«Christine»: Η τραγική ιστορία της δημοσιογράφου που αυτοκτόνησε σε ζωντανή μετάδοση

Αρκετές φορές τα αληθινά γεγονότα αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τον κινηματογράφο, είτε για να αναδείξουν, είτε να κατακρίνουν, είτε απλά να παρουσιάσουν μια ιστορία. Σίγουρα, η σημείωση «βασίζεται σε αληθινά γεγονότα» όταν εμφανίζεται στην οθόνη, προσθέτει αμέσως άλλη βαρύτητα στο έργο και στην αντιμετώπιση της από το κοινό. Σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν καταφέρει επιτυχημένα να μεταφέρουν μια αληθινή ιστορία, σε άλλες απέτυχαν παταγωδώς και σε κάποιες ήταν μόνο δόλωμα για να τραβήξουν την προσοχή του κοινού.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση η μεταφορά της ιστορίας της δημοσιογράφου Κριστίν Τσάμπακ, που αυτοκτόνησε σε ζωντανή μετάδοση, από τον σκηνοθέτη Αντόνιο Κάμπος στην μεγάλη οθόνη κρίθηκε επιτυχής, με την Ρεμπέκα Χολ στον πρωταγωνιστικό ρόλο να κερδίζει τις εντυπώσεις, δίνοντας ορισμένες φορές την εντύπωση στον θεατή ότι έβλεπε την ίδια την Κριστίν μπροστά του. Η ταινία παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο Φεστιβάλ «Sundance» το 2016 μαζί με το ντοκιμαντέρ «Kate plays Christine», όπου η ηθοποιός Κέιτ Λυν Σέιλ στην απόπειρα της να υποδυθεί την Κριστίν Τσάμπακ, αποκτά εμμονή με αυτήν, ενώ συνειδητοποιεί μετά από έρευνα για την ζωή της ότι οι πράξεις της δεν είχαν καμία απολύτως λογική.

Αριστερά η ηθοποιός Ρεμπέκα Χολ υποδυόμενη την Κριστίν Τσάμπακ δεξιά

Υπόθεση

Η Κριστίν Τσάμπακ είναι δημοσιογράφος της τηλεόρασης την δεκαετία του 1970, που παλεύει την κατάθλιψη και τις απογοητεύσεις στην δουλειά της, καθώς προσπαθεί να ανέλθει επαγγελματικά. Η ταινία εστιάζει στο τελευταίο διάστημα της ζωής πριν την μοιραία απόφαση της, τόσο στο σπίτι στην σχέση με την μητέρα της, όσο στο κανάλι και στην σχέση της με τους συναδέλφους της.

Ένα επίκαιρο ζήτημα 46 χρόνια μετά

Προσωπικά, η πρόσφατη θέαση της ταινίας «Network» (μία γνώμη μπορείτε να διαβάσετε εδώ), που κυκλοφόρησε δύο χρόνια μετά τον θάνατο της Τσάμπακ, με έκανε να ψάξω περισσότερες πληροφορίες με αποτέλεσμα να οδηγηθώ στην ταινία «Christine» και κατά συνέπεια στο πρόσωπο της ίδιας της Κριστίν Τσάμπακ, το οποίο αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον σεναριογράφο Πάντι Τσαγιέφσκι και στην δημιουργία του «Network» ως κριτική στην επιρροή και την πίεση της τηλεόρασης για ακροαματικότητα με οποιοδήποτε κόστος. Κοινό σημείο των δύο ταινιών είναι η αλόγιστη «δίψα» των μέσων για υψηλά νούμερα που τελικά οδηγούν στο «αίμα» δικών τους ανθρώπων, εργαζομένων που δεν άντεξαν στην αφόρητη πίεση και το ψυχολογικό βάρος, γεγονός που παρατηρούμε και σήμερα στην τηλεόραση αλλά ακόμα περισσότερο στο διαδίκτυο όπου η ψύχωση για κλικ, likes, ακόλουθους, κοινοποιήσεις κάνει τους δημιουργούς, επαγγελματίες και μη, να ξυπνάνε και να κοιμούνται με την σκέψη τι θα κάνουν για να αυξήσουν τους αριθμούς τους, την ζήτηση τους, διατεθειμένοι να ξεπουλήσουν την ιδιωτική τους ζωή και να προβούν σε ακραίες πράξεις ή προβολές για να το πετύχουν.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, λοιπόν, κανείς δεν ξέρει τι κατάληξη θα έχει ο ίδιος, το κοινό του ή οι εργαζόμενοι του, πόσο μάλλον αν πρόκειται για άτομα με κάποιο ψυχολογικό υπόβαθρο και παρελθόν όπως η Κριστίν Τσάμπακ στη συγκεκριμένη περίπτωση που είχε κατάθλιψη και είχε ήδη αποπειραθεί στο παρελθόν (1970) να αυτοκτονήσει μέσω υπερβολικής δόσης χαπιών, κάτι που κρατούσαν κρυφό με την μητέρα της μπροστά στον φόβο ότι θα επηρεάσει την καριέρα της αρνητικά μέχρι και της απόλυσης.

