Ένα από τα μακροβιότερα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία που πέρασε από το λιμάνι της Ραφήνας (φωτό)

Πολλά και αξιόλογα είναι τα πλοία που υπηρέτησαν και υπηρετούν μέχρι σήμερα την ελληνική ακτοπλοΐα. Κάποια ξεχώρισαν για τις επιδόσεις τους, άλλα πάλι έγιναν θρύλοι μόνο με την παρουσία τους, ενώ κάποια άλλα πέτυχαν ρεκόρ ανεπανάληπτα, που τα κατέστησαν μοναδικά στο πέρασμά τους. Ωστόσο, όμως, είναι και κάποια πλοία “τυχερά”, που έπεσαν σε καλά “αφεντικά” και έχουμε ακόμη και σήμερα τη χαρά να τα ταξιδεύουμε και να μας χαρίζουν όμορφα ναυτικά ταξίδια.

Tο ΜΑΚΕΔΩΝ της Goutos Lines συγκαταλέγεται ανάμεσα σε αυτά και μάλιστα κατέχει ένα μοναδικό ρεκόρ, είναι ένα από τα μακροβιότερα επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία -με ελληνική σημαία- που υπηρετεί μέχρι σήμερα την ελληνική ακτοπλοΐα! Τίτλος βαρύς, που μόνο δέος προκαλεί, καθώς το ιστορικό γιαπωνέζικο ποσταλάκι της οικογένειας Γούτου, υπηρετεί ακούραστα και με συνέπεια για περισσότερο από 4 δεκαετίες την ελληνική ακτοπλοΐα, κάνοντας την εταιρεία του πραγματικά υπερήφανη.

Το ρεκόρ αυτό, είναι αναμφίβολα αξιοθαύμαστο και μας έδωσε ένα ισχυρό κίνητρο για να ταξιδέψουμε μαζί του. Αν και για να πούμε την αλήθεια, αυτό το ταξίδι γύριζε στο μυαλό μας εδώ και αρκετό καιρό, καθώς το ΜΑΚΕΔΩΝ είναι ίσως από τα τελευταία ναυτικά πλοία που σε “προκαλεί” για να ταξιδέψεις μαζί του. Είναι, ο τελευταίος εκπρόσωπος μιας νοσταλγικής γενιάς πλοίων που σε ταξιδεύει “αλλιώς”, σε μια άλλη εποχή διαφορετική, όπου το ταξίδι ήταν πραγματικά ναυτικό! Εξωτερικές αναδιπλούμενες κλίμακες για την επιβίβαση πρύμα, πλαϊνοί αλουέδες για περίπατο, μυρωδιά μηχανής στα ανώτερα ντεκ και εσωτερικό καραβίσιο. Είναι μερικά από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ΜΑΚΕΔΩΝ, που αναμφίβολα θα εκτιμήσει ο επιβάτης που επιθυμεί να ταξιδέψει ναυτικά και να νιώσει στο πετσί του την αρμύρα της θάλασσας και το βοριαδάκι του Αιγαίου.

Το ΜΑΚΕΔΩΝ, δεν είναι ένα οποιοδήποτε πλοίο. Είναι το παραδοσιακό ποστάλι της γραμμής, που έχει συνδέσει την παρουσία του με την ανάπτυξή τους και τιμά με το παραπάνω τα σινιάλα που φέρει στις τσιμινιέρες του. Είναι ένα πλοίο “οικογενειακό”, με πλήρωμα που το φροντίζει ευλαβικά, το σέβεται και το αγαπά. Κάτι που άλλωστε φαίνεται και από την άψογη κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Με τακτικές επισκευές και δεξαμενισμούς (κάθε χρόνο), το θρυλικό ποστάλι βρίσκεται πάντα σε “φόρμα”, ενώ η εταιρεία φροντίζει να συμμορφώνεται πλήρως με τους κανονισμούς που αφορούν την ασφάλεια και την αξιοπλοΐα του, επενδύοντας σημαντικά ποσά σε αυτό. Γι’ αυτό άλλωστε και συνεχίζει να υπηρετεί τα νησιά της γραμμής με συνέπεια, αξιοπιστία και το κυριότερο με ασφάλεια.

