Το Women’s Prize for Fiction 2025 στη Yael van der Wouden για το βιβλίο “Στο σπίτι της”

Ένα από τα αγαπημένα μας μυθιστορήματα, το πρώτο βιβλίο της Ολλανδοϊσραηλινής Yael van der Wouden, με τίτλο Στο σπίτι της, που συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα για το Βραβείο Booker 2024, απέσπασε πριν από λίγες ημέρες το εμβληματικό Women’s Prize for Fiction 2025!


Το βραβείο αυτό, που απονέμεται από τη βρετανική μη κερδοσκοπική οργάνωση «The Women’s Prize Trust», είναι ένα από τα πιο δημοφιλή λογοτεχνικά βραβεία παγκοσμίως και στόχο έχει να αναδείξει και να ενισχύσει τις γυναικείες φωνές της λογοτεχνίας. Η Yael van der Wouden είναι η 30ή νικήτρια στην ιστορία του θεσμού.

Το ντεμπούτο της Στο σπίτι της, μια καθηλωτική διερεύνηση της εμμονής και του πάθους, με ατμόσφαιρα που στοιχειώνει και φωτίζει τις ανεπούλωτες πληγές του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ξεχώρισε και εκθειάστηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η υπόθεση, που τοποθετείται χρονικά περίπου δεκαπέντε χρόνια μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, φέρνει στο φως τρομερά εγκλήματα του παρελθόντος και τις ψυχολογικές τους απολήξεις, που εξακολουθούν να επηρεάζουν ολόκληρες γενιές, σπίτια και κοινότητες. Η Ίζαμπελ μένει μόνη της στο άδειο σπίτι της μακαρίτισσας μητέρας της ακολουθώντας μια αυστηρή και απολύτως πειθαρχημένη ρουτίνα. Αυτή την ηρεμία διαταράσσει η Εύα, η καινούργια φιλενάδα του Λούις, του αδερφού της Ίζαμπελ, την οποία εκείνη θα πρέπει να φιλοξενήσει. Η Εύα είναι το ακριβώς αντίθετο από την Ίζαμπελ: κοιμάται και ξυπνάει αργά, κάνει φασαρία και αγγίζει πράγματα που δεν θα έπρεπε. Όταν αρχίζουν να εξαφανίζονται αντικείμενα και η κάψα του καλοκαιριού κάνει πιο δύσκολη την κατάσταση, η Ίζαμπελ διαπιστώνει ότι όλα όσα ήξερε ανατρέπονται…

Το αριστοτεχνικό μυθιστόρημα της Yael van der Wouden περιέχει τον ερωτισμό του «Πορτρέτου μιας γυναίκας που φλέγεται» και καθηλώνει τους αναγνώστες. Η αφήγηση κινείται από το οικιακό στο πολιτικό, μέσα στον κυκεώνα της Ιστορίας, συνδυάζοντας την ερωτική περιπέτεια δύο γυναικών με την τραγωδία μιας ολόκληρης χώρας.

Η συγγραφέας Kit de Waal, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του βραβείου, εγκωμίασε το μυθιστόρημα της Yael van der Wouden αποκαλώντας το «σπάνιο». Συγκεκριμένα, η κριτής ανέφερε ότι το βιβλίο είναι ένα μελλοντικό κλασικό που θα εκτιμηθεί από πολλές γενιές, ενώ επισήμανε πως «βιβλία σαν κι αυτό δεν συναντά κανείς κάθε μέρα».

Με αφορμή την παγκόσμια επιτυχία του μυθιστορήματος Στο σπίτι της, η συγγραφέας αποκάλυψε συγκινημένη: «Ήταν ένας μακρύς δρόμος, με πολλές απορρίψεις» και πρόσθεσε ότι «η συζήτηση στην οποία έχει πλέον εισέλθει το βιβλίο απέκτησε για μένα ακόμα μεγαλύτερη σημασία μέσα στο πλαίσιο της βίας που έχει ξεσπάσει στη Γάζα και τη Δυτική Όχθη, και, όπως έχω ήδη πει, εν μέσω της βίας με την οποία έρχεται αντιμέτωπη σε παγκόσμιο επίπεδο η δική μου κουίρ και τρανς κοινότητα».

Διαβάστε περισσότερα για τα φετινά βραβεία στο www.womensprize.com.

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Ένα γοτθικό ερωτικό ειδύλλιο εκκολάπτεται σε μια ήσυχη πόλη μεταξύ δύο εντελώς διαφορετικών γυναικών στη σκιά των φαντασμάτων του παρελθόντος. Το βιβλίο πραγματεύεται τα επακόλουθα του πολέμου και του Ολοκαυτώματος και το τι χάνεται όταν αρνούμαστε να αναγνωρίσουμε τις αλήθειες που σιγοβράζουν κάτω από την καθημερινότητά μας. Στην επαρχιακή γαλήνη του Ζβόλε, όπου οι κρατήρες από τις βόμβες έχουν καλυφθεί, τα κτίρια έχουν ανοικοδομηθεί και ο πόλεμος φαντάζει πια παρελθόν, το Ολοκαύτωμα παραμένει βαθιά θαμμένο στη συλλογική μνήμη.

