Μηνιαίος μισθός που είναι έως και 5 φορές υψηλότερος από τον μέσο κατώτατο προσφέρουν οι εταιρείες οδικών μεταφορών για να προσελκύσουν νέο «αίμα» στο δυναμικό τους.
Τεράστια έλλειψη επαγγελματιών οδηγών καταγράφεται στην Ευρώπη, σύμφωνα με την Παγκόσμια Έκθεση της Διεθνούς Ομοσπονδίας Οδικών Μεταφορών (IRU) για το 2022, κάτι που προκαλεί πονοκέφαλο στις επιχειρήσεις οδικών μεταφορών.
Τον κώδωνα του κινδύνου έχει κρούσει -μεταξύ άλλων- ο γενικός γραμματέας της IRU, Umberto de Pretto, λέγοντας ότι «οι χρόνιες ελλείψεις οδηγών χειροτερεύουν, με εκατομμύρια θέσεις να παραμένουν ακάλυπτες. Αυτό οδηγεί τις ήδη πιεσμένες οικονομίες και κοινότητες σε υψηλότερο κίνδυνο πληθωρισμού και στην κατάρρευση της εφοδιαστικής αλυσίδας».
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα έγκειται στο γεγονός ότι πολλοί επαγγελματίες οδηγοί συνταξιοδοτούνται, με τις θέσεις που αφήνουν πίσω τους να μένουν κενές.
Όπως κατά καιρούς έχει επισημάνει η IRU, χωρίς δράσεις προσέλκυσης «νέου αίματος» στον κλάδο, η Ευρώπη εκτιμάται ότι θα στερηθεί πάνω από 2 εκατομμύρια οδηγούς έως το 2026, επηρεάζοντας τις μετακινήσεις εμπορευμάτων και εκατομμύρια ταξιδιών.
Με τα μαύρα σύννεφα να αιωρούνται πάνω από τον κλάδο, η IRU έχει κάνει έκκληση το όριο ηλικίας να μειωθεί στα 18 χρόνια από τα 21 που ισχύει σε πολλές χώρες. Όπως έχει επισημανθεί, με αυτό τον τρόπο όχι μόνο θα αντιμετωπιστεί το έλλειμμα οδηγών, αλλά και θα μειωθεί και η ανεργία των νέων που είναι ιδιαίτερα υψηλή σε πολλές χώρες της ΕΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ως δέλεαρ εισόδου στο συγκεκριμένο επάγγελμα λειτουργούν οι μισθοί, που σύμφωνα με την IRU σε ορισμένες περιπτώσεις είναι έως και 5 φορές υψηλότεροι από τον μέσο κατώτατο.
Οι φωνές της Διεθνούς Ομοσπονδίας Οδικών Μεταφορών εισακούστηκαν το 2020 από την ισπανική κυβέρνηση η οποία νομοθέτησε τη μείωση του ελάχιστου ορίου ηλικίας για την οδήγηση φορτηγών στα 18 έτη.
Πριν από λίγες ημέρες σειρά πήρε η Ρουμανία, η οποία προέβη σε τροποποιήσεις της ισχύουσας νομοθεσίας, παρέχοντας στους νέους τη δυνατότητα απόκτησης διπλώματος οδήγησης κατηγορίας C (οδήγηση φορτηγού) και CE (οδήγηση φορτηγού-συρμοί ή αρθρωτά οχήματα) από την ηλικία επίσης των 18 ετών.
Σε αντίστοιχες ενέργειες αναμένεται να προβούν και άλλες χώρες της ΕΕ, ειδικά μετά τις κατατεθείσες προτάσεις της Κομισιόν για τον εκσυγχρονισμό του κανονισμού για την άδεια οδήγησης.
Η Επιτροπή προτείνει από την ηλικία των 17 ετών, οι νέοι να μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα οδήγησης και να αποκτούν άδεια οδήγησης. Όσοι αποκτούν δίπλωμα οδήγησης στα 17, θα μπορούν να οδηγούν μόνοι τους μετά τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους και να εργαστούν ως επαγγελματίες οδηγοί μόλις βρεθεί κατάλληλη θέση εργασίας. Αυτό θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της έλλειψης επαγγελματιών οδηγών στην αγορά εργασίας.
Υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα ελάχιστο όριο ηλικίας για την χορήγηση άδειας οδήγησης C και CE είναι το 21ο ή το 18o έτος με Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.).
carandmotor.gr