Στα “χαρακώματα” σήμερα για το Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας

Το θέμα που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο αποψινό Δημοτικό Συμβούλιο είναι αυτό της γνωμοδότηση επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου «Οριοθέτηση – Διευθέτηση Ρέματος Ραφήνας».

Η “μάχη των χαρακωμάτων” έχει ξεκινήσει ήδη εδώ και πολλές μέρες στο διαδίκτυο και αναμένεται να κορυφωθεί στις 20:00 το βράδυ στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου.

Οικολογικές Οργανώσεις από τη Ραφήνα, το Πικέρμι και όχι μόνο, έχουν απευθύνει κάλεσμα στον κόσμο για να παρευρεθεί στο αποψινό συμβούλιο, που σε κάποιους θα ξυπνήσει μνήμες από τις αντίστοιχες συζητήσεις που έχουν γίνει κατά καιρούς για το ΚΕΛ στο Πλατύ Χωράφι, ώστε να δηλώσουν την αντίθεση τους στην προτεινόμενη μελέτη η οποία μέχρι σήμερα έχει πάρει το “πράσινο φως” από τα Τοπικά Συμβούλια της Ραφήνας και του Πικερμίου, όπως και από την Επιτροπή Διαβούλευσης.

Το θέμα της οριοθέτησης απασχολεί τη Ραφήνα περισσότερο από 20 χρόνια.

Η οριοθέτηση, αυτή καθ αυτή, δεν φαίνεται να είναι τόσο το ζητούμενο, αλλά τα έργα που προκρίνονται και τα οποία, σύμφωνα με εκείνους που διαφωνούν επί της μελέτης, αναμένεται να έχουν επιπτώσεις στο οικοσύστημα του Μεγάλου Ρέματος.

Στην απέναντι όχθη, υπάρχουν αυτοί που ισχυρίζονται πως τα έργα είναι απαραίτητα,καθώς το ρέμα σήμερα είναι σε άσχημη κατάσταση με πολλά μπαζώματα, καταπατήσεις, παράνομα κτίρια στην ζώνη του και συνεχείς επιχώσεις της κοίτης του από τα φερτά υλικά που παρασύρει με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση της ενεργού διατομής του, που αυξάνει τον κίνδυνο πλημμυρικών φαινομένων.

Εμείς, μέσα από το iRafina.gr, σας παρουσιάζουμε σήμερα όλα όσα αναφέρονται στην εισήγηση του θέματος που θα συζητηθεί πρώτο στο αποψινό δημοτικό συμβούλιο, η οποία περιλαμβάνει τα έργα που προτείνονται από τους μελετητές.

Εισήγηση περί Γνωμοδότησης επί της Μ.Π.Ε.
¨Οριοθέτηση –διευθέτηση ρέματος ΡΑΦΗΝΑΣ¨

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Τα έργα διευθέτησης του ρέματος Ραφήνας αφορούν στο τμήμα του από την εκβολή του στη θάλασσα μέχρι τη Λ. Σπάτων, συνολικού μήκους ~14,9 km. Η περιοχή των έργων χωρίζεται σε δύο τμήματα, ως ακολούθως:

• Κατάντη τμήμα ρέματος Ραφήνας (από εκβολή – Χ.Θ. 4+400)

Περιλαμβάνει το τμήμα από την εκβολή του ρέματος στη θάλασσα κατάντη και ανάντη φτάνει μέχρι ~500 m ανάντη της συμβολής με το ρέμα Βαλανάρη με συνολικό μήκος ~4,4 km. Στο τμήμα αυτό περιλαμβάνονται και τα έργα διευθέτησης των συμβαλλόντων ρεμάτων Βαλανάρη, Μύλου, Αγ. Παρασκευής, Καλλιτεχνούπολης και Διασταύρωσης 1, 2 και 3.

• Ανάντη τμήμα ρέματος Ραφήνας (4+400 – 14+997)

Περιλαμβάνει το ανάντη τμήμα του ρέματος Ραφήνας, συνολικού μήκους ~10,6km, το οποίο εκτείνεται από το πέρας του κατάντη τμήματος μέχρι τη Λ. Σπάτων.

