Ποια θα ήταν η τιμής βενζίνης, πετρελαίου αν μειώνονταν ΦΠΑ και ΕΦΚ – Μικρή πτώση στις τιμές – Έρχεται μεγαλύτερη επιδότηση στο fuel pass

Το 58% της τιμής της βενζίνης αγγίζουν οι φόροι και τα τέλη που επιβάλλονται στο καύσιμο προκειμένου να υπολογιστεί η τελική τιμή με την οποία προμηθεύονται οι καταναλωτές από τα πρατήρια.

Η κουβέντα για τις υπέρογκες επιβαρύνσεις στα καύσιμα κρατά παρά πολλά χρόνια, ωστόσο μετά την ξέφρενη πορεία που καταγράφουν οι τιμές τους τελευταίους μήνες η ανάγκη για την παρέμβαση στην φορολόγηση της βενζίνης γίνεται επιτακτική.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει όλα τα πιθανά σενάρια καθώς θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ η ανάγκη για παρέμβαση στην αγορά των καυσίμων προκειμένου να μειωθεί η τιμή στην αντλία.

Όσο ο καιρός περνά και η ξέφρενη κούρσα των τιμών δεν έχει σταματημό τόσο πληθαίνουν οι φωνές, ακόμα και στο εσωτερικό της κυβέρνησης, οι οποίες ζητούν άμεση παρέμβαση στη φορολογία που επιβάλλεται στα καύσιμα.

Οι βασικές επιβαρύνσεις οι οποίες επιβάλλονται στην τιμή της βενζίνης είναι ο ΦΠΑ με συντελεστή 24% και βέβαια ο ειδικός φόρος κατανάλωσης (ΕΦΚ) ο οποίος επιβλήθηκε τα πρώτα μνημονιακά χρόνια και επιβαρύνει με 70 λεπτά κάθε λίτρο βενζίνης.

Με λίγα λόγια αν η κυβέρνηση σήμερα αποφάσιζε να καταργήσει τον ΦΠΑ και τον ΕΦΚ, η τιμή της βενζίνης στην αντλία από 2,25 ευρω/λίτρο που είναι η μέση τιμή θα «προσγειωνόταν» μόλις στο 1,11 ευρώ/λίτρο.

Το υπόλοιπο της τιμή είναι τα τέλη (ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ, Εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών, Ειδικό τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών) η τιμή του διυλιστηρίου, το περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων.

Ενδεικτικό της πιέσεις που δέχονται οι καταναλωτές από την τιμή της βενζίνης είναι ότι τα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού αποκαλύπτουν μείωση της κατανάλωσης γεγονός που μειώνει και τα έσοδα από τον ΕΦΚ.

Συγκεκριμένα τον Απρίλιο καταγράφηκε άλμα εσόδων κατά 15% από ΦΠΑ στα καύσιμα, αλλά και ταυτόχρονη «βουτιά» του ΕΦΚ κατά 8,8% λόγω της πτώσης στην κατανάλωση.

Το αποτέλεσμα αυτό προκαλεί έντονο προβληματισμό στο οικονομικό επιτελείο, το οποίο βλέπει τον κίνδυνο η παρατεταμένη μείωση της κατανάλωσης να προκαλέσει σημαντική ζημία στα έσοδα.

Είναι προφανές ότι οι φόροι δεν μπορούν να μηδενιστούν, καθώς μια τέτοια απόφαση θα δημιουργούσε τεράστια «τρύπα» στον προϋπολογισμό. Ωστόσο θα μπορούσε να υπάρξει περιορισμός της φορολογικής επιβάρυνσης προκειμένου να μειωθούν οι τιμές στην αντλία.

Για παράδειγμα εάν το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνηση αποφάσιζε την κατάργηση ή την προσωρινή αναστολή του ΕΦΚ η τιμή από τα 2,25 ευρω/λίτρο που είναι η μέση τιμή θα πήγαινε αυτόματα στο 1,55 ευρώ/λίτρο. Σημαντική θα ήταν η μείωση ακόμα και αν υπήρχε έστω και προσωρινή αναστολή του ΦΠΑ με συντελεστή 24%, καθώς η τιμή θα υποχωρούσε στο 1,81 ευρω/λίτρο.

Μειωμένη θα ήταν όμως η τιμή ακόμα και αν απλά μειωνόταν ο συντελεστής του ΦΠΑ.

Αν για παράδειγμα επιβαλλόταν ο μειωμένος συντελεστής 17% όπως είναι σε 5 νησιά του Αιγαίου (Χίος, Λέρος, Σάμος, Κως και Λέσβος) τότε η τιμή θα έφτανε τα 2,12 ευρω/λίτρο. Αντίστοιχα, εάν επιβαλλόταν ο μειωμένος συντελεστής 13% η τιμή θα ήταν 2,05 ευρω/λίτρο, ενώ με τον υπερμειωμενο συντελεστή 6% η τιμή θα έφτανε στο 1,92 ευρω/λίτρο.

Παρόλα αυτά, στην κυβέρνηση δεν έχουν καταλήξει αναφορικά με το είδος της παρέμβασης στην τιμή των καυσίμων.

