Τι αλλάζει στις μεγάλες αποσκευές και στις αποζημιώσεις για τους επιβάτες αεροπορικών

Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες κατήγγειλαν την Τρίτη 14/10 την απόφαση της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να εγκρίνει ένα κείμενο που αρνείται να δυσκολέψει την αποζημίωση των επιβατών για καθυστερημένες πτήσεις.


Το κείμενο της επιτροπής, που εγκρίθηκε τη Δευτέρα με 34 ψήφους υπέρ, καμία κατά και δύο αποχές, υποστηρίζει επίσης την πρόταση να επιτραπεί στους επιβάτες να μεταφέρουν χειραποσκευή έως 7 κιλά δωρεάν.

Το κείμενο αυτό αποτελεί τη θέση του Κοινοβουλίου σχετικά με το σχέδιο μεταρρύθμισης των δικαιωμάτων των αεροπορικών επιβατών.

Η θέση αυτή έρχεται σε έντονη αντίθεση με τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Συμβουλίου της ΕΕ — γεγονός που σημαίνει ότι οι τριμερείς διαπραγματεύσεις που ξεκινούν την Τετάρτη αναμένεται να είναι δύσκολες.

Η θέση της επιτροπής έχει προκαλέσει την οργή της αεροπορικής βιομηχανίας, και την Τρίτη, η A4E — ένα λόμπι αεροπορικών εταιρειών στο οποίο συμμετέχουν η Lufthansa, η Air France-KLM, η Ryanair και η IAG (ιδιοκτήτρια της British Airways) — χαρακτήρισε το κείμενο του Κοινοβουλίου «ανεδαφικό».

Ο ισχύων κανονισμός προβλέπει αποζημίωση για τους επιβάτες που κυμαίνεται από 250 έως 600 ευρώ, ανάλογα με το μήκος της διαδρομής, για όλες τις πτήσεις που καθυστερούν τουλάχιστον τρεις ώρες.

Το 2013, η Επιτροπή είχε προτείνει να αυξηθεί το όριο καθυστέρησης στις πέντε ώρες για όλες τις ενδοενωσιακές πτήσεις ή για πτήσεις έως 3.500 χλμ· στις εννέα ώρες για πτήσεις εκτός ΕΕ μεταξύ 3.500 και 6.000 χλμ· και στις δώδεκα ώρες για πτήσεις εκτός ΕΕ άνω των 6.000 χλμ.

«Κόκκινες γραμμές»

Η υπόθεση είχε «παγώσει» για χρόνια, ώσπου το Συμβούλιο, τον Ιούνιο, πρότεινε όριο τεσσάρων ωρών για πτήσεις έως 3.500 χλμ ή εντός της ΕΕ, και έξι ωρών για πτήσεις άνω των 3.500 χλμ.

Όμως το Κοινοβούλιο αρνήθηκε να αποδυναμώσει τα δικαιώματα αποζημίωσης και οι διαπραγματευτές του σκοπεύουν να υπερασπιστούν αυτή τη θέση στις επικείμενες τριμερείς συνομιλίες. Το κείμενο της επιτροπής (TRAN) αυξάνει επίσης την ελάχιστη αποζημίωση για μεγάλη καθυστέρηση ή ακύρωση στα 300 ευρώ.

«Έχουμε πολλές κόκκινες γραμμές… η πρώτη είναι ότι δεν πρόκειται να δεχθούμε αύξηση του ορίου πέραν των τριών ωρών, μετά τις οποίες ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωση», δήλωσε ο εισηγητής Αντρέι Νοβάκοφ του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος.

«Το Κοινοβούλιο είναι πολύ ενωμένο στο ζήτημα των τριών ωρών», είπε στους δημοσιογράφους ο Γιαν-Κρίστοφ Όετζεν, σκιώδης εισηγητής της Renew Europe. «Αν το ανεβάσετε στις τέσσερις ώρες, στερείτε τα δικαιώματα από τα δύο τρίτα των επιβατών που δικαιούνται σήμερα αποζημίωση. Για εμάς αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο.»

