Συνέντευξη Κατ. Αδαμοπούλου! Η νέα Δ/νουσα του Ο.Λ.Ρ μιλάει για όλα -Το λιμάνι, τα σχέδια, ο Δήμος & το “Αύρα”

Με μακρά θητεία στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και έχοντας εργαστεί τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα σε υψηλές θέσεις διοικητικής ευθύνης, η Κατερίνα Αδαμοπούλου, που πρόσφατα ανέλαβε τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας (ΟΛΡ), δηλώνει αποφασισμένη και πρόθυμη να ασκήσει πιέσεις για να έρθει η ανάπτυξη στην περιοχή ευθύνης της.

«Υπάρχει ενθουσιασμός για την καινούρια προσπάθεια, υπάρχουν ιδέες και θέληση για επιτυχία, σημαντικά συστατικά για αρχή», λέει σε συνέντευξη στον Διευθυντή του περιοδικού «Επίκαιρα» Γιάννη Κορωναίο, αν και «δεν εξαρτώνται όλα από εμάς, αλλά με τη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ και των υπεράνω αυτού πιστεύω ότι θα πάμε καλά», αισιοδοξεί, παρόλο που ο χρόνος τρέχει και η ίδια, ως διευθύνουσα σύμβουλος, καλείται, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει, να καλύψει κενά σε χρόνο… χθεσινό.

«Πρέπει να τα βρούμε, γιατί είναι ό,τι χειρότερο δύο ζωντανοί οργανισμοί καίριας σημασίας, ο ΟΛΡ και ο δήμος, να είναι σε σύγκρουση»

Είστε μόλις λίγες μέρες στη θέση της διευθύνουσας συμβούλου του ΟΛΡ. Ποια είναι η πρώτη εικόνα που αντικρίσατε;

Ο Οργανισμός έχει αρκετά μαγαζιά προς εκμετάλλευση. Όμως οι σχέσεις του με τον δήμο είναι τεταμένες λόγω της προηγούμενης διοίκησης, κάτι που θέλω να αλλάξω.

Προέρχομαι, άλλωστε, από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, εκλέγομαι από το 1994. Πρέπει να τα βρούμε, γιατί είναι ό,τι χειρότερο δύο ζωντανοί οργανισμοί καίριας σημασίας, ο ΟΛΡ και ο δήμος, να είναι σε σύγκρουση. Το αποτέλεσμα, εξάλλου, είναι αυτή η εικόνα που βλέπουμε: κλειστά καταστήματα στην περιοχή που ανήκει στο λιμάνι, κλειστά καταστήματα στην περιοχή που ανήκει στον δήμο.

Αυτά τα προβλήματα πρέπει να αρθούν, γιατί το θέμα δεν είναι να κερδίσει ο δήμος σε βάρος ημών ή εμείς σε βάρος του δήμου. Το θέμα είναι να βγουν η τοπική οικονομία και η τοπική κοινωνία κερδισμένες. Διότι η τοπική οικονομία συνεισφέρει στην εθνική οικονομία. Τα κλειστά καταστήματα σημαίνουν ότι οι επιχειρηματίες δεν δουλεύουν, ο κόσμος δεν πηγαίνει στα μαγαζιά και αυτή η εικόνα βγαίνει προς τα έξω. Αυτά θα τα τακτοποιήσουμε άμεσα.

«Υπάρχει ένα master plan, το οποίο όμως επί της ουσίας αγνοείται. Αλήθεια, πώς ελήφθησαν οι πρωτοβουλίες για να δοθούν οδηγίες για έναν στρατηγικό σχεδιασμό, χωρίς να έχεις καν τα δεδομένα;»

Η αξιοποίηση του λιμανιού της Ραφήνας είναι ζητούμενο. Έχουν γίνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση; Βρήκατε κάποιο σχέδιο προς υλοποίηση;

Υπάρχει ένα master plan, το οποίο όμως επί της ουσίας αγνοείται. Γιατί ανατέθηκε η εκπόνηση ενός σχεδίου απευθείας σε μια εταιρεία. Και σύμφωνοι μέχρι εδώ, αλλά χωρίς τις οδηγίες του ΤΑΙΠΕΔ και του υπουργείου Ναυτιλίας. Επομένως τι master plan είναι αυτό; Από τα πρώτα αιτήματα που δέχτηκα ήταν από την εταιρεία, που μου ζήτησε παράταση για την παράδοση του master plan.

