Βαγγ. Μπουρνούς: Δημιουργούμε προοπτικές, δεν είμαστε διαχειριστές…

Η συνέντευξη μας με τον νέο Δήμαρχο Ραφήνας-Πικερμίου έγινε μερικές ημέρες νωρίτερα και δε περιελάμβανε το θέμα της έλευσης της αστικής συγκοινωνίας στην Ραφήνα.

Ήταν σχεδόν επί πιεστηρίου η εφημερίδα (ΔΗΜΟΤΗΣ), όταν ήρθε η αναπάντεχη για τους Δημότες είδηση.

Απλά, ήταν μια καλά «κρυμμένη» προσπάθεια των κ. κ. Μπουρνούς-Πιστικίδη, η οποία έγινε κτήμα των Δημοτών μόλις ολοκληρώθηκε.

Η Διοίκηση του δήμου Ραφήνας-Πικερμίου, μετά την αδειοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών τον Αύγουστο του 2015 της Δημοτικής Συγκοινωνίας, το επόμενο βήμα και ο μεγάλος «κρυφός» στόχος της ήταν η αστική συγκοινωνία. Στις 7 Ιουλίου 2017 υπογράφτηκε η απόφαση από τον ΟΑΣΑ Α.Ε. της έλευσης της αστικής συγκοινωνίας στη Ραφήνα με μετονομασία της λεωφορειακής γραμμής 314 ως: “ΣΤΑΘΜΟΣ ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ-ΠΑΛΛΗΝΗ-ΡΑΦΗΝΑ”΅, με αφετηρία το σταθμό του μετρό “Δούκισσας Πλακεντίας” και τερματικό σταθμό επί της οδού Χρυσ. Σμύρνης στο Ν. Βουτζά, στο ύψος της Χρυσ. Σμύρνης μεταξύ των οδών Λογοθετίδη και Βενέζη.

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί πλήρη δικαίωση της δημοτικής αρχής στην κατεύθυνση υλοποίησης προεκλογικής υπόσχεσης και στρατηγικού σχεδιασμού για την επίσημη έλευση της αστικής συγκοινωνίας στη Ραφήνα. Είναι ένα αίτημα δεκαετιών των Ραφηνιωτών που βρήκε δικαίωση.

Όπως ανακοίνωσε ο δήμαρχος κ. Βαγγέλης Μπουρνούς θα λειτουργήσει έως το πρώτο 10ήμερο του Σεπτέμβριου και μέχρι τότε δημοτική αρχή θα ανακοινώσει τις απαραίτητες και αναγκαίες συγκοινωνιακές αλλαγές-προσαρμογές των δρομολογίων της δωρεάν Δημοτικής Συγκοινωνίας, ώστε να συνδεθούν άρρηκτα αστική και δημοτική συγκοινωνία, για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση όλων των πολιτών στο πλαίσιο ενός ευρύτερου συγκοινωνιακού σχεδιασμού.

Είναι γεγονός, το «δίδυμο» Πιστικίδη-Μπουρνούς, στην τριετία διοίκησης του Δήμου έχει «τρέξει» τόσα χρονίζοντα θέματα των οποίων η επίλυση τους κυριολεκτικά έχουν αλλάξει τη φυσιογνωμία των δύο πόλεων. Θάταν «πλήγμα» για το μέλλον του Δήμου, να εισακουστούν οι σειρήνες και να μη συνεχίσουν.

Τη συνέντευξή μας με τον κ. Μπουρνούς, την περιορίσαμε στα θέματα που περισσότερο συζητούνται αυτό τον καιρό στις δύο πόλεις, Ραφήνα-Πικέρμι, πριν «σκάσει» ο ερχομός της Αστικής Συγκοινωνίας και τη χωρίσαμε σε κεφάλαια.

Κεφάλαιο πρώτο: Συνένωση των ποδοσφαιρικών ομάδων.

Το θέμα της συνένωσης των ποδοσφαιρικών ομάδων του Δήμου δεν είναι πρωτόγνωρο. Έχει «πέσει» πολλές φορές στο τραπέζι ειδικά όταν οι ομάδες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα.

