσους θέλουν να κάνουν διακοπές στο Αιγαίο γενικότερα. Η Ραφήνα δεν είναι ο προορισμός τους αλλά το λιμάνι φυγής και επιστροφής τους για δέκα μέρες ξεκούρασης. Ο τουρισμός που θα δώσει στον τόπο οικονομική ανάσα είναι ο παραθεριστής των εξοχικών που υπάρχουν στον Δήμο και ο Αθηναίος επισκέπτης των κάποιων ωρών που θα έρθει να κάνει το μπάνιο του, να χαρεί τη θάλασσα, να περπατήσει δίπλα στο κύμα να πάρει μια καλοκαιρινή ανάσα. Αυτός ο τουρισμός, που αποτελεί όπως το θέσατε πηγή εσόδων, είναι το ζητούμενο να επισκεφθεί τη πόλη. Όμως για να έρθει εδώ και να μην πάει σε κάποιο άλλο σημείο της Αττικής πρέπει να έχουμε χώρους αναψυχής στο παράλιο μέτωπο, χώρους περιπάτου και όχι να είμαστε ένα απέραντο παρκινγκ αυτοκινήτων ταξιδιωτών που η πλειοψηφία τους ούτε θα θυμάται σε ένα μήνα το λιμάνι που χρησιμοποίησε για να πάει στο νησί.

Την αύξηση δρομολόγησης πλοίων αντί να την χαιρετίζετε την «πολεμάτε». Αυτή την περίοδο, που ο τουρισμός είναι, ίσως, η μοναδική πηγή εσόδων του κράτους…

Επαναλαμβάνω ότι όλα αυτά είναι σε άμεση συνάρτηση με τη φέρουσα ικανότητα του λιμανιού και της πόλης. Όλα αυτά πρέπει να γίνονται με μέτρο και προγραμματισμένα. Όπως σας είπα, όταν το Ελληνικό Κράτος διαχρονικά δεν έχει επενδύσει ώστε να βελτιώσει τις συνθήκες είτε τις λιμενικές είτε της πρόσβασης πως να δεχόμαστε χωρίς προβληματισμό την αύξηση την οποία αναφέρατε. Απλό παράδειγμα τέτοιου έργου θα ήταν η έλευση του προαστιακού που θα ελάττωνε τη χρήση των ΙΧ επιβατηγών αυτοκινήτων των ταξιδιωτών.
Τι ζητάτε ακριβώς από την Πολιτεία, αλλά και τι δίνει ο Δήμος;
Ζητάμε με λίγα λόγια να έχουμε γνώμη γι αυτά που σχεδιάζουν πίσω από κλειστές πόρτες χωρίς την συμμετοχή μας, χωρίς την άποψή μας. Αναλυτικά ζητάμε 1) την τροποποίηση του άρθρου 44, του Ν. 4150/2013 προκειμένου να συμμετέχουν εκπρόσωποι της Κ.Ε.Δ.Ε. στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.), 2) την νομοθετική ρύθμιση για τη συμμετοχή των Δήμων στα Διοικητικά Συμβούλια των Οργανισμών Λιμένων, 3) την παραχώρηση των τμημάτων των χερσαίων ζωνών που δεν χρησιμοποιούνται για τις λιμενικές δραστηριότητες των Οργανισμών Λιμένων στους κατά τόπους Δήμους εξαιρώντας αυτά οριστικά από το ΤΑΙΠΕΔ, 4) την θέσπιση πάγιων ανταποδοτικών εισφορών επί των εσόδων των Οργανισμών Λιμένων στους Δήμους, 5) την εγκατάσταση σταθμών μέτρησης της ρύπανσης που προκαλεί η λειτουργία των Λιμένων και επιβολή τελών σε περίπτωση που υπερβαίνουν τα επιτρεπτά όρια, τηρώντας την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» 6) την δημιουργία ολοκληρωμένου σχεδιασμού σε όλες τις περιοχές που λειτουργούν Οργανισμοί Λιμένων, προκειμένου να γίνουν έργα βελτίωσης της σύνδεσης Πόλεων και Λιμένων, καθώς και κοινωνίας και Λιμένων και 7) ο πολεοδομικός σχεδιασμός των χερσαίων ζωνών λιμένα πρέπει να γίνεται βάσει των διαδικασιών που προβλέπονται από τη νομοθεσία.
Όσο για αυτά που δίνει ο Δήμος ας μην ξεχνάτε ότι από την δεκαετία του 1920 μόνο δίνουμε!

