Ραφήνα: Ενιαίο & ασφαλές οδικό δίκτυο στο Κοκ. Λιμανάκι – Θα μπορέσουν να επισκευαστούν περισσότερες κατοικίες

Το θέμα της της λήψης απόφασης περί αναγκαιότητας ανάθεσης της μελέτης «ΥΔΡΑΥΛΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ- ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ (ΜΕΛΕΤΗ) ΠΡΑΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ -ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΚΑΙ ΓΕΩΛΟΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΥΡΟΠΛΗΚΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ “ΚΟΚΚΙΝΟ ΛΙΜΑΝΑΚΙ” ΔΗΜΟΥ ΡΑΦΗΝΑΣ ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ» και έγκριση της 8/2020 μελέτης θα συζητηθεί στο αυριανό δημοτικό συμβούλιο Ραφήνας – Πικερμίου

Δείτε τι αναφέρει η εισήγηση του θέματος:

Ιστορικό της ανάθεσης της μελέτης:

Με την υπ’ αρίθμ. Πρωτ. 421/22.01.20 απόφαση του Γ.Γ.Π.Π. ο Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου εξακολουθεί να βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης από την πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου του 2018.
Η περιοχή μελέτης περιλαμβάνεται στην Απόφαση Γενικής Γραμματέως του Υ.Π.ΕΝ,, με την οποία έγινε η προέγκριση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου στην πυρόπληκτη περιοχή. Αποτελεί εκτός σχεδίου περιοχή η οποία διακόπτει την ορθή πολεοδόμηση των περιοχών με τις οποίες συνορεύει και η οποία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα (αδυναμία στην κύρωση της Πράξης Εφαρμογής) και στην εντός σχεδίου περιοχή. Στην εν λόγω περιοχή υπάρχει το ρέμα Καλαβρύτων, για το οποίο δεν υπάρχει μελέτη οριοθέτησης-διευθέτησης και από το Ειδικό Χωρικό θα εξαιρεθεί το συγκεκριμένο τμήμα καθώς και τμήματα που έχουν θέματα υδραυλικά.

Μεγάλο τμήμα του ρέματος αυτού διασχίζει μια ενταγμένη στο Σχέδιο Πόλεως περιοχή (το Κόκκινο Λιμανάκι) αφήνοντας, λόγω της μη οριοθέτησής του και των αναγκαίων έργων διευθέτησής του, μεγάλα τμήματα αυτής, εκτός σχεδίου. Αυτά τα τμήματα και μια ευρύτερη ζώνη γύρω από την ενταγμένη στο Σχέδιο Πόλεως περιοχή, έχουν χαρακτηριστεί ως μη δασικά και με χρήση Β κατοικίας. Τα τμήματα αυτά έχουν σήμερα τα ίδια χαρακτηριστικά κατοίκησης με εξοχικές κατοικίες, με την ανωτέρω ενταγμένη στο σχέδιο γειτονική τους περιοχή, χωρίς να διαχωρίζονται σαφώς από αυτήν. Το Ρέμα Καλαβρύτων αποτελεί μικρό Υδατόρεμα, στην περιοχή «Κόκκινο Λιμανάκι» της Δ.Ε. Ραφήνας, οι όχθες του οποίου είναι πλήρως εξαφανισμένες και υπάρχουν μόνο σημειακές εμφανίσεις φυσικών ή τεχνητών στοιχείων που αποτελούν ενδείξεις για την ύπαρξη βαθιάς γραμμής του εδάφους. Το ρέμα αυτό κατάντη της οδού Δημοκρατίας και μέχρι την εκβολή του αποτελεί την μοναδική δημόσια πρόσβαση προς την παραλία.

Επίσης τμήμα της ενταγμένης στο σχέδιο πόλης περιοχής κινδυνεύει να μείνει εκτός κύρωσης της Πράξης Εφαρμογής διότι κατά την εκδίκαση ενστάσεων της Α’ Ανάρτησης της Πράξης Εφαρμογής η Περιφέρεια με έγγραφό της δηλώνει ότι προκειμένου να καταστεί δυνατή η κύρωση της Π.Ε. για τα Ο.Τ. 257, 258, 259, 265, 266, 267, 268, 269, 272, 273, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282,283,287,288,289,291,294 και 295 θα πρέπει να προηγηθεί η μελέτη ρεμάτων

Για την περιοχή αυτή ισχύει το Άρθρο 25 του Ν.4579/2018 (ΦΕΚ 201Α’/18) «Ειδικές ρυθμίσεις τρόπου δόμησης για την αποκατάσταση και ανάπλαση της πυρόπληκτης περιοχής των Δήμων Μαραθώνος και Ραφήνας – Πικερμίου».

