Τέλος το diesel από τα βενζινάδικα – Σε ποια πόλη εξαφανίζεται;

Με στόχο τη μείωση των ρύπων στις αστικές περιοχές, σε μια πρωτοφανή απόφαση οι αρμόδιες αρχές «εξορίζουν» το πετρέλαιο από τα πρατήρια καυσίμου.

Σε μια προσπάθεια να μειωθούν οι ρύποι και να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα, μια ευρωπαϊκή πόλη προχώρησε σε μια ριζοσπαστική κίνηση, την απαγόρευση της πώλησης πετρελαίου σε τέσσερα βενζινάδικα. Η απόφαση αυτή, που τέθηκε σε ισχύ την 1η Οκτωβρίου, έχει προκαλέσει αναστάτωση στους οδηγούς και εγείρει ερωτήματα σχετικά με το μέλλον των κινητήρων diesel.

Πρόκειται για το Παρίσι, όπου το Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από τροποποίηση των αδειών πώλησης diesel, απαγόρευσε την πώληση του καυσίμου σε τέσσερα βενζινάδικα της αλυσίδας TotalEnergies, τα οποία βρίσκονται στις κύριες εισόδους της πόλης. Η απόφαση αυτή επηρεάζει χιλιάδες οδηγούς, οι οποίοι πλέον αναγκάζονται να αναζητήσουν άλλα βενζινάδικα για να εφοδιάσουν τα οχήματά τους.

Η κίνηση αυτή, ωστόσο, δεν είναι ξαφνική. Συζητείται εδώ και χρόνια και εντάσσεται στον ευρύτερο στόχο του Παρισιού να απαλλαγεί σταδιακά από τους κινητήρες πετρελαίου. Ήδη από το 2020, το δημοτικό συμβούλιο δεν χρησιμοποιεί οχήματα diesel στον επίσημο στόλο του.

Η απαγόρευση πώλησης diesel στα τέσσερα βενζινάδικα της TotalEnergies αποτελεί μόνο την αρχή, αφού σύμφωνα με δημοσιεύματα, στόχος είναι η σταδιακή επέκταση του μέτρου και σε άλλα βενζινάδικα της πόλης.

Μάλιστα αυτή η απόφαση ελήφθη ώστε να συμπέσει με την απαγόρευση των οχημάτων με σήμανση Crit’Air 2 (δηλαδή όλων των πετρελαιοκίνητων) στις 30 Ιουνίου 2024, προθεσμία που πλέον έχει μετατεθεί για το 2030. Από την άλλη, οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν η αιτία ώστε η αφαίρεση του diesel από τα 4 πρατήρια να γίνει στις αρχές του Οκτωβρίου κι όχι μέσα στο καλοκαίρι, που μπορεί να έφερνε δυσκολίες στις μετακινήσεις των επισκεπτών στην Πόλη του Φωτός.

Βέβαια η απόφαση του Παρισιού εγείρει και νομικά ζητήματα. Η TotalEnergies γνώριζε την πρόθεση της πόλης να απαγορεύσει την πώληση diesel, καθώς υπήρχε σχετική ρήτρα στις συμβάσεις παραχώρησης. Ωστόσο, το ερώτημα είναι κατά πόσο οι αρμόδιες αρχές μπορούν να επιβάλουν μονομερώς την απαγόρευση πώλησης diesel και σε άλλα βενζινάδικα, χωρίς τη συναίνεσή τους.

Σύμφωνα με νομικούς, η πόλη δεν μπορεί να τροποποιήσει μονομερώς τους όρους των συμβάσεων παραχώρησης, κάτι που σημαίνει ότι για να επεκταθεί η απαγόρευση πώλησης diesel και σε άλλα βενζινάδικα, θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία με τους ιδιοκτήτες τους.

Η απόφαση των αρμοδίων να απαγορεύσουν την πώληση diesel σε ορισμένα βενζινάδικα αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη στον αγώνα κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, όπως άλλωστε και η πρόσφατη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 50 χλμ./ώρα στον περιφερειακό δρόμο του Παρισιού. Παράλληλα, όμως, εγείρει ερωτήματα σχετικά με το μέλλον των κινητήρων diesel.

Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι η κίνηση αυτή θα οδηγήσει σε σταδιακή μείωση της ζήτησης για οχήματα diesel, γεγονός που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε περαιτέρω περιορισμό της χρήσης του καυσίμου που μπορεί να προκαλέσει απολύσεις στο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Μένει να δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στο Παρίσι και αν η απόφαση αυτή θα αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση και για άλλες πόλεις. Μήπως τελικά η συγκεκριμένη κίνηση σηματοδοτεί την αρχή του τέλους για τους κινητήρες diesel;

carandmotor.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.