Εγώ, το παιδί μου και οι άλλοι…

Η γέννηση ενός παιδιού σηματοδοτεί και τη γέννηση του ρόλου του γονέα στη ζωή μας.

Είναι ένας νέος ρόλος, μοναδικός για τον κάθε άνθρωπο, ακόμα και για τον κάθε γονιό μέσα στην ίδια οικογένεια.

Ο ρόλος αυτός ταρακουνάει αρκετά την ύπαρξή μας ως άνθρωπο, ως ενήλικα. Ταρακουνάει το μέσα μας για το πώς θέλουμε ή πρέπει να συμπεριφερθούμε τόσο για εμάς, όσο και για το παιδί μας. Ταρακουνάει τις εσωτερικές μας αναζητήσεις, αν μπορέσουμε να το δούμε, σε σχέση με την πιθανή επιρροή των άλλων στο μεγάλωμα του παιδιού μας, αλλά και στις συμπεριφορές μας απέναντι στο παιδί μας.

Η επικοινωνία που αρχίζει να αναπτύσσεται με το παιδί μας το ίδιο, αν παρατηρήσετε καλά, έχει να κάνει ιδιαίτερα με το πώς εμείς σκεφτόμαστε, πώς αντιδρούμε αλλά και με τα «θέλω» μας. Γεννιούνται όμως μερικά σημαντικά ερωτήματα, που από την εμπειρία μου, έχω παρατηρήσει να επηρεάζουν ιδιαίτερα την ποιότητα και την ποσότητα της επικοινωνίας μας με το παιδί μας.

  • Αυτά τα «θέλω» μας είναι αρκετές φορές μπερδεμένα με το τι θέλουν οι άλλοι;
  • Τα «θέλω» μας λειτουργούν με κρυφό στόχο να είμαστε αρεστοί στους άλλους;
  • Τα «θέλω» και τα «πρέπει» είναι ανεξάρτητα από την κοινωνική παράδοση και της κουλτούρας που έχουμε μεγαλώσει ή μας επηρεάζουν;
  • Τα «θέλω» του παιδιού μου ποια είναι; Τα «μπορώ» του; Τα βλέπω; Τα ακούω;

Φυσικά, δεν μπορεί  να απαντήσει κανένας για εμάς αυτές τις ερωτήσεις. Μόνοι μας είναι καλό να τις δούμε, παρατηρώντας μέσα μας τις σκέψεις που κρύβονται πίσω από τις πράξεις ή τα λόγια μας. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Ο στόχος δεν είναι η κριτική. Ο στόχος είναι η επίγνωση των επιρροών και η επιβεβαίωση ότι όλα αυτά μας ταιριάζουν και ότι δεν είναι η πηγή των εσωτερικών και εξωτερικών συγκρούσεων.

Το σίγουρο είναι ότι η επικοινωνία με το παιδί μας, αλλά ακόμα και η ανάπτυξη της επικοινωνίας και του λόγου του παιδιού μας μπορεί να επηρεαστεί ιδιαίτερα από τις συνέπειες αυτών των σκέψεων και των «θέλω» μας, τόσο θετικά όσο και αρνητικά.

Φανταστείτε τον εαυτό σας να είστε βόλτα με το παιδί σας, να μη θέλει να μιλήσει/χαιρετήσει ή να μη ξέρει πώς να το κάνει, μιλάτε για εκείνο γιατί σας νοιάζει η άποψη του κυρίου ή της κυρίας που μόλις γνωρίσατε στη βόλτα σας. Αυτή η αντίδραση δείχνει, ίσως, πόσο σημαντική μπορεί να είναι η εικόνα σας αλλά και η εικόνα του παιδιού σας απέναντι σε ένα άλλο πρόσωπο.

Έχω την αίσθηση ότι αν τα πραγματικά «θέλω» των γονέων μαζί με τα «θέλω» και τα «μπορώ» του παιδιού μπορούν να συμβαδίζουν, η επικοινωνία με τα παιδιά μας θα είναι καλύτερη. Θα έχουμε λιγότερες συγκρούσεις και θα μπορούμε να δώσουμε περισσότερες ευκαιρίας στα παιδιά μας να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους, ανοίγοντάς τους το δρόμο της αυτονομίας, απαραίτητο συστατικό για την ανάπτυξη της ομιλίας, του λόγου αλλά και των κινητικών του δεξιοτήτων.

Κίκα Γιαξόγλου

BSc Λογοπεδικός-Λογοθεραπεύτρια, MEd Αυτισμός

Λογοθεραπεία – Συμβουλευτική Επικοινωνιακών Διαταραχών

Κυπρίων Αγωνιστών 1, Ραφήνα

Τηλ: 2294028775 • Κινητό: 6940779411

E-mail: [email protected]

www.kikagiaxoglou.gr

Πηγή Φωτογραφίας: freepik.com, created by zinkevych – www.freepik.com

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.