Ο “Θάνατος του εμποράκου” ισχύει και για τη Ραφήνα – Μέρος 2ο

Σε ομότιτλο άρθρο μου πριν απο περίπου ένα μήνα, αναφέρθηκα επιγραμματικά στα βασικά χαρακτηριστικά της πόλης της Ραφήνας και στο κατα πόσον αυτά της προσδίδουν μια ξεκάθαρη ταυτότητα. Το συμπέρασμα ήταν ότι τα πράγματα δεν είναι με το μέρος της Ραφήνας η οποία απο ένα γραφικό ψαροχώρι έχει εξελιχθεί σε μια συμπαθητική παραθαλάσσια πόλη με μεγάλολιμάνι και με σοβαρότατες ελλείψεις σε υποδομές -προσβασιμότητα δρόμων και μαζικών μέσων συγκοινωνίας με το λιμάνι, κτλ – που αγωνίζεται να βρεί μια ταυτότητα η οποία δεν θα έρθει μόνη της, αλλά θα πρέπει να δημιουργηθεί με σωστό σχεδιασμό απο τον Δήμο.

Και αυτό σίγουρα απαιτεί μεγάλο χρονικό διάστημα και μεγάλη προσπάθεια, δεδομένου ότι η Ραφήνα “έχει χάσει επεισόδια” στην ανάπτυξή της και αν θέλει να κερδίσει μια θέση στον ανταγωνισμό των πόλεων ο οποίος, πλέον, είναι πολύ σκληρός, θα πρέπει να επισπεύσει…

Αφού είδαμε σε κάτοψη τη “μεγάλη εικόνα” της πόλης, ήρθε η ώρα να εξετάσουμε την κατάσταση και τις προοπτικές των πολύ μικρών, μικρών και λίγων μεσαίων ε επιχειρηματικών μονάδων απο τις οποίες, κατα συντριπτική πλειοψηφία, αποτελείται το επιχειρηματικό τοπίο της Ραφήνας. Και αρχίζουμε με την έλλειψη ξεκάθαρης ταυτότητας της Ραφήνας, που απο μόνη της επιδρά αρνητικά και σε όλες τις επιχ/κές μονάδες της πόλης. Διότι, όπως είναι λογικό, αν η Ραφήνα διέθετε μια ισχυρή θετική ταυτότητα που αποτελούσε πόλο έλξης για τους εσωτερικούς και εξωτερικούς τουρίστες, αυτό χωρίς αμφιβολία θα επιδρούσε θετικά και στις ντόπιες επιχ/σεις.

Ελλείψει αυτού του χαρακτηριστικού, οι επιχ/σεις της Ραφήνας θα πρέπει μόνες τους να σηκώσουν το βάρος της διαμόρφωσης θετικής εικόνας για την πόλη, έτσι ώστε να ωφελούνται απο την προσέλκυση τουριστών στην πόλη και, επομένως, πελατών για τις επιχ/σεις.

Αυτό, βεβαίως, απαιτεί ισχυρό συνδικαλιστικό όργανο των επιχ/σεων της Ραφήνας το οποίο θα συσπειρώσει τα μέλη του, αποφασισμένο και ικανό να παλέψει για την δημιουργία θετικής εικόνας που, εκτός των άλλων, θα προέλθει απο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών των ντόπιων επιχ/σεων και την έντονη επικοινωνιακή τους ενεργοποίηση..

Επειδή αυτό είναι δύσκολο να το κάνει ένας σύλλογος μόνος του ‘οσο δραστήριος και αν είναι, πρέπει να γίνει σε συνεργασία με τον Δήμο. Επιβάλλεται να γίνουν μελετημένες κινήσεις που θα κάνουν την πόλη πιο φιλική προς τον πολίτη και θα προτρέψουν τον επισκέπτη να ανακαλύψει τις ομορφιές της. Το πως θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο είναι και θέμα ειδικών. Για παράδειγμα, το κέντρο της πόλης μπορεί να είναι πάντα ανοιχτό σε δρώμενα και δραστηριότητες που θα ενισχύουν και την επιχειρηματικότητα. Με πολίτες που θα συνδυάζουν τη βόλτα τους με αγορές και που θα απολαμβάνουν τον καφέ ή το φαγητό τους σε ωραίους χώρους.