Με την παρούσα μελέτη και σε συνεργασία με την Μελέτη του Ειδικού Χωρικού η περιοχή θα μπορέσει να αποκτήσει ενιαίο πολεοδομικό χαρακτήρα, ενιαίο και ασφαλές οδικό δίκτυο, ασφαλή πρόσβαση στην θάλασσα και τέλος περισσότερες πυρόπληκτες κατοικίες θα μπορέσουν να ανακατασκευαστούν ή επισκευαστούν, με νόμιμη οικοδομική άδεια.

Υπάρχει κατεπείγουσα ανάγκη να μελετηθεί το ρέμα μαζί με τα όμβρια της περιοχής και να προχωρήσει η ένταξη στο σχέδιο των κάτωθι περιοχών , που είναι χαρακτηρισμένες μη δασικές και ανήκουν σε ζώνη Β κατοικίας:

1. Tης παραρεμάτιας περιοχής του ρέματος Καλαβρύτων, μετά από οριοθέτηση του ρέματος, υδραυλική μελέτη και τα έργα διευθέτησης αυτού. Η παραρεμάτια αυτή περιοχή έκτασης = 12,50 στρ. περίπου, είχε ενταχθεί στο σχέδιο με την Υ.Α. 3208/2003 (ΦΕΚ107Δ’/2003). Με Απόφαση του ΣΤΕ έπαψε να ισχύει το ανωτέρω ΦΕΚ, διότι αναρμοδίως είχε γίνει ένταξη στο Σχέδιο με Υ.Α. Υφυπουργού. Στη συνέχεια με το από 24.01.2012 Π.Δ. (ΦΕΚ 43Τ.Α.Α.Π.Θ.), επανεντάχθηκε η περιοχή Κόκκινο Λιμανάκι, αφήνοντας όμως τα Ο.Τ. της παραρεμάτιας περιοχής εκτός Σχεδίου. Στο διάστημα, που ίσχυσε το ΦΕΚ του 2003 είχαν εκδοθεί πλήθος οικοδομικών αδειών και ανεγέρθηκαν ισάριθμα κτίσματα. Πολλά από αυτά είναι τώρα πυρόπληκτα. Όμως δεν έχουν τη δυνατότητα έκδοσης οικοδομικής άδειας για την ανακατασκευή ή την επισκευή τους, ως εκτός σχεδίου, αφού η περιοχή γύρω από το ρέμα εξαιρεθεί από την πολεοδόμηση.

2. Των περιοχών έκτασης = 3,00 στρ. περίπου, στα Βόρεια της περιοχής Κόκκινο Λιμανάκι και Ε = 12,00 στρ. περίπου, στα Βόρειο Ανατολικά που εξαιρέθηκαν από την επανένταξη του 2012, διότι διασχίζονται διαγώνια από τον δευτερεύοντα κλάδο του ρέματος Καλαβρύτων.

3. Της περιοχής εδαφικής ταπείνωσης, έκτασης Ε = 31,00.στρ. περίπου, που είχε περιληφθεί στην ένταξη στο σχέδιο, με την Υ.Α. 3208/2003 (ΦΕΚ107Δ’/2003), αλλά μετά την κατάργησή της, με Απόφαση του ΣΤΕ, επίσης δεν συμπεριλήφθηκε στην επανένταξη της περιοχής με Π.Δ/γμα, λόγω μη αντιμετώπισης του θέματος παροχέτευσης των ομβρίων.

4. Της εκτός σχεδίου περιοχής, που είναι χαρακτηρισμένη ως μη δασική και με χρήση Β κατοικία, γύρω από την εκβολή του ρέματος Καλαβρύτων στη θάλασσα, (Αργυρά Ακτή), έκτασης 51,50 στρ. περίπου, για την διασφάλιση:
• της προστασίας και απρόσκοπτης απορροής του ρέματος μέχρι τη θάλασσα, εφ όσον είναι ο φυσικός αποδέκτης ομβρίων της πυρόπληκτης περιοχής.
• της δημιουργίας επαρκών προσβάσεων στο παράκτιο μέτωπο για πεζούς, ποδήλατα και οχήματα ώστε να αρθούν τα φαινόμενα αποκλεισμών της παράκτιας ζώνης, από παρακείμενες ιδιοκτησίες και να μην δημιουργηθούν ξανά.
• της δημιουργίας επαρκών κοινοχρήστων χώρων και συλλεκτήριων οδών σύνδεσης με το κύριο οδικό δίκτυο και διαφυγής σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης
• της πρόβλεψης χώρων στάθμευσης ώστε να παρκάρουν τα οχήματα των επισκεπτών, κυρίως σε καλοκαιρινές περιόδους αιχμής, σε ειδικά προβλεπόμενους χώρους χωρίς να παρεμποδίζουν την ελεύθερη πρόσβαση, στο παράκτιο μέτωπο.
• της προφύλαξης των ζωνών ειδικών χρήσεων (αιγιαλός, δασικά, κοινόχρηστα)