Το παρελθόν

Η Κριστίν Τσάμπακ, παιδί χωρισμένων γονιών, γεννήθηκε στο Οχάιο και μαθήτευσε στο ιδιωτικό σχολείο θηλέων «Laurel» όπου ίδρυσε μία μικρή λέσχη με τίτλο «Dateless Wonder Club», μια λέσχη θαυμάτων για όσους δεν βγαίνουν ραντεβού δηλαδή, όπου φανέρωνε ήδη τον κλειστό χαρακτήρα της και την απουσία σχέσεων με το αντίθετο φύλλο. Αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο της Βοστώνης στο τμήμα μέσων ενημέρωσης και ξεκίνησε την επαγγελματική της σταδιοδρομία στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο. Ήταν τελειομανής με την δουλειά της και προσπαθούσε συνεχώς να ξεχωρίσει σε ένα αντροκρατούμενο μέσο. Παρ’ όλα αυτά, κρατούσε αμυντική στάση και αρνούνταν οποιαδήποτε φιλική σχέση εκτός δουλειάς με συναδέλφους και γνωστούς.

Όταν μετακόμισε στο οικογενειακό εξοχικό στην Σιέστα Κι της Φλόριντα, έμενε με την μητέρα της με την οποία είχαν στενή σχέση και που ελλείψει φίλων είχε αναλάβει και τον ρόλο της φίλης εκτός από την μητρική φιγούρα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ζωγραφισμένο δωμάτιο και το κρεβάτι με ουρανό έκαναν τον χώρο της να μοιάζει περισσότερο με δωμάτιο έφηβου κοριτσιού, παρά ενήλικης γυναίκας. Παράλληλα, η Κριστίν έδινε εθελοντικά στο νοσοκομείο «Sarasota Memorial» παραστάσεις κουκλοθέατρου για παιδιά με νοητική υστέρηση, ενώ περιστασιακά ενσωμάτωνε τις χειροποίητες κούκλες μέσα στην εκπομπή που είχε στο κανάλι.

Η σχέση με το αντίθετο φύλλο

Η παντελής έλλειψη ερωτικών σχέσεων οφείλονταν στην χαμηλή αυτοεκτίμηση και στην συνεχή επίκριση του εαυτού της, με αποτέλεσμα να μην βγαίνει καθόλου ραντεβού και να παραμείνει παρθένα μέχρι τα 29 της χρόνια. Μία ενόχληση που ένιωσε στην κοιλιά την οδήγησε στον γιατρό, οπού έμαθε ότι πρέπει να κάνει εγχείρηση αφαίρεσης ωοθήκης και ότι έχει μπροστά της 2-3 χρόνια αν θέλει να προλάβει να αποκτήσει παιδί. Είναι ευκόλως κατανοητό ότι η δυσάρεστη αυτή εξέλιξη ήρθε να πιέσει ακόμα περισσότερο ένα άτομο με ήδη συμπτώματα κατάθλιψης και χωρίς σύντροφο για παρηγοριά και στήριξη. Μέσα σε αυτή την ασφυκτική κατάσταση ήρθε να προστεθεί ως «ταφόπλακα», το γεγονός ότι ήταν ερωτευμένη με τον παρουσιαστή και συνάδελφο της Τζορτζ Πίτερ Ράιαν τον οποίο προσπαθούσε να προσελκύσει ερωτικά όμως λίγο αργότερα διαπίστωσε ότι έχει σχέση με την αθλητική ρεπόρτερ του καναλιού Άντρεα Κίρμπι η οποία πήρε και την πολυπόθητη προαγωγή στην Βαλτιμόρη που κυνηγούσε και η ίδια.