Σήμερα ο Δήμος έχει δύο ομάδες την «Τρίγλια» και την «Θύελλα» που αγωνίζονται στην Γ’ Εθνική κατηγορία. Όπως μας είπε ποδοσφαιρικός παράγοντας που θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του, όποια ομάδα από τις δύο θέλει να κρατηθεί στην κατηγορία αυτή χρειάζεται προϋπολογισμό ύψους 150.000 ευρώ και πλέον.

Ενδεικτικά μας είπε: «Κάθε αγώνας στην έδρα της ομάδας οι αμοιβές των διαιτητών είναι 1.000 περίπου ευρώ. Αν κληρωθεί να παίξει με ομάδες της νησιωτικής Ελλάδας, π.χ. Κρήτης, το κάθε ταξίδι κοστίζει περίπου 4.500 ευρώ. «Ακούστε και αυτό, πρόσθεσε ο συνομιλητής μου, οι περισσότεροι που αμύνονται κατά της ένωσης δεν αγοράζουν ούτε εισιτήρια για να παρακολουθήσουν τον εντός έδρας αγώνα των ομάδων».

Θέσατε θέμα συνένωσης των ποδοσφαιρικών ομάδων. Υπάρχουν δυσοίωνες προβλέψεις;

Το θέμα έχει τεθεί πολλές φορές στο τραπέζι, όχι μόνο από φορείς του Δήμου, αλλά και από τις ίδιες τις ομάδες. Τα μέλη τους συζητούσαν την ένωση. Όμως πάντα υπήρχαν κάποιοι που αντιδρούσαν. Θεωρώ ότι η Ραφήνα μια πόλη με 13.000 κατοίκους δεν μπορεί να έχει δυο ποδοσφαιρικές ομάδες στη Γ’ εθνική και όλος ο Δήμος 3. Είναι δύσκολο να συντηρηθούν. Υπάρχουν και άλλα αθλητικά σωματεία με εξαιρετικές δράσεις, που πρέπει να ενισχύει ο Δήμος.

Ως δήμαρχος με ενδιαφέρει να έχουμε αθλητικές δράσεις σε υψηλό επίπεδο. Εκτιμώ όμως ότι η οικονομική συγκυρία είναι δύσκολη και φοβάμαι ότι οικονομικά θα καταρρεύσουν. Την πρόταση της συνένωσης την ακούω συχνά από τους πολίτες. Η πρότασή μου είναι: οι ποδοσφαιρικές ομάδες πρέπει να ενωθούν σε μία αντιπροσωπευτική του Δήμου, αλλά και να διατηρηθούν ως φυτώρια. Το υποστηρίζω τώρα πριν εκ των πραγμάτων υποχρεωθούμε.

Εναντίον της πρότασης υπάρχουν και μέλη της παράταξής σας.

Να σας πω. Αν έρθουν τα Διοικητικά Συμβούλια των ομάδων στο Δημοτικό Συμβούλιο και πουν αποφασίσαμε να συνενωθούμε, πιστεύω ότι όλοι θα συμφωνούσαμε. Θέλω να σας πως ότι σε οποιαδήποτε απόφασή τους ο Δήμος θα τους συμπαρασταθεί στο μέτρο του δυνατού.

Κεφάλαιο δεύτερο. Λιμάνι «ο καημός» εκδρομέων και Δημοτών.

Κάθε καλοκαιρινή περίοδο, η Ραφήνα δεν «γλιτώνει» από το αλαλούμ της κυκλοφορίας που παρατηρείται κυρίως τα Σαββατοκύριακα, με την σχεδόν ταυτόχρονη άφιξη των πλοίων.

Η οδική είσοδος και έξοδος του λιμανιού, παρότι η αύξηση των πλοίων και των επιβατών ετησίως σχεδόν διπλασιάζεται, δεν έχει αλλάξει για δεκαετίες. Οι ταξιδιώτες εξυπηρετούνται από ένα δαιδαλοειδές οδικό δίκτυο, μικρών δρόμων. Κατά καιρούς έχουν γίνει ενέργειες να «σκύψει» η Πολιτεία στο πρόβλημα. Ακούστηκαν πολλά, υποσχέσεις πολλές, όμως πλέον το θέμα έφθασε στο απροχώρητο.

