Μεγάλα έργα ΣΔΙΤ από το υπουργείο Υποδομών – Τι συμβαίνει με την επέκταση του προαστιακού προς Ραφήνα & Λαύριο

Επενδύσεις σε κτηριακά έργα, σε οδικούς άξονες, σε σιδηροδρομικά projects, στη διαχείριση απορριμμάτων, στον οδοφωτισμό και σε άλλες δράσεις, προωθούνται πλέον με μεγαλύτερη ευκολία και σπουδή με το μοντέλο των ΣΔΙΤ.

Ένα μεγάλο πακέτο έργων, σε διάφορους τομείς του χώρου των υποδομών, που ενδέχεται να ξεπεράσει τα 3 με 4 δις ευρώ για τα προσεχή χρόνια, αρχής γενομένης από φέτος, προωθούν η κυβέρνηση, τα αρμόδια υπουργεία και οι εμπλεκόμενοι φορείς με το μοντέλο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Το εργαλείο-όχημα για νέα έργα υποδομών, με αναπτυξιακό πρόσημο και οικονομικό, κοινωνικό αποτύπωμα, που προ δεκαετίας και πίσω είχε προκαλέσει… αντιδράσεις και ενστάσεις από παράγοντες της πολιτικής, αυτοδιοικητικής και επιχειρηματικής κοινότητας, πλέον έχει «απλώσει τα δίχτυα» του σε μια σειρά από projects.

Επενδύσεις σε κτηριακά έργα, σε οδικούς άξονες, σε σιδηροδρομικά projects, στη διαχείριση απορριμμάτων, στον οδοφωτισμό και σε άλλες δράσεις, προωθούνται πλέον με μεγαλύτερη ευκολία και σπουδή με το μοντέλο των ΣΔΙΤ, έχοντας στις περισσότερες περιπτώσεις τις «ευλογίες» όχι μόνο της εγχώριας αγοράς, αλλά και των Βρυξελλών, αρκεί να υπάρχουν σαφείς μελέτες και σχεδιασμοί.

Το κατά πόσο βέβαια, η κυβέρνηση θα «πετύχει το στοίχημα» να συμβασιοποιηθούν έργα ΣΔΙΤ αξίας 2,5-3 δισ. ευρώ εντός του 2021, με τα περισσότερα εξ αυτών να ξεκινούν μέσα στο 2022 την κατασκευαστική περίοδό τους, είναι κάτι που θα φανεί προσεχώς. Μια φορά πάντως, μέρος των προσδοκιών των εγχώριων ομίλων, κατασκευαστικών αλλά και των υπολοίπων που δραστηριοποιούνται σε αυτόν το μέτωπο, βασίζεται στα ΣΔΙΤ.

Μάλιστα, 3 νέα έργα Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), συνολικού προϋπολογισμού 477 εκατ. ευρώ, ενέκρινε την Παρασκευή 15 Ιανουαρίου η Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ, υπό την προεδρία του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων κ. Νίκου Παπαθανάση. Τα τρία έργα ΣΔΙΤ που εγκρίθηκαν και για τα οποία η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται εντός του Α’ τριμήνου του 2021, αφορούν στην κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία 17 σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (129 εκατ. ευρώ), την ανέγερση κτηριακών εγκαταστάσεων για την στέγαση των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου (113 εκατ. ευρώ) και τα Λειτουργία, συντήρηση, επισκευή και αποκατάσταση των παγίων του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (Ε.Υ.Σ) για την κάλυψη των αναγκών της μείζονος περιοχής πρωτευούσης (235 εκατομμύρια ευρώ).