Τα σενάρια που εξετάζονται για πρόσθετες παρεμβάσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων προβλέπουν:

1. Συνέχιση της επιδότησης των 15 λεπτών το λίτρο στο ντίζελ και μετά τον Ιούνιο για τουλάχιστον ένα μήνα. Στο τραπέζι υπάρχει και η πρόταση αύξησης του ποσού στα 20 λεπτά το λίτρο.

2. Εφαρμογή για ένα ακόμα τρίμηνο του επιδόματος βενζίνης που κυμαίνεται από 30-50 ευρώ που χορηγείται σε φυσικά πρόσωπα και αναπροσαρμογή του ποσού της ενίσχυσης στα 40-60 ευρώ.

3. Έξτρα επιδοτήσεις για τους κατοίκους των νησιών για περιορισμένο χρονικό διάστημα (π.χ. για ένα τρίμηνο).

Μικρή πτώση στις τιμές σε βενζίνη και πετρέλαιο – Έρχεται μεγαλύτερη επιδότηση στο fuel pass

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες από την αγορά, οι τιμές σε diesel κίνησης και την αμόλυβδη βενζίνη διαμορφώνονται περίπου 3 με 4 λεπτά χαμηλότερα και ίσως αυτό φανεί και στην σημερινή ανακοίνωση από Παρατηρητήριο Τιμών. Πάντως με βάση τα χθεσινά στοιχεία, οποία βέβαια αναφέρονταν στις τιμές της Τρίτης συνεχίστηκε η άνοδος.

Έτσι η μέση τιμή στην αμόλυβδη βενζίνη βρέθηκε στα 2,269 ευρώ, ενώ και η τιμή του diesel κίνησης ξεπέρασε το 1,9 ευρώ το λίτρο και συγκεκριμένα διαμορφώθηκε στα 1,904 ευρώ.

Που υπάρχει η μεγαλύτερη αύξηση τιμών τον τελευταίο χρόνο

Σήμερα θα επιχειρήσουμε μία αποτύπωση των πραγματικών δεδομένων των τελευταίων 12 μηνών και θα δούμε που υπάρχει η μεγαλύτερη αύξηση των τιμών σε κάθε στάδιο της αλυσίδας.

Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει αυξηθεί κατά 58 λεπτά ή σε ποσοστό 36%, μέσα στο τελευταίο 12μηνο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης. Για το ίδιο διάστημα η άνοδος του diesel κίνησης, είναι της τάξεως των 70 λεπτών (σε πραγματικές συνθήκες αφού υπολογίζεται η επιδότηση των 15 λεπτών), ή σε ποσοστό 53%.

Η μεγαλύτερη άνοδος, όπως είναι φυσικό άλλωστε είναι στις τιμές διυλιστηρίου. Για το μεν diesel κίνησης η άνοδος των τιμών είναι 114%, ενώ στην βενζίνη είναι 98,7%.

Στα πρατήρια η εικόνα είναι μικτή. Για την μεν βενζίνη, το ποσοστό κέρδους έχει μειωθεί κατά 11%, ενώ για το diesel κίνησης το περιθώριο κέρδους είναι αυξημένο κατά 25,27%.

Οι φόροι είναι αυτοί αυξημένοι, λόγω ΦΠΑ, αφού ο ΕΦΚ είναι σταθερός ανά λίτρο. Για την βενζίνη οι φόροι έχουν αυξηθεί 11,7% και για το diesel κίνησης 17,3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι φόροι πέρυσι αντιπροσώπευαν το 62% της τιμής και εφέτος το 52%.

Η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει αυξηθεί το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα κατά 59%, ενώ η ισοτιμία του ευρώ έχει υποτιμηθεί έναντι του δολαρίου κατά 12,4%.

Στο μεταξύ και χθες συνεχίστηκε, για 5η συνεχή ημέρα, η άνοδος της διεθνούς τιμής του «μαύρου χρυσού» και έκλεισε πάνω από τα 114 δολάρια το βαρέλι.

Πάντως να σημειωθεί ότι για το θέμα της κερδοσκοπίας κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι δεν είναι εγχώριο φαινόμενο. Όπως τόνισε ο αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασμάτογλου, «τα κερδοσκοπικά παιχνίδια που γίνονται εκτός Ελλάδας μεταξύ αργού πετρελαίου και διυλισμένου προϊόντος πάνω σε αυτό το χρηματιστηριακό προϊόν είναι που έφτασαν σε αυτή την τιμή την βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης»

Υπό αυτές τις συνθήκες και με δεδομένο ότι οι διεθνείς τιμές δεν δείχνουν σημάδια αποκλιμάκωσης, αλλά ούτε και η ισοτιμία ευρώ δολαρίου δείχνει τάσεις βελτίωσης, η παρέμβαση της κυβέρνησης δείχνει μονόδρομος.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτό θα συμβεί πολύ πιο σύντομα, πιθανότατα τον άλλο μήνα.

Οι πηγές αναφέρουν ότι η παρέμβαση θα είναι γενναιόδωρη τόσο για την βενζίνη, όσο και για το diesel κίνησης.

Με πληροφορίες από dikaiologiitika.gr, newsit.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.