Η A4E, ωστόσο, υποστήριξε: «Η αύξηση του ορίου στις πέντε ώρες θα μπορούσε να αποτρέψει έως και το 40% των καθυστερήσεων.»

Ο Ντέιβιντ Κέρμι, εκτελεστικός πρόεδρος της KM Malta Airlines, δήλωσε: «Ο ισχύων κανόνας των τριών ωρών τιμωρεί τις αεροπορικές εταιρείες που κάνουν ό,τι μπορούν για να αποφύγουν ακυρώσεις, ενώ στην πραγματικότητα οι επιβάτες εξυπηρετούνται καλύτερα με μια καθυστερημένη πτήση παρά με καμία πτήση.»

Οι συνομιλίες με τα κράτη μέλη της ΕΕ δεν θα είναι εύκολες.

Τον Ιούνιο, το Συμβούλιο ενεργοποίησε μια ασυνήθιστη νομοθετική διαδικασία της ΕΕ που υποχρεώνει τις διαπραγματεύσεις να ολοκληρωθούν εντός έξι έως οκτώ μηνών, προκαλώντας την αγανάκτηση των ευρωβουλευτών.

«Είμαστε αρκετά μακριά από το Συμβούλιο, κυρίως λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο θεσμών μας,» είπε ο Νοβάκοφ, σημειώνοντας ότι το Κοινοβούλιο είχε ψηφίσει την πρώτη του θέση επί της πρότασης ήδη από το 2014.

«Και μετά από αυτά τα 11 χρόνια, επέλεξαν μια διαδικασία που περιορίζει τον χρόνο των διαπραγματεύσεών μας — κάτι που δεν θεωρώ ότι συνάδει με το πνεύμα συνεργασίας και φιλίας,» πρόσθεσε.

Η θέση του Κοινοβουλίου περιλαμβάνει επίσης το δικαίωμα μεταφοράς μίας χειραποσκευής έως 7 κιλά δωρεάν, ακόμη και σε αεροπορικές χαμηλού κόστους, εφόσον παραμένει «εντός των μέγιστων διαστάσεων των 100 εκ. (άθροισμα μήκους, πλάτους και ύψους)». Οι επιβάτες θα μπορούν επίσης να έχουν μια μικρή τσάντα κάτω από το κάθισμα.

Αντίθετες οι αεροπορικές

Το Συμβούλιο θέλει να επιτρέπεται μόνο μία δωρεάν τσάντα με μέγιστες διαστάσεις 40 x 30 x 15 εκ., που να χωρά κάτω από το μπροστινό κάθισμα. Η Επιτροπή στηρίζει αυτή την ιδέα και στις 8 Οκτωβρίου ξεκίνησε διαδικασία παράβασης κατά της Ισπανίας επειδή επέβαλε πρόστιμα σε αεροπορικές εταιρείες που χρεώνουν για μεγαλύτερες χειραποσκευές.

Οι αεροπορικές εταιρείες αντιτίθενται επίσης στη θέση του Κοινοβουλίου.

«Οι πολιτικές εκκλήσεις για “δωρεάν” χειραποσκευές είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας σε σχέση με τις προτιμήσεις των επιβατών», ανέφερε η A4E, υποστηρίζοντας ότι οι επιβάτες προτιμούν χαμηλότερους ναύλους και τη δυνατότητα να αγοράζουν επιπλέον αποσκευές, αντί να πληρώνουν υψηλότερους ναύλους για εισιτήρια που περιλαμβάνουν χειραποσκευή.

Η θέση του Κοινοβουλίου προβλέπει επίσης το δικαίωμα των επιβατών να επιλέγουν ανάμεσα σε έντυπη ή ψηφιακή κάρτα επιβίβασης — πρόταση που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πρόσφατη ανακοίνωση της Ryanair ότι από τις 12 Νοεμβρίου όλοι οι επιβάτες της θα πρέπει να επιδεικνύουν ψηφιακό εισιτήριο στην επίσημη εφαρμογή της εταιρείας.

ieidiseis.gr

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.