Σύμφωνα με τα παραπάνω απαιτείται η επείγουσα εκπόνηση των κάτωθι μελετών:

1.1 Περιβαλλοντική μελέτη (απ’ ευθείας σε στάδιο ΜΠΕ) για τα υδραυλικά έργα που θα απαιτηθούν, για τη διευθέτηση του ρέματος Καλαβρύτων.

2.1. Γεωλογική μελέτη υποστήριξης υδραυλικής μελέτης διευθέτησης/οριοθέτησης του ρέματος.

2.2 Γεωλογική μελέτη καταλληλότητας για την περιοχή προς πολεοδόμηση.

3.1. Υδραυλική μελέτη Οριοθέτησης – Διευθέτηση του μικρού υδατορέματος Καλαβρύτων, σε μήκος της τάξης 0,9 km, με μέγεθος λεκάνης απορροής 0,2 km 2. (200 στρέμματα) περίπου. Η οριοθέτηση θα εκπονηθεί σε ένα στάδιο.

Η μελέτη διευθέτησης θα εκπονηθεί σε δύο στάδια (προμελέτη και οριστική μελέτη). Μπορούν να χρησιμοποιηθούν στοιχεία υδραυλικών υπολογισμών από παλαιότερη μελέτη για λογαριασμό ιδιώτη που παραχωρήθηκαν στο δήμο προς χρήση από τη μελετήτρια

3.2. Υδραυλική Μελέτη δικτύου ομβρίων σε λεκάνη χαμηλού ύψους εντός της περιοχής β’ κατοικίας «Κόκκινο Λιμανάκι», χωρίς φυσικό αποδέκτη, η οποία εξαιρέθηκε από την έως σήμερα ένταξη σχεδίου γι’ αυτόν τον λόγο. Συνολικά αποχετευόμενη έκταση της τάξης των 31,00 στρ. περίπου. Η μελέτη του δικτύου θα εκπονηθεί σε δύο στάδια (προμελέτη και οριστική μελέτη).

4.1. Τοπογραφική αποτύπωση για υποστήριξη υδραυλικής και πολεοδομικής μελέτης

4.2. Πράξη Εφαρμογής σε συνέχεια της πολεοδομικής μελέτης.

5.1. Πολεοδομική Μελέτη στην περιοχή «Κόκκινο Λιμανάκι» στα τμήματα, στην ευρύτερη περιοχή του ρέματος Καλαβρύτων που α) ανήκουν στην πυρόπληκτη περιοχή, β) δεν έχουν δασικό χαρακτηρισμό, γ) έχουν ως χρήση γης στη ζώνη Β κατοικίας, δ) έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά κατοίκησης με την εντός σχεδίου γειτονική τους περιοχή και κάποια εξ αυτών είχαν ενταχθεί και απενταχθεί από το σχέδιο πόλης, λόγω ρέματος και παροχέτευσης ομβρίων. Συνολική έκταση της τάξης των 186,474 στρεμμάτων.

Διαδικασια αναθεσης-χρηματοδοτηση

1. Η ανάθεση θα γίνει με προσφυγή σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών, και υπηρεσιών σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 32, παρ. 2.γ του ν.4412/2016,

2. Ο παραπάνω τρόπος αιτιολογείται όπως παρακάτω:

Η εφαρμογή του άρθρου 32 περ. 2 υποπερ. γ΄ του ν. 4412/2016 και μάλιστα η τεκμηρίωση του κατεπείγοντος εξαρτάται από τη συνδρομή πέντε σωρευτικών προϋποθέσεων.

(α) Συγκεκριμένα, προϋποθέτει:
i. την ύπαρξη κατεπείγουσας ανάγκης που δεν συμβιβάζεται με τις προθεσμίες που επιτάσσουν άλλες διαδικασίες,
ii. την ύπαρξη απρόβλεπτης περίστασης,
iii. την ύπαρξη αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ της απρόβλεπτης περίστασης και της κατεπείγουσας ανάγκης που ανακύπτει,
iv. οι περιστάσεις που επικαλούνται οι αναθέτουσες αρχές για την αιτιολόγηση της κατεπείγουσας ανάγκης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να απορρέουν από δική τους ευθύνη, και τέλος,
v. την ανάθεση της εν λόγω σύμβασης στο μέτρο που είναι απολύτως απαραίτητο.

