Ποιες μεγάλες επιχειρήσεις λιανεμπορίου θα είναι κλειστές – Το παρασκήνιο, τι έδειξε το ταμείο και τι θα συμβεί από αύριο το πρωί

Δύο από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις λιανεμπορίου, η Jumbo και η εταιρεία Inditex στην οποία ανήκουν και οι φίρμες ZARA, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho και άλλες, δεν άνοιξαν σήμερα ούτε με την μέθοδο του ραντεβού μέσα στο κατάστημα, αφού η εμπειρία των πρώτων ημερών έδειξε ότι τα έσοδα δεν καλύπτουν πολύ απλά τα έσοδα..

Τυπικά το λιανεμπόριο, στις “κόκκινες” περιοχές, ο αριθμός των οποίων έχει φθάσει στις 13 -χθες προστέθηκαν στη λίστα η Χαλκδική, το Λασίθι και η Ζάκυνθος- θα λειτουργεί με τη μέθοδο click away (παραγγελία από απόσταση και παραλαβή στο κατάστημα), ενώ τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, βιβλιοπωλείων, κομμωτηρίων και προσωπικής περιποίησης έχουν τη δυνατότητα θα λειτουργούν με προκαθορισμένο ραντεβού (click inside) και με 1 άτομο ανά 25 τ.μ.

Δυνατότητα την οποία αποφάσισε να μην εξασκήσει, τόσο το δίκτυο της Inditex που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα με πλειάδα καταστημάτων και σημάτων, όπως ZARA, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, κ.ά., όσο και η Jumbo. Ωστόσο τελευταίες πληροφορίες θέλουν την Jumbo να ανοίγει τελικά αύριο, αφού σε διαφορετική περίπτωση θα χάσει τα ευεργετήματα του νόμου και τις οικονομικές ενισχύσεις του προγράμματος Συν- εργασία.

Η εταιρεία Jumbo- όπως έγραφε νωρίτερα σε ρεπορτάζ του το capital.gr- ενώ το Σάββατο άνοιξε κανονικά τα καταστήματά της, αξιοποιώντας τη δυνατότητα που δίνεται στις λιανεμπορικές επιχειρήσεις να λειτουργήσουν στις “κόκκινες περιοχές” με τους ΚΑΔ ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλείου, και λειτούργησε με το μοντέλο click inside, στο τέλος της ημέρας, διαπίστωσε μάλλον ότι το z της ταμειακής μηχανής δεν κάλυπτε τα έξοδα λειτουργίας. Έτσι πριν αλέκτορα φωνήσαι τρις, η διοίκησή της ανέκρουσε πρύμναν και αποφάσισε τα καταστήματά της σε Αττική, Χαλκίδα και Πάτρα να παραμείνουν κλειστά τη Δευτέρα 1η Φεβρουαρίου.

Όμως άγνωστο παραμένει πόσα και ποια καταστήματα μεμονωμένα ή όσα ανήκουν σε αλυσίδες θα αξιοποιήσουν τη δυνατότητα που τους δίνει η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), να ενεργοποιήσουν στις “κόκκινες” περιοχές τους ΚΑΔ της ένδυσης, της υπόδησης και του βιβλιοχαρτοπωλείου, και να λειτουργήσουν με τη μέθοδο click inside. Δηλαδή αν τους συμφέρει οικονομικά να ανεβάσουν τα ρολά.

Η περίπτωση της Zara

Ας επανέλθουμε όμως στην περίπτωση της Inditex. Η απόφαση του μεγαλύτερου λιανέμπορου που δραστηριοποιείται στη χώρα, του Ισπανικού ομίλου Inditex που με βάση τα στοιχεία του 2019 τζίραρε στην Ελλάδα 550 εκατ. ευρώ, διέθετε δίκτυο 165 καταστημάτων -πλέον είναι 163 – στο οποίο απασχολούνταν 3.956 εργαζόμενοι, προβληματίζει.

Και αυτό γιατί ο όμιλος Inditex έχει ανακοινώσει, από τον περασμένο Ιούνιο, ότι προτίθεται να κλείσει παγκοσμίως 1.200 καταστήματα, να επεκτείνει τα καταστήματα με τις καλύτερες επιδόσεις και να επενδύσει στο διαδίκτυο προκειμένου το 2022 το 25% του ετήσιου τζίρου του να προέρχεται από τις online πωλήσεις.