• Φράγμα ανάσχεσης πλημμυρών

Ο άξονας του φράγματος βρίσκεται 100μ. περίπου ανάντη της Ιεράς Μονής Αγ.Φιλοθέης επί του ρέματος Ραφήνας, κατάντη της συμβολής με το ρ. Σπάτων.

ΒΑΣΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ

Ο σχεδιασμός των έργων κινείται σε πέντε άξονες ως εξής:

 Χωρισμός των έργων σε φάσεις Α’ και Β’. Υπό τις τρέχουσες συνθήκες περιορισμένης διάθεσης πόρων θα πραγματοποιηθούν τα κατασκευάσιμα – από πλευράς κόστους – έργα διευθέτησης (όπως διεύρυνση – εκσκαφή της υφιστάμενης κοίτης, έργα ορεινής υδρονομίας και ανάσχεσης), τα οποία θα βελτιώνουν την υφιστάμενη κατάσταση και αυξάνουν το επίπεδο αντιπλημμυρικής προστασίας στο μέτρο του οικονομικά εφικτού. Σε Β’ φάση θα μελετηθούν τα απαιτούμενα έργα, που θα αυξήσουν το επίπεδο αντιπλημμυρικής προστασίας της Α’ φάσης, σε αυτό που θα κριθεί ως απαραίτητο βάσει των Προδιαγραφών και στο πλαίσιο πάντα του οικονομικά εφικτού με την τρέχουσα οικονομική συγκυρία.

 Εξέταση δυνατότητας διεύρυνσης κοίτης εντός Ραφήνας στη Α΄φάση.

 Μείωση των πλημμυρικών παροχών με κατάλληλα έργα ανάσχεσης στην πεδιάδα των Σπάτων στην Α΄φάση, με σκοπό να ελαχιστοποιηθούν τα απαιτούμενα έργα σε Β΄φάση.

 Επικαιροποίηση του Υδρολογικού Μοντέλου με επανεξέταση των υπέρ της ασφαλείας παραδοχών της προηγούμενης μελέτης και επακριβής προσδιορισμός της πλημμυρικής παροχής Τ=50.

 Ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση στο Περιβάλλον, όπως αυτή έχει προδιαγραφεί από σχετικές συστάσεις της ΕΥΠΕ/ΥΠΕΚΑ στο πλαίσιο ελέγχου της ΜΠΕ .

Στην Υδρολογική Μελέτη έγινε διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων καθώς και της αναμενόμενης μελλοντικής εξέλιξης. Με βάση τα αποτελέσματα της Υδρολογικής μελέτης η παροχή 50-ετίας για την υφιστάμενη κατάσταση είναι 485 m3/s (με υπερχειλίσεις και πλημμυρισμό γειτονικών αστικών περιοχών Ραφήνας), ενώ για την μελλοντική με έργα διευθέτησης 542 m3/s. Ως εκ τούτου προκύπτει η ανάγκη έργων για την επίτευξη ανάσχεσης της τάξης των 90 m3/s. Η κατασκευή φράγματος στην πεδιάδα, η οποία εξετάστηκε και στην Υδρολογική Μελέτη μπορεί να μειώσει την παροχή στην εκβολή σε ~458 m3/s, και είναι η μόνη λύση που επιτυγχάνει παροχή μικρότερη και από αυτή της υφιστάμενης κατάστασης. Προκειμένου να καθοριστεί η μέγιστη διοχετευτικότητα των έργων που μπορεί να επιτευχθεί στο τμήμα του ρέματος Ραφήνας που διέρχεται εντός της πόλης απαιτείται να εξεταστεί ο σχεδιασμός των έργων λαμβάνοντας υπόψη τους ποικίλους πολεοδομικούς και υψομετρικούς περιορισμούς. Με βάση προκαταρκτικές εκτιμήσεις, οριακά η μέγιστη παροχετευτικότητα που μπορεί να εξασφαλιστεί εντός της πόλης είναι της τάξης των 450 m3/s με παρεκκλίσεις, με διατομή διευθέτησης από σκυρόδεμα με πασσάλους και ιδιαίτερες κατασκευές σε ορισμένα σημεία και κατά πάσα πιθανότητα κάποιες απαλλοτριώσεις.