Τι θα σας ωφελήσει η συμμετοχή του Δήμου στο ΔΣ στον ΟΛΡ που τόσο επίμονα ζητάτε;

Να γνωρίζουμε τι συμβαίνει στη πόλη μας. Ακόμα θα αποκαταστήσει μια άλλη διαχρονική αδικία δηλαδή ότι ενώ ο Δήμος Πειραιά και ο Δήμος Θεσσαλονίκης συμμετέχουν -και καλώς – στα αντίστοιχα ΔΣ όλοι οι υπόλοιποι, οι «παρίες» θα έλεγα της αυτοδιοίκησης, είμαστε καταδικασμένοι να μαθαίνουμε τι θα γίνει στο λιμάνι της πόλης μας κατόπιν εορτής, όταν κάποιοι άλλοι θα έχουν αποφασίσει.
Υπό το σημερινό πρίσμα της λειτουργίας των Οργανισμών Λιμένων, με λογική άβατου, με ανεξέλεγκτη αύξηση πλοίων, δρομολογίων, επιβατών και ταυτόχρονη κυκλοφοριακή υπερδιέγερση είναι τουλάχιστον δύσκολο μεταξύ αυτών των διαμορφωμένων σήμερα πόλων δηλ. Δήμου και Οργανισμού να υπάρξει αλληλοκατανόηση και κοινή αντιμετώπιση των προβλημάτων. Πρέπει ακόμα, να δοθεί και η δέουσα προσοχή στις καταστροφές που δημιουργούνται από τη λειτουργία του λιμανιού, ειδικότερα στο οδικό δίκτυο και στις άλλες υποδομές, τα οποία επωμίζονται οι Δήμοι, καλούμενοι να πληρώσουν με τους διαρκώς μειούμενους προϋπολογισμούς, χωρίς να υπάρχουν γι’ αυτούς τα αντίστοιχα ανταποδοτικά οφέλη από τους Οργανισμούς Λιμένων, οι οποίοι αυξάνουν συνεχώς τα κέρδη τους.

olr_georgopoulos_adamopoulou

Δεν νομίζετε ότι ήταν σκωπτικό το καλωσόρισμα που κάνατε στο νέο ΔΣ του ΟΛΡ;

Άνθρωποι που η μοναδική τους επαφή με τη Ραφήνα και τον Δήμο είναι αυτός ο κομματικός διορισμός τους, έχουν την ανάγκη να ξέρουν που είναι τα γραφεία που τους διόρισαν. Κοινωνικό έργο προσέφερα αναρτώντας τον οδικό χάρτη από Αθήνα προς λιμάνι Ραφήνας. Έχετε συνειδητοποιήσει ότι τα κομματικά επιτελεία δεν βρήκαν ούτε έναν ικανό ομοϊδεάτη τους και συμπολίτη μας να του εμπιστευτούν μια θέση στο ΔΣ; Δίνω μεγάλο βάρος σε αυτό διότι ο άνθρωπος που ζει εδώ έχει βιώσει το πρόβλημα γνωρίζει πρόσωπα και καταστάσεις είναι σίγουρο ότι με διαμορφωμένη από την καθημερινή ζωή του, ως ένα σημείο άποψη, είναι πολύ πιο εύκολο να διοικήσει. Καθώς επίσης γνωρίζει ότι όταν τελειώσει η θητεία του πάλι στον ίδιο χώρο θα ζει, τους ίδιους ανθρώπους θα συναναστρέφεται, δεν θα ρίξει «μαύρη πέτρα». Θυμόσαστε εσείς έστω και ένα διευθύνοντα με τέτοιες ¨κομματικές» προδιαγραφές που να έρχεται ακόμα στη πόλη; Αν το έργο τους ήταν σημαντικό στην κατεύθυνση βελτίωσης θα είχαμε σήμερα να λέγαμε για το έργο τους και όχι να στεκόμαστε πάλι στα ίδια άλυτα προβλήματα.
Αν και είναι πολύ νωρίς, έχετε αντιληφθεί σημεία σύγκλησης της νέας διοίκησης του ΟΛΡ με το Δήμο;

Όπως το λέτε είναι νωρίς. Αλλά με βεβαιότητα θα πω ότι μέχρι στιγμής υπάρχουν σημεία συνεννόησης και αυτό είναι ενθαρρυντικό για την μελλοντική πορεία. Σημείο εκκίνησης η κοινή θέληση να λυθούν τα προβλήματα που σίγουρα υπάρχουν. Η νέα διοίκηση δείχνει να κατανοεί τα θέματα, θα συμβαίνει άραγε το ίδιο μετά από λίγους μήνες; Το ερώτημα αυτό εγείρεται από την στιγμή που οι βαθμοί ελευθερίας στις κινήσεις του ΔΣ του ΟΛΡ πάντα βαίνουν μειούμενοι ειδικά από το ΤΑΙΠΕΔ και τα αρμόδια υπουργεία.
Ως επίλογος…
xartis_rafina*Ο δήμαρχος κ. Πιστικίδης, σε Μέσο Κοινωνικής Δικτύωσης, με το διορισμό της νέας διοίκησης ανήρτησε τη φωτογραφία-χάρτη με υπότιτλο: «Απαραίτητη φωτογραφία για τους νέους αναλαμβάνοντες την διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Ραφήνας για να βρουν τα γραφεία του ΟΛΡ. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση για μια ακόμη φορά στο περιθώριο… Απλά τότε στο δεξί περιθώριο και σήμερα στο αριστερό…».

Δημήτρης Πνευματικάτος

Pet Point
Δείτε επίσης