Ποια είναι τα κυρίως αιτήματά σας προς την Πολιτεία να λυθεί το πρόβλημα με το λιμάνι.

Ο Οργανισμός Λιμένος Ραφήνας (ΟΛΡ) δεν ελέγχει ούτε τον αριθμό πλοίων ούτε τον αριθμό δρομολογίων. Οι αδειοδοτήσεις δίδονται από το Υπουργείο, παρότι υπάρχει πριν δύο χρόνια εισήγηση του Λιμεναρχείου ο αριθμός των πλοίων να μην αυξηθεί. Όμως το Υπουργείο επιμένει να δρομολογεί νέα πλοία και μεγάλου μεγέθους, στην προσπάθεια του να εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα. Στη διευκόλυνση της εισόδου και εξόδου στο λιμάνι η κατάσταση παραμένει ίδια για δεκαετίες.

Τι ακριβώς ζητάτε;

Να κατασκευαστούν προσβάσιμες αρτηρίες προς και από το λιμάνι. Κατά πρώτον να υπογειοποιηθεί η Λεωφόρος Φλέμινγκ και να καταλήξει στο λιμάνι. Ήδη ή οδός αυτή που ανήκει στην Περιφέρεια, δηλαδή στο Κράτος, θα γίνει με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με κατάληξη στην Μαραθώνος.

Αυτή η λύση δεν είναι βραχεία…

Προς το παρόν η μόνη εφικτή και ταχεία λύση είναι να περιοριστεί ό αριθμός των πλοίων και να αραιώσουν οι αφίξεις. Δεν μπορεί σε διάστημα μιας ώρας να αφικνούνται 5-7 πλοία με τεράστιο αριθμό αυτοκινήτων. Όλοι ξέρουμε ότι οι δρόμοι μας δεν είναι κατάλληλοι να δεχθούν τόση επιβάρυνση.

Το κυριακάτικο κλείσιμο της μικρής οδού, Αραφηνίδων Αλών, που χρησίμευε σαν μια επιπλέον έξοδο αυξάνει το πρόβλημα….

Δεν δημιουργούμε εμείς κανένα πρόβλημα στους ταξιδιώτες. Οι ταξιδιώτες μας δημιουργούν. Κατακλύζουν τον οικιστικό ιστό της πόλης με παράνομη στάθμευση. Δεν χρησιμοποιούν τους χώρους στάθμευσης με πολύ φθηνό τιμολόγιο. Για 24ωρη στάθμευση και φύλαξη του αυτοκινήτου τους είναι μόνο 7 Ευρώ την ημέρα. Ωστόσο, θέλω να σας τονίσω, ότι οι κινητοποιήσεις μας προς αυτή την κατεύθυνση θα ενταθούν, όσο η κρατική εξουσία κωφεύει.

Για τη χερσαία παραλιακή ζώνη που είναι δεσμευμένη από τον ΟΛΡ και παραμένει αχρησιμοποίητη έχετε κάνει ενέργειες για την «επιστροφή» της στο Δήμο;

Δεν χρειάζεται να γίνει κάτι από εμάς. Υπάρχει έγγραφο από τον Οργανισμό Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής με ημερομηνία 20-4-17, που αναφέρει: «οι Οργανισμοί Λιμένων υποχρεούνται να στείλουν εγγράφως όσους χώρους έχουν καταλάβει και δεν εξυπηρετούν Λιμενικούς Σκοπούς. Ο ΟΛΡ έχει χώρους από το Κόκκινο Λιμανάκι μέχρι τις Μαρίκες. Οι χώροι αυτοί ήταν κληροτεμάχια, περιουσία του Δήμου, τα οποία δεσμευτήκαν χωρίς μάλιστα να αποζημιωθούν. Ζητάμε πίσω το παραλιακό μας μέτωπο, γιατί είναι αστείο να λέμε ότι η Ραφήνα είναι παραλιακή πόλη και δεν έχει ούτε εκατοστό πρόσβαση στη θάλασσα.