Πολεοδομικοί περιορισμοί

Στο κατάντη τμήμα μεταξύ εκβολή και γέφυρας Λούτσας (~0+460) το ρέμα κινείται μεταξύ του πάρκου Καραμανλή και πολυκατοικιών στη δεξιά όχθη και της οδού Ευβοϊκού στην αριστερή. Οι δυνατότητες διεύρυνσης της διατομής είναι περιορισμένες.

Περί την Χ.Θ. 1+015 υπάρχει η πεζογέφυρα Ευβοϊκού (Μεγ. Πεύκου), με υφιστάμενο άνοιγμα ~10×4. Προβλέπεται η ανακατασκευή της. Η περιοχή είναι σε στροφή, δεξιά υπάρχουν ιδιοκτησίες με κτίσματα και αριστερά η οδός Ευβοϊκού.

Υπάρχει έντονη στενότητα διέλευσης.

Υψομετρικές δεσμεύσεις χάραξης

ΕΚΒΟΛΗ: Είναι επιθυμητό να μην υπάρξει εισχώρηση της θάλασσας και να μην διαταραχθεί η δυναμική εκβολής – παραλίας. Φαίνεται καταρχήν επιθυμητό ο σχεδιασμός να εξασφαλίζει συνδυασμό κλίσεων και διατομών που να οδηγούν σε υπερκρίσιμη ροή, μέχρι την παραλία, όπου και θα γίνεται διάχυση και εκτόνωση της ροής.

Στη δεξιά όχθη είναι διαμορφωμένο το πάρκο Κ. Καραμανλή σημαντικά ψηλότερα από την αριστερή όχθη, η οποία σχεδόν εξαφανίζεται και φτάνει στο ίδιο υψόμετρο με την παραλία, οπότε θα απαιτηθεί η κατασκευή αναχώματος μεταβαλλόμενου ύψους σε κάποιο μήκος.

Στην αριστερή όχθη και εως την Χ.Θ. 0+350 δεν προβλέπονται έργα στα πρανή.

ΓΕΦΥΡΑ ΛΟΥΤΣΑΣ (Χρυσ.Σμύρνης): Υφιστάμενη διατομή ~2x10x3 με πάχος φορέα ~0,70μ. και με μεσόβαθρο πλάτους ~0.85μ. κάθετο στον άξονα του δρόμου και σε γωνία ως προς τη ροή. Υψόμετρο κυκλοφορίας: από την επικαιροποίηση της αποτύπωσης ~ +5,42, Υψόμετρο πυθμένα: +1,73. Προτείνεται ανύψωση της ερυθράς κατά 23εκ., στο +5,65μ. ώστε να εξασφαλιστεί μεγαλύτερο ελεύθερο περιθώριο.

Στην περιοχή διέρχεται αγωγός ύδρευσης Φ900 για τον οποίο θα ληφθεί ειδική μέριμνα κατά την ανακατασκευή της γέφυρας.
ΓΕΦΥΡΑ οδ. ΤΖΩΝ ΚΕΝΝΕΝΤΥ (Μύλου): Προβλέπεται η διατήρησή της και κατά συνέπεια αποτελεί υποχρεωτικό σημείο διέλευσης της χάραξης.

ΓΕΦΥΡΑ οδ. Δωδεκανήσου: Προβλέπεται η διατήρησή της και κατά συνέπεια αποτελεί υποχρεωτικό σημείο διέλευσης της χάραξης.

Επίσης υποχρεωτικά σημεία διέλευσης αποτελούν οι γέφυρες των Οδικών Έργων Αττικής: οδού Πέτσα και Περιφερειακής Υμηττού.

Το ανάντη άκρο της χάραξης δεσμεύεται από το διευθετημένο ρέμα Παναγίτσας και την Νεο-κατασκευασμένη γέφυρα (2015) Λ. Σπάτων στο ανάντη άκρο του μελετώμενου τμήματος.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΩΝ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ

Κατάντη τμήμα Ρέματος Ραφήνας ( από εκβολή – Χ.Θ. 4+400)

Στο τμήμα αυτό, η επιλογή του τύπου διατομών έγινε κυρίως με κριτήρια διαθεσιμότητας χώρου και εύρους κατάληψης των έργων, περιορισμών λόγω υφιστάμενων κτισμάτων κλπ. Παρόλα αυτά τηρήθηκαν τα απαιτούμενα ελεύθερα περιθώρια που έχουν τεθεί στα κριτήρια σχεδιασμού, για παροχές σχεδιασμού 50ετίας/12ωρη βροχόπτωση με το φράγμα ανάσχεσης πλημμυρών. Οι διατομές που προβλέπονται είναι:

