Τι δείχνει το βίντεο- ντοκουμέντο του πλοίου λίγο πριν την τραγωδία

Ένα βίντεο ντοκουμέντο λίγες ώρες πριν τη βύθιση του αλιευτικού στην Πύλο που τραβήχτηκε από το κατάστρωμα εμπορικού πλοίου, πιθανόν εκείνου που προσέφερε τρόφιμα και νερό στους μετανάστες, έρχεται στη δημοσιότητα και εγείρει νέα ερωτήματα για τους χειρισμούς των ελληνικών Αρχών και του Λιμενικού Σώματος.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη La Repubblica το βίντεο αποτελεί ένα νέο σημαντικό κομμάτι στην ανασύσταση του μωσαϊκού των ευθυνών για ένα από τα σοβαρότερα ναυάγια στην ιστορία των μεταναστευτικών ροών προς την Ευρώπη.

Το βίντεο δείχνει ότι το σούρουπο το πλοίο στην πραγματικότητα δεν κινούνταν, παρά τους ισχυρισμούς περί του αντιθέτου από το ελληνικό Λιμενικό Σώμα που υποστήριξε ότι η πλεύση ήταν κανονική και επομένως οι μετανάστες μπορούσαν να κατευθυνθούν προς την Ιταλία.

Επιπροσθέτως, οι συνθήκες της θάλασσας ήταν ιδανικές και επί του σκάφους οι μετανάστες θα μπορούσαν να συνεργαστούν για τη διάσωσή τους, η οποία αντιθέτως ούτε σχεδιάστηκε ούτε υλοποιήθηκε.

Το βίντεο αυτό δημοσιεύτηκε από την ιστοσελίδα defenceline.gr.

Μεταξύ του φορτηγού πλοίου και του αλιευτικού σκάφους είχε τεντωθεί μια γραμμή για την παράδοση τροφίμων στους πρόσφυγες, όπως εξηγεί η φωνή ενός ναυτικού.

Το ιταλικό μέσο αναφέρει πως αν το ελληνικό λιμενικό είχε επέμβει παραδίδοντας σωσίβια και οργανώνοντας επαγγελματική διάσωση, εκατοντάδες άνθρωποι δεν θα είχαν πνιγεί όπως συνέβη λίγες ώρες αργότερα, στις δύο τα ξημερώματα.

Στο ίδιο πνεύμα με τη Repubblica η Corriere σχολιάζει πως από τα πλάνα διάρκειας 20 δευτερολέπτων φαίνεται ότι τραβήχτηκαν κατά τη δύση του ηλίου, άρα σε μια ώρα μεταξύ 8 και 9 μ.μ. Και υπάρχουν δύο καθοριστικές πτυχές.

Το ιταλικό μέσο αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Πρώτον: οι καιρικές συνθήκες είναι άριστες και η θάλασσα απόλυτα ήρεμη, άρα μια βέλτιστη κατάσταση που σίγουρα θα καθιστούσε εφικτή μια καλά σχεδιασμένη επιχείρηση διάσωσης. Δεύτερον: το αλιευτικό σκάφος είναι πρακτικά ακίνητο, ελάχιστα κινείται από το ρεύμα, σίγουρα δεν πλέει, όπως ισχυρίζεται η ελληνική ακτοφυλακή σε επίσημο έγγραφο, στο οποίο εξηγείται ότι ένα περιπολικό σκάφος από την Κρήτη έδεσε το σκάφος των μεταναστών γύρω στις 10 το βράδυ».

Το δημοσίευμα αναφέρει ακόμα: « Οι εικόνες φαίνεται λοιπόν να επιβεβαιώνουν ότι το σκάφος βρισκόταν “σε κίνδυνο”, σε δυσκολία, όπως είχε αναφερθεί από το πρωί από το Alarm phone, το οποίο είχε λάβει κλήσεις για βοήθεια μέσω δορυφορικού τηλεφώνου που υπήρχε στο σκάφος».

Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες των επιζώντων

Σοκ προκαλούν οι αποκαλύψεις από την έρευνα για τους διακινητές που επέβαιναν στο αλιευτικό σκάφος που ναυάγησε ανοιχτά της Πύλου αλλά και για τα εγκληματικά δίκτυα δουλεμπόρων με έδρα τη Λιβύη.

Λιμενικοί και στελέχη της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών μίλησαν με πολλούς από τους διασωθέντες αλλά και με τους ίδιους τους Αιγύπτιους που τελικά συνελήφθησαν ως διακινητές, εξάγοντας πολύτιμα συμπεράσματα για το πως τα κυκλώματα οργανώνουν τα δρομολόγια-θανάτου με προορισμό τις ιταλικές ακτές.

Οι διακινητές σχεδόν πάντα γνωρίζουν μπάνιο και γι’ αυτό έχουν περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης σε περίπτωση ναυαγίου. Το iΕidiseis αποκαλύπτει άγνωστα στοιχεία της έρευνας για τους Αιγύπτιους που συνελήφθησαν μετά το ναυάγιο της Πύλου αλλά και για τα εγκληματικά δίκτυα δουλεμπόρων με έδρα τη Λιβύη.

Οι περισσότεροι πρόσφυγες που επιβιβάστηκαν στο σκάφος είχαν δώσει προκαταβολή στο κύκλωμα και η εξόφληση θα γινόταν μετά την ολοκλήρωση του ταξιδιού. Οι υπήκοοι Πακιστάν ακολούθησαν την εξής διαδρομή, κατόπιν «οδηγιών» που έλαβαν. Από το Πακιστάν, ταξίδεψαν στο Ντουμπάι (πριν από περίπου ένα μήνα), στη συνέχεια από το Ντουμπάι ταξίδεψαν στην Αίγυπτο και από εκεί στη Λιβύη.

