Πτώση καναντέρ στην Κάρυστο: «Σε προβλεπόμενο ύψος η πτήση του – Δεν κατέπεσε λόγω πλωτήρα, μάγκωσε το πηδάλιο»

Τις συνθήκες και τα πιθανά αίτια της χθεσινής (25.7.2023) συντριβής του Canadair στην Κάρυστο, με θύματα τους δυο πιλότους που θυσίασαν τη ζωή τους για να σώσουν τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων, αναλύει, μιλώντας στο newsit.gr, ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και έμπειρος κυβερνήτης της Πολιτικής Αεροπορίας.

Καταρχάς, ο κ. Κωνσταντέλλος ξεκαθαρίζει εξ αφορμής της πτώσης του Canadair στην Κάρυστο ότι «δεν υπάρχει πιθανότητα να έχει ξεκινήσει το αεροσκάφος έχοντας τεχνική βλάβη» και συνεχίζει λέγοντας ότι «για να πετάξει τόσο γρήγορα και τόσο χαμηλά, με βλάβη στα πηδάλια και τους κινητήρες είναι σαν να λέμε παίρνω ένα πιστόλι γεμάτο σε όλες τις θαλάμες με σφαίρες και παίζω ρωσική ρουλέτα. Το αεροπλάνο αυτό πετάει ειδικές πτήσεις, πολύ επικίνδυνες, πολύ ακραίες που τα συστήματά του υπερλειτουργούν σε επίπεδο κινητήρων, αεροδυναμικών επιφανειών και πηδαλίων και βρίσκεται πάντα σε υπεράρτια κατάσταση αλλιώς δεν ξεκινάει τη “βουτιά”».

Αντίθετα με την άποψη ότι το μοιραίο αεροσκάφος έπεσε εξαιτίας του πλωτήρα που αποκόπηκε από το Canadair, ο δήμαρχος Βούλας-Βάρης-Βουλιαγμένης και έμπειρος πιλότος επισημαίνει μιλώντας στο newsit.gr ότι «το φτερό πέρασε -περίπου κατά το 1/3- μέσα από φυλλωσιές του δέντρου είχε ως αποτέλεσμα αφενός κάπου να γίνει πρόσκρουση του πλωτήρα και να αποκοπεί. Ο πλωτήρας όμως δεν προσδίδει αεροδυναμικά χαρακτηριστικά, δεν είναι κάποια ενεργή επιφάνεια. Στο συγκεκριμένο αεροσκάφος είναι απλά και μόνο για να τα χρησιμοποιούν ώστε να είναι ζυγισμένη η πτέρυγα κατά τη διάρκεια της υδροληψίας πάνω στην θάλασσα».

Ο πρώην πιλότος με χρόνια εμπειρίας κάνει λόγο για δυσλειτουργία των πηδαλίων μετά από την πρόσκρουση του αεροσκάφους στο δέντρο.

«Αυτό το οποίο βλέπουμε στο βίντεο της πτώσης είναι ότι τα πηδάλια κλίσεων (δηλαδή το πηδάλιο που ευθύνεται για το 60-65% της διακυβέρνησης του αεροπλάνου) με το που βγαίνει η πτέρυγα από το δέντρο κλειδώνει σε μέγιστη θέση, δεξιά στροφής. Και καθ’ όλη την διάρκεια της ανύψωσης και συνεχιζόμενης δεξιάς στροφής δεν αλλάζει, μαγκώνει. Κάτι τέτοιο είναι αντίθετο στα αεροπορικά δεδομένα και πρακτικές. Όταν είσαι χαμηλά και κανείς απαγκίστρωση άφεσης νερού σε φωτιά -και ειδικότερα όταν έχεις χτυπήσει και κάποιο εμπόδιο- αυτό το οποίο κάνεις είναι ενώ το αεροσκάφος ανεβαίνει, αλλά επιχειρείς να το έχεις σε οριζόντια θέση. Δηλαδή αυτό που έγινε δεν θεωρώ ότι έχει γίνει από τους πιλότους γιατί είναι κόντρα στην αεροπορική πρακτική. Αυτό προφανώς ήταν κάποια δυσλειτουργία του πηδαλίου κλίσεων και στροφών και μάγκωσε σε μέγιστη δεξιά στροφή και δεν “βγήκε” ποτέ από εκεί. Γι’ αυτό το αεροσκάφος ενώ ήταν οριζόντια άρχισε να αυξάνει κλίση, έφτασε κάθετο και πέρασε στις 100 μοίρες περίπου και μετά κατέπεσε στην χαράδρα. Αυτό δεν μπορεί να το έχουν κάνει οι χειριστές».

Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντέλλο, πρόκειται για μια πολύ δύσκολη κατάσταση, που οι πιλότοι των πυροσβεστικών αεροσκαφών συναντούν πολύ συχνά. «Όλα τα αεροπλάνα έχουν αυτά τα πηδάλια, από το Τσέσνα μέχρι τα Ραφάλ έχουν στα φτερά έχουν δύο πηδάλια, ένα αριστερά ένα δεξιά, κάποια έχουν δύο πηδάλια αριστερά και δύο πηδάλια δεξιά τα οποία είναι κλίσεων και στροφών. Αυτά Ο μεν πλωτήρας κόπηκε αλλά δεν σημαίνει τίποτα για τα πτητικά χαρακτηριστικά του αεροπλάνου».

Όπως επισημαίνει ο πρώην κυβερνήτης, «η πτήση έγινε σε προβλεπόμενο ύψος. Ήταν όντως πολύ χαμηλή πτήση αλλά η αεροπυρόσβεση γίνεται βάσει τις εκτιμήσεις και τις αποφάσεις του κυβερνήτη. Το ύψος ήταν επαρκές για να κάνει μία ρίψη-άφεση νερού ακριβείας».

Επιπλέον, εστιάζει σε άλλο ένα στοιχείο που μπορεί κι εκείνο να έπαιξε σημαντικό ρόλο στην μοιραία πτώση. «Το θέμα είναι ότι αν δούμε στο βίντεο, το αεροσκάφος είναι κόντρα στον ήλιο. Το αεροσκάφος έχει ειδικά σκιάδια αλλά όταν τα χρησιμοποιούμε, χάνουμε περίπου 25 με 30% της ορατότητας, ειδικότερα δεξιά και αριστερά. Δηλαδή αυτό που έχεις δει και είχες υπολογίσει ότι θα περάσεις μακριά του, τελικά πέφτεις πάνω του. Με το πάγωμα τον πηδαλίων κλίσης και στροφής έχεις “υπογράψει” κατά 90% την πτώση του αεροσκάφους, δεν υπάρχει γυρισμός».

Παρά το γεγονός ότι από τους ειδικούς αποκλείεται η ύπαρξη οποιασδήποτε τεχνικής βλάβης σε ένα αεροσκάφος που αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα πτήσεις, ο δήμαρχος Βούλας-Βάρης-Βουλιαγμένης εξηγεί ότι «αν λειτουργούσαν αυτά τα πηδάλια σωστά, υπήρχαν πολλές ενέργειες χειρισμού για να μπορεί να φύγει το Canadair. Αυτό που χρειαζόντουσαν οι άνθρωποι ήταν πηδάλια και πηδάλια δεν είχανε. Το 65% των πηδαλίων του αεροπλάνου ήταν μη μετακινούμενο σε ακραία λάθος θέση. Αυτό πρέπει να δουν ήδη ερευνητές και να μας πω τι ακριβώς έχει συμβεί», καταλήγει μιλώντας στο newsit.gr, ο πρώην πιλότος, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.