Ποιο, όμως είναι το ΜΑΚΕΔΩΝ;

Η αλήθεια είναι, ότι η ιστορία του ΜΑΚΕΔΩΝ παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον και είναι πιθανότατα άγνωστη σε αρκετούς από εμάς. Το πλοίο ναυπηγήθηκε στη μακρινή Ιαπωνία (Taguma Zosen, Innoshima) το 1972 με yard number 101. Καθελκύστηκε τον Μάρτιο του 1972 και παραδόθηκε ένα μήνα αργότερα στην ιαπωνική Nankai Chuo Ferry KK (Izumiotsu) με το όνομα FERRY NANKAI No.1. Εν συνεχεία δρομολογήθηκε στη γραμμή Senboku – Shizuki (Awaji Island), διπλώνοντας το SHIZUKI MARU της Kansai Kisen. Μια γραμμή στην οποία παρέμεινε μέχρι το 1976, οπότε η εταιρεία χρεοκόπησε και η γραμμή έκλεισε, με αποτέλεσμα το θρυλικό πλοίο να παροπλιστεί και να τεθεί προς πώληση. Εκείνη την εποχή, η ιαπωνική second hand αγορά, λόγω της πετρελαϊκής κρίσης, προσέφερε σημαντική ποικιλία -σε νέα πλοία κάθε χωρητικότητας- στις ελληνικές εταιρείες που έψαχναν μανιωδώς για πλοία που θα συνέβαλλαν στον εκσυγχρονισμό του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Μια από αυτές ήταν και η ιστορική Epirus Line του κ. Αυγουστή Πολέμη, η οποία αγόρασε το πλοίο και το έφερε στην Ελλάδα. Το 1977, το πλοίο ταξίδεψε για πρώτη φορά στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα-Μπάρι με το όνομα ΗΠΕΙΡΟΣ ΙΙ. Τότε ήταν ένα από τα νεότερα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας, με ηλικία μόλις 5 ετών.

Το 1978 πέρασε στην εταιρεία ΓΡΑΜΜΗ ΗΠΕΙΡΟΥ, μετονομάστηκε σε ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ Ι και μεταφέρθηκε στη Ραφήνα, με σκοπό να εξυπηρετήσει τις γραμμές Ραφήνα – Άνδρος -Τήνος – Μύκονος και Ραφήνα – Μαρμάρι. Το 1979, μετονομάστηκε σε ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ, ενώ στη συνέχεια έλαβε διαδοχικά τα ονόματα ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ Ι (1980) και ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ (1982) αντίστοιχα, σε μια περίοδο που η εταιρεία ενάλλασσε τα ονόματα των πλοίων της στη Ραφήνα, προκαλώντας πραγματική σύγχυση.

Να θυμίσουμε, ότι στις αρχές του ’80 τα πλοία της ιστορικής εταιρείας είχαν κυριολεκτικά κατακλύσει το λιμάνι της Ραφήνας και έφεραν πανομοιότυπα ονόματα. Έτσι είχαμε το ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ ΙΙ (το λευκό πρώην ΗΠΕΙΡΟΣ), το ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ ΙΙΙ (μετέπειτα ΘΗΡΑ ΙI, ΕΛΛΑΣ ΕΞΠΡΕΣ, ΑΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ) και το ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ. Ειδικότερα, το ναυάγιο του ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ στις 23 Φεβρουαρίου 1983, ανοιχτά της Καρύστου, οδήγησε σταδιακά στην κατάρρευση της ιστορικής ανδριώτικης εταιρείας και στον παροπλισμό του ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ και των λοιπών πλοίων της εταιρείας στο ναυπηγείο ΑΡΓΩ (Πούντα Σαλαμίνας), ιδιοκτησίας τότε Α. Πολέμη.

