Αττική Οδός: Στον πάγο οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο!

Στον «πάγο» παραμένουν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς τα δύο λιμάνια της Αττικής, το Λαύριο και τη Ραφήνα, αλλά και τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω της σήραγγας της Ηλιούπολης, οι οποίες θα έδιναν μια ανασα στο κυκλοφοριακό της πρωτεύουσας, το οποίο χειροτερεύει χρόνο με το χρόνο.

Σε αναζήτηση χρηματοδότησης

Η χρηματοδότηση ακόμα αναζητείται, ενώ και οι λεγόμενες πρότυπες προτάσεις, τις οποίες είχε νομοθετήσει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και με το μοντέλο αυτό είχε προχωρήσει η κατάθεση πρότασης για τις επεκτάσεις λίγο πριν τις εκλογές του Ιουνίου, «σκαλώνουν» στην Ευρωπαϊκή Ενωση, με τη νυν ηγεσία του υπουργείου να έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα αλλάξει τον νόμο. Ο λόγος είναι πως φαίνεται να δημιουργούνται σοβαρά ζητήματα συμβατότητας με το κοινοτικό δίκαιο.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι ο πρώην υπουργός, Κώστας Καραμανλής, όταν είχε παρουσιάσει την πρόταση νόμου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής είχε διαβεβαιώσει ότι το νομοσχέδιο είναι συμβατό με το ευρωενωσιακό δίκαιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ενημερωμένη.

Το μέλλον των επεκτάσεων της Αττικής Οδού τη δεδομένη στιγμή είναι αβέβαιο, καθώς εκτός του γεγονότος ότι δεν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, τα περιθώρια για τα έργα που παραμένουν στην ατζέντα μετά την επέλαση του Ντάνιελ, οι επιπτώσεις του οποίου μόνο στη Θεσσαλία για έργα αποκατάστασης δρόμων και σιδηροδρόμου αποτιμώνται έως τώρα σε περίπου 1,4 δισεκ. eυρώ, είναι ιδιαίτερα στενά.

Για το ζήτημα των επεκτάσεων του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ/Κίνημα Αλλαγής, Μανώλης Χριστοδουλάκης επισημαίνοντας πως «όσο κι αν φαίνεται περίεργο, η Ανατολική Αττική δεν τελειώνει στο Αεροδρόμιο» και για το λόγο αυτό τα έργα πρέπει να προχωρήσουν προκειμένου να επανασυνδεθούν και οι ακραίες περιοχές της Ανατολικής Αττικής μέσω κεντρικών οδικών αρτηριών με το υπόλοιπο Λεκανοπέδιο και το Κέντρο της Αθήνας.

Απαντώντας ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος επιβεβαίωσε ότι το ζήτημα των επεκτάσεων βρίσκεται ουσιαστικά ακόμα στο σημείο μηδέν, λέγοντας μάλιστα ότι τα έργα αυτά «αποτελούν ένα ερωτηματικό» και για το ίδιο το υπουργείο!

Συμπλήρωσε ότι οι επεκτάσεις προχωρούν μόνο σε μερίδα …δημοσιευμάτων του Τύπου, τα οποία επί του παρόντος δεν ανταποκρίννται στην πραγματικότητα: «Ως Υπουργείο είναι προφανές ότι απέχουμε πάρα πολύ από αυτό το οποίο επιχειρείται με τα συγκεκριμένα δημοσιεύματα, διότι εδώ μιλάμε για μια υπόθεση lobbying. Προφανώς, γίνεται ένα lobbying γύρω από συγκεκριμένα έργα και θα προτιμούσα απέναντι στους πολίτες όχι μόνο της Ανατολικής Αττικής, αλλά και της Αττικής γενικότερα και της Ελλάδος και αυτό αφορά και όλα τα υπόλοιπα έργα, να είμαστε απολύτως ξεκάθαροι», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο ίδιος επανέλαβε για ακόμα μία φορά ότι το μόνο, το οποίο υπάρχει είναι το Ρυθμιστικό Σχέδιο σε ό,τι αφορά την Περιφερειακή Λεωφόρο του Υμηττού, δηλαδή η πρόβλεψη της σύνδεσης με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης με μια δίδυμη σήραγγα, ενώ και το το υπουργείο έχει στα χέρια του αυτή τη στιγμή μόνο την πρόθεση δωρεάς από τη «LAMDA», με τη σχετική μελέτη να έχει ξεκινήσει.

Ζητήματα συμβατότητας

Ο υφυπουργός Υποδομών δεν έκρυψε πως έως σήμερα το υπουργείο δεν έχει απάντηση αναφορικά με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Προχώρησε μάλιστα ένα βήμα παραπέρα υπογραμμίζοντας πως το ζήτημα είναι σύνθετο ειδικά εάν ο προτείνων την πρότυπη πρόταση είναι και ο παραχωρησιούχος του αυτοκινητοδρόμου: «Εχουμε μια οδό υπό παραχώρηση, την Αττική Οδό. Το πώς θα έρθει οποιαδήποτε επέκταση της Αττικής Οδού να δέσει πάνω σε μία οδό υπό παραχώρηση όπου από τις 8 Οκτωβρίου και μετά περιμένουμε ότι θα υπάρχει ένας άλλος παραχωρησιούχος, ο οποίος θα εκμεταλλεύεται την οδό, είναι ένα ερώτημα που ναι, αυτό έχει να κάνει με τη συμβατότητα προς το κοινοτικό δίκαιο εάν ο ίδιος παραχωρησιούχος είναι και προτείνων στην πρότυπη πρόταση».

