Δίκη για την φωτιά σε Ραφήνα & Μάτι: «Δεν υπήρχε εντολή για εναέρια επιτήρηση» – Τι κατέθεσε ο πραγματογνώμονας Λιότσιος

Με την κατάθεση πραγματογνωμόνων συνεχίζεται σήμερα η δίκη για την φονική πυρκαγιά στο Μάτι.

Με την κομβική για την εξέλιξη της διαδικασίας κατάθεση του πραγματογνώμονα Δημήτρη Λιότσου, που διορίστηκε από τις εισαγγελικές Αρχές να ερευνήσει τα αιτία της φωτιάς, συνεχίστηκε στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας η δίκη για τους 104 νεκρούς στο Μάτι Αττικής τον Ιούλιο του 2018.

Κατά την έναρξη της κατάθεσης του ο πραγματογνώμονας αναφέρθηκε σε όσα δεν
έγιναν πριν ξεσπάσει η φωτιά υπογραμμίζοντας ότι δεν δόθηκε εντολή για μεταστάθμευση αεροσκαφών και ελικοπτέρων και στο ότι το ΕΣΚΕ δεν έδωσε έγκαιρη εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής.

«Αυτό που δεν έγινε εκείνη την ημέρα, ούτε την προηγούμενη ημέρα ήταν η μεταστάθμευση αεροσκαφών, ούτε στην Αττική, ούτε στις άλλες περιοχές της χώρας. Όταν έχουμε βαθμό επικινδυνότητας 4 αυξάνονται και οι δυνάμεις μας και η ετοιμότητα. Στην Αττική είχαμε βαθμό επικινδυνότητας 4. Το ότι δεν έγινε η μεταστάθμευση αεροσκαφών, συνέβαλε στην εξάπλωση της πυρκαγιάς. Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα έγκαιρης μεταστάθμευσης σε κατάλληλα αεροδρόμια» είπε ο μάρτυρας.

Πρόεδρος: Η μεταστάθμευση αφορά τον ανεφοδιασμό;

Μάρτυρας: Όχι. Τα τύπου καναντέρ αεροσκάφη πρέπει να μετασταθμεύουν σε άλλα αεροδρόμια προοκειμένου να μην επηρεάζονται από ανέμους.

Πρόεδρος: Για ποιο λόγο προσγειώνονταν στο αεροδρόμιο Ελευσίνας για καύσιμα;

Μάρτυρας: Για ανεφοδιασμό.

Πρόεδρος: Ήταν γνωστό από την προηγούμενη ημέρα ότι το αεροδρόμιο της Ελευσίνας δεν θα μπορούσε να χρησιμεύσει;

Μάρτυρας: Όταν υπάρχει πρόβλεψη για ανέμους, ξέρουμε ότι κάποια αεροσκάφη θα δυσκολευτούν, το ΕΣΚΕ έρχεται σε επικοινωνία και γίνεται μεταστάθμευση αεροσκαφών. Αυτά γίνονται από προηγούμενη εδώ δεν έγινε.

«Δεν υπήρχε εντολή για εναέρια επιτήρηση»

«Δεν προέβη το ΕΣΚΕ σε εναέρια επιτήρηση της Αττικής. Αναλόγως το βαθμό επικινδυνότητας, κρίνουμε και τι διαδικασία, θα ακολουθήσουμε. Όταν υπάρχει επικινδυνότητα 4, μπορούν να σηκωθούν και καναντέρ προκειμένου να κάνουν επιτήρηση και να προσγειωθούν σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Υπήρχε καναντέρ στο Πικέρμι. Με τη χρήση της επιτήρησης και την άμεση βολή από το αεροσκάφος αυτό, έχουμε πολλές πιθανότητες να καταστείλουμε άμεσα τη φωτιά (Κινέτα)» ανέφερε ο κ. Λιότσος και συμπλήρωσε πως την εναέρια επιτήρηση έκανε ιδιωτική αερολέσχη η οποία δεν εντόπισε καπνό με τον δικηγόρο οικογενειών θυμάτων της φονικής πυρκαγιάς να παρεμβαίνει σημειώνοντας : «Αερολέσχη; Γελάνε και τα ντουβάρια».

Πρόεδρος: Είπατε δόθηκε εντολή για εναέρια επιτήρηση; Για ποιες περιοχές;

Μάρτυρας: Αττική.
Πρόεδρος: Πόσα αεροσκάφη;

Μάρτυρας: Ένα ήταν διαθέσιμο. Το αίτημα καθυστέρησε και το αποδέχθηκε η ιδιωτική αερολέσχη. Το αίτημα αφού δεν εστάλη την ώρα που έπρεπε δεν μπορούσε να προχωρήσει, καθώς χρειαζόταν τρίωρη διαθεσιμότητα του αεροσκάφους.Η ιδιωτική αερολέσχη αποδέχθηκε το αίτημα. Στις 14:04 πέταξε το πρώτο αεροσκάφος. Το αεροσκάφος δεν αντιλήφθηκε καπνό. Στις 16:46 εκτέλεσε και πάλι εναέρια πτήση. Δεν αναγράφεται στο ημερολόγιο ότι έγινε πτήση από την αερολέσχη.

