Ραφήνα: Ξύπνησαν μνήμες στην επετειακή εκδήλωση για την τραγωδία για το ναυάγιο του “Χειμάρρα”

Σαν σήμερα στις 19 Ιανουαρίου 1947 βυθίζεται το ατμόπλοιο Χειμάρα (HEIMARA) στον Νότιο Ευβοϊκό λίγο έξω από τη Ραφήνα, γράφοντας μία μαύρη σελίδα της ελληνικής ακτοπλοΐας, με σχεδόν 400 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους.

Εβδομήντα οκτώ χρόνια μετά, στις 19 Ιανουαρίου 2025, ο Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου διοργάνωσε στο κτίριο του ΟΤΕ, εκδήλωση ιστορικής μνήμης για τα θύματα της τραγωδίας στο Τμήμα Πολιτισμού.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, ο Κώστας Θωκταρίδης παρουσίασε τα αποτελέσματα της ιστορικής και υποβρύχιας έρευνας της ομάδας του στο ναυάγιο και της ανέλκυσης αντικειμένων από αυτό το 2000.

Ανάμεσα στα κειμήλια περιλαμβάνονται αλληλογραφία της εποχής, εφημερίδες, βιβλία και προσωπικά αντικείμενα των επιβατών, που εκτίθενται στην έκθεση Θαλάσσιου Κόσμου, στο παλαιό κτήριο του ΟΤΕ στη Ραφήνα

Η έκθεση των ευρημάτων του ναυαγίου Χειμάρρα αποτελεί μία μοναδική πρωτοβουλία προώθησης της τοπικής ιστορίας και της σύνδεσής της με τον θαλάσσιο κόσμο.

Όταν η ερευνητική ομάδα του Κ. Θωκταρίδη έκανε αυτοψία στο ναυάγιο το 2000, δεν περίμεναν ότι θα υπάρχουν τόσα μοναδικά ευρήματα.

«Ο χρόνος που έχει περάσει δεν έχει σβήσει ακόμα τα απομεινάρια του εφιάλτη …», δηλώνει ο Κώστας Θωκταρίδης. «Στην αριστερή πλευρά του πλοίου διακρίνεται το ρήγμα που βρίσκεται κατά μήκος του λεβητοστασίου. Κατά την υποβρύχια έρευνα του 2000 βρέθηκαν εφημερίδες, βιβλία και αλληλογραφία θαμμένα στον λασπώδη βυθό του Ευβοϊκού από το 1947! Πρόκειται για ελληνικές, κυπριακές και γαλλικές εφημερίδες, τηλεγραφήματα και γραμματόσημα της εποχής που δεν καταστράφηκαν, παρόλο που παρέμειναν θαμμένα στον βυθό για δεκαετίες. Η εύρεση χαρτιού υποβρυχίως είναι σπάνιο φαινόμενο και είναι ελάχιστες οι φορές που έχουν διασωθεί έγγραφα στο βυθό της θάλασσας».

Η μοναδικότητα των ενάλιων ευρημάτων ώθησε τους εξερευνητές και τον τότε δήμαρχο Ραφήνας κ. Ανδρέα Κεχαγιόγλου να προχωρήσουν στην ανέλκυση των κειμηλίων του ναυαγίου. «Οι κάτοικοι της Ραφήνας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διάσωση των ναυαγών του Χειμάρα. Ένα τέτοιο συμβάν που συγκλόνισε τη χώρα μας δεν πρέπει να θαφτεί στο πέρασμα του χρόνου. Το οφείλουμε σε όλους εκείνους που θυσιάστηκαν αδίκως», αναφέρει ο Ανδρέας Κεχαγιόγλου.

Από το Χειμάρρα ανελκύστηκαν 178 αντικείμενα, η συντήρηση των οποίων έγινε από τον Παναγιώτη Μαρκόπουλο.

Η έρευνα συνεχίζεται και νέα στοιχεία έρχονται στο φως.

Η ομάδα του Κ. Θωκταρίδη έχει εντοπίσει πρωτογενείς πηγές και διευρύνει την έρευνα σχετικά με το τραγικό ναυάγιο, αναδεικνύοντας άγνωστες πτυχές της ιστορίας του. Από τη νέα αυτή έρευνα προκύπτουν νέα ευρήματα, όπως σοβαρές τεχνικές βλάβες στο πηδάλιο και υποψίες για ανθρώπινο λάθος κατά τη διάρκεια της πλοήγησης.

Ναυάγιο “Χειμάρρα”: Ο ελληνικός “Τιτανικός” με τους εκατοντάδες νεκρούς

Ξημερώματα της 19ης Ιανουαρίου του 1947 το παμπάλαιο ατμόπλοιο Χειμάρρα, που είχε δοθεί από τους Ιταλούς ως πολεμική αποζημίωση στο ελληνικό δημόσιο, προσέκρουσε σε μια από τις νησίδες που αποτελούν το σύμπλεγμα «Βερδούγια» στο Νότιο Ευβοϊκό.

Είναι τα νησάκια που βρίσκονται μέσα στον δίαυλο του σημερινού πορθμείου της Αγίας Μαρίνας.

Στην περιοχή επικρατούσε κακοκαιρία και η δυνατή πρόσκρουση είχε σαν αποτέλεσμα τη γρήγορη εισροή υδάτων στο πλοίο, που βυθίστηκε μετά από 1,5 ώρα μέσα στην παγωμένη θάλασσα, οδηγώντας στο θάνατο 391 ανθρώπους.

Το πλήρωμα του «Χειμάρρα» δεν λειτούργησε με ψυχραιμία και η εγκατάλειψη του πλοίου έγινε άναρχα. Στα καταστρώματα, λίγο πριν τη βύθιση επικράτησε πανικός και οι επιβάτες έδιναν μάχη μεταξύ τους για ένα σωσίβιο. Υπήρξαν καταγγελίες ότι μέλη του πληρώματος έφυγαν πρώτα με λέμβους αφήνοντας στην τύχη τους ναυαγούς….

Η δίκη αργότερα κατέδειξε ευθύνες του καπετάνιου που παρεξέκλινε της πορείας.

Αναπάντητο έμεινε το ερώτημα γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε ο εφεδρικός ασύρματος που θα μπορούσε να είχε σώσει ζωές επιβατών. Συνταρακτικές είναι οι ιστορίες των επιζώντων που βοήθησαν και έσωσαν συνεπιβάτες τους. Το ναυάγιο του «Χειμάρρα» είναι το πιο πολύνεκρο ελληνικό ναυάγιο του 20ου αιώνα και πολλοί το έχουν χαρακτηρίσει «ελληνικό Τιτανικό»….

Στη δίκη που ακολούθησε, ο δεύτερος πλοίαρχος Μπέρτολς, που ήταν βάρδια την ώρα του ναυαγίου, καταδικάστηκε σε φυλάκιση 20 μηνών και ο πλοίαρχος Μπελέσης σε φυλάκιση 15 μηνών με αναστολή. Για την απώλεια του πλοίου το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε από την ασφάλεια 70.000 λίρες Αγγλίας.

Δείτε εικόνες από την σημερινή εκδήλωση

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.