Canadair: Οι πιλότοι που μάχονται με τις πυρκαγιές – “Δεν είμαστε γενναίοι ήρωες, αλλά επαγγελματίες”

“Η προστασία της γης και των ανθρώπων της είναι στο DNA μας” υποστηρίζει ένας πιλότος Canadair στην Ιταλία. Οι δυσκολίες στις επιχειρήσεις πυρόσβεσης και η προετοιμασία τους χειμερινούς μήνες. Τι λέει για τους Έλληνες συναδέλφους του που σκοτώθηκαν στην Κάρυστο.

Όταν μία πυρκαγιά φτάνει σε δύσκολα προσβάσιμες περιοχές, τα μόνα πυροσβεστικά μέσα που μπορούν να επιχειρήσουν είναι τα εναέρια, ανάμεσά τους τα αεροσκάφη Canadair.

Ο πρωταγωνιστικός τους ρόλος ήρθε, δυστυχώς, ξανά στο προσκήνιο με την τραγωδία στην Κάρυστο, όπου δύο πιλότοι πυροσβεστικού Canadair, ο 34χρονος αντιπτέραρχος και κυβερνήτης, Χρήστος Μουλάς, και ο 27χρονος αντιπτέραρχος και συγκυβερνήτης, Περικλής Στεφανίδης, έχασαν τη ζωή τους κατά την επιχείρηση κατάσβεσης της φωτιάς στην περιοχή.

“Είναι πολύ δύσκολο για οποιονδήποτε επαγγελματία, αλλά ειδικά για τους πιλότους Canadair είναι ακόμα πιο δύσκολο. Δεν είμαστε τόσοι πολλοί και όλοι, λίγο πολύ, γνωριζόμαστε μεταξύ μας, είμαστε κάτι σαν αδελφότητα”, δήλωσε στο BBC, ο Giulio Fini, κυβερνήτης Canadair και διευθύνων σύμβουλος της Avincis Italia, της εταιρείας εναέριων υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης που διαχειρίζεται τον στόλο Canadair στην Ιταλία.

“Όταν βλέπουμε σκηνές όπως αυτή στην Ελλάδα, μπαίνουμε στη θέση των πιλότων, και οι οικογένειές μας επίσης. Είναι ένα πλήγμα. Ταυτόχρονα, είναι κι ένα κίνητρο για να μάθουμε να αποφεύγουμε τα ατυχήματα, να βελτιωνόμαστε από τεχνικής άποψης”, πρόσθεσε.

Τα πιο αποδοτικά πυροσβεστικά δεν είχαν ζήτηση

Τα Canadair λειτουργούν με την άντληση νερού είτε από λίμνη είτε από θάλασσα και την ρίψη του πάνω από πυρκαγιές.

Είναι εξαιρετικά αποδοτικά. Χρειάζονται μόνο 10 έως 12 δευτερόλεπτα για να μαζέψουν 6.000 λίτρα νερού. Ένα Canadair μπορεί να κάνει έως και 48 ρίψεις σε 3 ώρες.

Και είναι απαραίτητα σε περιοχές όπως η Λεκάνη της Μεσογείου, όπου τα αεροδρόμια είναι ελάχιστα και ο τύπος του εδάφους δεν επιτρέπει τη λειτουργία τεράστιων αεροσκαφών.

Ωστόσο, μόνο 220 έχουν κατασκευαστεί από τότε που ξεκίνησε η παραγωγή τους, το 1969. Μέχρι το 2015, η παραγωγή τους είχε σταματήσει, με τον κατασκευαστή να κάνει λόγο για έλλειψη παραγγελιών.

Μέσα σε λίγα χρόνια, ωστόσο, έγινε σαφές ότι τα ολοένα και πιο ξηρά και ζεστά καλοκαίρια της Ευρώπης, απαιτούν ενισχυμένες δυνατότητες πυρόσβεσης. Η παραγωγή τους συνεχίστηκε το 2022, όταν 6 χώρες της ΕΕ παρήγγειλαν 22 νέα αεροπλάνα.

Στη συνέχεια, νωρίτερα αυτό το μήνα, η ΕΕ, η οποία προς το παρόν μισθώνει τα αεροπλάνα από μεμονωμένες χώρες, δήλωσε ότι θα αγοράσει επιπλέον 12 Canadair, αν και δεν θα είναι διαθέσιμα πριν από το 2027, αναφέρει το σχετικό ρεπορτάζ του BBC.

Η Ιταλία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο Canadair στον κόσμο, ο οποίος αποτελείται από 18 αεροσκάφη και 100 πιλότους. Ένα από τα λίγα κέντρα εκπαίδευσης πιλότων Canadair στον κόσμο βρίσκεται κοντά στη Ρώμη και ο μοναδικός προσομοιωτής πτήσης Canadair βρίσκεται στο Μιλάνο.

Και έτσι, ίσως παρά τη θέλησή της, η Ιταλία έχει γίνει “κέντρο αριστείας” στην καταπολέμηση των πυρκαγιών – τεχνογνωσία που γεννήθηκε από μια συνεχώς αυξανόμενη αίσθηση του επείγοντος.

Μόνο φέτος, σχεδόν 30% περισσότερες εκτάσεις κάηκαν σε όλη την Ευρώπη, σε σχέση με τον ετήσιο μέσο όρο της τελευταίας 20ετίας. Στην Ελλάδα, ο αριθμός αυτός ανέρχεται στο 83% πάνω από τον μέσο όρο.

Πέρυσι, πυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair έριξαν περισσότερα από 153 εκατομμύρια λίτρα νερού σε ιταλικό έδαφος και αντιμετώπισαν 2.200 πυρκαγιές. Μόνο αυτόν τον Ιούλιο, οι πιλότοι της Canadair μέτρησαν σχεδόν 800 ώρες εργασίας.