Ο τόπος του δυστυχήματος

Η Κριστίν Τσάμπακ προσελήφθηκε στο κανάλι WXLT-TV αρχικά ως ρεπόρτερ και αργότερα ανέλαβε ως παρουσιάστρια της εκπομπής «Suncoast Digest» με κοινωνική και τοπική θεματολογία. Η ίδια ήταν πολύ αφοσιωμένη στην δουλειά της και κυνηγούσε συνεχώς την διάκριση και την προαγωγή. Στο τεταμένο κλίμα που κυριαρχούσε μεταξύ της ίδιας και του διευθυντή του καναλιού που απέρριπτε τις ιδέες και τα ρεπορτάζ της, αποκορύφωμα αποτέλεσε το μήνυμα προς τους εργαζόμενους να παρουσιάζουν περισσότερες ειδήσεις «blood and guts» (αίμα και έντερα/κότσια) ώστε να προκαλέσουν και να ανεβάσουν τα νούμερα της ακροαματικότητας. Παρά το αρχικό της ξέσπασμα ενάντια αυτής της πρότασης, αποφάσισε να αλλάξει τακτική και να ζητήσει να αναλάβει η ίδια ένα ρεπορτάζ για αυτοκτονίες και αιματηρά περιστατικά ώστε να το παρουσιάζει στο δελτίο ειδήσεων. Η πρόταση της έγινε αποδεχτή και ξεκίνησε αμέσως το ρεπορτάζ στα τέλη Ιουνίου.

Στα πλαίσια αυτά, μίλησε με αρκετό κόσμο σχετικά με τις απόπειρες και την χρήση όπλων και σε μία συνέντευξη ένας αξιωματικός της είπε ότι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους ήταν να χρησιμοποιήσει κανένας ένα 38άρι περίστροφο και να πυροβολήσει στο πίσω μέρος του κεφαλιού και όχι στον κρόταφο, μέθοδο που ακολούθησε και η ίδια αργότερα. Μάλιστα είχε πληροφορήσει τον αρχισυντάκτη του νυχτερινού δελτίου ότι είχε αποκτήσει όπλο και ότι θα αυτοκτονούσε στον αέρα αστειευόμενη, προκαλώντας την αντίδραση του συναδέλφου της.

Έτσι φτάνοντας στις 15 Ιουλίου, η Κριστίν θα παρουσίαζε το ρεπορτάζ για ένα περιστατικό με πυροβολισμούς που έλαβε χώρα την προηγούμενη μέρα σε ένα εστιατόριο. Αφού διάβασε τις υπόλοιπες ειδήσεις εθνικού ενδιαφέροντος πρώτα, ήρθε η ώρα του ρεπορτάζ που περιλάμβανε βίντεο με πλάνα από το συμβάν. Η κασέτα όμως κόλλησε και το βίντεο δεν έπαιξε ποτέ, αφήνοντας νεκρό χρόνο στον αέρα του δελτίου.

Τότε η Κριστίν άδραξε την ευκαιρία και είπε πολύ ψύχραιμα προς την κάμερα: «Σύμφωνα με την πολιτική του καναλιού να σας φέρνει τα τελευταία, ζωντανά νέα από “blood and guts”, θα δείτε άλλη μια πρωτιά -μια απόπειρα αυτοκτονίας». Τράβηξε το περίστροφο και αυτοπυροβολήθηκε πίσω από το δεξί αυτί. Έπεσε απότομα προς τα εμπρός, ενώ ο τεχνικός διευθυντής αμέσως έριξε μαύρο στην οθόνη. Οι τηλεθεατές όντας σοκαρισμένοι από αυτό που είδαν στις οθόνες τους, καλούσαν την αστυνομία για να καταγγείλουν το συμβάν και το σταθμό για να μάθουν αν πρόκειται για στημένο σκηνικό.

Sarasota Herald-Tribune

Στα χαρτιά της επάνω στο τραπέζι βρήκαν ένα κείμενο που είχε γράψει για τον ίδιο της τον εαυτό, για να το εκφωνήσει ο επόμενος παρουσιαστής: «H Κριστίν Τσάμπακ από τις ειδήσεις του TV 40 αυτοπυροβολήθηκε σε μια ζωντανή εκπομπή σήμερα το πρωί κατά τη διάρκεια του τοκ σόου του καναλιού. Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Sarasota Memorial όπου παραμένει σε κρίσιμη κατάσταση». Το σενάριό της πραγματοποιήθηκε ακριβώς όπως το είχε σχεδιάσει. Αφού μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο «Sarasota Memorial», κατέληξε 14 ώρες αργότερα από το θανάσιμο πυροβολισμό στο κεφάλι.