Έως τα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου είχε κλείσει 289 περιορίζοντας τον αριθμό τους σε 7.197. Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστό αν αυτή η απόφαση, δηλαδή κλείσιμο καταστημάτων, θα επηρεάσει και πόσο τη δραστηριότητα του στην Ελλάδα, όπου ολόκληροι εμπορικοί δρόμοι φέρουν το όνομα του ενώ το αποτύπωμά του στα εμπορικά κέντρα της χώρας κάθε άλλο παρά ασήμαντο είναι.

Εκτός από την Inditex, υπάρχουν και άλλοι μεγάλοι εγχώριοι και μη όμιλοι που αναζητούν την πλέον ενδεδειγμένη λύση για το πως θα λειτουργήσουν βραχυπρόθεσμα και ποιο πλάνο θα ακολουθήσουν μακροπρόθεσμα.

Και φυσικά υπάρχουν και αρκετές χιλιάδες μικρομεσαίες λιανεμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες, κατά δήλωση εκπροσώπων των θεσμικών τους οργάνων βρίσκονται επί ξυρού ακμής. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρο Καφούνη, 1 στις 2 εμπορικές επιχειρήσεις κινδυνεύουν αν δεν εφαρμοστούν γενναία μέτρα στήριξης μεταξύ των οποίων και “κούρεμα” οφειλών. Αρκετές εξ αυτών των επιχειρήσεων αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που έχουν συσσωρευτεί, αφού ο τζίρος των προηγούμενων μηνών, ακόμη και την περίοδο των εορτών όπου τα καταστήματα λειτούργησαν κάποιες ημέρες και των δύο προηγούμενων εβδομάδων, είναι κάτω τουλάχιστον 50% όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς.

Ακόμη όμως και μεγάλες αλυσίδες και γνωστά brands, όπως η σουηδική H&M δέχθηκαν και συνεχίζουν να δέχονται ισχυρές πιέσεις. Η αλυσίδα που αριθμεί 35 καταστήματα στην Ελλάδα έχασε πέρυσι το 1/4 των πωλήσεών της σε σχέση με το 2019 ενώ το τελευταίο τρίμηνο της οικονομικής της χρήσης (Σεπτέμβριος – Νοέμβριος) οι απώλειες διευρύνθηκαν. Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο σουηδικός όμιλος στις 29 Ιανουαρίου, οι πωλήσεις του στην Ελλάδα το διάστημα Σεπτέμβριος – Νοέμβριος υποχώρησαν κατά 30%, όταν σε επίπεδο ομίλου η πτώση ήταν μόλις 10%.

Τελευταίες πληροφορίες

Ωστόσο, τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι η αλυσίδα Jumbo θα λειτουργήσει τελικά από αύριο Τρίτη, τόσο με το μοντέλο click away όσο και με το σύστημα click inside. Ο λόγος είναι ότι η ερμηνευτική εγκύκλιος που εκδόθηκε πριν από λίγες ώρες, την αναγκάζει να “μεταφερθεί” στη Συν-εργασία και να απεμπολήσει τα δικαιώματα που έχει με την αναστολή εργασίας.

Η ερμηνευτική εγκύκλιος προβλέπει πως όποια εταιρεία διαθέτει ρούχα, υποδήματα, και είδη βιβλιοχαρτοπωλείου, και δεν ανοίξει ακόμη και αν αυτές οι δραστηριότητες είναι δευτερεύοντες ΚΑΔ, αυτό σημαίνει αυτομάτως τον αποκλεισμό τους από τα ευεργετικά μέτρα των αναστολών εργασίας και την υπαγωγή τους στο πρόγραμμα Συν-εργασία. Οπότε, δεν πρέπει να αποκλείουμε το ενδεχόμενο αλυσίδες που δεν άνοιξαν στις “κόκκινες” περιοχές, να εξαναγκαστούν να “συμμορφωθούν” με τη νέα ΚΥΑ, δηλαδή να λειτουργήσουν με το click in shop και click inside, όπως θα πράξει η Jumbo.

Πηγή: Capital.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.