Στη Λιβύη βρέθηκαν υπήκοοι και άλλων χωρών μία εβδομάδα πριν την έναρξη του ταξιδιού με το μοιραία αλιευτικό σκάφος. Για περίπου πέντε-εφτά ημέρες όλοι οι πρόσφυγες και μετανάστες έμειναν στα επονομαζόμενα «safehouse» των κυκλωμάτων, δηλαδή σε χώρους προσωρινής διαμονής μέχρι να φτάσει η ημέρα της αναχώρησης. Χρησιμοποιήθηκαν περίπου τρία «safehouse» (στο καθένα διέμεναν από περίπου 200 άνθρωποι) στην ευρύτερη περιοχή του Τομπρούκ, ενώ υπήρχαν και πρόσφυγες που διανυκτέρευσαν σε δύο τέτοιους χώρους (έναν πιο μακριά από το Τομπρούκ και έναν πιο κοντά).

Στις 9 Ιουνίου 2023 οι διακινητές μετέφεραν με φορτηγά τους πρόσφυγες σε παραλία της Λιβύης (περιοχή Τομπρούκ). Εκεί τους περίμεναν μικρά σκάφη που τους μετέφεραν κατά δεκάδες και εικοσάδες στο μπλε αλιευτικό σκάφος, με το οποίο θα ξεκινούσε το μεγάλο ταξίδι για την Ιταλία.

Στο μοιραίο «σαπιοκάραβο» τους περίμεναν δύο άτομα που έκαναν «κουμάντο». Ήταν τα άτομα που τους έλεγαν που θα κάτσουν. Εκεί υπήρξαν οι πρώτες διαφωνίες, καθώς υπήρχαν κάποιοι που διαφωνούσαν να μπουν στα αμπάρια. Οι «κουμανταδόροι» δεν δέχονταν αντιρρήσεις, ενώ έδιναν εντολή οι λιγοστές γυναίκες και παιδιά να μπουν στα αμπάρια και όχι στο κατάστρωμα. Υπήρξαν πρόσφυγες που σήμερα ζουν και βρίσκονται στη Μαλακάσα, γιατί αρνήθηκαν να μπουν στα αμπάρια και έτσι σώθηκαν.

Κατά την άφιξη του κόσμου στην παραλία και κατά την επιβίβαση στο μπλε αλιευτικό, οι πρόσφυγες κατάλαβαν ότι οι δουλέμπορου τους έχουν πει ψέματα για τον αριθμό των επιβαινόντων. Η αρχική αναφορά ότι θα επιβαίνουν 400 άτομα δεν ήταν παρά ένα ψέμα. Ήταν σε όλους σαφές ότι είναι σίγουρα 700. Το δεύτερο πράγμα που αντιλήφθηκαν ήταν ότι δεν υπήρχαν σωσίβια. Μόνο ένας πρόσφυγας είχε πάνω του σωσίβιο γιατί το είχε φέρει ο ίδιος.

Επίσης, παρότι φαινόταν κατά την έναρξη του ταξιδιού ότι υπάρχουν προμήθειες (νερό και τροφή), αυτές μετά την τρίτη ημέρα εξαντλήθηκαν. Τότε ήταν που, σύμφωνα με μαρτυρίες διασωθέντων, οι Αιγύπτιοι «κουμανταδόροι» άρχισαν τις «διακρίσεις». Οι ίδιοι έπιναν νερό, ενώ οι πρόσφυγες κρατούσαν άδεια πλαστικά μπουκάλια. Η έντονη αντίδραση του κόσμου είχε ως αποτέλεσμα οι χειριστές του αλιευτικού να αναγκαστούν να πάρουν νερό από παραπλέον πλοίο.

Σύμφωνα με την έρευνα των Αρχών, υπήρχε πάνω στο σκάφος ένας Αιγύπτιος, ο οποίος έκανε «κουμάντο» σε ό,τι αφορούσε στη διανομή του νερού, ενώ φαίνεται ότι υπήρχε ακόμα και «διάκριση» για το ποιος θα πιει καθαρό και ποιος βρώμικο νερό.

Επίσης, υπάρχει μαρτυρία για άτομο που έδινε τροφή μόνο εάν του έδιναν λεφτά. Πρόκειται για άντρα που -σύμφωνα με τις μαρτυρίες- μιλούσε διαρκώς με τον καπετάνιο. Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι ένας από τους καπετάνιους βρίσκεται ανάμεσα στους αγνοούμενους, καθώς δεν αναγνωρίστηκε από τους διασωθέντες στις φωτογραφίες με τους υπόπτους.

Επίσης, από την πρώτη ημέρα έγινε σαφές σε όλους τους επιβαίνοντες ότι υπήρχε ανάμεσά τους άντρας, ο οποίος ήταν ο μηχανικός του σκάφους. Το κύκλωμα γνώριζε ότι η κατάσταση της μηχανής του αλιευτικού είναι κάκιστη. Από την τρίτη ημέρα ταξιδιού η μηχανή άρχισε να σβήνει, με τον μηχανικό να αναλαμβάνει να τη φτιάξει για να συνεχίσουν. Ωστόσο, η μηχανή συνέχιζε να σβήνει ανά κάποιες ώρες.

ieidiseis.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.