• Ανοικτή τραπεζοειδής επενδεδυμένη με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον / λιθοπλήρωτα συρματοκιβώτια, με βαθμιδωτή διάταξη στα πρανή (σκαλοπάτια με 0,50 m πάτημα / 1,00 m ύψος)

• Ορθογωνική διατομή με σκυρόδεμα και τοίχους αντιστήριξης αριστερά/ δεξιά. Στις περιπτώσεις που υπάρχει περιορισμένος χώρος για τη κατασκευή των τοίχων αντιστήριξης προβλέπεται κατασκευή με πασσαλοστοιχία που απαιτεί μικρό εύρος κατάληψης λόγω απουσίας αναγκαίων εκσκαφών.

• Διατομές τμήματος διευθέτησης από Χ.Θ. 0+640 έως 1+018: Το έργο διευθέτησης στην αριστερή κατά τη ροή παρειά κατασκευάζεται, κατά τμήματα, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται το απαιτούμενο προς εφαρμογή πλάτος, σύμφωνα με το ΔΕ 53/94, της οδού Ευβοϊκού. Αντί για στηθαίο ασφαλείας προτείνεται τοιχίο, ύψους ~ 1,40m, ώστε να εξασφαλίζεται το απαιτούμενο ελεύθερο περιθώριο της διώρυγας του ρ. Ραφήνας.

Η παροχή σχεδιασμού του κατάντη διευθετούμενου τμήματος κυμαίνεται από 290 m3/s περίπου (ανάντη της συμβολής με το ρ. Βαλανάρη/κατάντη φράγματος ανάσχεσης) έως 458 m3/s περίπου στην εκβολή. Η ροή σε ολόκληρο το μήκος της διευθέτησης του κατάντη τμήματος προκύπτει υπερκρίσιμη.

Τα τμήματα της διευθετημένης κοίτης του ρ. Ραφήνας για τα οποία προτιμήθηκαν ορθογωνικές διατομές από σκυρόδεμα με τοίχους αντιστήριξης αριστερά/ δεξιά ή/ και η χρήση πασσάλων από τη χρήση τραπεζοειδών διατομών από λιθοπλήρωτα συρματοκιβώτια, παρουσιάζονται αναλυτικά στο Κεφάλαιο 6 της ΜΠΕ.

Ρέμα Καλλιτεχνούπολης

Σε ό,τι αφορά στο ρέμα Καλλιτεχνούπολης, προβλέπεται η κατασκευή συλλεκτήρα ομβρίων από τσιμεντοσωλήνες σειράς 120 κυκλικής διατομής με φρεάτια για την αλλαγή κατεύθυνσης και διατομής.

Ρέμα Διασταύρωσης 1

Για το ρέμα αυτό προβλέπεται η κατασκευή συλλεκτήρα κυκλικής διατομής Φ1400mm από τσιμεντοσωλήνες σειράς 120 (παροχή 5,70 m3/s ), ο οποίος θα κατασκευασθεί από το σημείο όπου η φυσική μισγάγκεια του ρέματος συναντά τη Λ. Μαραθώνος και στη συνέχεια κατά μήκος της Λ. Μαραθώνος μέχρι τη διασταύρωση με την οδό Α. Φλέμινγκ, όπου ο συλλεκτήρας συμβάλει με το συλλεκτήρα Καλλιτεχνούπολης. Κατά μήκος της Λ. Μαραθώνος ο συλλεκτήρας Φ1400 θα κατασκευασθεί στη θέση του υφιστάμενου αγωγού ομβρίων ο οποίος αποχετεύει τα όμβρια του οδοστρώματος. Τα υφιστάμενα φρεάτια υδροσυλλογής θα συνδεθούν με τον προτεινόμενο συλλεκτήρα. Το συνολικό μήκος του αγωγού διευθέτησης του ρ. Διασταύρωσης 1 είναι 292 m.