Και οι επιχειρήσεις όμως οι ίδιες, η κάθε μια ξεχωριστά θα πρέπει να αλλάξουν τη νοοτροπία τους και να σταματήσουν να περιμένουν τον πελάτη να μπει μόνος του στο μαγαζί τους, αλλά να τον προκαλέσουν ενεργητικά να μπεί. Η εξυπηρέτηση πελάτη (customerservice) του παρελθόντος έχει εξελιχθεί σε φροντίδα (customercare) η οποία εδώ και αρκετά χρόνια μετεξελίχθηκε σε στοργή για τον πελάτη απο επιχ/σεις οι οποίες σέβονται πραγματικά τους πελάτες και δεν τους θεωρούν δεδομένους. Αυτό απαιτεί εκπαίδευση των επιχειρηματιών και των στελεχών τους πάνω στα γνωστικά αντικείμενα των πωλήσεων, της εξυπηρέτησης και του ευρύτερου Μάρκετινγκ.

Θεωρώ καθοριστικής σημασίας για την επιχειρηματική επιβίωση το θέμα της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Στην εποχή που η γνώση τρέχει με ταχύτητες φωτός, εμείς δεν επιτρέπεται να προχωράμε με τον αραμπά. Οι ντόπιοι επιχ/τίες θα πρέπει να εγκαταλείψουν τις ευκολίες του παρελθόντος, να αλλάξουν τη νοοτροπία τους και να συνειδητοποιήσουν ότι θα πρέπει πάραυτα να εκπαιδευτούν πάνω στα σύγχρονα εργαλεία διοίκησης των επιχειρήσεων και πάνω σε γνωστικά αντικείμενα της δουλειάς τους, για να γίνουν πιο αποτελεσματικοί και πιο ανταγωνιστικοί, αν θέλουν να συνεχίσουν να έχουν τις επιχειρήσεις τους ανοιχτές. Είναι αποδεδειγμένο οτι δεν αρκεί να είσαι μεγάλος και δυνατός. Και η Kodak ηταν η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο στην αγορά των φωτογραφικών ειδών, με έτος ίδρυσης το 1883, αλλά πριν απο λίγα χρόνια έβαλε λουκέτο. Ο λόγος πολύ απλά ήταν οτι δεν προσαρμόστηκε στο ραγδαία εξελισσόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον…

Και για να μπορέσεις να προσαρμοστείς στο περιβάλλον, θα πρέπει να το γνωρίζεις και να γνωρίζεις τα σύγχρονα εργαλεία προσαρμογής, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να εκπαιδευτείς.

O Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου δεν διαθέτει ούτε ιδιωτικό ούτε δημόσιο Κέντρο δια Βίου Μάθησης (πρώην Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης -Κ.Ε.Κ.) που να είναι πιστοποιημένο στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού(Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.) ο οποίος χρησιμοποιεί πιστοποιημένους εκπαιδευτές πάνω σε πολλά θεματικά πεδία της επιχειρηματικότητας (Μάρκετινγκ, Πωλήσεις, Εξυπηρέτηση Πελάτη, Επικοινωνία, Στρατηγική, Ερευνα Μάρκετινγκ, Διαχείριση του Χρόνου, Διαχείριση Κρίσεων, Κατάρτιση Επιχειρηματικού Σχεδίου (BusinessPlan), Κατάρτιση. Σχεδίου Μάρκετινγκ (MarketingPlan) και άλλα, τα οποία είναι πολύ χρήσιμα για όλους ανεξαιρέτως τους επιχειρηματίες.