Λέω «μάλιστα, θα μου πείτε όμως πάνω σε τι αντικείμενο, βάσει ποιων οδηγιών εκπονείται αυτό το master plan;». Οι υπηρεσίες λιμένος μού απάντησαν ότι έδωσαν κάποιες οδηγίες βλέποντας τι μπορεί να αναπτυχθεί μέσα στο λιμάνι και στη χερσαία ζώνη, χωρίς όμως να έχουν πάρει οδηγίες ή κατευθύνσεις. Πώς ελήφθησαν οι πρωτοβουλίες για να δοθούν οδηγίες για έναν στρατηγικό σχεδιασμό, χωρίς να έχεις καν τα δεδομένα;

Για παράδειγμα, έχω ένα ωραιότατο αλιευτικό καταφύγιο, θέλω να φτιάξω μαρίνα, μπανγκαλόου ή να εκμεταλλευτώ συγκεκριμένα τα καταστήματα που έχω. Παίρνω έγκριση ρωτώντας το ΤΑΙΠΕΔ, όπου ανήκει ο ΟΛΡ, καθώς εντάσσεται στη δημόσια περιουσία που βρίσκεται προς αξιολόγηση και αξιοποίηση στο ΤΑΙΠΕΔ. Όταν δεν έχεις αυτά τα δεδομένα, κυρίως την έγκριση, το master plan σου βρίσκεται στον αέρα. Επομένως δεν προτίθεμαι να δώσω παράταση. Αντιθέτως, προσπαθώ να δω νομικά πώς θα κλείσει αυτή η απευθείας ανάθεση για να μπει σε σωστή βάση το πρότζεκτ. Μιλάμε για πολύ σοβαρό πρότζεκτ, βάσει αυτού θα «χτιστεί» οτιδήποτε, είτε στη θαλάσσια είτε στη χερσαία ζώνη, και εν συνεχεία, βάσει των νόμιμων διαδικασιών, θα ορίσουμε master plan, το οποίο και θα υλοποιήσουμε.

«Έχουν λήξει διαγωνισμοί, προκηρύξεις είναι στον αέρα, η αντιρύπανση, π.χ., δεν έχει ανανεωθεί. Επίσης, ο καθαρισμός του λιμανιού. Δεν υπάρχει διακήρυξη, έχει λήξει»

Άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ΟΛΡ;

Το προσωπικό είναι λίγο σε σχέση με τις τεράστιες υποχρεώσεις και αρμοδιότητες που έχει ο Οργανισμός Λιμένος. Διαγωνισμοί δεν μπορούν να γίνουν μέσω των υπηρεσιών, γιατί δεν υπάρχει το αρμόδιο προσωπικό, με αποτέλεσμα να δίνονται έξω, να ανατίθενται εκτός Οργανισμού. Έχουν λήξει διαγωνισμοί, υπάρχουν προκηρύξεις που είναι στον αέρα, η αντιρύπανση, π.χ., δεν έχει ανανεωθεί. Επίσης, ο καθαρισμός του λιμανιού. Δεν υπάρχει διακήρυξη, έχει λήξει.

Ανέβηκα στον Άγιο Νικόλαο που ανήκει στη χερσαία ζώνη, έχει εγκαταλειφθεί. Εικόνα εγκατάλειψης παντού… την ίδια ώρα, τέσσερις-πέντε πολύ σημαντικοί διαγωνισμοί είναι στον αέρα. Η σύμβαση της ζυγοπλάστιγγας, για παράδειγμα, που ο καθένας καταλαβαίνει πόσο σημαντική είναι σε ένα λιμάνι, έληξε.

Ξαφνικά καλούμαι ως διευθύνουσα σύμβουλος να καλύψω κενά σε χρόνο… χθεσινό. Αλλά θα τα καταφέρουμε!

«Ανέβηκα στον Άγιο Νικόλαο που ανήκει στη χερσαία ζώνη, έχει εγκαταλειφθεί. Εικόνα εγκατάλειψης παντού… την ίδια ώρα, τέσσερις-πέντε πολύ σημαντικοί διαγωνισμοί είναι στον αέρα»

Ευθύνη για όλα αυτά ποιος έχει;

Δεν προσάπτω ευθύνες κάπου μέχρι στιγμής. Αλλά η εικόνα δεν είναι καλή. Κάθε μέρα ανακαλύπτω και κάτι που θα έπρεπε να είχε γίνει τους προηγούμενους μήνες, όμως δεν έγινε τίποτα. Επίσης, βλέπω αρκετές συμβάσεις, αρκετές αναθέσεις που είναι διετείς, κάτι πρωτοφανές. Γιατί να μην υπάρχει δυνατότητα ανάκλησης; Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν δυνατότητες.

Στο λιμανάκι της Αγίας Μαρίνας, π.χ., αριστερά από το κύριο λιμάνι που φεύγουν τα πλοία για Στείρα, σκέφτομαι τον καταδυτικό τουρισμό, σε μια άλλη μορφή θαλάσσιου τουρισμού, που μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε.

Η σύμβαση για να έχεις δυνατότητα διόρθωσης, ανάκλησης, έκπτωσης είναι μονοετής. Όσο κι αν αυτό συνεπάγεται δουλειά στις υπηρεσίες. Γιατί με τον έναν χρόνο ανοίγεις το παιχνίδι, ελέγχεις τις συμβάσεις. Και συνεργάτες διετίας ή και τριετίας.

Μιλάμε για γεγονότα που εύχομαι να μην συνδέονται με κακή διαχείριση και λειτουργία του Οργανισμού. Δεν είναι όμως πρακτική που με χαρακτηρίζει, ούτε εμένα ούτε το Δ.Σ., όπως τουλάχιστον αντιλαμβάνομαι. Η σύνθεση του Δ.Σ. θα είναι συλλογικά για το καλύτερο του λιμανιού. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι αγαπούν το λιμάνι.

