Η ανάπτυξη του παιδιού μέσα από καθημερινές οικογενειακές δραστηριότητες

«Μαθαίνουμε. . .
10% αυτών που διαβάζουμε
20% αυτών που ακούμε
30% αυτών που βλέπουμε
50% αυτών που βλέπουμε και ακούμε
70% αυτών που συζητούμε
80% αυτών που βιώνουμε
95% αυτών που διδάσκουμε στους άλλους.»
WilliamGlasser, 1925-2013, Αμερικανός ψυχοθεραπευτής

Η ολοκληρωμένη ανάπτυξη ενός παιδιού συμβαδίζει με αυτά που βιώνει, ακούει, βλέπει αλλά και κάνει. Κάνοντας την καθημερινότητα πηγή γνώσης έρχεται η μάθηση πιο άμεσα και πιο εύκολα κάνοντας τη ζωή του γονιού και του παιδιού πιο διασκεδαστική.

Είναι κατανοητό ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής περιορίζει πάρα πολύ τον ποιοτικό χρόνο των γονέων με τα παιδιά τους.

«Δεν έχω χρόνο να διαβάσω ένα παραμύθι στο παιδί μου, όταν γυρνάω από τη δουλειά χρειάζεται να μαζέψω το σπίτι, να μαγειρέψω, να πάμε σε δραστηριότητες…κτλ., πότε να του διαβάσω παραμύθι, πότε να παίξω μαζί του;»

Πόσες φορές δεν το έχουμε ακούσει αλλά και πει αυτό; Πόσες ενοχές έχει νιώσει ένας γονιός, ιδιαίτερα αυτός που χρειάζεται να βοηθήσει το παιδί του σε κάποιες δυσκολίες που έχουν εμφανιστεί;

Δείτε ακόμα:  Ραφήνα: Εμφανίστηκε έξω από σπίτι στον Αγ Χαράλαμπο - Μήπως την ψάχνει κάποιος;

Έχοντας όμως στο μυαλό μας ότι το παιδί μαζί με εμάς βιώνει τόσα πολλά καθημερινά, π.χ. μπάνιο, ώρα φαγητού, ρουτίνα ύπνου, μαγείρεμα, καθάρισμα, ντύσιμο, αγορές σε καταστήματα, παιδική χαρά κ.ά., θα μπορούσαμε να κατεβάσουμε λίγο τους ρυθμούς μας και να δώσουμε ευκαιρίες μάθησης και επικοινωνίας μέσα απ’ όλα αυτά.

Κάθε μία καθημερινή δραστηριότητα εμπεριέχει δεξιότητες επικοινωνίας, λόγου, κοινωνικότητας – π.χ. μοιράζομαι, συνεργάζομαι, συνειδητοποιώ τον άλλον – αδρής και λεπτής κίνησης ακόμα και τη δυνατότητα ανάπτυξης αυτοπεποίθησης και άλλων ψυχοσυναισθηματικώνδεξιοτήτων.

Για παράδειγμα, η ώρα του μαγειρέματος, μπορεί να γίνει η ώρα της συζήτησης για το χώρο της κουζίνας, αναπτύσσοντας το ανάλογο λεξιλόγιο, κάνοντας το παιδί σας έναν μικρό βοηθό σεφ – οπότε αρχίζει να νιώθει της αίσθηση της υπευθυνότητας – , μαθαίνοντας ποσότητες και μεγέθη, μαθαίνοντας προμαθηματικές έννοιες, τι συμβαίνει αν ανακατέψουμε δύο στοιχεία, τα χρώματα, αλλά και δεξιότητες λεπτής κίνησης, π.χ. να πιάσει μικρά κομμάτια, ένα μικρό παιδικό μαχαίρι, να ανακατέψει κ.ά. Ένα ιδιαίτερο άρθρο που μπορεί να συμβάλει σε αυτό είναι το ακόλουθο: http://www.hanen.org/helpful-info/articles/power-of-using-everyday-routines.aspx.

Δείτε ακόμα:  2ήμερη Εκδρομή στην Τήνο – 12.06.2021

Το πρόγραμμα MorethanWords, τηςεταιρίας HANEN®παρέχει ιδιαίτερα σημαντικές συμβουλές σχετικά με το πώς μπορεί ο γονιός και ο θεραπευτής να εκπαιδεύσει ένα παιδί μέσα από καθημερινές δραστηριότητες, αλλά και γενικότερα ιδέες ανάπτυξης της επικοινωνίας και του λόγου μέσω της κοινωνικής τους προσέγγισης και λαμβάνοντας υπόψη τον σπουδαιότατο ρόλο του γονιού.

Παίρνοντας μέρος σε καθημερινές δραστηριότητες γίνεται μάρτυρας της πραγματικής ζωής που θα βιώσει και το ίδιο αργότερα, λαμβάνει γνώση μέσα από βίωμα, νιώθει μέλος ομάδας και χρήσιμο στην οικογένεια. Επίσης, ο γονιός αρχίζει να χαλαρώνει και να διασκεδάζει διότι όσο πιο χαρούμενο νιώθει το παιδί τόσο πιο «γεμάτος» είναι και ο ίδιος και αντίθετα!

Δείτε ακόμα:  Ραφήνα: Εμφανίστηκε έξω από σπίτι στον Αγ Χαράλαμπο - Μήπως την ψάχνει κάποιος;

ΚίκαΓιαξόγλου
BSc Λογοπεδικός – Λογοθεραπεύτρια, ΜEdSpecialNeeds (AutismChildren)
Επιστημονική Υπεύθυνη
«Λόγος & Έργα»
Ινστιτούτο Επικοινωνίας & Ανάπτυξης Παιδιού

Βιογραφικό

kika_giaxoglouΗ ΚίκαΓιαξόγλου είναι μητέρα ενός αγοριού 5,6 ετών. Ολοκλήρωσε τις σπουδές Λογοθεραπείας το 2004 στο πανεπιστήμιο του Ulster στη Β. Ιρλανδία και το 2012 απέκτησε το Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Ειδική Αγωγή (Αυτισμός παιδικής ηλικίας) από το Πανεπιστήμιο του Birmingham, Μ. Βρετανία. Από το 2005 έως και σήμερα εργάζεται στο Ίδρυμα για το παιδί «Η Παμμακάριστος» και είναι μέλος της Ιατροπαιδαγωγικής Ομάδας του Ιδρύματος. Είναι τακτικό μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών – Λογοθεραπευτών. Έχει πάρει μέρος και έχει παρουσιάσει εργασίες σε συνέδρια και Ημερίδες πάνω σε θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη της επικοινωνίας, του λόγου και της γλώσσας.