Πρόεδρος: Ποιος αποφασίζει που είναι η μεγαλύτερη επικινδυνότητα; Για παράδειγμα εάν είναι μία έκταση δασική;

Μάρτυρας: Το γενικό πρόσταγμα για όλη Ελλάδα έχει το ΕΣΚΕ. Το ΕΣΚΕ δίνει εντολή για εναέρια επιτήρηση στην Αττική. Για Πελοπόννησο, για παράδειγμα, υπάρχει το ΠΕΣΚΕ για εναέρια επιτήρηση αλλά μπορεί την εντολή να δώσει και το ΕΣΚΕ.

Πρόεδρος: Λέτε εσείς πως εάν είχε γίνει επιτήρηση και είχε εντοπιστεί η πυρκαγιά στα Γεράνια όρη θα είχε περιοστεί η εξάπλωση;

Μάρτυρας: Εάν υπήρχε εναέρια επιτήτηση στην Κινέτα θα μπορούσε να κατασταλεί η φωτιά εν τη γέννηση της. Είκοσι λεπτά είναι καθοριστικά για μετέπειτα πορεία της πυρκαγιάς. Σε συνδυασμό με
ανέμους πήρε μεγάλες διαστάσεις.

Πρόεδρος: Με drones μπορούσε να γίνει επιτήρηση;

Μάρτυρας: Βεβαίως. Δεν υπήρχαν τόσο δυναμικοί άνεμοι στις αρχικές ώρες της ημέρας, οι ριπές ήταν αυξημένες, όχι οι άνεμοι. Οι άνεμοι στην Κινέτα ήταν έξι με επτά μποφόρ. Η απομάκρυνση έγινε άμεσα.

Η φωτιά στο Νταού

Αναφερόμενος στη φωτιά που ξεκίνησε στις 16.41 στο Νταού Πεντέλης, ο πραγματογνώμονας εξήγησε ότι τα πρώτα κρίσιμα λεπτά μέχρι τις 16:55 καίει ανενόχλητη ενώ δέκα λεπτά πριν, στις 16:45, έχει ενημερωθεί το ΕΣΚΕ από αξιωματικό του συντονιστικού ελικοπτέρου πως είναι ορατή από το Μαρκόπουλο. Το πρώτο όχημα πυρόσβεσης, έφτασε στις 17.04. Ο κ. Λιότσιος επικαλούμενος τα στοιχεία που προέκυψαν από τις συνομιλίες μεταξύ των αξιωματικών της πυροσβεστικής επισήμανε ότι 16:55 φαίνεται ότι το κέντρο ΕΣΚΕ γνωριζε τη πορεία της πυρκαγιάς και την επικινδυνότητα, πως είναι κοντά σε σπίτια.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι γνώριζαν. Στις 16:59 η φωτιά λόγω της μη επιχείρησης εναέριων μέσων διασπάστηκε σε δύο μέτωπα, προς Καλλιτεχνούπολη και Νέο Βουτζά. Στις 17:10 φτάνει το πρώτο εναέριο μέσο (έριξον) στην πυρκαγιά. Είναι το μοναδικό πτητικό μέσο μέχρι 18:20 και δεν μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της πυρκαγιάς. Ο πιλότος του μόνου εναέριου μέσου στις 17.15 ζητά ενισχύσεις και η τηλεφωνήτρια του λέει ότι μπορεί να είναι δύσκολη η επιχείρηση λόγω της κατοικημένης περιοχής κι εκείνος ζητά ενίσχυση από κάτω, εννοώντας επίγεια μέσα», ανέφερε ο κ.Λιότσιος.

Όπως σημείωσε ο μάρτυρας, στις 17.30 ο χειριστής του ελικοπτέρου ενημερώνει το ΕΣΚΕ ότι η φωτιά στην περιοχή του Νέου Βουτζά μπαίνει σε σπίτια. «Η συνδρομή μόνο ενός πτητικού μέσου μέχρι τις 18.20 κρίνεται επιχειρησιακά ανεπαρκής. Στις 17.30, πενήντα λεπτά από την αναγγελία της πυρκαγιάς, η πυρκαγιά είναι κοντά σε σπίτια και τα απειλεί και μόνο ένα εναέριο μέσο επιχειρεί. Αν είχαν στείλει τρία εναέρια μέσα η πυρκαγιά ίσως να ήταν ελεγχόμενη και δίνοντας εντολή εκκένωσης των οικισμών πολιτών θα ήταν πιθανό να μην είχαμε θρηνήσει τόσα θύματα» τόνισε ο κ. Λιότσιος.

Η κατάθεση του πραγματογνώμονα διεκόπη για την Πέμπτη, ενώ υπήρξαν διαμαρτυρίες από τους συνηγόρους υπεράσπισης των κατηγορουμένων που ζήτησαν να μην επιτρέπεται στο μάρτυρα να καταθέτει διαβάζοντας τις σημειώσεις του.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.