Ξεφυλλίστε ΕΔΩ κάποιες σελίδες.

Διαβάστε ΕΔΩ πώς μας συστήνει το μυθιστόρημα η μεταφράστρια του βιβλίου Ιλάειρα Διονυσοπούλου.

ΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

«Το αντίθετο του μίσους δεν είναι η ανοχή, αλλά η επιθυμία» επισημαίνει η συγγραφέας σε συνέντευξή της στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ.

Στην ερώτηση του Δημήτρη Δουλγερίδη για το τέλος του μυθιστορήματός της απαντά:

«Ήξερα από την αρχή πώς ήθελα να τελειώσει το μυθιστόρημα. Όχι λεπτομερώς, αλλά ήξερα ότι έπρεπε να τελειώσει με μια χειρονομία. Όπου κάποιος προσφέρει ένα δώρο και το άλλο άτομο το δέχεται. Για μένα έχει να κάνει με την έννοια της συγχώρεσης. Η συγγνώμη αφορά πολύ περισσότερο το άτομο που τη ζητάει, παρά το άτομο που τη δέχεται. Έτσι όπως το βλέπω εγώ, το να συγχωρείς κάποιον έχει ένα στοιχείο ευαλωτότητας και είναι επίσης ένα δώρο, μια συμφιλιωτική χειρονομία».

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη ΕΔΩ.

Τι με ενέπνευσε να γράψω το μυθιστόρημά μου

«Δεν ξέρω τι να πρωτοαπαντήσω! Ένα διήγημα που έγραψα κάποτε για τρία αδέρφια που πηγαίνουν για φαγητό και την κοπέλα του ενός που τη μισούν όλοι· το ενδιαφέρον μου για τις αφηγήσεις που πλάθουν οι Ολλανδοί για την εθνική τους ιστορία· η εμμονή μου με τα σπίτια και η φαντασίωση να αποκτήσω κάποτε το δικό μου· η επιθυμία να εξερευνήσω το πάθος ως άλλη όψη της αποστροφής. Να τι συνέβη: Επέστρεφα με το αυτοκίνητο από μια κηδεία, χαζεύοντας τα επίπεδα ολλανδικά χωράφια, και κάπου ανάμεσα στο πένθος και την ανάγκη να ξεφύγω, άνθισε η ιδέα ενός σπιτιού, μιας γυναίκας και μιας άγνωστης».

Γνωρίστε καλύτερα τη συγγραφέα μέσα από μια βιβλιοφιλική κουβέντα που δημοσιεύτηκε στον επίσημο ιστότοπο του Βραβείου Booker.

ΕΓΡΑΨΕ Ο ΤΥΠΟΣ

«Η σφιχτοδεμένη πλοκή και η εσωτερικότητα συναντά τις σαρκικές περιγραφές και το φορτισμένο συναισθηματικά ύφος, το ψυχογράφημα μιας καταπιεσμένης προσωπικότητας εξελίσσεται στο πορτρέτο ενός ανθρώπου που απελευθερώνεται σεξουαλικά, και το ιστορικό βάθος αντιπαραβάλλεται με το δικαίωμα σε μια νέα αρχή. Ο Christopher Isherwood και ο E. M. Forster συναντούν τη Daphne Du Maurier και την Carmen Maria Machado. Όλα τα στοιχεία της γραφής αλλά και οι χαρακτήρες της Van Der Wouden, πάντως, εξυπηρετούν την αντίδραση στην παγιότητα, εξυμνώντας τη μεταβλητότητα, την ανατροπή και την πολυπρισματικότητα της αλήθειας».
Φανή Χατζή, BOOK PRESS

«Η γραφή της είναι λεπτοδουλεμένη και σφιχτοδεμένη. Ανατέμνει χειρουργικά την ιστορία, χαρίζοντάς μας πολύ δυνατές εικόνες. Η κατάληξη είναι τόσο τολμηρή και τρυφερή, που το μυθιστόρημα, πέρα από πανέξυπνο, είναι και αξέχαστο».
The New York Review of Books

«Ένα θαρραλέο και ανατριχιαστικό ντεμπούτο για τη δυσκολία να αποδεχτούμε την αλήθεια της ιστορίας και να παραδεχτούμε τις πραγματικές μας επιθυμίες. Η Van der Wouden χειρίζεται εξαιρετικά το υλικό της παραδίδοντας ένα μυθιστόρημα για το τραύμα και την καταπίεση το οποίο δεν μπορούμε να αφήσουμε από τα χέρια μας».
The Guardian

«Η Van der Wouden διερευνά άρτια την πολυπλοκότητα των δύσκολων αδερφικών σχέσεων, την ανακάλυψη της ερωτικής επιθυμίας και συγχρόνως του εαυτού, των κουίρ σχέσεων σε μια εποχή που παρέμεναν κρυφές, την κληρονομιά του πολέμου και του τι μπορεί να σημαίνει η συνενοχή στις φρικαλεότητες… Ένα υπέροχο ντεμπούτο, πολυπρισματικό σαν διαμάντι».
Kirkus Reviews

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.