Υπενθυμίζεται ότι για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού έχει από κοινού κατατεθεί πρότυπη πρόταση τριων κατασκευαστικών ομίλων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της ΑΒΑΞ και της ΑΚΤΩΡ. Και μπορεί τα έργα αυτά να βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των Ομίλων, αλλά έως τώρα δεν έχουν υπάρξει επαφές με το αρμόδιο υπουργείο.

Το γιατί το έχει ήδη εξηγήσει η σημερινή ηγεσία του υπουργείου, η οποία αναφερόμενη στο θεσμό των πρότυπων προτάσεων, μπορεί να δηλώνει πως ευφυώς εντάχθηκαν ως εργαλείο από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία στην νομοθεσία περί δημοσίων έργων, αλλά δεν παύει να εξαγγέλλει ότι θα αλλάξει εκ βάθρων το νόμο που τις διέπει.

«Οι πρότυπες προτάσεις είναι ένα μοντέλο, το οποίο πρέπει να δοκιμαστεί και κατά το ευρωπαϊκό δίκαιο, διότι εδώ πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι μιλάμε για διαγωνισμούς, οι οποίοι προφανώς δεν πρέπει να διεξάγονται με την πρωτοβουλία ενός των διαγωνιζομένων, αλλά με πρωτοβουλία του Δημοσίου.

Κατά συνέπεια αυτό το οποίο επιχειρούμε σήμερα, επιχειρώντας μια αλλαγή του νόμου όχι με ΚΥΑ, μια αλλαγή του νόμου για τις πρότυπες προτάσεις είναι να εξασφαλίσουμε τη συμβατότητα ενός εργαλείου που πολύ ευφυώς η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ενέταξε στην ελληνική νομοθεσία με το ευρωπαϊκό δίκαιο και συγχρόνως να τις κάνουμε αποτελεσματικές», ανέφερε ξεκάθαρα ο κ. Ταχιάος.

Προτεραιότητα για το υπουργείο είναι, πάντως, το εργαλείο αυτό να μπορέσει να ευθυγραμμιστεί με την ανάγκη να μοχλευτεί ιδιωτικό χρήμα, καθώς τα περιθώρια χρηματοδότησης από δημόσιους πόρους είναι εξαιρετικά στενά, ενώ οδικά έργα στην Αττική δεν είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Ξεκαθάρισε, πάντως, ότι σε κάθε περίπτωση την πρωτοβουλία των κινήσεων αναφορικά με τα έργα, θα την έχει το υπουργείο, «ούτε οι ενδιαφερόμενοι ούτε τα δημοσιεύματα, τα οποία προσπαθούν να επισπεύσουν ενέργειες, οι οποίες δεν είναι ορατές αυτήν τη στιγμή».

Τρικλοποδιά και από τον Ντάνιελ

Τρικλοποδιά στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, οπως και σε σειρά άλλων έργων, έβαλε και η κακοκαιρία Ντάνιελ, καθώς τα έργα αποκατάστασης φαίνεται ότι θα «ροκανίσουν» ποσά που προορίζονταν για άλλες παρεμβάσεις.

Αναφερόμενος στο ζήτημα, ο Νίκος Ταχιάος σημείωσε πως οι πρότυπες προτάσεις θα πρεπει «να υπακούουν και σε έναν χρονισμό ο οποίος θα δεχθεί τη δυνατότητα της χώρας μας να χρηματοδοτήσει και τις έκτακτες περιστάσεις. Όταν σήμερα έχουμε τη Θεσσαλία η οποία από μόνη της για οδικά και σιδηροδρομικά έργα απαιτεί ένα κονδύλι της τάξεως του 1 δισεκατομμυρίου 370 για τις μόνιμες άμεσες αποκαταστάσεις, είναι προφανές ότι οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι, ούτε μπορούμε να δίνουμε χρονοδιαγράμματα εάν δεν διασφαλίσουμε ότι θα μπορέσουν να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες οι οποίες είναι άμεσες και αφορούν εμπερίστατους συμπολίτες μας»

Από την πλευρά του ο κ. Χριστοδουλάκης επεσήμανε πως φαίνεται πως η σημερινή ηγεσία του υπουργειου αντιμετωπίζει πρόβλημα με την «πληθωριστική διατύπωση εξαγγελιών της προηγούμενης ηγεσίας», τις οποίες καλείται τώρα να προσγειώσει σε ρεαλιστικά επίπεδα.

Οσο για την αλλαγή πλεύσης σε ό,τι αφορά τις πρότυπες προτάσεις, ανέφερε ότι διαπιστώνεται μία σοβαρή αντίφαση που αφορά κυρίως το γεγονός πως το θεσμικό πλαίσιο που η ίδια κυβέρνηση πρότεινε και ψηφισε, εμφανίζει έλλειμμα συμβατότητας με το ευρωπαϊκό δίκαιο, για το οποίο «ο κ. Καραμανλής, βέβαια, είχε επισημάνει ότι ήταν ενήμερη η Commission όσον αφορά την πρωτοβουλία αυτή με συγκεκριμένες δηλώσεις του και εδώ εντός της Βουλής».

ethnos.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.