Ρέμα Βαλανάρη

Προβλέπεται η διευθέτηση του ρέματος Βαλανάρη από το υφιστάμενο τεχνικό διέλευσής του κάτω από τη Λ. Μαραθώνος, μέχρι την εκβολή του στο ρέμα Ραφήνας. Το συνολικό μήκος διευθέτησης είναι 1965 m περίπου. Η χάραξη της διευθέτησης έχει ακολουθήσει εν γένει την υφιστάμενη κοίτη του ρέματος. Οι διατομές της διευθετημένης κοίτης του ρ. Βαλανάρη προβλέπονται τραπεζοειδείς από λιθοπλήρωτα συρματοκιβώτια, εκτός από τμήματα στα οποία κρίθηκε επιβεβλημένη η διαμόρφωση της διατομής από σκυρόδεμα. Επιπλέον, διατομές από σκυρόδεμα προβλέπονται και σε περιπτώσεις διέλευσης της διευθετημένης κοίτης κάτω από γέφυρες.

Ρέμα Παλαιού Μύλου

Δεν υπάρχει διαμορφωμένη φυσική μισγάγγεια και οι όμβριες απορροές καταλήγουν σε φρεάτιο εισόδου οχετού, ο οποίος διασχίζει εγκάρσια τη Λ. Μαραθώνος (μήκος οχετού 33 m και διαστάσεις 4,00Χ1,75). Η παροχή σχεδιασμού του υπόψη οχετού είναι 21 m3/s. Ο οχετός είναι οριακά επαρκής για την υπόψη παροχή και επεκτείνεται για να συμβάλλει στο ρ. Βαλανάρη σε ορθογωνική διατομή. Προβλέπεται επέκταση του υφισταμένου οχετού κατά 5,00 μέτρα περίπου. Το φρεάτιο εισόδου του τεχνικού του ρ. Παλαιού Μύλου που διασχίζει εγκάρσια τη Λ. Μαραθώνα κρίνεται ανεπαρκές και θα ανακατασκευαστεί.

Ρέμα Αγίας Παρασκευής

Το ρέμα Αγ. Παρασκευής διευθετείται κατάντη της υφισταμένης γέφυρας της Λ. Μαραθώνος η οποία είναι υδραυλικά επαρκής. Ο αγωγός διευθέτησης έχει μήκος 45 μέτρα περίπου και προβλέπεται με ανοικτή ορθογωνική διατομή 4,00Χ2,50 σε μήκος 29 μέτρων, ενώ στο ανάντη τμήμα του διαμορφώνεται έργο συναρμογής (στένωση) με διατομή μεταβαλλόμενου (από 12,00 σε 4,00 μέτρα) πλάτους και ύψους 3,50 m σε μήκος 16 μέτρων. Η παροχή σχεδιασμού του υπόψη οχετού είναι 25,40 m3/s.

Ανάντη τμήμα Ρέματος Ραφήνας (Χ.Θ. 4+400 έως περίπου 14+997)

Τα προτεινόμενα έργα διευθέτησης του ανάντη τμήματος του ρ. Ραφήνας παρουσιάζονται αναλυτικά στους πίνακες και στα αντίστοιχα σχέδια οριζοντιογραφιών, μηκοτομών, τυπικών και χαρακτηριστικών διατομών, του Παραρτήματος Ι της μελέτης.

Οι διατομές που προβλέπονται είναι:

• Σύνθετη Τραπεζοειδής διατομή με παγκίνες (τύπος Ζ) Επένδυση βαθειάς κοίτης με συρματοκιβώτια, παγκινών με ουδούς (χαλινούς) συρματοκιβωτίων ανά 50μ και πρανών με γεωσυνθετικά υλικά (γεωπλέγματα).
• Τραπεζοειδής διατομή 1.25) επενδεδυμένη με συρματοκιβώτια
• Εφαρμογή ειδικών διατομών σε συνδυασμό με τις παραπάνω με προστατευτικά αναχώματα ή χωρίς επενδύσεις σε τμήματα της διατομής όπου υπάρχουν εμφανίσεις βράχου.
• Ορθογωνική διατομή από συρματοκιβώτια που εφαρμόζεται σε περιορισμένο μήκος
• Λεκάνη συγκράτησης φερτών με βαθμιδωτά συρματοκιβώτια και στάθμη πυθμένα 3μ κάτω από τη στάθμη διευθέτησης. Κάτω πλάτος Β =50μ, Άνω πλάτος Β’ =56μ, Ύψος Η =6.50μ, Προστατευτικό ανάχωμα αριστερά και δεξιά

Φράγμα ανάσχεσης πλημμυρών

Ολοκλήρωση της αντιπλημμυρικής προστασίας θα επιτευχθεί με την κατασκευή του φράγματος ανάσχεσης στην πεδιάδα των Σπάτων και την ολοκλήρωση των λοιπών έργων διευθέτησης, που θα πραγματοποιηθούν σε Β Φάση.