Είναι, άλλωστε, προφανής η προτίμηση στη μέθοδο των ΣΔΙΤ για την ανέγερση κτηριακών μονάδων που εδράζεται στη διαφάνεια των διαγωνισμών των σχετικών έργων, στην ταχύτερη προετοιμασία και υλοποίηση σε σχέση με τα συμβατικά δημόσια έργα κ.λπ. Και κάπως έτσι ίσως να εξηγείται και ο πολλαπλασιασμός των κτηριακών ΣΔΙΤ το τελευταίο χρονικό διάστημα. Αν προσθέσουμε τα projects για τα δικαστικά μέγαρα στις 13 Περιφέρειες της χώρας, τις φοιτητικές εστίες που προωθούνται σε Κρήτη, Θράκη, Θεσσαλία κ.λπ., σχολικές μονάδες και άλλες τέτοιες business, ο «λογαριασμός» πλησιάζει τα 900 εκατ. με 1 δισ. ευρώ.

Εν τω μεταξύ, μέσω ΣΔΙΤ προωθούνται και έργα υποδομής και στο μέτωπο των οδικών αξόνων, αν και παλιότερα το μοντέλο δεν… προκρίνονταν και οι διαγωνισμοί προχωρούσαν κατά βάση ως δημόσιοι ή ως συμβάσεις παραχώρησης.

Η αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής λεωφόρου της Θεσσαλονίκης, γνωστή και ως Flyover, ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, μέρος του Βόρειου Οδικού Άξονα, ο σημαντικός διαγωνισμός για το οδικό έργο Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη προϋπολογισμού άνω των 310 εκατ. ευρώ, ενδεχομένως το έργο ΙΩΑΝΝΙΝΑ-ΚΑΚΑΒΙΑ (340 εκατ. ευρώ), δηλαδή αυτοκινητόδρομος που αποτελεί φυσική συνέχεια της Ιόνιας Οδού (υπάρχουν σκέψεις για μοντέλο ΣΔΙΤ) αποτελούν κάποια από τα projects που αναμένεται να διεκδικήσουν οι ισχυροί όμιλοι με το μοντέλο των ΣΔΙΤ.

Αξίζει βέβαια να προσθέσουμε ότι με τη μέθοδο ΣΔΙΤ προωθούνται μπίζνες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε φράγματα (έγινε με την περίπτωση του φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική άνω των 100 εκατ. ευρώ), στον οδοφωτισμό (από Δήμους και Περιφέρειες), ο διαγωνισμός για την εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα της Αθήνας, έργο στο οποίο θα συμμετάσχει και η ΕΥΔΑΠ.

Ωστόσο, μια πολύ μεγάλη γκάμα έργων εντάσσονται στους τομείς της ανάπτυξης σιδηροδρομικών projects αλλά και στη διαχείριση των απορριμμάτων.

Στο μέτωπο των σιδηροδρόμων, το υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με τη ΕΡΓΟΣΕ σχεδιάζουν, υπό καλές συνθήκες, την προώθηση διαγωνισμών περίπου 3 δισ ευρώ. Ωστόσο, μένει να φανεί ποια projects μπορούν να ενταχθούν στο «πακέτο» των ΣΔΙΤ που θέλει να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών για τη συντήρηση και ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου.

Θεωρητικά, υπάρχουν σχέδια για τη σύνδεση Θεσσαλονίκης με Αλεξανδρούπολη, την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών προς Ραφήνα και προς Λαύριο, τη Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Ρίο – Πάτρα, τη Σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με το εθνικό δίκτυο και άλλες δράσεις.

Ιδιαίτερο όμως ενδιαφέρον φαίνεται να έχει και ο τομέας της διαχείρισης απορριμμάτων, καθώς φέτος αναμένεται να ξεκινήσουν αρκετοί διαγωνισμοί, είτε μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) είτε ως παραδοσιακά δημόσια έργα. Βέβαια, την… πρωτοκαθεδρία φέρονται να έχουν οι διαγωνισμοί για τις δύο μεγάλες μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων στην Αττική, που θα προκηρυχθούν με ΣΔΙΤ με συνολικό προϋπολογισμό κοντά στα 650 εκατ. ευρώ. Έπονται ο διαγωνισμός για τη Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) Δυτικού Τομέα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού κοντά στα 75 εκατ. ευρώ, μονάδες σε νησιά όπως η Ρόδος, η Λέσβος, η Κεφαλονιά, η Εύβοια κ.α.

insider.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.