Ο δήμαρχος μου έκανε δώρο, ως νέας διευθύνουσας, ένα GPS, προφανώς για να μην χάνομαι όταν πηγαίνω στη Ραφήνα.

Πρέπει να του πω όμως ότι ως περιφερειακή σύμβουλος Αττικής, υλοποιώντας το πρόγραμμα της παράταξής μου, πολλές φορές επεδίωξα και στήριξα έργα με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για τον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου και κάπως έτσι ίσως είμαι περισσότερο δημότης απ’ ό,τι άλλοι. Εξάλλου, ούτως ή άλλως η εντοπιότητα δεν συνεπάγεται αξιοσύνη ή ικανότητα.

«Δεσμεύομαι οι εισηγήσεις μας για την αξιοποίηση του λιμανιού της Ραφήνας στο ΤΑΙΠΕΔ να είναι κατά ριπάς»

Ποιο θεωρείτε το σημαντικότερο εργαλείο στα χέρια σας για την ανάπτυξη του λιμανιού;

Θα έλεγα ότι το ίδιο το λιμάνι. Οι δυνατότητες ανάπτυξής του είναι το μεγαλύτερο εργαλείο, η μεγαλύτερη εγγύηση στα χέρια μας ως ΟΛΡ. Γι’ αυτό και δεσμεύομαι οι εισηγήσεις μας για την αξιοποίηση του λιμανιού της Ραφήνας στο ΤΑΙΠΕΔ να είναι κατά ριπάς! Και θα είμαστε επίμονοι μέχρι να πάρουμε απαντήσεις από το Ταμείο, είτε θετικές είτε αρνητικές. Γιατί, δυστυχώς, ο χρόνος τρέχει και πρέπει να είμαστε και πιεστικοί και αποφασισμένοι για να έρθει η ανάπτυξη.

Προσωπικά είμαι και τα δύο και πιστεύω ότι θα έχουμε αποτέλεσμα σύντομα. Υπάρχει ενθουσιασμός για την καινούρια προσπάθεια, υπάρχουν ιδέες και θέληση για επιτυχία, σημαντικά συστατικά για αρχή. Δεν εξαρτώνται όλα από εμάς, αλλά με τη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ και των υπεράνω αυτού πιστεύω ότι θα πάμε καλά.

«Το ξενοδοχείο «Αύρα». Έχω σκοπό να αναλάβω πρωτοβουλίες, να απευθυνθώ στην τράπεζα για να δούμε τι μπορεί να γίνει, γιατί δεν είναι δυνατόν η Ραφήνα να μην έχει ξενοδοχείο»

Στο κομμάτι του επενδυτικού ενδιαφέροντος, αν και βρίσκεστε στην αρχή της θητεία σας, ποια είναι η εικόνα που έχετε σχηματίσει;

Για τη μαρίνα γνωρίζω ότι υπάρχει ήδη μεγάλο ενδιαφέρον. Το κομμάτι των δρομολογίων ούτως ή άλλως είναι συγκεκριμένο και υπάρχει από την πλευρά των εφοπλιστών που ενδιαφέρονται. Επαναλαμβάνω όμως ότι χρειάζεται διαφορετική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας που υπάρχει μέσα στο λιμάνι.

Κι αυτό είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ραφήνας σε σχέση με άλλα λιμάνια.

Τόσα καταστήματα, τόσες καντίνες, μέχρι και περίπτερα ανήκουν στον ΟΛΡ και αυτό πρέπει να αξιοποιηθεί καταλλήλως. Να γίνουν ενέργειες που να αποφέρουν τόσο στους επενδυτές όσο και στην τοπική οικονομία. Πρέπει να αλλάξουμε την εικόνα της Ραφήνας, αυτό που βλέπουν οι επισκέπτες με την είσοδό τους στο λιμάνι.

Για παράδειγμα, αυτός ο συγκλονιστικός βράχος που στέκει αγέρωχα πάνω από το λιμάνι και που έχει εγκαταλειφθεί. Πρέπει να γίνει ανάπλαση, το δρομολογούμε, το μόνο που ζήτησα είναι να μην πειράξουμε τα φραγκόσυκα.

Γιατί οι βράχοι με τα φραγκόσυκα είναι η πραγματική εικόνα της Ελλάδας. Για το κομμάτι των επενδύσεων να αναφέρω και ένα θλιβερό σημείο: υπάρχει το ξενοδοχείο «Αύρα», το μοναδικό στη Ραφήνα, που είναι κλειστό και λόγω χρεών του προηγούμενου ιδιοκτήτη βρίσκεται στην τράπεζα. Έχω σκοπό να αναλάβω πρωτοβουλίες, να απευθυνθώ στην τράπεζα για να δούμε τι μπορεί να γίνει, γιατί δεν είναι δυνατόν η Ραφήνα να μην έχει ξενοδοχείο.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΡΩΝΑΙΟ

Πηγή: Περιοδικό Επίκαιρα