(β) Ως απρόβλεπτες περιστάσεις νοούνται γεγονότα που υπερβαίνουν κατά πολύ τον συνήθη ρου του οικονομικού και κοινωνικού βίου, όπως λ.χ. οι θεομηνίες (πλημμύρες, σεισμοί κλπ.), οι οποίες καθιστούν κατεπειγόντως απαραίτητη την παράδοση διαφόρων υπηρεσιών στους πληγέντες.

Όσον αφορά τις ως άνω πέντε (5) προϋποθέσεις, συντρέχουν στη συγκεκριμένη περίπτωση, ως εξής:

i. Ύπαρξη κατεπείγουσας ανάγκης που δεν συμβιβάζεται με τις προθεσμίες που επιτάσσουν άλλες διαδικασίες

• Εξαιτίας της πυρκαγιάς του Ιουλίου 2018, κτίσματα στην παραρεμάτια εκτός σχεδίου περιοχή του ρέματος Καλαβρύτων μέχρι την εκβολή του στη θάλασσα και στην εκτός σχεδίου περιοχή εδαφικής ταπείνωσης της περιοχής Κόκκινο Λιμανάκι, του Δήμου Ραφήνας – Πικερμίου κατέστησαν κατεδαφιστέα ή χρήζουν επισκευής

• Με την με αρ. 421/22-01-2020 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας ο Δήμος Ραφήνας –Πικερμίου εξακολουθεί να ευρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

• Είναι άμεση η ανάγκη για την εκπόνηση μελέτης οριοθέτησης και διευθέτησης του ρέματος Καλαβρύτων, για την επανένταξη της παραρεμμάτιας περιοχής στο σχέδιο και για την ένταξη της παραρεμμάτιας περιοχής στο σχέδιο μέχρι την εκβολή του στη θάλασσα, καθώς και άμεση ανάγκη για μελέτη παροχέτευσης ομβρίων της περιοχής εδαφικής ταπείνωσης ώστε να επανενταχθεί η περιοχή αυτή στο σχέδιο, έτσι ώστε για τα πυρόπληκτα κτίσματα των περιοχών αυτών να εκδοθούν νόμιμες οικοδομικές άδειες. Η αντιμετώπιση δε του συνόλου των θεμάτων της υπό εξέταση περιοχής σε μια μελέτη θα οδηγήσει α) σε πλήρη αποφυγή ανατροπών του σχεδιασμού και β) επιτάχυνση των απαιτούμενων διαδικασιών. Ως εκ τούτου, η μελέτη αποτελεί άφευκτη ανάγκη και η ωφέλειά της προφανής.

• Τα έργα διευθέτησης του ρέματος Καλαβρύτων και παροχέτευσης των ομβρίων της περιοχής εδαφικής ταπείνωσης που θα προταθούν από τη μελέτη θα θωρακίσουν την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής και θα αποκαταστήσουν σε μεγάλο βαθμό τις πληγείσες περιοχές.

ii. Ύπαρξη απρόβλεπτης περίστασης,

Η κατεπείγουσα ανάγκη προέκυψε από γεγονότα απρόβλεπτα για την Αναθέτουσα Αρχή (πυρκαγιά μεγάλης έκτασης του Ιουλίου του 2018) και προφανώς δεν απορρέει από ευθύνη της Υπηρεσίας αλλά από απρόβλεπτη περίσταση. Η προαναφερθείσα πυρκαγιά προκάλεσε μεγάλη καταστροφή στα κτίσματα της περιοχής, αποτελώντας απρόβλεπτο κατά την έννοια του νόμου γεγονός.

