Αν. Αττική: Πού οφείλονται οι εκρηκτικές διαφορές ανά λίτρο σε πρατήρια από τη Ραφήνα έως τη Λ. Λαυρίου

Αν κάποιος κάνει αναζήτηση τιμών για την αμόλυβδη στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής σήμερα, θα διαπιστώσει ότι υπάρχει πρατήριο που πουλάει ένα λίτρο προς 1,65-1,67 ευρώ (π.χ λεωφόρος Λαυρίου, λεωφόρος Μαραθώνος και άλλα που κοστολογούν ένα λίτρο προς 1,82 ευρώ (πάλι στη λεωφόρο Λαυρίου) ή ακόμη και προς 1,95 ευρώ (και πάλι στη λεωφόρο Μαραθώνος στην περιοχή της Ραφήνας). Και εγείρεται εύλογα το ερώτημα: που οφείλονται τέτοιες εκρηκτικές διαφορές;

Γεγονός είναι ότι εδώ και πολλές ημέρες, καταγράφεται ταχεία αποκλιμάκωση στην διυλιστηριακή τιμή της αμόλυβδης. Το δελτίο του Σαββάτου, φέρνει την διυλιστηριακή τιμή στα 1,32 ευρώ.

Πριν από ακριβώς έναν μήνα, η τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,6 ευρώ. Άρα, σε επίπεδο χονδρικής, καταγράφεται τεράστια μείωση της τάξεως του 17,5%. Το θέμα είναι πλέον αν αυτή η μείωση περνάει στην λιανική. Η επίσημη θέση των πρατηριούχων είναι ότι η αλλαγή στην τιμή της αντλίας γίνεται με βάση το τιμολόγιο αγοράς. Άρα, ένα πρατήριο με μεγάλη κατανάλωση κάνει συχνούς ανεφοδιασμούς άρα η τιμή λιανικής του είναι πολύ πιο κοντά στα δεδομένα της χονδρικής. Αντίθετα, ένα πρατήριο σε ένα νησί ή σε μια απομακρυσμένη περιοχή -ή σε μια συνοικία της πρωτεύουσας που δεν έχει μεγάλη κίνηση- δεν ανεφοδιάζεται τακτικά άρα δεν προσαρμόζει ανάλογα και την τιμή.

Εκτός από τον τεχνικό λόγο που προαναφέρθηκε υπάρχουν σειρά ακόμη λόγων που δικαιολογούν τις τεράστιες αποκλίσεις. Μόλις προ ημερών, η ΠΟΠΕΚ που είναι η ομοσπονδία των πρατηριούχων ζήτησε με ανακοίνωσή της να επανέλθει η απαγόρευση πώλησης των καυσίμων σε τιμή κάτω του κόστους.

Σχετική επιστολή, εστάλη στην κυβέρνηση ενώ κοινοποιήθηκε και στον πρωθυπουργό. ” Η άρση απαγόρευσης πώλησης σε τιμές κάτω του κόστους, ουδόλως ωφέλησε, τουναντίον ζημίωσε τοι κράτος, τους καταναλωυές και τους νόμιμους οικογενειάρχες πρατηριούχους από την έκρηξη της ανεξέλεγκτης παραβατικότητας, λαθρεμπορίας, νοθείας και κλοπής” αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση. Κατά την ΠΟΠΕΚ, θα πρέπει να επανέλθει προηγούμενος νόμος που προέβλεπε την απαγόρευση σε τιμή κάτω του κόστος. Για την ιστορία, με τιμή διυλιστηρίου στο 1,32 ευρώ (τιμή που περιλαμβάνει και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης), αν κάποιο πρατήριο πουλά κάτω του 1,64 ευρώ ουσιαστικά πουλάει με ζημιά καθώς τα 1,64 είναι μόνο η τιμή που αγοράζει και ο ΦΠΑ. Δεν καλύπτεται δηλαδή, ούτε το κόστος μεταφοράς, ούτε το κόστος λειτουργίας του πρατηρίου.

Από την άλλη, έχουμε την Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία έχει παρέμβει διεξάγοντας έρευνα προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπάρχει παράβαση του νόμου όσον αφορά στην “προσαρμογή” των τιμών στην αγορά. Η κανονιστική παρέμβαση στο κλάδο των πετρελαιοειδών, ανακοινώθηκε στο τέλος Νοεμβρίου.

Στην σχετική ανακοίνωση για την εκκίνηση της διαδικασίας, αναφέρεται ότι “Στο πλαίσιο της εκκινηθείσας διαδικασίας, θα εξεταστούν εις βάθος οι συνθήκες ανταγωνισμού στις οικείες αγορές, προκειμένου να διευκρινιστούν τόσο αν η παρατηρούμενη ασυμμετρία, και γενικότερα η αύξηση της τιμής αυτών των προϊόντων την τελευταία διετία, οφείλονται στην απουσία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού, όσο και ζητήματα αναφορικά με το μηχανισμό τιμολογιακής πολιτικής, την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας και άλλων πιθανών φραγμών εισόδου και ανάπτυξης της αγοράς και τη διατήρηση υψηλού περιθωρίου κέρδους από τις επιχειρήσεις του κλάδου. Συναφώς, σημειώνεται ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες ευρωπαϊκές χώρες στις τιμές των υγρών καυσίμων προ φόρων (απλή αμόλυβδη βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης), σε συνδυασμό με την ύπαρξη ασυμμετρικής προσαρμογής στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων (τιμές αντλίας), ιδιαίτερα για βενζίνη 95 και πετρέλαιο θέρμανσης, και αύξησης του περιθωρίου κέρδους στα διάφορα στάδια της αξιακής αλυσίδας”.

thetoc.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.