Πώς να σχεδιάσουμε την ανάπτυξη της πόλης, αφού οι παραλίες της, θα έλεγα, είναι εγκαταλελειμμένες, εκτός του γεγονότος ότι ο ΟΛΡ έχει τοποθετήσει ναυαγοσώστες;

Κεφάλαιο τρίτο: Επενδύσεις σε ακίνητη περιουσία

Ο κ. Μπουρνούς, εισήγαγε μια καινούρια θεωρεία για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του Δήμου. Την αγορά ακινήτων. Πρωτοποριακή σκέψη που κυρίως επικρατεί στους Δήμους του εξωτερικού. Γιαυτή τη θέση του δέχθηκε, κατά την άποψη μας, αδικαιολόγητες «βολές» από μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου.

Γιατί καταθέσατε την άποψη ότι ο Δήμος πρέπει να προβεί σε αγορές ακινήτων;

Ο Δήμος χρειάζεται ακίνητα για να μπορεί να λειτουργήσει και να εκπληρώσει τους σκοπούς του. Για π.χ. Το νεκροταφείο του Δήμου δεν επαρκεί πλέον ως χώρος ταφής δεν έχει χώρους στέγασης των υπηρεσιών του, αλλά ούτε έχει και χώρο στάθμευσης.

Να σημειώσετε, ότι η Μητρόπολη αποδέχθηκε το αίτημά μου, το καλοκαίρι, προαιρετικά, οι εξόδιες ακολουθίες να γίνονται από το εκκλησάκι της Παναγίτσας που είναι απέναντι από το νεκροταφείο για να μην παρουσιάζεται κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Επίσης έχουμε παλαιοντολογικά ευρήματα στο Πικέρμι που δεν τα βρίσκεις σε κανένα Μουσείο της Ευρώπης και δεν έχουμε χώρο να τα στεγάσουμε. Δεν έχουμε χώρους στάθμευσης. Το σημερινό δημαρχείο δεν επαρκεί να στεγάσει το υπαλληλικό προσωπικό. Οι αντιδήμαρχοι στεγάζονται τρεις-τρεις σε ένα γραφείο κ.λ.π. Επειδή εκτιμώ ότι η αγορά ακινήτων είναι σε χαμηλά επίπεδα, και αν εξευρεθούν χώροι σε μέρη που έχει ανάγκη ο Δήμος είναι προτιμότερη η αγορά τους. Η ενοικίαση ακινήτου είναι χρονοβόρα και η διαμόρφωσή του κοστοβόρα. Ο δήμος έχει ταμειακή επάρκεια και μπορεί να προβεί σε αγορές.

Είπατε σε πρόσφατο Δημ. Συμβούλιο ότι θέλετε να προχωρήσετε στην ενοικίαση του κτιρίου του ΟΤΕ που βρίσκεται η υπόθεση;

Αυτή τη στιγμή το κτίριο ανακαινίζεται. Έστειλα αίτημα στον ΟΤΕ ότι ενδιαφέρεται ο Δήμος για την ενοικίαση του. Η απάντηση έχει θετικό χαρακτήρα, Απλά πρέπει να τελειώσουν οι κατασκευές και μετά θα έχουμε συνάντηση να συζητήσουμε το θέμα.

Τι εξήγηση δίνεται στις εναντιώσεις σε αυτή τη σκέψη σας;

Κάποιοι είναι κοντόφθαλμοι και νομίζουν ότι με μικροπολιτικές κορώνες μπορούν να σταματήσουν το όραμα μιας Δημοτικής Αρχής. Σαν Δημοτική Αρχή ήρθαμε να δημιουργήσουμε προοπτικές και όχι ως διαχειριστές χρόνιων προβλημάτων.

Κεφάλαιο τέταρτο: Διοικητικές δυσκολίες.

Είναι γνωστό ότι από την απελευθέρωση του ελληνικού κράτους οι πολιτικοί που διεύθυναν τις τύχες χώρας, δεν προσπάθησαν να ξεφύγουν από τις συνήθειες και τα κατάλοιπα του Οθωμανικού ζυγού. Έτσι για να βολέψουν τους ημέτερους, δημιούργησαν εκατοντάδες παρασιτικές υπηρεσίες που υποσκάπτουν τις προσπάθειες όσων θέλουν να προχωρήσουν το κομμάτι της υπευθυνότητας τους και στο…. «ανήκουμε Ευρώπη».