Ο Δήμος διαθέτει ένα Κέντρο Κοινότητας (στη Διασταύρωση) το οποίο προσφέρει ένα ευρύ πλέγμα υπηρεσιών προς τους πολίτες και μόνο περιστασιακά υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα συνήθως γενικής κατεύθυνσης. Πριν απο λίγα χρόνια ασχολήθηκα προσωπικά με το θέμα και συνέταξα συγκεκριμένη πρόταση για δημιουργία Κέντρου δια Βίου Μάθησης η οποία παρουσιάστηκε και εγκρίθηκε από προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο. Επομένως, αλλά δεν έχει υλοποιηθεί από τον Δήμο.

Η τεχνολογία έχει ήδη αλλάξει τον επιχειρηματικό χάρτη σε παγκόσμιο επίπεδο. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Είδαμε και κατά την περίοδο της πανδημίας πως αυτή η τεχνολογική εξέλιξη επηρεάζει τις ζωές όλων μας. Δυνατότητα τηλεργασίας, τηλεκπαίδευση για μαθητές και φοιτητές, αγορές με click in shop καιclickaway. Είμαστε σε μία νέα εποχή και οι επιχειρήσεις για να έχουν μέλλον πρέπει να επισπεύσουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό. Για παράδειγμα, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών δίνει ξεχωριστή βαρύτητα στην αξιοποίηση των νέων ψηφιακών «εργαλείων», γι’ αυτό και δίνει στα μέλη του τη δυνατότητα να δημιουργήσουν δωρεάν το δικό τους e–shop και τη δική τους ιστοσελίδα ενώ βοηθάει και στην εκπαίδευση που πρέπει να έχουν για την αποδοτικότερη χρήση αυτών των «εργαλείων». Το σίγουρο είναι ότι μέσω της τεχνολογίας μειώνονται οι αποστάσεις και τα τοπικά προϊόντα μπορούν να βρουν ευκολότερα το δρόμο για μεγαλύτερες αγορές.
Όπως προαναφέρθηκε, για την επιβίωση της ελληνικής επιχείρησης στον 21ο αιώνα απαιτούνται διάφορα πράγματα.

Σίγουρα από τα πρωταρχικά είναι ο προσανατολισμός στον πελάτη και η καινοτομία. Το ερώτημα εδώ είναι πώς μαθαίνουμε να καινοτομούμε και να δημιουργούμε πρωτότυπες και αποτελεσματικές στρατηγικές οι οποίες θα «σπάσουν» το κατεστημένο και θα μας κάνουν πρωτοπόρους στη νέα εποχή που ανατέλλει. Το ερώτημα είναι αν μπορούμε να ξεφύγουμε από την παπαγαλΙα και την αποστήθιση, γιατί, δυστυχώς, αυτά μας έμαθε το εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο διδαχθήκαμε.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι αν μπορούμε να ξεφύγουμε απο την μετριότητα και αν μπορούμε να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας.
Στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι η έγκαιρη προενεργοποίηση (proactiveness) σε αντίθεση με την καθυστερημένη αντίδραση (reaction) και η προσαρμοστικότητα αποτελούν τους ακρογωνιαίους λίθους της επιβίωσης στον 21ο αιώνα.

Σημειωτέον ότι οι παραπάνω προϋποθέσεις αποτελούν αναγκαία αλλα όχι ικανή συνθήκη για την επιβίωση της Μικρομεσαίας ελληνικής επιχ/σης. Καιμια που μιλάμε για επιβίωση, θα πρέπει να αποσαφηνιστεί οτι η επιβίωση επιτυγχάνεται μόνο μέσα απο την ανάπτυξη. Ασφαλώς η παράθεση προτάσεων για ένα τόσο εκτεταμένο θέμα δεν εξαντλείται στον πολύ περιορισμένο χώρο αυτού του άρθρου αλλα απλά αποτελεί μια πρώτη προσέγγιση για να συνειδητοποιήσουμε που βρισκόμαστε και να σχεδιάσουμε που θέλουμε να πάμε.

Του Πλάτωνα Θωμά

MSc, Οικονομολόγος, Σύμβουλος Μάρκετινγκ και Πωλήσεων, Πιστοποιημένος Εκπαιδευτής και Συγγραφέας, Μέντορας EarlyWarning Europe

Πηγή: Εφημερίδα Polis

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.