φωτο: Παντελεήμων Λελέκης

Το 1984, το πλοίο μεταφέρθηκε στην Peace Line Shipping Ltd και μετονομάστηκε σε ANAX Ι. Ωστόσο, ενώ υπήρχαν κάποια αρχικά σχέδια μετασκευής του, το εγχείρημα δεν προχώρησε και τελικά πουλήθηκε στην Goutos Lines στα μέσα του 1987, που το μετονόμασε σε ΚΥΘΝΟΣ και το δρομολόγησε στη γραμμή Λαύριο – Κέα.

Το 1989 μεταφέρθηκε στη γραμμή Ραφήνα – Άνδρος και Ραφήνα – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος -Καβάλα. Επρόκειτο για μια ιστορική τότε απόφαση του κ. Γιώργου Γούτου, ο οποίος μετέφερε το λιμάνι αναχώρησης από την Κύμη και τον Άγιο Κωνσταντίνο στη Ραφήνα, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη του λιμανιού της Ραφήνας.

Το 1992, το πλοίο πουλήθηκε στη Nomicos Lines και μετονομάστηκε σε ΜΑΚΕΔΩΝ. Αρχικά, δρομολογήθηκε στη γραμμή Άγιος Κωνσταντίνος – Σκιάθος – Σκόπελος – Αλόννησος έχοντας την αρχική του μορφή. Στη συνέχεια, όμως, τo συμπαθητικό ποσταλάκι, οδηγήθηκε στο Πέραμα όπου υπέστη μετασκευή -κόστους 150 εκατ. δρχ τότε- με σκοπό να λάβει μια πιο σύγχρονη και μοντέρνα εμφάνιση. Η πλώρη του επανασχεδιάστηκε πλήρως, και απέκτησε βολβό, με αποτέλεσμα το μήκος του να αυξηθεί από τα 84 στα 90 μέτρα. Παράλληλα οι εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι του αναβαθμίστηκαν και ανακαινίσθηκαν. Μετά τη μετασκευή του επέστρεψε στη γραμμή, την οποία υπηρέτησε μέχρι και το 2000, οπότε και πουλήθηκε στη νεοσύστατη τότε Hellas Ferries και φόρεσε τα σινιάλα SPORADES FERRIES στις μπάντες του. Ωστόσο, το ατύχημα του EXPRESS SAMINA (4.554gt/1966) τον Σεπτέμβριο του 2000 οδήγησε στην κατάρρευση της εταιρείας και το μικρό πλοίο επέστρεψε το 2002 -μετά από 10 χρόνια- ξανά στη Goutos Lines, η οποία το επανάφερε στην αρχική του γραμμή Λαύριο – Κέα – Κύθνος και την οποία υπηρετεί με συνέπεια μέχρι και σήμερα.

φωτο: Παντελεήμων Λελέκης

φωτο: Κώστας Ανδρέου

Ταξιδεύοντας με το ΜΑΚΕΔΩΝ ναυτικά …………

Η επίσκεψη μας στην Κέα ξεκίνησε αρχικά ως ημερήσια απόδραση από τη ζέστη της Αθήνας, σε συνδυασμό με δουλειές. Ωστόσο, όμως, στην πορεία της ημέρας το ισχυρό ένστικτο του καραβολάτρη υπερίσχυσε και τελικά υποκύψαμε στη γοητεία του ΜΑΚΕΔΩΝΑ. Η επιθυμία μας να ταξιδέψουμε ναυτικά και να θυμηθούμε τα νοσταλγικά ταξίδια του παρελθόντος, μας οδήγησε αυστηρά και μόνο σε μια επιλογή. Να ταξιδέψουμε στην επιστροφή με το εμβληματικό πλοίο της Goutos Lines.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφέρουμε ότι στη γραμμή Λαύριο – Κέα – Κύθνος δραστηριοποιούνται δύο ακόμη όμορφα και αξιόλογα πλοία. Το ΙΟΝΙΣ της Triton Ferries και το ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ της οικογένειας Αλιφραγκή. Πλοία εξίσου αξιόλογα, που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στην Ελληνική Ακτοπλοΐα. Όμως, το ΜΑΚΕΔΩΝ είναι ιδιαίτερο και εμείς θέλαμε οπωσδήποτε να ταξιδέψουμε μαζί του.

