Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα & Λαύριο στα έργα που θα τρέξουν μέσα στο επόμενο διάστημα

Σημαντικούς διαγωνισμούς και μεγάλα έργα θα κληθεί να ολοκληρώσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υπό τον Χ. Σταϊκούρα. Από τον διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού και τις επεκτάσεις της, μέχρι τα έργα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης που έχουν πολύ σφιχτό χρονοδιάγραμμα και η μη τήρησή τους προοιωνίζεται απώλεια κονδυλίων.

Ακόμα μία σημαντική εκκρεμότητα που καλείται να επιλύσει η νέα ηγεσία είναι και τα έργα ΣΔΙΤ, τα οποία έχουν καθυστερήσει σημαντικά, καθώς μπορεί να τυγχάνουν αποδοχής από την αγορά και να αποτελούν διέξοδο για έργα που αδυνατούν να τρέξουν μέσα από παραδοσιακά κανάλια χρηματοδότησης, όπως το ΕΣΠΑ ή το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, εντούτοις είναι χρονοβόρα όσον αφορά την περίοδο ωρίμανσης και δημοπράτησής τους.

Σημαντικό είναι και το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί προκειμένου να τηρηθούν τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί ώστε η Ελλάδα να λάβει τις υπόλοιπες δόσεις του Ταμείου Ανάκαμψης.

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού μέσω πρότυπων προτάσεων

Το θέμα της υλοποίησης των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, ένα από τα μεγαλύτερα έργα, για το οποίο έχουν συμπράξει οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, καλείται να διαχειριστεί ο νέος υπουργός Υποδομών, Χ. Σταϊκούρας. ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ κατέθεσαν Πρότυπη Πρόταση για την υλοποίηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και Σήραγγα Ηλιούπολης, που θα ενώσει τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Όπως είχε αφήσει να εννοηθεί και η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο διαγωνισμός για τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σχεδιάζεται να είναι ενιαίος και, όπως όλα δείχνουν, θα είναι ο πρώτος διαγωνισμός που θα γίνει μέσω Πρότυπων Προτάσεων, που δίνει τη δυνατότητα σε ιδιωτικές εταιρείες να αναλαμβάνουν τεχνικές και χρηματοοικονομικές μελέτες για έργα με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ.

Το νέο μοντέλο υλοποίησης έργων υποδομής, που εντάχθηκε σε νομοσχέδιο που ψηφίστηκε προσφάτως, προβλέπει πως ο ιδιώτης, σε συνεργασία με τους κατάλληλους συμβούλους, καταρτίζει τις τεχνικές μελέτες και το χρηματοοικονομικό μοντέλο για το έργο. Η πρότυπη πρόταση κατατίθεται στην Επιτροπή Αξιολόγησης μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας και συνοδεύονται από πλήρη φάκελο υποστηρικτικών στοιχείων και εγγράφων. Σε αυτά ανήκουν αναλυτική περιγραφή του αντικειμένου, τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της σύμβασης, αναλυτική τεκμηρίωση της αξίας της προτεινόμενης επένδυσης, μελέτη κόστους-οφέλους και γενικά στοιχεία που αποτελούν προϊόν ολοκληρωμένης μελέτης.

Αν η Επιτροπή κάνει δεκτή την πρότυπη πρόταση, τότε η κυβέρνηση πραγματοποιεί διαγωνισμό. Στην περίπτωση που ο ιδιώτης ο οποίος πρότεινε το έργο κερδίσει τον διαγωνισμό, τότε αναλαμβάνει να το υλοποιήσει με βάση τις μελέτες που ο ίδιος εκπόνησε. Στην περίπτωση που το έργο ανατεθεί, μέσω του διαγωνισμού, σε άλλη εταιρεία, τότε η τελευταία πρέπει να καταβάλει σε αυτόν που προετοίμασε τον διαγωνισμό το κόστος για τις μελέτες. Σε κάθε, όμως, περίπτωση, η διαδικασία αξιολόγησης της πρότυπης πρότασης ολοκληρώνεται σε 90 ημέρες από την ημερομηνία αποστολής του αποδεικτικού παραλαβής της πρότυπης πρότασης.