Τι δυσκολίες έχετε να αντιμετωπίσετε στην άσκηση του προγράμματος σας.

Οι δυσκολίες που υπάρχουν δεν είναι ακατανίκητες. Απλά για να υπερνικηθούν απαιτείται περισσότερη προσπάθεια και χρόνος. Υπάρχει μια απίστευτη γραφειοκρατία που λειτουργεί ως τροχοπέδη σε αυτό που ονομάζουμε Ελληνική Δημόσια Διοίκηση.

Έχετε αυτάρκεια προσωπικού…

Υπάρχει έλλειψη στο Δήμο μας προσωπικού. Για παράδειγμα σας λέω ότι έχουμε 14 εργάτες καθαριότητας και επτά (7) απορριμματοφόρα. Αν λείψει κάποιος εργάτης, δεν θα βγει ένα απορριμματοφόρο. Επίσης το εξειδικευμένο προσωπικό είναι λίγο. Δεν επαρκεί να ολοκληρώσει σε σύντομο διάστημα τις προδιαγραφές των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων. Είμαστε ο μοναδικός Δήμος που δεν έχουμε χάσει ούτε ένα χρηματοδοτούμενο έργο. Εις επίρρωση των λόγων μου θα σας αναφέρω ότι χρειάστηκαν 30 μήνες για να ωριμάσει το αθλητικό κέντρο στην οδό Αρίωνος και 24 μήνες για την αντικατάσταση του τάπητα που υπάρχει στο γήπεδο Ραφήνας.

Κεφάλαιο πέμπτο: Πολιτικές σχέσεις «διδύμου»

Όσοι έχουν ζήσει από κοντά τους δύο άνδρες που παίζουν πολιτικό ρόλο στο Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου, είναι αδύνατον να μην έχουν αντιληφθεί τη διαφορετικότητα τους. Αυτή η μικρή, για άλλους μεγάλη διακριτή διαφορετικότητα και οι μικροαντιθέσεις στα διοικητικά τεκταινόμενα έχουν «οπλίσει» τις σειρήνες για το επερχόμενο πολιτικό διαζύγιο.

Πολλά ακούγονται για τις πολιτικές σχέσεις σας με τον τέως δήμαρχο κ. Πιστικίδη έχετε απάντηση;

Αυτή τη στιγμή μια απάντηση μπορώ να σας δώσω. Και οι δυό έχουμε υποσχεθεί στους Δημότες να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα μας. Πράγμα το οποίο όχι μόνο το κάνουμε αλλά και το ξεπερνάμε. Την 5ετία αυτή θα είμαστε μαζί, ότι και να λένε, ότι και να οραματίζονται οι διάφορες σειρήνες. Το μετά θα εξαρτηθεί από το νέο εκλογικό σύστημα που θα κατατεθεί το ερχόμενο φθινόπωρο. Εγώ προσωπικά και εύχομαι το ίδιο να πιστεύει και ο Βασίλης, θεωρώ τη δυαρχία μας επιτυχημένη και πετύχαμε στους σκοπούς μας, αν και έχουμε ακόμη χρόνο να διαβούμε. Να σημειώσετε ότι θεωρώ πλήρως αποτυχημένη την πρόταση που ακούγεται ότι θα συμπεριλάβει η κυβέρνηση στο νέο της νομοσχέδιο την επαναφορά της τετραετίας.

Επίλογος:

Είναι γεγονός ότι ο νυν δήμαρχος έχει δείξει μια υπερκινητικότητα τόσο στον εντοπισμό των προβλημάτων, όσο και στην ταχεία αντιμετώπισή τους. Στην άρνηση για επίλυση κάποιου προβλήματος υπάρχει απάντηση και κατευθυντήρια γραμμή για τη λύση του. Μεταξύ των άλλων προσόντων του είναι και η προϋπηρεσία του στα διοικητικά, στο Δήμο Νέας Μάκρης, που τον βοήθησε να αποκτήσει εκ των έσω γνώσεις, ώστε να δίνει λύσεις στα προβλήματα και απαντήσεις σε όσους βάζουν προσκόμματα στην εκτέλεση έργων.

Συνέντευξη στον Δημ. Πνευματικάτο