Είναι απόγευμα Κυριακής και ο καιρός έχει γλυκάνει αρκετά. Είμαστε στην Κορησσία, το λιμάνι της Κέας, και αναμένουμε το “κόκκινο” πλοίο της Goutos Lines, το οποίο έχει δώσει άφιξη στις 18.25. Σε λίγη ώρα, το γιαπωνέζικο ποστάλι ξεπροβάλλει περήφανο μέσα από το χρυσαφί χρώμα του απογευματινού ήλιου που λούζει το λιμάνι του νησιού. Το ΜΑΚΕΔΩΝ πλησιάζει και αποκαλύπτει αμέσως τις ιαπωνικές καταβολές του. Χαρακτηριστικός καθρέπτης και κλασικές ναυτικές γραμμές, χωρίς περιττές υπερκατασκευές που να αλλοιώνουν τον χαρακτήρα του, με μόνη ίσως παραφωνία την ανασχεδιασμένη πλώρη του, που ξεφεύγει αρκετά από το κλασικό ιαπωνικό πρότυπο. Το συμπαθητικό ποσταλάκι με τα χαρακτηριστικά στενόμακρα φουγάρα μοιάζει σαν να “γλιστράει” στην απογευματινή “λαδιά” και με μια σύντομη μανούβρα ακριβείας εισέρχεται στον μικρό κολπίσκο και δένει στο ντόκο. Οι επιβάτες που ταξιδεύουν από το Λαύριο αποβιβάζονται, ενώ έχουμε μια μόλις ώρα στη διάθεσή μας μέχρι να φορτώσουμε και να πάρουμε ξανά το δρόμο της επιστροφής.

Η Κέα είναι κοντινός προορισμός και αναπόφευκτα η απογευματινή αναχώρηση τη συγκεκριμένη ημέρα και ώρα είναι ως συνήθως “φορτωμένη” σε οχήματα και επιβάτες. Η μια από τις δύο παραδοσιακές αναδιπλούμενες εξωτερικές κλίμακες της πρύμνης έχει κατέβει και στην κορυφή της, που καταλήγει απευθείας στο μεσαίο ντεκ του πλοίου, ο Οικονομικός Α’ κ. Δημήτρης Καρανικόλας υποδέχεται “ναυτικά” τους ταξιδιώτες της επιστροφής. Υπογραμμίζεται, ότι οι επιβάτες δεν εισέρχονται στο συγκεκριμένο πλοίο από το γκαράζ μαζί με τα οχήματα, όπως γίνεται συνήθως σε άλλα πλοία της ακτοπλοΐας, αλλά από την εξωτερική σκάλα και μόνο. Ταυτόχρονα, η ομάδα του γκαράζ με επικεφαλής τον Ύπαρχο κ. Αχιλλέα Τσιλπιρίδη συντονίζει τη φόρτωση των οχημάτων στο λειτουργικό και άνετο γκαράζ του πλοίου. Χωρίς κολωνάκια, με έξι λάϊνες φόρτωσης και αποσπώμενα πατάρια, το ΜΑΚΕΔΩΝ εντυπωσιάζει με τις δυνατότητές του, καθώς μιλάμε για ένα πλοίο που ναυπηγήθηκε το 1972. Η είσοδος στο πατάρι γίνεται είτε από δεξιά, είτε από αριστερά, ανάλογα με τη φόρτωση, ενώ στην οροφή του κυρίως γκαράζ “ξετρυπώσαμε” την ιστορική επιγραφή “ANAX I Limassol”, που ξεδιαλύνει ουσιαστικά το μυστήριο που καλύπτει την άγνωστη για το πλοίο περίοδο 1984-1987.

Δείτε περισσότερα στο arxipelagos.gr ΕΔΩ

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.