Τα σημειώματα που άφησε η Κριστίν, στον επόμενο παρουσιαστή …

Ο επίλογος

Η σορός της Τσάμπακ αποτεφρώθηκε και η νεκρώσιμη ακολουθία πραγματοποιήθηκε στην παραλία και η τέφρα της σκορπίστηκε στον Κόλπο του Μεξικού. Περίπου 120 άτομα παρακολούθησαν την τελετή, συμπεριλαμβανομένων των υπαλλήλων των τοπικών αρχών που είχαν εμφανιστεί στην εκπομπή της. Παίχτηκαν και τρία τραγούδια από τον αγαπημένη τραγουδίστρια της Τσάμπακ, την Ρομπέρτα Φλακ.
Η οικογένεια της Τσάμπακ στην συνέχεια κέρδισε τα ασφαλιστικά μέτρα κατά του WXLT για να αποτρέψει την δημοσίευση της ταινίας με την σκηνή της αυτοκτονίας. Το τοπικό τμήμα του σερίφη κατέγραψε την ταινία στα αντικείμενα που κατασχέθηκαν ως αποδεικτικά στοιχεία και αργότερα την παρέδωσε στην οικογένεια Christine μαζί με τα υπάρχοντά της.

Η ταινία για την ζωή της (42 χρόνια μετά)

Έτσι φτάσαμε στην ταινία «Christine» που ρίχνει μια ματιά στην προετοιμασία της συγκλονιστικής της πράξης με την οποία τερμάτισε τη ζωή της και επικεντρώνεται στα προβλήματα της ψυχικής ασθένειας με στόχο να ευαισθητοποιήσει το κοινό.
Ο σκηνοθέτης είπε στο Indiewire ότι υπάρχει ακόμα παραπληροφόρηση και κοινωνικός στιγματισμός γύρω από αυτά τα θέματα, σε σημείο που οι άνθρωποι που πάσχουν από αυτά να μη ζητούν βοήθεια, η οποία είναι διαθέσιμη σήμερα και περισσότερο από ποτέ.

Αριστερά ο ηθοποιός Μάικλ Σ. Χολ, στο κέντρο ο σκηνοθέτης Αντόνιο Κάμπος και Δεξιά η πρωταγωνίστρια Ρεμπέκα Χολ

Οι δηλώσεις της ηθοποιού που την υποδήθηκε

«Η ταινία έχει να κάνει με κάποια που αυτοκτόνησε. Αλλά δεν είναι μια σκοτεινή ταινία. Έχει πολύ φως και ζωή, γιατί έχει να κάνει με μια γυναίκα που θέλει να ζήσει. Αφορά κάποια που έχει ισχυρή προσωπικότητα, είναι πανέξυπνη και είναι και αρκετά περίεργη βέβαια. Είναι εκκεντρική, είναι διαφορετική από τους υπόλοιπους. Η ταινία φωτίζει αυτά τα στοιχεία, την καλή πλευρά της.»

«Κατά κάποιον τρόπο ήξερα όπως και όλοι που συμμετείχαν στα γυρίσματα, ότι κάναμε σωστά τη δουλειά μας. Είχαμε αναπτύξει μια ιδιαίτερη αγάπη γι’ αυτό τον χαρακτήρα, που υποδυόμουν και την ιστορία της ζωής της, που παρουσιάζαμε. Και όταν έφτασε η μέρα, όπου έπρεπε να γυρίσουμε την σκηνή της αυτοκτονίας στο στούντιο, ήταν πολύ δύσκολο, γιατί κανείς δεν ήθελε να την σκοτώσει, συμπεριλαμβανομένης και μένα.» – Ρεμπέκα Χολ

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τον χρόνο που αφιερώσατε μέχρι εδώ.

Προσέξτε εσάς και τους γύρω σας και μην διστάζετε να ζητάτε βοήθεια αν νιώσετε ή παρατηρήσετε κάτι που σας προκαλεί δυσάρεστα συναισθήματα. Αν πρέπει να κρατήσουμε κάτι από αυτό το τραγικό γεγονός και την «θυσία» της Κριστίν Τσάμπακ, ας είναι η πληροφόρηση και η βοήθεια των συνανθρώπων μας.

Μέχρι την επόμενη φορά αφήστε τις σκέψεις να γίνουν λέξεις και τούμπαλιν.

Χρήστος Ιωάννου