Το ως άνω επικαλούμενο αιφνίδιο γεγονός, (πυρκαγιά του Ιουλίου του 2018) θα πρέπει να εκληφθείως απρόβλεπτη περίσταση, μη αναγόμενη στη σφαίρα ευθύνης της Αναθέτουσας Αρχής.

iii. Ύπαρξη αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ της απρόβλεπτης περίστασης και της κατεπείγουσας ανάγκης που ανακύπτει

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπως προκύπτει από τοπαρατεθέν ιστορικό, η εκπόνηση της μελέτης είναι απαραίτητη για την επανένταξη της παραρεμάτιας πυρόπληκτης περιοχής στο σχέδιο και την ένταξη στο σχέδιο της πυρόπληκτης παραρεμάτιας περιοχής μέχρι την εκβολή του ρέματος στη θάλασσα. λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες όπως αυτές διαμορφώθηκαν μετά την πυρκαγιά του Ιουλίου 2018. Στο αντικείμενο της Μελέτης περιλαμβάνεται η οριοθέτηση – διευθέτηση του ρέματος Καλαβρύτων και η Πολεοδομική Μελέτη και η Πράξη Εφαρμογής της παραρεμάτιας περιοχής, καθώς και η σχετική Πράξη Εφαρμογής, αφού οι διαμορφωθείσες συνθήκες στα κτίσματα της περιοχής από τον Ιούλιο του 2018 καθιστούν αναγκαίες τις μελέτες αυτές, προκειμένου να εκδοθούν οικοδομικές άδειες επισκευής ή ανακατασκευής των πυρόπληκτων κατοικιών.

Εν κατακλείδι, η εκπόνηση της εν λόγω μελέτης συνδέεται ευθέως με την προπεριγραφείσα πυρκαγιά, που έλαβε χαρακτήρα θεομηνίας.

iv. οι περιστάσεις που επικαλούνται οι αναθέτουσες αρχές για την αιτιολόγηση της κατεπείγουσας ανάγκης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να απορρέουν από δική τους ευθύνη

Λόγω της πυρκαγιάς του Ιουλίου 2018:

τα κτίσματα κατέστησαν πυρόπληκτα και έχουν ανάγκη ανακατασκευής ή επισκευής και η περιοχή κηρύχθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης (απόφαση με αρ. 421/22-01-2020 του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας).

Τα νέα δεδομένα, όπως αυτά διαμορφώθηκαν μετά από την εκδήλωση του παραπάνω αιφνίδιου και εξαιρετικά έντονου φαινομένου της πυρκαγιάς δεν απορρέουν από την ευθύνη της Υπηρεσίας, ούτε ανάγονται στη σφαίρα επιρροής της.

Με την πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου [ΦΕΚ 127Α/24-07-2019] «Λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση άμεσων κινδύνων και αναγκών στις περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης Ιουλίου του 2018», ενόψει άμεσου κινδύνου για την ασφάλεια των πολιτών ή για το περιβάλλον , ανατέθηκε στο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου «Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος» η σύνταξη Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για τις περιοχές της Ανατολικής Αττικής που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης Ιουλίου του 2018.

v. Ανάθεση της εν λόγω σύμβασης στο μέτρο που είναι απολύτως απαραίτητο.
Όπως αναφέρεται στο Τεύχος Τεχνικών Δεδομένων στην παραρεμάτια Ζώνη που εξαιρέθηκε από το σχέδιο με το

Π.Δ/γμα του έτους 2012 υπάρχουν πυρόπληκτα κτίματα που έχουν άμεση ανάγκη ανακατασκευής ή επισκευής.

Επίσης η παραρεμάτια έκταση μέχρι την εκβολή του ρέματος στη θάλασσα έχει άμεση ανάγκη πολεοδόμησης, ώστε η περιοχή να αποκτήσει διέξοδο στο παράκτιο μέτωπο και να χωροθετηθούν χώροι στάθμευσης.

Οι περιοχές αυτές κρίνεται ότι είναι άμεσης και κατεπείγουσας προτεραιότητας για πολεοδομική οργάνωση, προκειμένου για τα πυρόπληκτα κτίσματα για τα οποία είχε εκδοθεί νόμιμη οικοδομική άδεια μεταξύ του έτους 2003 που εντάχθηκαν στο σχέδιο με Υ.Α. και του έτους 2012 που απεντάχθηκαν, να δοθεί η δυνατότητα έκδοσης οικοδομικών αδειών για ανακατασκευή και επισκευή, να δοθεί η δυνατότητα διεξόδου της περιοχής στο παράκτιο μέτωπο και να χωροθετηθούν χώροι στάθμευσης.

Περαιτέρω εργασίες, όπως η ένταξη της υπόλοιπης περιοχής στο σχέδιο πόλης δεν είναι άμεσα απαιτητές, μπορεί να μελετηθεί στη συνέχεια με το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο και δεν συμπεριλαμβάνεται στο αντικείμενο της παρούσας σύμβασης.

Η διαδικασία ανάθεσης της μελέτης θα γίνει με προσφυγή σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών, και υπηρεσιών σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 32, παρ. 2.γ του ν.4412/2016,

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από πόρους της Περιφέρειας Αττικής

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.