Η ελληνική γέφυρα με την παγκόσμια πρωτιά – Δίνει «μαθήματα» μηχανικής

Ως Έλληνες, έχουμε πια συνηθίσει στο «δούλεμα» που κάνουμε μεταξύ μας για τα χρόνια «κακώς κείμενα» τω υποδομών μας και του οδικού δικτύου. Αυτό όμως μας κάνει να ξεχνάμε και μερικές αισιόδοξες…κατασκευαστικές εξαιρέσεις.

Ίσως η πιο αξιόλογη είναι η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, επίσημα «Γέφυρα Χαριλάου Τρικούπη», που κατέχει την πρωτιά ως η μακρύτερη καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο.

Η ελληνική πρωτιά

Καλά ακούσατε, στην Ελλάδα έχουμε να καυχιόμαστε για ένα επίτευγμα μηχανικής και αρχιτεκτονικής που δεν μας κληροδότησαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, χάρη στη γέφυρα του Ρίο.

Με μήκος 2.880 μέτρων, διασχίζει τον Κορινθιακό Κόλπο κοντά στην Πάτρα, συνδέοντας την πόλη του Ρίου στην Πελοπόννησο με το Αντίρριο στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Πήρε το όνομα του τότε πρωθυπουργού Χαριλάου Τρικούπη, γιατί οραματίστηκε πρώτος την κατασκευή της, αν και δεν πραγματοποιήθηκε στα χρόνια του λόγω του δυσθεώρητου κόστους.

Η σημασία της γέφυρας για την περιοχή αλλά και για εκατομμύρια Έλληνες είναι μεγάλη, αφού μειώνει δραματικά τον χρόνο διέλευσης από το στενό του Κορινθιακού, που μέχρι τότε γινόταν με φέρι και έπαιρνε περίπου 15 λεπτά.

Αριστούργημα μηχανικής

Αυτή η γέφυρα θεωρείται ευρέως πρότυπο μηχανικής, λόγω των πολλών ευρηματικών λύσεων που εφαρμόστηκαν για να ξεπεραστούν τα πολλαπλά προβλήματα που παρουσίαζε η τοποθεσία.

Τα νερά του κόλπου ήταν εξαιρετικά βαθιά, ο πυθμένας ασταθής και λασπώδης, η περιοχή παρουσιάζει σεισμική δραστηριότητα, και λόγω της θέσης των δύο πλευρών, που χωρίζουν τεκτονικές πλάκες, ενέχει τον κίνδυνο απομάκρυνσης μεταξύ τους με το πέρασμα των χρόνων.

Για τους λόγους αυτούς εφαρμόστηκαν πρωτοπόρες τεχνικές κατασκευής. Οι πεσσοί δεν είναι θαμμένοι στο βυθό της θάλασσας, αλλά στηρίζονται σε μια επιπεδωμένη βάση από χαλίκι.

Κατά τη διάρκεια ενός σεισμού, τα στηρίγματα της γέφυρας μπορούν να «γλιστρούν» και να παλινδρομούν πάνω στα θεμέλια από χαλίκι, που απορροφά την κινητική ενέργεια.

Τα μέρη της γέφυρας συνδέονται με τους πυλώνες χρησιμοποιώντας γρύλους και αποσβεστήρες, για να απορροφούν την κίνηση. Μια πιο άκαμπτη σύνδεση θα προκαλούσε την αποτυχία της κατασκευής σε περίπτωση σεισμού.

Παράλληλα, η ισορροπία μεταξύ ελευθερίας κίνησης και περιορισμού της πλευρικής κίνησης είναι εξαιρετικά ακριβής, αφού αλλιώς θα είχε ως αποτέλεσμα η άσφαλτος να προσκρούσει στα άκρα κατά τη διάρκεια ισχυρών δονήσεων ή ανέμων.

Η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου σχεδιάστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και κατασκευάστηκε από μια γαλλοελληνική κοινοπραξία με επικεφαλής τον γαλλικό όμιλο Vinci, στην οποία συμμετέχουν οι ελληνικές εταιρείες Ελληνική Τεχνοδομική-TEV, J&P-Avax, Αθηνά, Προοδευτική και Παντεχνική.

Εγκαινιάστηκε τελικά στις 7 Αυγούστου 2004, μια εβδομάδα πριν από την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Αθήνα.

reader.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.