“Τον χειμώνα προετοιμαζόμαστε”

Ο πιλότος Fini εξήγησε ότι, αν και το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας για τους πιλότους γίνεται το καλοκαίρι, οι ψυχρότεροι μήνες τον χειμώνα είναι ζωτικής σημασίας. “Χρησιμοποιούμε τον χειμώνα για να προετοιμαστούμε για το χειρότερο”, είπε.

Χρησιμοποιώντας δεδομένα και αρχεία καταγραφής πτήσεων από το προηγούμενο καλοκαίρι, ο πλωτάρχης Fini περιέγραψε ότι οι πιλότοι “μελετούν πώς συμπεριφέρεται η φωτιά, βελτιώνουν τις μεθόδους και μαθαίνουν από το προηγούμενο έτος: τι θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει καλύτερα; Και προσαρμόζουμε την εκπαίδευσή μας ανάλογα, έτσι ώστε κάθε χρόνο να είμαστε λίγο πιο προετοιμασμένοι”.

Οι πιλότοι, άλλωστε, πρέπει να γνωρίζουν εξαιρετικά καλά τα δεδομένα. Αξιολογούν καταστάσεις όπως το αν η θάλασσα είναι αρκετά ήρεμη για να επιτρέψει στο αεροπλάνο να μαζέψει νερό και μελετούν τη χλωρίδα της περιοχής.

“Η γνώση του είδους του πρασίνου που τροφοδοτεί την πυρκαγιά, καθώς και του είδους της γης που καίνε οι φλόγες, μας βοηθά να καταλάβουμε πώς θα εξελιχθεί η πυρκαγιά”, τόνισε ο κυβερνήτης Canadair.

Δεν υπάρχουν περιθώρια για αυτοσχεδιασμό, υποστηρίζει. Αν δεν μελετηθεί το ανάγλυφο της γης ή η κατεύθυνση των ανέμων, για παράδειγμα, οι πιλότοι θα μπορούσαν να οδηγηθούν σε μια στενή κοιλάδα και να έχουν πυκνό καπνό και στάχτη να φυσά καταπάνω τους, εμποδίζοντας ενδεχομένως την ορατότητά τους. Τα ηλεκτρικά καλώδια, σε χαμηλότερο ύψος, αποτελούν επίσης κίνδυνο θανάτου, όπως και οι φλεγόμενες κορυφές δέντρων.

Στη συνέχεια, φυσικά, υπάρχουν ο ανθρώπινος παράγοντας. “Δίνουμε μεγάλη προσοχή στα επίπεδα κόπωσης των πιλότων, που πρέπει να εργάζονται σε πολύ τεταμένες συνθήκες σε ένα δύσκολο περιβάλλον για πολλές ημέρες”, ανέφερε ο Giulio Fini. Όπως είπε, η εταιρεία του απασχολεί διατροφολόγους οι οποίοι συνεργάζονται με τους πιλότους και βγάζουν ένα πρόγραμμα διατροφής, για να εξασφαλίσουν ότι θα αποδίδουν τα μέγιστα τις μεγάλες, “καυτές” ημέρες εργασίας.

Τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη, ακόμη και οι σόλες των παπουτσιών των πιλότων είναι λείες αντί για ραβδωτές, ώστε να αποτρέπεται η σφήνωση μικρών πετραδιών, που θα μπορούσαν να εισέλθουν στον κινητήρα.

“Αλλά μερικές φορές, όλη η προετοιμασία του κόσμου δεν είναι αρκετή”, όπως γνωρίζει ο κυβερνήτης.

“Δεν είμαστε ήρωες. Είμαστε επαγγελματίες”

Όπως αποκάλυψε, μια από τις “χειρότερες στιγμές” της ζωής του ήταν πριν από 8 χρόνια στο ιταλικό νησί της Σαρδηνίας, όπου οι πυρκαγιές καταστρέφουν εκατοντάδες εκτάρια κάθε χρόνο. Είχε πετάξει με ένα από τα έξι Canadair που πέρασαν την ημέρα προσπαθώντας να σβήσουν μια τεράστια πυρκαγιά εν μέσω ισχυρών ανέμων.

“Η πυρκαγιά ήταν τόσο επιθετική που θυμάμαι να λέω στον συγκυβερνήτη μου ότι ήταν σχεδόν σαν να ρίχναμε καύσιμα στις φλόγες αντί για νερό, επειδή η φωτιά μεγάλωνε συνεχώς”, λέει.

Όταν επέστρεψε στο ξενοδοχείο του εκείνο το βράδυ, είδε στις ειδήσεις ότι δύο άνθρωποι, στην περιοχή που επιχειρούσαν, είχαν πεθάνει. “Δεν κοιμήθηκα εκείνη τη νύχτα. Ένιωσα ότι όλα ήταν άσκοπα”, λέει.

Η δημοσιογράφος του BBC, του είπε ότι οι πυρκαγιές είναι από τους χειρότερους εχθρούς που καλείται να αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα και ότι “σίγουρα οι πιλότοι των Canadair αξίζουν θαυμασμό”.

Ο κυβερνήτης, όμως, αντέδρασε. “Δεν είμαστε γενναίοι ήρωες. Είμαστε επαγγελματίες. Ξέρουμε τι μπορούμε και τι δεν μπορούμε να κάνουμε. Είμαστε προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουμε τις πυρκαγιές επειδή τις μελετάμε σε βάθος”, τόνισε.

“Η προστασία της γης και των ανθρώπων της είναι κάτι περισσότερο από μια επαγγελματική αξία”, συμπλήρωσε. “Είναι αυτό που κάνουν οι πιλότοι των Canadair. Είναι στο DNA μας”.

news247.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.