Η πρόταση των τριών κατασκευαστικών ομίλων κατατέθηκε στα μέσα Μαΐου και τα ποσοστά συμμετοχής στο σχήμα είναι ΓΕΚ Τέρνα 36% – Άκτωρ Παραχωρήσεις 32% – Άβαξ 32%.

Ιωάννινα-Κακαβιά

Λύση θα κληθεί να δοθεί και στο θέμα του διαγωνισμού για τον οδικό άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ. Ο εν λόγω διαγωνισμός ακυρώθηκε ήδη μία φορά με απόφαση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), που έκανε δεκτή προσφυγή των Δομική Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕΝΑ. Οι τέσσερις κατασκευαστικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι οι όροι που θέτει η προκήρυξη του έργου εμποδίζουν μικρότερου μεγέθους εταιρείες, ακόμα και αν συγκροτήσουν κοινοπραξία, να ανταγωνιστούν τους ισχυρούς ομίλους του κλάδου. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στις αρχές Μαΐου επαναπροκήρυξε το έργο, βάζοντας ως ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών την 22α Ιουνίου. Ωστόσο, οι ίδιες εταιρείες προσέφυγαν εκ νέου στην ΕΑΔΗΣΥ κατά και της νέας διακήρυξης, η οποία θα εκδικαστεί στις 7 Ιουλίου.

Με το έργο αυτό ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος της Ιόνιας Οδού, που θα έχει πλέον έκταση από το Αντίρριο μέχρι το συνοριακό πέρασμα στην Κακαβιά. Θα είναι ένας σύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομος με μήκος περίπου 70 χιλιομέτρων, με μιάμιση λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (χωρίς διαχωριστική νησίδα), ενώ θα πλαισιώνεται από συνολικά 14 ανισόπεδους κόμβους.

Άλλα έργα

Ο νέος υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, αναμένεται να διαχειριστεί και άλλα μεγάλα έργα, όπως το τμήμα ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο – Χερσόνησος, την επέκταση του Μετρό στο Ίλιον, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, την υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνα-Πέραμα, τα οδικά έργα Μακρακώμη-Τυμφρηστός, Θεσσαλονίκη-Έδεσσα (ΣΔΙΤ) και Δράμα-Αμφίπολη (ΣΔΙΤ).

Επίσης είναι τα πολλά άλλα έργα-ΣΔΙΤ των οποίων οι διαγωνισμοί είναι σε εξέλιξη, όπως το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην Πειραιώς, τα Δικαστικά Μέγαρα σε Βόρεια Ελλάδα, Κεντρική Ελλάδα, Κρήτη (ΚΤΥΠ), το διπλό έργο για τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας (ΚΤΥΠ), τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία (ΚΤΥΠ), τα 5 αστυνομικά μέγαρα (ΚΤΥΠ), τα Φράγματα Τσικνιά στη Λέσβο, Ταυρωνίτη, Ενιπέα, Μπραμιανού, η ύδρευση Κέρκυρας, η ύδρευση Πρέβεζας-Λευκάδας, τα εγγειοβελτιωτικά έργα Αμβρακίας κ.ά.

Τέλος, ένα από τα σημαντικά έργα που προετοιμάστηκαν από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είναι ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, ένα έργο ζωτικής σημασίας για τη Δυτική Αττική, αφού αναμένεται να αποσυμφορήσει την κίνηση των οχημάτων στη Λεωφόρο Σχιστού και τη Λεωφόρο Αθηνών, ενώ και η αναβάθμιση ανισόπεδου κόμβου Σκαραμαγκά θα βελτιώσει πολύ την κυκλοφορία στην Εθνική Οδό, που καθημερινά ταλαιπωρείται από χιλιάδες οχήματα.

capital.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.