Ο άξονας του φράγματος βρίσκεται 100 m περίπου ανάντη της Ιεράς Μονής Αγ. Φιλοθέης επί του ρέματος Ραφήνας, κατάντη της συμβολής με το ρ. Σπάτων. Από διερεύνηση εναλλακτικών θέσεων προκύπτει ότι κατάντη θέση, ώστε να εξασφαλίζεται μεγαλύτερη λεκάνη απορροής, δεν υπάρχει λόγω των περιορισμών που προκύπτουν από τη θέση της Ιεράς Μονής Αγ. Φιλοθέης.

Ο σκοπός του φράγματος είναι η ανάσχεση πλημμυρών και η λειτουργία του βασίζεται στη αρχή ότι ο όγκος αποθήκευσης πρέπει να είναι πάντα διαθέσιμος για την ανάσχεση. Έτσι η παροχή εισόδου για περιόδους επαναφοράς Τ≤ ~20 έτη ισούται με την παροχή εξόδου μέσω των αγωγών διόδευσης. Για πλημμυρικές παροχές περιόδου επαναφοράς Τ>20 ετών, λειτουργεί και ο υπερχειλιστής και η διόδευση μέσω του έργου διόδευσης.

Προγραμματισμός και χρονοδιάγραμμα κατασκευής Έργου

Η κατασκευή των έργων θα γίνει σε δυο φάσεις. Κύριο κριτήριο για την επιλογή των έργων Α’ φάσης είναι η εξασφάλιση διοχετευτικότητας καθ’ όλο το μήκος του ρέματος, έστω και για μικρότερη περίοδο από την περίοδο επαναφοράς σχεδιασμού, που θεωρείται κατ’ αρχήν ίση με Τ=50 έτη. Το κρισιμότερο τμήμα είναι το τμήμα εντός πόλεως και μάλιστα στην περιοχή της πεζογέφυρας Ευβοϊκού όπου υπάρχει έντονη στένωση.

Θα πρέπει να διευθετηθεί ολόκληρο το ρέμα Ραφήνας καθώς και ο Βαλανάρης, μιας και λόγω των ανάντη έργων που έγιναν πριν γίνουν τα κατάντη, κινδυνεύουν από πλημμύρες τα σχολεία κατάντη της γέφυρας επί της οδού Σπάτων. Επομένως αν γίνουν τα κατάντη έργα και τα ανάντη χωρίς τα έργα στην πεδιάδα (πλην των γεφυρών που πρέπει να γίνουν άμεσα) θα υπάρξουν δυσμενέστερες συνθήκες σε ορισμένες περιοχές της πεδιάδας.

Ορεινά υδρονομικά έργα, όπως προέκυψε από την υδρολογική διερεύνηση δεν συμβάλλουν στην αντιπλημμυρική προστασία για την περίοδο επαναφοράς σχεδιασμού, οπότε δεν εντάσσονται στα προτεινόμενα έργα.

Ολοκλήρωση της αντιπλημμυρικής προστασίας θα επιτευχθεί με την κατασκευή του φράγματος ανάσχεσης στην πεδιάδα των Σπάτων και την ολοκλήρωση των λοιπών έργων διευθέτησης.

Εκτιμάται ότι το φράγμα μπορεί να μελετηθεί σε οριστικό στάδιο και να κατασκευαστεί μετά από 10 χρόνια περίπου από την περαίωση των έργων διευθέτησης του ρέματος και το τελικό μέγεθός του να καθοριστεί με τα τότε δεδομένα.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Η ΤΥ εισηγείται στα όργανα του Δήμου να θέσουν τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες μπορούν να γνωμοδοτήσουν θετικά για την ΜΠΕ. Πιο συγκεκριμένα προτείνονται:

α) Στην εντός Ρυμοτομικού Σχεδίου παραρεμάτια περιοχή να γίνει ταυτόχρονα με την έγκριση των οριογραμμών του ρέματος, η απαραίτητη τροποποίηση Ρυμοτομικού Σχεδίου, για την ένταξη των οριογραμμών του ρέματος Ραφήνας στον πολεοδομικό ιστό της πόλης. Θα πρέπει να προβλεφθούν όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις, ώστε να λειτουργήσει σωστά το οδικό δίκτυο και να επιλυθούν τα χρόνια κυκλοφοριακά προβλήματα της περιοχής, σύμφωνα και με τις σύγχρονες ανάγκες. Παράλληλα να προβλεφθούν έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στις παραρεμάτιες οδούς ώστε να προστατεύονται αποτελεσματικά οι παρόδιες ιδιοκτησίες.

β) Στην εκτός Ρυμοτομικού Σχεδίου παραρεμάτια περιοχή να προβλεφθεί συνεχής ζώνη απαλλοτρίωσης, πλάτους εννέα μέτρων, όμορη και σε επαφή με τη γραμμή διευθέτησης – οριοθέτησης του ρέματος, σε όλο το μήκος αυτού, από τη εκβολή του μέχρι τη γέφυρα Δωδεκανήσου. Σε αυτή τη ζώνη θα πρέπει να χωροθετηθεί συνεχής ζώνη πρασίνου παράλληλα με οδό περιπάτου, (Πεζόδρομο – Ποδηλατόδρομο) )στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι παρόχθιες ιδιοκτησίες.

γ) Θα πρέπει τέλος να ληφθούν υπ’ όψιν οι προδιαγραφές και προβλέψεις της μελέτης για τη διάνοιξη της Λεωφόρου Φλέμιγκ που εκπονείται με ευθύνη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Περιφέρειας Αττικής. Κυρίως το ενιαίο πλάτος της οδού η οποία ανήκει στο δίκτυο των παλαιών Εθνικών Οδών. Με βάση το ισχύον Ρυμοτομικό Σχέδιο και τις υπάρχουσες εντός αυτού οικοδομές, φαίνεται να μην μπορεί να υλοποιηθεί το πλάτος της σε ένα σημείο, λόγω των προτεινόμενων γραμμών διευθέτησης – οριοθέτησης του ρέματος.

δ) Η Γέφυρα επί της οδού Κέννεντυ θα πρέπει να ανακατασκευαστεί λόγω παλαιότητας και της μεγάλης σημασίας που έχει για την εξυπηρέτηση μιας μεγάλης κατοικημένης περιοχής που φτάνει μέχρι τα όρια με τον γειτονικό Δήμο Αρτέμιδας. Θα πρέπει να έχει το πλάτος της προβλεπόμενης από το ρυμοτομικό σχέδιο οδού. Γενικότερα στα σημεία των γεφυρών στην εκτός σχεδίου περιοχή θα πρέπει τα όρια απαλλοτρίωσης να διευρυνθούν σημειακά ώστε να συμπεριλάβουν τυχόν αναγκαίες προσαρμογές με το υπάρχον οδικό δίκτυο που εξυπηρετούν για τις γύρω κατοικημένες περιοχές.

ε) Η Πεζογέφυρα που οδηγεί στο Πάρκο Καραμανλή δεν περιλαμβάνεται στα προβλεπόμενα έργα και θα πρέπει να συμπεριληφθεί.

z) Τα έργα ορεινής υδρονομείας στα ορεινά της λεκάνης του ρέμματος, συμβατά με την προστασία του περιβάλλοντος και με συνεισφορά στην μείωση των πλυμμηρικών φαινομένων και της επιφανειακής αποσάθρωσης των εδαφών, είναι επιθυμητό να προβλεφτούν κατά περίπτωση.

Η) Να εξαντληθεί κατά περίπτωση η διευθέτηση του ρέμματος με χρήση υλικών φιλικών στο περιβάλλον παραδείγματος χάριν χωμάτινες διατομές οπλισμένες με γεωυφάσματα και κατάλληλη φύτευση.

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.